کد خبر : 1737903 | 28 بهمن 1399 ساعت 10:02 | 7.7K بازدید | 2 دیدگاه

آنها دیگر تازه وارد نیستند؛

مس vs آلومینیوم؛ یک رقابت محترمانه

دو تیم تازه وارد لیگ بیستم نمایشی قابل توجه را در نیم فصل اول لیگ برتر داشتند.

مس vs آلومینیوم؛ یک رقابت محترمانه

به گزارش ورزش سه؛ صعود به لیگ برتر با توجه به تعدد تیم های ریشه دار و پرهوادار در لیگ دسته یک، کار بسیار دشواری است. خیلی از تیم ها هر چه در توان دارند برای رسیدن به این مهم می گذارند و در نهایت هم موفق به صعود می شوند؛ اما این پایان کار نیست و تازه شروع آن است! البته برای خیلی از این تیم ها این پایان کار است. همان گونه که در ادوار گذشته لیگ برتر بارها شاهد این موضوع بوده ایم که تیمی با اقتدار هر چه تمام تر به لیگ برتر صعود کرده اما فصل بعد، نمایشی بسیار ضعیف را در لیگ برتر از خود به نمایش گذاشته و بلافاصله به لیگ یک بازگشته است.

 

همین موضوع باعث شده تا تیم های تازه لیگ برتری شده همواره یک سایه سنگین را روی خود احساس کنند، سایه ای که دو تیم تازه وارد لیگ بیستم خیلی زود آن را کنار زدند. آلومینیوم اراک و مس رفسنجان که صعود کننده های فصل 99-98 بودند با عملکردی قابل توجه، خیلی زود خود را با شرایط جدید وفق دادند به طوری که در پایان نیم فصل اول، شاهد حضور آنها در جایگاه هایی بالاتر از چند تیم پرسابقه لیگ برتری هستیم. نیم فصل اول لیگ برتر با برگزاری بازی معوقه پرسپولیس و گل گهر به پایان می رسد اما با توجه به اینکه، نتیجه این تقابل تاثیری روی وضعیت تیم های میانه جدولی ندارد، می خواهیم به مرور اتفاقاتی بپردازیم که در نهایت به ایستادن آلومینیوم در رده هفتم و مس رفسنجان در رده نهم جدول رده بندی در پایان دور رفت انجامید:

 

طعم شیرین لیگ برتر

 

آلومینیوم اراک لیگ دسته اول فصل 99-98 را با محمود فکری آغاز کرد و زمانی که رسول خطیبی را به عنوان سرمربی در نیم فصل دوم برگزید با ۲۶ امتیاز از ۱۷ بازی رد رده هفتم لیگ یک قرار داشت. در پایان همان فصل، آلومینیوم موفق شد با کسب نتایج بسیار خوب و پیشی گرفتن از رقبای سرسخت و قرار گرفتن در رده دوم، جواز صعود به لیگ برتر را کسب کند. آنها یک هفته مانده به پایان مسابقات در دیداری سرنوشت ساز مس کرمان را شکست دادند و در هفته پایانی با غلبه بر داماش و باتوجه به تفاضل گل بهتر نسبت به مس کرمان، لیگ برتری شدند.


مس رفسنجان هم بعد از 15 سال برای اولین بار موفق شد لیگ برتری شود. این تیم با هدایت ربیعی از همان آغاز فصل در قامت مدعی ظاهر شد و توانست در رقابت با مدعیان سرشناس، پیش از پایان رقابت ها صعودش را قعطی کند. مس رفسنجان، دو هفته مانده به پایان مسابقات با کسب پیروزی مقابل فجر، صعوشان را تقریبا قطعی کردند و یک هفته بعد با غلبه بر نود ارومیه، در فاصله یک هفته مانده به پایان لیگ دسته اول، قهرمانی و صعودشان را قعطی کردند.

 

1572961

 

1572967

 

رقابت برای بقا؟!

 

همان گونه که در ابتدای مطلب گفته شد، نگاه غالب به آلومینیوم و مس به عنوان تیم های تازه لیگ برتری شده بر اساس تجربه ادوار گذشته، به گونه ای بود که، بقا برای آن موفقیتی بزرگ قلمداد می شد. 4 هفته ابتدایی لیگ برای آلومینیوم خوب پیش نرفت و این تیم دو بازی اول خود در لیگ برتر را با شکست پشت سر گذاشت و در هفته های سوم و چهارم هم به نتیجه مساوی قناعت کرد. در سمت دیگر، مس رفسنجان هم شروع مشابهی داشت. این تیم در پنج هفته ابتدایی لیگ، متحمل سه شکست و تنها موفق به کسب دو امتیاز شد. تا اینجای کار همه چیز طبق پیش بینی غالب همیشگی پیش می رفت اما رفته رفته آلومینیوم و مس شگفتی سازی را شروع کردند.

 

1572962

 

آلومینیوم اراک؛ غول کش!

 

شاگردان رسول خطیبی اولین پیروزی لیگ برتری خود را مقابل ماشین سازی در هفته پنجم کسب کردند. آنها موفق شدند در یک دیدار زیبا و پر گل، با نتیجه چهار بر یک نماینده تبریز را درهم بکوبند. این پیروزی شروعی بود بر خیز بلند آلومینیومی که در پایان هفته چهارم، جایگاه چهاردهم را به خود اختصاص داده بود. این تیم در هفته هفتم اولین برد بزرگ خود را مقابل صنعت نفت جشن گرفت و موفق شد، نماینده آبادان را که نمایشی قابل توجه در لیگ بیستم داشت را با یک گل شکست دهد. نماینده اراک بعد از دو شکست ابتدای فصل به مدت هفت هفته متوالی، بدون شکست پیش رفت و تا پایان نیم فصل اول فقط یک بار دیگر متحمل شکست شد. این با دو گل مغلوب استقلال در هفته دهم شد. بعد از این شکست، شگفتی سازی های آلومینیوم به اوج خود رسید و این تیم در پنج هفته پایانی نیم فصل سه برد و دو مساوی کسب کرد. شاگردان خطیبی در هفته دوازدهم دست به کار بزرگی زده و پرسپولیس را شکست دادند، این در حالی بود که پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر تنها یک بار مغلوب یک تیم تازه لیگ برتری شده بود. آنها یک هفته بعد در تبریز، تراکتور را شکست دادند و با کسب پیروزی دو بر یک مقابل نفت مسجد سلیمان در هفته پانزدهم، نیم فصل اول را با 22 امتیاز و رتبه هفتم به پایان رساندند.

 

1572963

 

مس رفسنجان؛ پایان رویایی



مس رفسنجان بعد از کسب تنها دو امتیاز از 15 امتیاز ممکن در پنج هفته ابتدایی دو پیروی متوالی مقابل نفت مسجد سلیمان و نساجی کسب کرد. شکست مقابل پرسپولیس و سپاهان در هفته های هشتم و نهم بار دیگر در روند نتیجه گیری مس اختلال ایجاد کرد اما هفته های پایانی نیم فصل، همه هایی رویایی برای شاگردان ربیعی بود. آنها موفق شدند از هفته دهم تا پانزدهم چهار برد کسب کنند. ماشین سازی، پیکان، شهرخودرو و ذوب آهن، چهار تیمی بودند که مس رفسنجان آنها را شکست داد و در این بین دو تساوی مقابل فولاد و نفت آبادان هم در هفته های دهم و سیزدهم برای نارنجی پوشان ثبت شد. آنها با کسب 14 امتیاز از 18 امتیاز ممکن در شش هفته پایانی، خیز بلندی در جدول رده بندی داشتند و کار خود در نیم فصل اول را با 22 امتیاز و رتبه نهم به پایان رساندند.

 

1572966

 

آنها دیگر تازه وارد نیستند

 

نیم فصل دوم لیگ برتر بدون فاصله و از هفته آینده آغاز خواهد شد. آلومینیوم و مس به واسطه کسب نتایج خوبی که در موردشان صحبت کردیم دیگر تیم های تازه وارد و دست و پا بسته ای تلقی نمی شوند و با اعتماد به نفسی بالاتر مقابل حریفانشان ظاهر خواهند شد. با توجه به شرایط جدول و نزدیکی امتیازات، این دو می توانند با ادامه روند فعلی شان، سر از رتبه های بالاتر جدول هم دربیاورند اما نباید این نکته را هم فراموش کنند که کارشان در دور برگشت سخت تر خواهد بود؛ رقیبان آلومینیوم و مس در دور برگشت با نگرشی متفاوت تر مقابل این دو تیم ظاهر خواهند شد و این کار آنها را سخت خواهد کرد؛ باید ببینیم شاگردان خطیبی و ربیعی در 15 بازی دور برگشت هم خواهند توانست همان عملکردی را به نمایش بگذارند که در دور رفت شاهد بودیم یا خیر؟

 

1572964

دیدگاه‌ها