کد خبر : 1739278 | 04 اسفند 1399 ساعت 15:32 | 16.8K بازدید | 0 دیدگاه

ستون تازه "ورزش سه"؛ برگی از تاریخ

اووه زیلر افسانه ای با هامبورگ در تهران (عکس)

قبل از رفتن ستاره بی بدیل ایرانی ها مهدی مهدوی کیا به هامبورگ آلمان این تیم دوبار برای دیدار تدارکاتی به ایران سفر کرده بود

به گزارش"ورزش سه "، تیم فوتبال هامبورگ آلمان تا کنون دو بار به ایران آمده است . آنها یک بار در بهار سال 1350و حدود 50سال قبل با فوروارد نام آشنای محبوبشان اووه زیلر به ایران سفر کردند و دو بازی تدارکاتی با تیم های استقلال و پرسپولیس به فاصله چهل و هشت  ساعت در ورزشگاه امجدیه برگزار کردند و براساس اعلام سازمان تربیت بدنی به جهت تامین هزینه های حضور این تیم مطرح آلمانی در تهران تماشاگران باید با خرید بلیط مسابقه به ورزشگاه راه پیدا می کردند و بلیط اهدایی و یا افتخاری براساس دایره لغات آن روزها به کسی ارائه نمی گردید.


اووه زیلر که در حال حاضر 84ساله است دارای قامتی کوتاه بود ولی پرشهای بلند و ضربات برگردان او زبانزد خاص و عام در آن سالها بود.او 20سال به هامبورگ وفادار بود و در این تیم 404گل به ثمر رساند.


زیلر با 72 بازی در تیم ملی آلمان و زدن 43گل برای این تیم رکوردی ماندگار برای خود ثبت کرد و با چهار حضور در جام های جهانی  از سال 1958تا  1970 با رکورد پله افسانه ای برابری کرد. او در این چهار دوره 21گل برای تیم آلمان غربی سابق به ثمر رساند.رکورد او سالها بعد  توسط لوتار ماتیوس افسانه ای  با سابقه پنج دوره حضور در جام های جهانی درسال 1998شکسته شد.

 

1575289

 


در جشن 125سالگی هامبورگ در سال 2013او در کنار مهدوی کیا در تیم منتخب قرن هامبورگ قرار گرفت .اتفاقی بی نظیر برای مهدوی کیا که با واکنش اینچنینی او روبرو بود


"همه همبازیان قدیمی خودم را در آن جشن دیدم و با آنها تجدید دیدار کردم و لحظات بسیار خوبی برایم رقم خورد. افتخار بزرگی برای من بود که به عنوان یکی از 11 بازیکن تاریخ در تیم قرن باشگاه هامبورگ قرار گرفتم. وقتی به عنوان یکی از 11 بازیکن روی صحنه رفتم، بهترین لحظات ورزشی‌ام رقم خورد. برای من لحظه باشکوهی بود که آنها از من تجلیل کردند و نام من در کنار بزرگانی مثل اوه زیلر، فیلیکس ماگات، توماس دال، اولی اشتاین، فاندر فارت و ... برده شد".


سالها بعد قبل از آغاز مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 1994آمریکا در کشور قطر هامبورگ یک بار دبگر به تهران سفر کرد و  مغلوب تیم ملی ایران شد.

دیدگاه‌ها