کد خبر : 1739981 | 08 اسفند 1399 ساعت 11:14 | 89.1K بازدید | 4 دیدگاه

همراه با آخرین تحولات انتخابات فدراسیون

آرایش نیروها برای تصاحب صندلی داغ فوتبال

در فاصله 72 ساعت تا انجام پر سر و صداترین انتخابات ورزشی ایران، نامزدها به روش خود در پی جلب رأی از اعضای مجمع هستند.

آرایش نیروها برای تصاحب صندلی داغ فوتبال

به گزارش "ورزش سه" مجمع فدراسیون فوتبال ایران خود را برای یکی از متفاوت‌ترین و پرخبرترین انتخابات‌های ممکن آماده می‌کند، رقابتی که قرار است در سالن اجلاس سران و با حضور گزیش‌شده خبرنگاران کلید بخورد؛ این انتخابات که از حیث پوشش و جلب‌توجه به برخی از انتخابات سیاسی طعنه می‌زند، چهار نامزد (به ترتیب حروف الفبا - مصطفی آجورلو، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم،علی کریمی و کیومرث هاشمی) باهم به رقابت خواهند پرداخت. هر چهار گزینه سوابقی مختلف و بعضاً طولانی در ورزش و فوتبال دارند و به اتکای آن، هوادارانی در میان مردم و تصمیم‌گیران فوتبال خواهند داشت.

 

در این مطلب به برخی نکات و تحرکات درباره وضعیت فعلی مجمع خواهیم پرداخت.

 

 

* به جز علی کریمی، سه نامزد دیگر شرکت‌کننده در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، لابی‌های گسترده‌ای در سراسر کشور داشته و به دنبال جلب رأی از مدیران باشگاه‌ها، روسای هیات‌ها و رأی‌دهندگان حاضر در مجمع هستند؛ تفاوت این انتخابات با دوره‌های قبلی در افزایش تعداد رأی‌دهندگان به عدد 87 است که همین مسئله به مجهول‌شدن سرنوشت انتخابات دامن زده است.

 

 

* در حال حاضر، افراد مختلف برنده‌های متفاوتی را برای انتخابات اعلام می‌کنند اما به نظر می‌رسد هر کدام از چهره‌هایی که عنوان «گزینه دولت یا وزارت» را برای پیشانی خود داشته باشند، از حداقل رأی برخوردار خواهد بود؛ وزارت ورزش در ماه‌های گذشته انتخابات دیگری را نیز از کف داده و به اصطلاح خواسته یا ناخواسته در مجامع با قدرت زیاد حضور نداشته است.

 

 

* آیا انتخابات به دور دوم خواهد رفت؟ این سوال مهمی‌ست که نامزدها و اعضای مجمع جواب‌های کاملا متفاوتی به آن دارند اما به نظر می‌رسد سبد رأی دو نامزد فعلا در شرایط خوبی باشد

 

 

* علی کریمی ملی‌پوش سابق فوتبال ایران که از ابتدای حضور در انتخابات اعلام کرده بود به هیچ وجه فعالیت‌های مرسوم حضور در انتخابات را انجام نخواهد داد، بر این امر استوار مانده و راه‌های متفاوتی را برای حضور در انتخابات دنبال کرده از جمله حضور در یک برنامه اینترنتی که مجوز پخش نگرفت و هم‌چنین نقد کردن یک چک 2.5 میلیاردی تومان به نفع زلزله‌زدگان سی‌سخت از طرف اسپانسر همان برنامه.

 

 

* امروز و فردا آخرین فرصت برای اعلام‎ نظرها و گفتگوهای نامزدها و البته اعضای مجمع که هر یک سودای رأی به یک نامزد را در سر دارند برای تاثیرگذاری روی آرا و یارکشی‌ست؛ با این‌حال کلیدی‌ترین ساعات انتخابات بنابرتجربه قبلی، ساعاتی پیش از شروع مجمع است که اعضای ذی‌نفوذ آخرین لابی‌ها را به صورت شفاهی و درگوشی انجام خواهند داد.

 

 

* با توجه به کثرت شرکت‌کنندگان و گرایش‌های متفاوت هیچ‌کدام از جلسات پیش از انتخابات منجر به ایجاد به بلوک بزرگ برای انتخاب یک نامزد نشده و این اتفاق حتی در هیات‌ها نیز رخ نداده است؛ هیات‌ها این هفته در روز دوشنبه در کرج جمع شدند اما درباره کاندیدای خاصی به اجماع نرسیدند.

 

 

* حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون و رئیس سازمان لیگ که به عنوان مهم‌ترین قدرت انتخابات آتی شناخته می‌شد، هنوز حمایت رسمی خود را از هیچ نامزدی اعلام نکرده و در حالی‌که گفته می‌شد با یکی از نامزدها بیشترین نزدیکی را دارد اما همان نامزد نیز سعی کرده این شائبه را از اذهان بزداید؛ هنوز این‌که سرنوشت بهاروند در فدراسیون چه خواهد شد و این‌که آیا او مجوز کار و حضور در فدراسیون را دریافت می‌کند؟

 

 

* یک خبرگزاری در گزارشی تحلیلی ادعا کرده یکی از نامزدهای مستقل شرکت‌کننده در انتخابات، ممکن است در دور اول آرای کافی را کسب کرده و وارد ساختمان سئول بشود.

 

 

* آیا افراد حاضر در فدراسیون فوتبال به عنوان برگزارکنندگان مجمع، طرفدار فرد خاصی هستند؟ در این زمینه، اخبار و گزارش‌هایی وجود دارد که قطعا نامزدهای ذی‌نفع احتمالا در صحبت‌هایشان پیش از شروع مجمع به آن اشاره خواهند کرد، با این‌حال غیبت حیدر بهاروند در خودِ انتخابات فعلا باعث شده در این زمینه صحبت چندانی مطرح نشود. هر چند یکی از نامزدها از داخل فدراسیون، تعدادی از چهره‌های باتجربه را یارگیری کرده است.

 

 

* مسئله بسیار مهم که نامزدها باید درباره آن مجمع پاسخ قابل‌توجهی داشته باشند، مسئله چگونگی فراهم کردن مبلغ بالغ بر 200 میلیارد تومان برای شروع کار در فدراسیون فوتبال است؛ مبلغی که باید بدهی فدراسیون و احتمال شکست در پرونده مارک ویلموتس را پوشش بدهد. این مسئله برگ برنده نامزدهایی خواهد بود که ادعای گشایش اقتصادی در فدراسیون فوتبال را دارند.

 

 

* با توجه به پخش نشدن مصاحبه علی کریمی و عدم حضور او در مناظره انتخاباتی، باید دید که او در زمان مجمع چگونه برنامه‌های خود را ارائه خواهد داد و خطاب به مخاطبان پرتعدادش در فوتبال ایران چه خواهد گفت.

 

 

* انتخابات فدراسیون فوتبال ایران به جز صندلی ریاست شاخه‌های دیگری را هم دارد و آن انتخاب 10 فرد دیگر برای چینش کابینه‌ی ریاست فدراسیون به عنوان هیات‌رئیسه و نواب رئیس است؛ آن‌چه که به نظر می‌رسد با توجه به رایزنی‌ها، ممکن است هیات‌ها بیشترین تعداد نفرات در هیات‌رئیسه را در طول تاریخ حیات فوتبال ایران در فدراسیون آتی داشته باشند.

 


* در بین استان‌ها دو استان کرمان (6) و تبریز (5) از سبد بیشترین آرا برخوردارند؛ هم‌چنین استان خوزستان (4)، اصفهان (4) و بوشهر (4) رأی دارند.

 

* در میان باشگاه‌ها، سایپا با سه حق رای (مدیرعامل، سرمربی فوتسال زنان و کاپیتان فوتسال زنان) بیشترین رأی را در میان باشگاه‌ها دارد.

 

* مصطفی آجورلو و علی کریمی خواستار پخش مستقیم مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال شده‌اند.

دیدگاه‌ها