کد خبر : 1739982 | 08 اسفند 1399 ساعت 11:17 | 25.9K بازدید | 0 دیدگاه

ستون تازه ورزش سه ؛برگی از تاریخ

عابدی پله و آنتونی یبوآ در تهران

سالها پیش تورنمنتی در ایران برگزار شد و بازیکنان جوانی به آن رقابت ها آمدند که بعدها در تیم مطرح دنیا به فوتبال خود ادامه دادند

عابدی پله و آنتونی یبوآ در تهران

به گزارش"ورزش سه "،رقابت های فوتبال در ایران در سال های اولیه دهه 60 به  رقابت های باشگاهی در هر استان و حضور تیم ملی ایران در رقابت های جام ملتهای آسیا 1984در سنگاپور  که در سال 1363 برگزار شد ختم می شد .

 

در آن سالها و به مناسبت رقابت های دهه فجر تورنمنتی در ایران برگزار شد و دو تیم ملی الف و ب ایران به همراه تیم های پاکستان ،منتخب خوزستان و تیم های ب کشورهای رومانی ،لهستان،سوریه و غنا در آن شرکت کردند و در نهایت تیم ب لهستان موفق شد در فینال با پیروزی بر ایران الف  در ضربات پنالتی قهرمان این رقابت ها شود .

 

1576345

 

نکته قابل توجه در آن تورنمنت هم گروهی ایران و لهستان  و کشیده شدن بازی آنها به ضربات پنالتی در دور مقدماتی برای انتخاب سرگروه بود که در آن روز ایرن موفق شده بود لهستان را شکست دهد بود که این مهم در دیدار فینال نیز تکرار شد. لهستان در دیدار فینال در حالی که بازی دو تیم در پایان وقت های اضافه با دو گل مرتضی یکه برای ایران الف  دو بر دو مساوی شده بود بهتر عمل کرد و در پایان قهرمان آن رقابت ها شد.

 


ایران الف در آن دور رقابت ها در دور نیمه نهایی به مصاف غنا رفت و در پایان موفق شد با دو گل حمید علیدوستی و شاهرخ بیانی از روی نقطه پنالتی تبم ب غنا را که از دو بازیکن به نام های عابدی پله و آنتونی یبوآ استفاده می کرد شکست دهد و فینالیست رقابت ها شود. غنا که دیر به تهران رسیده بود در دور مقدماتی هم با سه گل مغلوب ایران  ب شده بود.

 

1576346


عابدی پله سالها بعد به کاپیتان غنا رسید و در تیم های مطرح لیون ،مارسی و مونیخ 1860 و العین بازی کرد و در زمان مربیگری ناصر حجازی با العین در رقابت های باشگاه های آسیا در امارات به مصاف استقلال رفت و  با یک گل شکست را برابر استقلال پذیرفت .


آنتونی یبوآ نیز در لیدزیونایتد، هامبورگ و  اینتراخت فرانکفورت سابقه بازی دارد ،سالها بعد به الغرافه آمد و دو فصل در این تیم قطری به میدان رفت.


در تصویری که از دیدار آن سالهای ایران الف و غنا مشاهده می شود عابدی پله را در محاصره سیروس قایقران ، عبدالعلی چنگیز و مرتضی یکه مشاهده می شود و کمی دورتر حسین مسگرساروی مدافع وسط تیم ملی بهمراه شاهین بیانی صحنه را دنبال می کنند.

دیدگاه‌ها