کد خبر : 1740189 | 09 اسفند 1399 ساعت 12:50 | 20.8K بازدید | 2 دیدگاه

درباره فکری شورش را در آوردند؛

پاشازاده: بله، دیوانه‌ام، دیوانه این کار

بازیکن و کاپیتان سابق استقلال ضمن حمایت دوباره از محمود فکری، عدم پاسخگویی و شفاف سازی را بزرگترین مشکل مدیران استقلال می داند.

پاشازاده: بله، دیوانه‌ام، دیوانه این کار 

به گزارش "ورزش سه"، چهارشنبه گذشته مهدی پاشازاده درحالی به‌عنوان سرمربی تیم فوتبال ماشین‌سازی انتخاب شد که از او به‌عنوان یکی از گزینه‌های سرمربیگری استقلال نام برده می‌شد. با این حال بعد از ابقای محمود فکری در جمع آبی‌پوشان، پاشازاده نیز به‌عنوان سرمربی ماشین‌سازی و جانشین سعید اخباری انتخاب شد و کارش را در این باشگاه آغاز کرد. هرچند کار بسیار دشواری در نیم‌فصل دوم پیش روی پاشازاده و کادر او قرار دارد اما او خودش را دیوانه چالش‌های سخت می‌داند و این بار هم فکر می‌کند از پس این کار دشوار بر بیاید. گفت‌وگوی فرهیختگان با پاشازاده را در ادامه می‌خوانید.

 

*از حضور ناگهانی شما در ماشین‌سازی آغاز کنیم.
هفته گذشته کارم با پاس تمام شد و دیگر نمی‌شد به خاطر شرایطی که وجود داشت همکاری‌مان را ادامه دهیم که درنهایت باعث شد تا در سازمان لیگ قراردادم را فسخ کنم. از سویی با اتفاقاتی هم که قبلا افتاده بود و به واسطه آنها چهار سال در تبریز تجربه حضور داشتم و یک زمانی گسترش فولاد و شهرداری تبریز را به لیگ دسته اول آوردم و از سوی دیگر چون خودم آذری هستم، بعد از پیشنهاد ماشین‌سازی و گفت‌وگوی کوتاهی که در حد یک ساعت انجام شد درنهایت تصمیم گرفتم تا به تبریز بیایم و هدایت ماشین‌سازان را به عهده بگیرم.

 

*با توجه به اینکه تجربه کار در تبریز را در گذشته داشتید کار در این شهر تا چه اندازه سخت است؟
کار در هر شهر و در هر جایی سخت است و فرقی نمی‌کند کجا باشید. هر شهری شرایط خاص خودش را دارد. اینجا امکانات ما خوب است. البته این موضوع بسیار حائز اهمیت خواهد بود چون امکانات اولیه مثل داشتن زمین تمرین، یک زمین مسابقه خوب و حتی مسائلی مثل اینکه دیگر دنبال توپ، زمین و لباس نباشید، بسیار مهم است. به همین دلیل این امر یک فاکتور مثبت به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر شهر را می‌شناسم و دوستان بسیار خوب و صمیمی‌ای در تبریز دارم و اصلا اینجا غریبه نیستم، با این حال سختی کار زیاد است چراکه هدایت تیمی مثل ماشین‌سازی را قبول کردن دل و جرأت زیادی می‌خواهد. البته شاید هم خیلی‌ها این پیشنهاد را راحت قبول می‌کردند. شاید فوتبالی‌ها این حرف من را بفهمند‌. به واسطه اینکه شما اعتبارتان را می‌گذارید این حرف را میزنم هرچند نمی‌خواهم به کسی توهین کنم، شاید برخی افرادی هم بودند که چهار تیم را انداخته‌اند و اگر اینجا هم پیشنهاد می‌داد باز هم قبول می‌کردند چون برای این افراد سرنوشت تیم مهم نیست و فقط می‌خواهند باشند اما با توجه به سابقه فوتبالی‌ام و وقتی داعیه سرمربیگری تیمی مثل استقلال را دارم برای من سرمربیگری در اینجا خیلی خطرناک و پرریسک است. این درحالی است که مشکلات زیادی هم پیش رو قرار دارد اما من به کارم ایمان دارم و هرگز از چالش سخت نمی‌ترسم هر چند چالش سخت با چالش غیرمنطقی فرق دارد. اگر هدف‌مان این باشد که تیمی را درست کنیم این‌طور نمی‌گویم که تیم بد بسته شده، همه این موارد سر جای خودش و کاری به گذشته نداریم اما الان کاری می‌کنیم که یک تفاوتی با گذشته وجود داشته باشد هر چند شاید از لحاظ مالی هم حتی به تیم‌های دسته اول نرسیم اما قبول کردم که به تبریز بیایم و یک‌سری جوان خیلی خوب هم داریم و ان‌شاءالله بتوانیم یک فوتبال زیبا را به نمایش بگذاریم.

 

*قول ماندن این تیم در لیگ برتر را می‌دهید؟
اینکه تیم می‌ماند یا خیر بستگی به یک‌سری فاکتورها دارد که بنده می‌خواهم این مسائل اجرا شود. ان‌شاءالله اگر این مسائل محقق شود می‌توان امیدوار بود، البته این چیزهایی که می‌خواهم خیلی هم عجیب و غریب نیست. درحال حاضر هم پله‌به‌پله پیش می‌رویم و بازی‌به‌بازی هدف‌گذاری می‌کنیم. الان نمی‌خواهم درباره آخر فصل صحبت کنم چراکه درحال حاضر بازی بعدی ماشین‌سازی با شهرخودرو برگزار می‌شود و ‌انگیزه‌مان این است که یک فوتبال خیلی خوب مقابل شهرخودرو به نمایش بگذاریم.

 

1546624

 

*معمولا مربیانی که اواسط فصل هدایت یک تیم را قبول می‌کنند سرنوشتی که برای تیم  اتفاق می‌افتد را نمی‌پذیرند و می‌گویند ما این تیم را نبسته بودیم. اگر ماشین‌سازی سقوط کند در پایان فصل این صحبت‌ها را از شما خواهیم شنید؟
خیر من همین الان هم می‌گویم اگر حداقل درخواست‌های‌مان اجرا شود و بازیکنانی را جذب کنیم که مدنظر هستند و البته رقم‌های میلیاردی هم ندارند، امیدوار خواهیم ماند. ما کارمان تیمی است و به همین دلیل حتما نباید بازیکن گران‌قیمت بخریم، البته حتما بازیکن با کیفیت روی کارمان تاثیر می‌گذارد اما به صورت طبیعی هیچ‌گاه در هیچ تیمی حتی اگر ۵ بازیکنم را هم نداشتم بهانه نگرفتم و هیچ موقع نگفتم فلانی نبوده. اگر هم باختم از کار تیمی صحبت کردم و نگفتم بازیکنانم نبودند، کلا از این اخلاق‌ها ندارم. نفراتی که مدنظر هستند قیمت‌شان شاید اندازه یک بازیکن معمولی هم نباشد و ان‌شاءالله بتوانیم آنها را جذب کنیم و با آنها تیم خوبی خواهیم داشت. من به کار تیمی ایمان دارم و از سوی دیگر یک کادر فنی و مدیریتی جوان و با‌انگیزه داریم. در ادامه می‌خواهیم با کار و تلاش بیشتر کمبودهای‌مان را جبران کنیم. در این مدت نیز تمرین‌های خوب و متفاوتی را انجام دادیم به‌طوری که خود بازیکنان هم به آن اذعان دارند. این اتفاقات ‌انگیزه را به تیم برگردانده و اگر مسئولان هم به قول‌هایی که داده‌اند، عمل کنند ما خیلی امید داریم که این تیم در لیگ بماند.

 

*با حضور نفراتی مثل کاظم محمودی و نیک‌سیرت یک کادر استقلالی را هم جمع کرده‌اید.
ما به همه دوستان ارادت داریم اما در کار این‌طور نیست که ببینیم چه کسی استقلالی است بلکه این کادری است که ما باهم راحتیم و همه پرتلاش هستند. از صبح زود چه در بیرون زمین و چه در داخل زمین کار می‌کنیم و در مجموع ماشین‌سازی از ارکان جوان و با انرژی بهره می‌برد. بنابراین با‌انگیزه زیاد تلاش می‌کنیم تا نواقص را برطرف کرده و بازیکنان خودشان شاهد هستند که هر روز بهتر می‌شویم هرچند فرصت‌مان تا بازی بعدی خیلی کم است و هنوز نتوانستیم ۱۱ نفر ترکیب اصلی را برای بازی بعدی جمع کنیم. ما دوشنبه بازی داریم و هنوز فلان بازیکن می‌خواهد برود و فلان بازیکن می‌خواهد بیاید. خیلی برای بازی اول کارمان سخت است و اگر این بازی را سپری کنیم از دو هفته بعد حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت یعنی همان کاری که با شاهین انجام دادم و از هفته دوم یقه تیم‌ها را گرفتیم اینجا هم همان کارها را حتی بهتر می‌توانیم انجام دهیم اما فوتبال است و باید ببینیم چه اتفاقاتی می‌افتد.

 

*همزمان با حضور شما در ماشین‌سازی رسول خطیبی نیز به‌عنوان یک مربی جوان سرمربی تراکتور تبریز شد. به نظر می‌رسد اتفاقات فوتبالی در نیم‌فصل دوم در این شهر جذاب‌تر دنبال شود.
صد‌درصد، ان‌شاءالله حتما همین‌طور خواهد بود اما ما کجا و آنها کجا! فرقش همین است که ما از لحاظ بازیکن در مضیقه هستیم؛ اصلا به مبلغ بازیکنان هم کاری نداریم اما این تیم در نیم‌فصل اول بیشتر بازی‌هایش را در نیمه دوم واگذار کرده چون شاید فقط 8، 9 بازیکن در حد و اندازه‌های حضور در میدان برای ماشین‌سازی این تیم را همراهی کرده و نیمکت خوبی نداشته است. از سوی دیگر مصدومیت‌های به‌وجود آمده نیز تاثیر‌گذار بوده این درحالی است که تا اینجای کار بازیکنان ۲۰ درصد پول خود را گرفته‌اند و این موضوع نیز مزید بر علت می‌شود و جایی که قرار است به بازیکن ۲۰۰ میلیون بدهند اما او 20 میلیون می‌گیرد مطمئنا این موضوع تاثیر‌گذار شده و موجب تضعیف روحیه بازیکنان می‌شود. این یک قانون است در غیر این صورت اگر بشود این بازیکنان را به‌خوبی مدیریت کرد و مسائل مالی‌شان نیز حل شود کیفیت‌شان خیلی بهتر خواهد شد.

 

*پیمان بابایی بهترین بازیکن نیم‌فصل اول ماشین‌سازی هم به تراکتور پیوست تا تیم‌تان بیشتر در مضیقه قرار بگیرد.
بله درست است، وقتی می‌گویم ما کجا و آنها کجا به خاطر همین مسائل است آنها دست‌شان بیشتر باز است و راحت‌تر می‌توانند بازیکن بگیرند و بازیکنانی هم که دارند همه در سطح بالا هستند اما در زمین فوتبال تلاش بازیکنان می‌توانند این فاصله‌ها را کم کند.

 

*در این مدت از شما به‌عنوان یکی از گزینه‌های سرمربیگری استقلال یاد می‌شد اما سرانجام به تبریز رفتید.
چالش‌های فوتبالی همیشه برای من جذاب است و هیچ‌وقت از آنها خسته نمی‌شوم. زندگی همین است و من صبح تا شب به فوتبال فکر می‌کنم و کار دیگری هم از دستم بر نمی‌آید. من هم فوتبال را دوست دارم و هم یک چیزهایی را می‌فهمم و هم از آن لذت می‌برم. البته نمی‌گویم در کاری تبحر دارم. در وهله بعدی به لیگ ‌برتر آمدم تا ببینم در این لیگ چه خبر است. من در زیرگروه خیلی چیزها را ثابت کردم اما در مملکت ما شاید برخی مسائل را قبول نکنند یا شاید نخواهند یا شاید هم من زدوبند کردن را بلد نیستم. بنابراین چون می‌خواستم روی پای خودم بایستم این تصمیم را گرفتم. من نمی‌خواهم روی پای کسی بایستم تا فردا فلان اتفاق بیفتد بلکه می‌خواهم روی پای خودم باشم. این تصمیم را به این دلیل گرفتم و خیلی‌ها به من گفتند این کار را نکن چون این کار خیلی پرریسک و خطرناک است اما من هم یک‌جورهایی دیوانه این کار هستم و اصلا به اینکه نمی‌شود فکر نمی‌کنم، حتما می‌شود. من با تمام توانم کارم را انجام می‌دهم و ان‌شاءالله اتفاقات خوبی هم بیفتد.

 

1534761

 

*یعنی به تبریز رفتید تا خودتان را اثبات کنید؟
یک جورهایی بله!

 

*به استقلالی‌ها؟

نه، اصلا موضوع استقلال نیست بلکه مسائل چیز دیگری است. این موضوع رسالت رسانه است که تحقیق کند تا ببیند در لیگ برتر و لیگ دسته اول چند درصد مربیان مستحق هستند حتی مربیگری کنند و تیم داشته باشند و چند درصد با لابی تیم می‌گیرند. ما در فوتبال‌مان اصلا شایسته‌سالاری نداریم. این حرف‌ها را درباره خودم نمی‌گویم اما متاسفانه خیلی جاها اتفاقاتی می‌افتد که با منطق فوتبال جور در نمی‌آید اما این مسائل وجود دارد. این مسائل را رسانه‌ها باید بررسی کنند که مثلا آقایی که روی این نیمکت نشسته اصلا شدنی است اما در فوتبال ما می‌شود.

 

*به استقلال برسیم. در این مدت همیشه از این تیم و کادر فنی حمایت کردید اما در چند هفته اخیر به نظر می‌رسد شیرازه تیم تا قسمتی از هم پاشیده و اوضاع نگران‌کننده است.
من از استقلال حمایت کردم چون باید از خانواده‌ام دفاع می‌کردم. موضوع فقط محمود فکری نیست هر مربی دیگری هم روی کار بود از شفر و منصوریان گرفته تا مجیدی و استراماچونی از همه اینها دفاع کردم، چون می‌دانم اصول درست همین است و باید حمایت کرد. این درحالی است که متاسفانه در مملکت ما انتقاد کردن خیلی باب شده به‌خصوص از زمانی که فضای مجازی پررنگ شده و ما ایرانی‌ها هم که در هر کاری تا شورش را درنیاوریم ول کن نیستیم. ما درباره هر چیز راحت نظر می‌دهیم و این خیلی بد است. پس من از خانواده استقلال حمایت کردم. در مقابل سپاهان هم یک‌سری اتفاقات فوتبالی افتاد، هر چند از قبل از این دیدار حاشیه‌هایی وجود داشت اما نمی‌دانم چرا این حواشی فقط برای تیمی مثل استقلال است و بیشتر از تیم‌های دیگر برای این تیم مورد توجه قرار می‌گیرد چراکه خیلی از تیم‌های دیگر هم بودند که نوسانات زیادی داشتند اما مدیریت شدند و توانستند به هدف برسند اما اینجا مسائل مدیریت نشد و به وسط زمین کشیده شد که درنهایت استقلال متضرر شد. تنها توصیه‌ای که می‌توانم بکنم این است که وقتی تیم یکدل و موفق می‌شود که چه بازیکنان و چه هواداران پشت آن بایستند. همیشه گفته‌ام هواداران حق دارند چون ناراحت و شاکی هستند اما متاسفانه یک زمان‌هایی هم وارد یک‌سری بازی‌هایی شدند که این بازی‌ها را برخی خیلی راحت سر استقلال درآوردند. ای کاش می‌شد خیلی راحت‌تر صحبت کرد. در هر صورت امیدوارم یک روز بشود درباره این مسائل صحبت کرد چون الان موقع آن نیست که چه اتفاقاتی افتاده و می‌افتد و چه کسی کجا می‌رود و چه کسی کجا می‌آید. الان می‌خواهم تمرکزم روی تیم خودم باشد اما امیدوارم استقلال به شرایط مطلوب برگردد، به هر حال برای تیم‌های بزرگی مثل رئال مادرید و بارسا هم این حاشیه‌ها پیش می‌آید.

 

*نکته اینجاست که استقلال فوتبال امیدوارکننده ارائه نمی‌دهد.
در این خصوص کادر فنی باید صحبت کند، من صحبت نکنم بهتر است. به‌خصوص الان که خودم سرمربی یک تیم لیگ برتری هستم و این درحالی است که سه هفته دیگر باید با استقلال بازی کنیم و قشنگ نیست در این مورد حرف بزنم. امیدوارم استقلال به روزهای اوج برگردد. من هم تمرکزم را روی موفقیت ماشین‌سازی می‌گذارم، دیگر نمی‌شود بیشتر از این درخصوص قضایا صحبت کرد.

 

*حالا که صحبت از مدیریت کردید قبول دارید که شاید برخی از مدیران این باشگاه در جایگاه مدیریتی باشگاهی مثل استقلال نباشند؟
آنها باید بیایند صحبت کنند، من بزرگ‌ترین ایراد مدیران استقلال را عدم پاسخگویی و شفاف‌سازی آنها می‌دانم. اگر آنها هم از خودشان دفاع کنند خیلی راحت‌تر می‌توان نظر داد یا نتیجه گرفت. بنابراین این کار باید انجام شود.

دیدگاه‌ها