کد خبر : 1741084 | 13 اسفند 1399 ساعت 08:35 | 3.2K بازدید | 0 دیدگاه

اواخر فروردین به فرانسه برمی‌گردم

حسن تفتیان: دوومیدانی از ورزشکار خالی شده

سریع‌ترین مرد ایران می‌گوید در سال‌های اخیر رکوردهای دوومیدانی ایران پایین آمده و پشتوانه‌سازی انجام نشده، در نتیجه افزایش تعداد سهمیه‌های المپیک کار سختی است.

حسن تفتیان: دوومیدانی از ورزشکار خالی شده

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، سریع‌ترین مرد ایران بعد از مدت‌ها در مسابقات دوومیدانی داخل سالن ایران شرکت کرد و رکورد خوبی از خود به جا گذاشت. تفتیان در دوی ۶۰ متر زمان ۶.۵۴ ثانیه را ثبت کرد که در بین ۱۰ رکورد برتر این ماده قرار گرفت و حاکی از وضعیت آمادگی این دونده المپیکی است. 

 

تفتیان در گفت‌وگو با ایسنا به حضور در مسابقات داخل کشور اشاره و بیان کرد: باعث خوشحالی بود که بعد از مدت‌ها در مسابقات داخلی شرکت کردم. نیاز است که ملی‌پوشان در مسابقات ایران حضور داشته باشند چون روی سطح مسابقات و انگیزه جوان‌ترها تاثیر دارد و باعث رشد دوومیدانی می‌شود. اصلی‌ترین هدف ما هم استفاده از این فضا و کمک به دوومیدانی است.

او افزود: از زمانی که برنامه‌های آماده‌سازی المپیک را با فدراسیون هماهنگ کردم، نظرم این بود به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که امکان شرکت در این مسابقات را داشته باشم و خوشبختانه بعد از اردوی ۵۰ روزه در فرانسه به ایران برگشتم و مسابقه دادم.

 

دونده المپیکی ایران در پاسخ به این سوال که نحوه قرارداد شما با باشگاه پلیمرخلیج فارس چگونه است و از مبلغ آن رضایت دارید؟ گفت: نگاهم مادی نبود و تنها هدفم از شرکت در مسابقات مسائلی بود که مطرح کردم. در مورد قرارداد صحبتی نداشتم و این چیزها برایم در اولویت نبود. پلیمرخلیج فارس تیم خوبی است که جوانان زیادی را حمایت می‌کند، آنها را تحت پوشش قرار داده است و از این طریق به دوومیدانی کمک می‌کند. از مدیرعامل، مربیان و کادر این باشگاه تشکر می‌کنم. 

 

او در مورد نحوه برگزاری مسابقات داخل سالن گفت: به تمام عوامل فدراسیون خسته‌نباشید می‌گویم که  در شرایط شیوع کرونا مسابقات را برگزار کردند و ورزشکاران محک خوردند اما جای کار زیادی داریم تا مسابقات را بهتر برگزار کنیم. پتانسیل برگزاری مسابقات با کیفیت را داریم و با یک برنامه‌ریزی ساده‌ این امر محقق می‌شود.

تفتیان ادامه داد: بی نظمی‌هایی در جریان مسابقات بود که گریبان من را هم گرفت چون برنامه مسابقات به خاطر پخش زنده جابجا شده بود و اطلاع نداشتم، به همین دلیل مرحله مقدماتی را بدون گرم کردن دویدم که خیلی بد بود و استرس زیادی به من وارد شد. شاید همین باعث شد که نتوانم عملکرد لازم را حتی در فینال داشته باشم چون فینال هم با تاخیر ۴۵ دقیقه‌ای برگزار شد. 

 

1578156

 

او افزود: چنین مسائلی تمرکز ورزشکار را زمانی که به دنبال ثبت رکوردی حرفه‌ای ‌است، بهم می‌ریزد. از طرف دیگر دقیقا زمان مسابقه مقدماتی و فینال دوی ۶۰ متر پخش زنده تمام شد، در حالی که دوی سرعت یکی از جذاب‌ترین مسابقات است اما آن را از دست دادیم. حس می‌کنم برای برگزاری رویدادهای دوومیدانی باید بهتر برنامه‌ریزی کنیم تا علاقه مندان بیشتری جذب شوند.

سریع‌ترین مرد ایران در مورد پوشش ضعیف رسانه‌ای مسابقات  بیان کرد: رکورد ۶.۵۴ ثانیه من در top ten دنیا یعنی ۱۰ رکورد برتر دنیا قرار گرفته است. اگر این اتفاق هر جای دیگری به غیر از ایران می‌افتاد با پوشش خبری و انتشار خیلی خوبی همراه می‌شد اما نتوانستیم پوشش مناسبی داشته باشیم.

 

او به اردوی خود در فرانسه و شرکت در چند مسابقه داخل سالن اشاره و تاکید کرد: اردوی خوبی بود که نتیجه آن را هم می‌بینیم  و اثرات آن به یک رکورد خیلی خوب ختم شد. امیدوارم نویدبخش فصلی مفید در تابستان و موفقیت در المپیک باشد. با توجه به اینکه مسابقه قهرمانی جهان کنسل شده بود هیچ مسابقه هدفی برای داخل سالن نداشتیم و شرکت در رقابت‌های فرانسه جنبه تدارکاتی داشت اما رکوردهای خوبی ثبت شد. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.

تفتیان در مورد برنامه آماده‌سازی خود تا المپیک گفت: مدتی در تهران تمرین می‌کنم و احتمالا یک اردوی ۱۰ روزه در مشهد خواهم داشت. اگر مسابقات بین‌المللی مد نظر فدراسیون در مشهد برگزار شود، در آن شرکت می‌کنم و اواخر فرودین هم دوباره به فرانسه برمی‌گردم تا تمرینات فضای باز را زیر نظر مربی ادامه دهم‌ و در چند مسابقه شرکت کنم. در برنامه‌ام روز بیستم فرودین را برای شروع اردوی فرانسه اعلام کرده‌ام که تا زمان المپیک ادامه دارد. امیدوارم همان تاریخ اعزام شوم و کار به خوبی پیش برود. 

 

او در پاسخ به این سوال که با شناختی که از وضعیت دوومیدانی دارید آیا تعداد سهمیه‌های ما در المپیک افزایش پیدا می‌کند؟ گفت: امیدوارم این اتفاق بیفتد. در حال حاضر فکر می‌کنم که سهمیه آقای پیرجهان از طریق رنکینگ قطعی شده است، امیدوارم دوستان دیگر هم بهترین رکوردهای خود را بزنند و ورودی را کسب کنند، اما سهمیه‌ها در مقایسه با المپیک ریو به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده و رکوردهای دوومیدانی ایران پایین آمده است. از طرفی می‌بینیم که دوومیدانی ما از ورزشکار خالی شده و در سال‌های اخیر پشتوانه سازی صورت نگرفته است.

دونده المپیکی ایران ادامه داد: فقط من و احسان حدادی سهمیه گرفته‌ایم و کار برای ورزشکاران دیگر خیلی سخت است. دوره قبل ۱۰ نماینده داشتیم که متاسفانه خیلی از آنها دوومیدانی را کنار گذاشته‌اند و هیچ پشتوانه‌ای برایشان نداریم.‌ اگر روزی من و احسان هم برویم، کار خیلی سخت می‌شود. نتوانستیم در بحث نوجوانان و  جوانان و اضافه کردن آنها به تیم بزرگسالان برنامه‌ریزی و فکر کنیم. امیدوارم با حضور آقای صیامی و تغییر سیستم مدیریتی فدراسیون شاهد تشکیل تیم خوبی در رده‌های پایه باشیم که به بزرگسالان کمک کند.

دیدگاه‌ها