کد خبر : 1749149 | 25 فروردين 1400 ساعت 14:11 | 40.2K بازدید | 2 دیدگاه

روزهایی که با لژیونرها زندگی می کردیم؛

شما هم از خداداد دریبل می خوردید (عکس)

خداداد عزیزی یکی از استعدادهای ناب فوتبال ایران بود که در رده باشگاهی در بوندس لیگا آلمان هم لحظات درخشانی از خود به جا گذاشته است

به گزارش"ورزش سه "، 20ساله که بود در ورزشگاه آزادی یکی از برترین بازیکنان ابومسلم برابر پرسپولیس در سال 70شد تا مراسم رونمایی خودش به فوتبال ایران را در حضور انبوهی از جمعیت قرار دهد.او که در دوران نوجوانی با کفشهای لنگه به لنگه به دنبال توپ فوتبال می دوید و برای گذران زندگی به همراه برادرش کار بنایی هم کرده است در ورزشگاه آزادی و در آن دیدار مهم  جوانی لاغر اندام بود که چشم ها را خیره کرد. خداداد  در آن سال خیلی زود خودش را به تفکرات حسن حبیبی تحمیل کرد و یکی از بازیکنان منتخب سرمربی آن سال های تیم ملی امید برای رقابت های مقدماتی المپیک 1992بارسلون در ترکیب ایران بود.


نام خداداد به نوع فوتبالی که ارائه می داد می خورد و همه از سرعت عمل و هوش بالای او در آن دوران لذت می بردند و او را هدیه خدا به فوتبال ایران می دانستند.فوتبالیستی توانا که بدون حضور در تیم های استقلال و پرسپولیس یکی از بهترین های دهه 70و اوایل دهه 80ایران بود و خاطرات ماندگاری از او در یاد هواداران باقی مانده است. هر چند در سابقه او  به عنوان یار قرضی فرصت بازی در چهار دیدار را برای پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا در کارنامه فوتبالی خود به جا مانده است ولی همگان در این روزها  او را فارغ از رنگها قضاوت می کنند و او در قضاوت هاش هم با صراحت لهجه این موضوع را اثبات کرده است.


او برای فوتبال ایران در رده ملی کارهای بزرگ و ماندگاری کرده است. مهمترین آنها گل تاریخی و گل کوچکی اش به محمدالدعایه عربستان در جام ملتهای 1996،گل تساوی او به استرلیا در ورزشگاه آزادی و زنده نگه داشتن امید صعود ایران به جام جهانی 98فرانسه و گل تا ابد ماندگارش به استرالیا در ملبورن و صعود ایران به جام جهانی است.


پاس تو در او در دقیقه 90بازی با قطر که زمینه ساز گل پیروزی ایران به قطر و رفتن به مرحله دوم مقدماتی جام جهانی 2006آلمان شد نیز برای کارشناسان این حوزه یکی از یادگاری های تاریخی از هوش بی نظیر خداد عزیزی است. این ها بخش بسیار کوچک از دنیای مردی است که متعلق به نسل 98است.  این نسل  یکی از بهترین نسل های تاریخ فوتبال ایران لقب گرفت و شایستگی این را هم داشت.

 

1590982

 


خداداد عزیزی در تیم ملی سابقه 45بازی و 11گل را دارد . او که سابقه قهرمانی در لیگ برتر ایران با پاس تهران را در دومین دوره برتر لیگ ایران را دارد چهار سال در بوندسلیگا برای تیم اف سی کلن َآلمان بازی کرده اسن و در این چهار سال در 50بازی در ترکیب تیم بوده است . زدن 11گل برای کلن در افتخارات خداداد عزیزی ثبت شده است.تیمی که با توجه به حضور پیر لیت بارسکی معروف در آن برای قدیمی های فوتبال ایران کاملاً شناخته شده بود و با رفتن خداداد این شناخت در جامعه ایران بیشتر هم شد.


خداداد عزیزی که عادت دارد لحظات تاریخی برای خود به یادگار بگذارد ،این کار را برای تیم کلن و هوادارانش هم در بوندس لیگا آلمان انجام داده است.کلن این روزها در لیگ آلمان حال و روز خوشی ندارد و با 23امتیاز تا پایان هفته بیست و هشتم یکی از کاندیدهای سقوط به دسته پایئنتر است،ولی در آن سالها در بازی ماندگار با حضور خداداد عزیزی اتفاقی مهم را در ورزشگاه المپیک مونیخ برابر بایرن مونیخ رقم زد.
کلن که خداداد عزیزی را در ترکیب خود می دید برابر بایرن در شب درخشان عزیزی  با نتیجه دو برصفر به پیروزی رسید. خداداد بار اول با گرفتن پنالتی تیمش را با نتیجه یک برصفر از حریف نامدارش پیش انداخت و بار دوم با ضربه سری شیرجه وار گل دوم تیمش را به الیورکان افسانه ای زد تا بایرن برابر کلن تسلیم شود.


حضور لوتهار ماتیوس اسطوره آلمانی ها در آن بازی و در تیم بایرن مونیخ و تصویری ماندگار از آن بازی در حالی که خداداد مثل همیشه زباش بین دندانهاش گیر کرده و ماتیوس به دنبال او دیده می شود برای ما ایرانی بعد از سالها حس غرور و وطن پرستی را تداعی می کند.
این ها کارنامه مردی است که مهمترین افتخارش از قلم جا افتاد ؛او مرد سال آسیا در سال 1996نیز شده است.افتخاری بزرگ و تاریخی  که برابر دیگر کارهایش برای فوتبال ایران دیده هم نمی شود.

دیدگاه‌ها