کد خبر : 1749347 | 26 فروردين 1400 ساعت 11:52 | 38.3K بازدید | 18 دیدگاه

جنجال در دو بازی رفت و برگشت

گزارش؛ دورتموند به داوری باخت یا کیفیت سیتی؟

مسئله داوری یک بار دیگر در مسابقه شب گذشته دورتموند برابر منچسترسیتی جنجال آفرین شد.

گزارش؛ دورتموند به داوری باخت یا کیفیت سیتی؟

به گزارش "ورزش سه"، هانس یواخیم واتسکه، مدیر باشگاه دورتموند فرد رک و رو راستی است. او پیش از این گفته بود که صعود دورتموند به مرحله یک چهارم نهایی و دیدار برابر منچسترسیتی یک احساس و شور و اشتیاق جهانی را برای این باشگاه رقم خواهد زد اما عصر چهارشنبه این عملکرد هرگز از سوی آنها مشاهده نشد.

 

دورتموند دیشب با همان نتیجه مسابقه رفت یعنی 2-1 برابر منچسترسیتی شکست خورد تا حذف تلخی را از لیگ قهرمانان اروپا تجربه کند. در ابتدا کار برای منچسترسیتی گره خورد؛ جایی که دورتموند از شروع خوب خود استفاده کرد و توسط جوان 17 ساله‌اش یعنی جود بلینگهام به گل اول دست یافت؛ در واقع 1-0 همان نتیجه ای بود که دورتموند می توانست به واسطه آن در جمع چهار تیم پایانی چمپیونزلیگ قرار گیرد. با این حال در پایان مسابقه اتفاق دیگری رقم خورد.

 

 

1591278

 

 

گلزنی ریاض محرز از روی نقطه پنالتی و پس از آن باز شدن دروازه دورتموند توسط فیل فودن که در مسابقه رفت نیز گلزنی کرده بود باعث شد که سیتی 2-1 پیروز شود و نهایتاً به مرحله بعد صعود کند.

 

پس از پایان بازی هیچ دورتموندی وجود نداشت که جلوی میکروفن برود و از کیفیت بالای منچسترسیتی صحبت نکند. پپ گواردیولا تیمی را ساخته که در سرعت بازی و ارسال پاس های متوالی فوق العاده عمل می کند. در واقع هر تیم یا بازیکنی که در شرایط روحی مناسبی حضور نداشته باشد در مقابله با سبک بازی سیتی سردرگم و ناامید می شود. با همه اینها اما دورتموند معتقد بود که داوری در حذف شدن این تیم تاثیرگذار بوده است.

 

در مسابقه رفت دو تیم که یک هفته پیش برگزار شد، دورتموندی ها به شدت نسبت به قضاوت داور مسابقه یعنی اودیو هاتگان معترض بودند. داور بلژیکی در ابتدا پنالتی امره جان را اعلام کرد اما پس از آن به کمک VAR این تصمیم را پس گرفت. اما این پایان کار نبود و هاتگان گل به نظر سالم بلینگهام در بازی رفت را هم به شکلی عجیب مردود اعلام کرد؛ موضوعی که ادین ترزیچ، سرمربی دورتموند، از آن به عنوان اتفاقی شرم آور یاد کرد.

 

 

1591284

 

 

در بازی برگشت نیز اتفاقی مشابه تکرار شد. جایی که بعد از ارسال فیل فودن به روی دروازه، امرجان به دنبال دفع کردن توپ بود اما در همین حین با دست او برخورد پیدا کرد و باعث شد که داور مسابقه نقطه پنالتی را نشان دهد. تصمیمی که در نهایت تایید شد و کمک داور ویدئویی نیز دخالتی در آن انجام نداد.

 

دورتموندی ها به شدت از این تصمیم داور اسپانیایی بازی عصبانی بودند و حتی امره جان چندین بار اشاره کرد که توپ ابتدا با سر او برخورد کرده و نباید اعلام پنالتی می شد اما هیچ تغییری در تصمیم اتخاذ شده حاصل نشد تا دورتموند احساس کند که در مسابقه برگشت نیز از داوری لطمه خورده است.

 

 

1591279

 

به خصوص بعد از پنالتی اعلام شده از امره جان بحث‌های زیادی مطرح شده است. خود او بعد از پایان بازی به اسکای اسپورت گفت: "من ابتدا توپ را با سرم لمس کردم و بعد به دستم برخورد کرد. قوانین می‌گویند که این خطای هند نیست. این که به این دلیل گل دریافت کردیم و نهایتاً از رقابت‌ها حذف شدیم اتفاق تلخی است. در بازی رفت نیز یک گل از ما دزدیده شد و این درد آور است. به طور کلی عملکرد خوبی داشتیم اما نهایتاً این به درد ما نمی‌خورد."
 
سرمربی دورتموند نیز واکنشی مشابه امره جان داشت. ادین ترزیچ که در پایان فصل جای خود را به سرمربی کنونی گلادباخ یعنی مارکو روزه خواهد داد گفت: " خطای هند همواره مسئله پیچیده ای است و کارشناسی آن نیز کاری دشوار به حساب می آید. هر ساله دوره های آموزشی زیادی در این زمینه برگزار می شود که ببینیم چه تغییراتی در این قانون ایجاد شده است. قبل از شروع فصل به طور واضح به ما گفته شده اگر سعی در دزدیدن دست خود داشته باشید این یک خطای هند محسوب نمی شود. واقعاً طی هفت روز گذشته ما در رابطه با تصمیمات داوری خوش‌شانس نبوده‌ایم." 

 

 

1591282

 

در واقع قوانین وضع شده در این زمینه نیز حاکی از آن است که می توان در رابطه با اتفاقات رخ داده در مسابقه شب گذشته دورتموند و منچسترسیتی حق را به تیم میزبان داد. همانطور که ترزیچ در ادامه گفت: " این خطای هند اصلاً پنالتی نبود و اعلام آن واقعا درد آور است." 
اما تیم برنده بازی یعنی منچستر سیتی شرایط را به شکل متفاوتی ارزیابی کرد. پپ گواردیولا در پایان بازی گفت: " البته که پنالتی بود."
همچنین هافبک آلمانی سیتی یعنی ایلکای گوندوگان نیز گفت: " احساس می کنم که بازو کاملا با بدن فاصله داشته و اعلام پنالتی درست بود." 

اما فرضیه هافبک منچسترسیتی نیز نمی تواند اشتباه باشد چرا که در بخش دیگری از قانون آمده است که اگر وضعیت بدن بازیکنی در حالت غیرطبیعی قرار داشته باشد و توپ به بازوی او برخورد کند، باید خطای هند اعلام شود؛ جنجال هایی که نشان می‌دهد خطای هند هنوز یک معضل بزرگ در فوتبال محسوب می‌شود. 

درهرصورت لیگ قهرمانان اروپا برای دورتموند به پایان رسید و شاید دوری آنها با این تورنمنت بیش از چند ماه ادامه داشته باشد چراکه این تیم در بوندسلیگا وضعیت خوبی را تجربه نمی‌کند و کار دشواری برای کسب سهمیه پیش رو دارد؛ کابوسی که می تواند پیامدهای مالی و ورزشی بدی برای دورتموند به همراه داشته باشد. با این وجود ادین ترزیچ همچنان امیدوار است چرا که او بعد از بازی گفت: " ما همه توان‌مان را در بازی‌های آینده به کار خواهیم گرفت تا فصل بعد در لیگ قهرمانان حاضر باشیم."
 
با این همه یک گزینه دیگر نیز برای دورتموند وجود دارد تا این فصل به بدترین شکل برای آنها به پایان نرسد؛ جایی که آنها در نیمه نهایی جام حذفی آلمان حضور دارند و برای کسب این جام می جنگند.

دیدگاه‌ها