کد خبر : 1749400 | 26 فروردين 1400 ساعت 19:30 | 50.8K بازدید | 6 دیدگاه

پشت دوربین‌ها؛

پنج چیزی که در ال‌کلاسیکو به لطف دوربین‌ها دیدید

در ال‌کلاسیکوی روز شنبه، لالیگا از تکنولوژی های جدید و پیشرفته ای برای به تصور کشیدن جزییات بازی استفاده کرده بود که برخی از آنها برای نخستین بار در جهان فوتبال به کار گرفته می شدند.

پنج چیزی که در ال‌کلاسیکو به لطف دوربین‌ها دیدید

به گزارش "ورزش سه"، به دلیل شیوع ویروس کرونا و برگزاری بدون تماشاگر بازی های فوتبال به دستور مقامات مربوطه، رئال مادرید در بهار سال گذشته تصمیم گرفت تا بازی های خانگی خود را موقتا خارج از سانتیاگو برنابئو برگزار کند تا روند بازسازی این ورزشگاه را سرعت بخشد. به همین دلیل رئال مادرید بازی های خانگی خود را از آن زمان در ورزشگاه آلفردو دی استفانو برگزار می کند که پیشتر مورد استفاده تیم دوم رئال در برگزاری مسابقاتش قرار می گرفت. این ورزشگاه در مجموعه تمرینی گسترده و مدرن رئال مادرید واقع شده است.

پس از اینکه ورزشگاه دی استفانو میزبان دربی مادرید و همچنین دیداری از رقابت های چمپیونزلیگ بود، این ورزشگاه برای نخستین بار در تاریخ خود روز شنبه شاهد برگزاری ال‌کلاسیکو نیز شد. این مسابقه که بسیار دیدنی، هیجان انگیز و سرعتی از آب درآمد هم گل های زیبایی داشت و هم صحنه های زیبایی در بازی رقم خورد. پیروزی 2-1 رئال مادرید برابر بارسلونا می تواند نقشی عظیم در رساندن رئالی ها به قهرمانی در لالیگا داشته باشد.

 

1591384

 

در طول بازی اما تماشاگران نتوانستند آنطور که اگر مسابقه در برنابئو برگزار می شد میسر بود، از بازی لذت ببرند. در این ال‌کلاسیکو پنج مورد وجود داشت که تماشاگران نتوانستند ببیند، یا به بیان دیگر، اینها پنج رازی است که کمک می کند ال کلاسیکو را از منظری غیر از آنچه از صفحه های تلویزیونی خود دیدید، ببینید.

 

1591398

 

شادی پس از گل کریم بنزما

کریم بنزما گلی برای رئال مادرید زد که تا مدت ها در یادها خواهد ماند؛ مهاجم فرانسوی پاس در عرض لوکاس واسکز را با پشت پا به تور دروازه بارسا دوخت و برتری 1-0 به رئال مادرید داد. پس از این گل تمام بازیکنان رئال در کنار پرچم کرنر به همراه کریم بنزما شادی کردند، صحنه ای که در تلویزیون به نظر شبیه به یکی از بازی های ویدیویی می آمد. اما چرا؟ این تصویر مدیون دوربین های جدیدی است که لالیگا شروع به استفاده از آنها کرده است و این دوربین ها با مات کردن بک‌گراند تصویری به شدت شارپ از آنچه بر روی آن تمرکز کرده است را برای بینندگان به تصویر می کشد. این یک ابتار جدید و پیشرو در جهان فوتبال است. این دوربین ها 200 هزار یورو قیمت دارند و هر کدام با 30 کیلوگرم وزن به عنوان دوربین های بدون لرزش به کار می روند.

 

1591391

 

این دوربین ها آنچنان پیشرفته و پیچیده هستند که MEDIAPRO، شرکت پخش کننده، برای استفاده از آنها کارشناسانی را نیز از دنیای سینما استخدام کرده است که به همراه فیلمبردار در کنار زمین حاضر باشند تا اطمینان حاصل کند که شارپ ترین تصویر ممکن روی صفحه های تلویزیونی ظاهر شود.

 

1591386

 

1591399

 

لیونل مسی لرزان مجبور به تعویض پیراهنش شد

در نیمه دوم بازی باران شدیدی در ورزشگاه آغاز شد و بازیکنان حاضر در زمین را تا مغز استخوان خیس کرد. در واقع لیونل مسی در حالی که از شدت سرما و خیسی می لرزید خواست تا پیراهنش را با پیراهنی خشک عوض کند و تمام بینندگان از سراسر کره زمین با تشکر از 30 دوربین حاضر در استادیوم دی استفانو که قادر بودند بر روی لحظات خاص و جزییاتی خاص از بازی تمرکز کنند، مشاهده کردند که مسی تا چه حد خیس و آبکشیده شده است.

در حقیقت دوربینی در ورزشگاه بود که تمام مدت حرکات شماره 10 بارسلونا را تعقیب می کرد و همچنین دوربین دیگری نیز حرکات کریم بنزما را زیر نظر داشت. با 10 دوربین بیشتر از هر بازی دیگری در لالیگا و برابر با تعداد دوربینی که آخیرن فینال چمپیونزلیگ را ضبط می کردند، امکان نداشت که لرزید مسی از چشم دوربین ها پنهان بماند.

 

1591388

 

برگشت بیلیاردی توپ  روی گل تونی کروس

رئال مادرید با تشکر از ضربه آزادی که تونی کروس زد در نیمه اول 2-0 از بارسا پیش افتاد. پیش از آنکه ضربه کروس به تور دروازه مارک آندره تراشتگن دوخته شود، به سرجینیو دست و یوردی آلبا برخورد کرد که هیچ کدام در تلاش خود برای بستن راه توپ موفق نبودند و تنها توانستند تماشاگر این باشند که ضربه تونی کروس مثل یک توپ بیلیارد پس از برخورد به آنها تغییر مسیر داد و وارد دروازه شد. تماشاگران تلویزیونی توانستند با تشکر از سه دوربینی که در هر انتهای زمین مشغول ضبط واقع بودند حرکت بیلیاردی توپ کروس را به روشنی ببینند. یک دوربین کوچک نیز درون دروازه آویزان بود و همچنین یک polecam و یک Fan Cam نیز در این فصل به لالیگا آورده شده است. این فن‌کم ها روی داربست هایی مخصوص و در ارتفاعی مشخص قرار گرفته و در غیاب تماشاگران در ورزشگاه ها اجازه می دهند تا بازیکنان در برابر آنها به شادی پس از گل پرداخته و با هواداران خود ارتباط برقرار کنند. همچنین دوربین ها از زوایایی به فیلمبرداری پرداخته بودند که پیش از این دیده نشده بود.

 

1591392

 

سه دوربین روی خط دروازه تنها برای گل تونی کروس به کار گرفته نشدند و همچنین شادی پس از گل اسکار مینگسا، تلاش مسی برای زدن گل المپیکی و همچنین تلاش های فده والورده و ایلایکس موریبا و بسیاری از دیگر صحنه های دیدنی بازی را نیز به تصویر کشیدند.

 

1591394

 

حرکت کارساز روی گل مینگسا

بارسلونا در نیمه دوم توانست با تشکر از اسکار مینگسا، محصول آکادمی این باشگاه، یکی از گل های خورده را جبران کند و امیدوار به برگشت در این بازی باشد. این گل روی حرکتی بسیار حساب شده از سمت چپ زمین به ثمر رسید جایی که مسی و یوردی آلبا قبل از اینکه آنتوان گریزمان اجازه دهد توپ از میان پاهایش رد شود و به گلزن بارسا برسد، توپ را بین خود جا به جا کرده بودند. تماشاگران به لطف گرافیک واقعیت مجازی که لالیگا در این فصل در مسابقات استفاده می کنند توانستند کاملا در جریان مکانیزم این حرکت تعاملی بین بازیکنان بارسا قرار بگیرند. این سیستم از نظر فنی بسیار پیچیده است و دیگر رقابت های فوتبال نیز بدون هیچگونه موفقیتی سعی کرده اند تا از آن استفاده کنند.

 

1591395

 

این سیستم شامل آمار و گرافیک به روزی است که به لطف Mediacoach، یکی دیگر از ابزارهای لالیگا،  در زمان واقعی و همزمان با بازی به کار گرفته می شود و به تماشاگران کمک می کند تا درک بهتری از پیشرفت بازی داشته باشند. این گرافیک ها با توجه به ماهیت بسیار خارق العاده و پیچیده خود، در کنار تکنولوژی واقعیت مجازی، از نظر سمعی و بصری کاملا انقلابی بوده اند.

 

1591393

 

در اسپانیا 88 درصد از بینندگان پخش بازی با افزودن تماشاگران را به نسخه اصلی و بدون تماشاگر و بدون صدای تشویق ترجیح می دهند، چیزی که پخش کنندگان برای معدود تماشاگرانی که این تجربه را دوست دارند، ارائه می دهند. پروسه افزودن صدای تماشاگران پروسه ای بسیار جالب توجه است چرا که صدای تماشاگران برای بازی های ویدیویی FIFA و در مسابقات واقعی ضبط شده است. این صداها اکنون در حین برگزاری مسابقات پشت درهای بسته مورد استفاده قرار می گیرند و تکنسین های صداگذاری حاضر در استادیوم ها هستند که وظیفه دارند صدای صحیح را برای لحظه مناسب به انتخاب کنند. گفتنی است حتی چهار گزینه صوتی مختلف برای جشن گرفتن گل و 12 نوع کف زدن وجود دارد. با هدف تلاش برای ایجاد علاقه و علاقه در هوادارانی که در این دوران نمی توانند در استادیوم ها حاضر باشند، نتیجه نهایی بسیار تماشایی است.

 

 

تصویربرداری از غروب خورشید در ورزشگاه دی استفانو توسط پهباد

کمی قبل از آغاز ال‌کلاسیکو تمام جهان توانست از غروب زیبای خورشید در آسمان مادرید لذت ببرد. این تصویر دیدنی به لطف مکانی که مجموعه تمرینی رئال مادرید در آن واقع شده است و بالاتر از آن دوربینی که روی جرثقیلی در ارتفاع 25 متری نصب شده بود، شکار شد. این دوربین در بهترین مکان برای شکان پایین رفتن خورشید و گم شدن آن پشت دیوارهای استادیوم قرار داشت. جدای از این لالیگا از این فصل مجهز به پهبادهایی است که برای به تصویر کشیدن صحنه های هوایی به کار گرفته می شوند. این پهبادها هر کدام 4.5 کیلو وزن و 35 هزار یورو قیمت دارند و تا ارتفاع 120 متری بالا می روند. آنها حتی مجهز به چترهای نجات هم هستند!

 

1591389

 

البته با توجه به قوانین اسپانیا که با استفاده روزافزون از درون ها تنظیم شده اند و همچنین پروتکل های ضد  پهبادی که لالیگا و  پلیس ملی دارند، لازم بود تا برای استفاده از این پهبادها با برج مراقبت فرودگاه مادرید واقع در سه کیلومتری ورزشگاه در ارتباط باشند.

 

1591390

 

این دو دوربین پهپادی فوق الذکر بیشتر به این دلیل در این بازی به کار گرفته شدند که در ورزشگاه دی استفانو به دلیل ارتفاع کمی که دارد، نصب دوربین عنکبوتی مغعروف لالیگا ممکن نیست. از لحاظ سمعی و بصری این تنها تفاوت برگزاری بازی در برنابئو و دی استفانو بود.

 

واضح است که ال کلاسیکو با حدود 650 میلیون نفر بیننده در سراسر جهان، پربیننده ترین مسابقه در تمام لیگ های جهان است و این به دلیل فوتبال فوق العاده و جذابی است که توسط بازیکنانی در کلاس جهانی ارائه می شود و در ادامه با پوشش بی نظیر تلویزیونی برای تماشاگران مشتاق این بازی، تکمیل می شود.

 

1591385

 

در این بازی به خصوص یک عنصر حماسی دیگر نیز برای پخش به دلیل توفان و بارش شدید باران در ورزشگاه دی استفانو وجود داشت. جزئیات این مسابقه توسط 10 دوربین بسیار آهسته و فوق آهسته ضبط شد که با کیفیت 4K HDR از طریق یکی از مدرن ترین واحدهای سیار در جهان پخش می شود. زمین استادیوم با بارندگی بسیار خوبی کنار آمد و این ورزشگاه خیلی خوب برای سومین دیدار خانگی رئال مادرید طی هفت روز آماده شده بود. لالیگا پروتکلی برای مراقبت از چمن هایی که بازی های لیگ در آن برگزار می شود دارد و بالاترین استانداردهای موجود را از استادیوم های باشگاه های اسپانیایی طلب می کند. مانند دیگر استادیوم ها، استادیوم دی استفانو نیز نمره قبولی گرفته است.

 

1591387

 

در نهایت نه توفان، نه تغییر استادیوم، نه اوضاعی که شیوع کرونا به وجود آورده است و نه غیبت تماشاگرانی که رئال به شدت حضور آنها را کم دارد، نتوانست مانع از تماشای استثنایی ترین مسابقه در جهان فوتبال، یعنی ال‌کلاسیکو، شود.

 

 

محتوای اختصاصی ورزش‌سه با همکاری رسمی لالیگا 


This Content Is Provided By LaLiga In Partnership With Varzesh3

دیدگاه‌ها