کد خبر : 1750254 | 30 فروردين 1400 ساعت 17:20 | 137.2K بازدید | 34 دیدگاه

معایب یک ایده جنجالی؛

چرا باید به سوپر لیگ اروپا نه بگوییم؟

تصمیم برگزاری سوپرلیگ اروپایی جنجال های زیادی را به همراه داشته و با انتقادات زیادی مواجه شده است.

چرا باید به سوپر لیگ اروپا نه بگوییم؟

به گزارش "ورزش سه"، در حالی که لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2021 در اوج حساسیت خود به سر میبرد و حالا به مرحله نیمه نهایی رسیده دیشب اخباری مبنی بر تغییراتی بزرگ و ایجاد یک لیگ جدید با نام سوپر لیگ اروپا با حضور 15 تیم بزرگ و5 تیم که هر سال بر اساس معیار هایی انتخاب میشوند به گوش رسید . ریاست این لیگ بر عهده فلورنتینو پرز  و نایب رئیسان آن مالکان باشگاه های بزرگ دیگر است .

 

خبری که اهالی فوتبال را در شوکی غیر منتظره فرو برد و با مخالفت های کارشناسان و بیانیه های تند فیفا و یوفا رو برو شد. اما آنطور که منابع خبری نشان میدهد تاکنون 12 باشگاه بزرگ برای حضور در این لیگ به صورت رسمی اعلام آمادگی کرده اند که شامل شش نماینده از انگلیس ( آرسنال ، منچستر یونایتد ، چلسی ، منچسترسیتی ، لیورپول ، تاتنهام ) سه نماینده از اسپانیا  ( رئال مادرید ، بارسلونا ، اتلتیکو مادرید ) و سه نماینده از ایتالیا ( اینتر ، میلان ، یوونتوس ) می شود و احتمال حضور باشگاه های دیگر مثل بایرن ، پاریس ، لیون و ... هم وجود دارد .
مالکان این باشگاه ها برای درآمد زایی بیشتر دست به تشکیل این لیگ زده اند و اعتقاد دارند حضور در چمپیونزلیگ و بازی در برابر تیمهای کوچک بخش عظیمی از درآمد را نصیب باشگاه های کوچک میکند که آن درآمد به خاطر اعتبار حضور تیم های بزرگ در این جام است . فیفا و یوفا با تهدید این تیم ها به اخراج وکنار گذاشتن از لیگ های داخلی شان هم نتوانسته مانع پیوستن این تیم ها به سوپر لیگ بشود و مسلما دلیل این پافشاری تیم ها درآمد بالای این لیگ است . درآمد وسوسه کننده 6 میلیارد یورویی از حق پخش برای تیم ها و اینکه سوپر لیگ اروپا بودجه 5/3 میلیارد یورویی برای تیم های حاضر در این تورنومنت در نظر گرفته که تیم اول این لیگ به مبلغی نزدیک  450میلیون یورو دست پیدا میکند که تقریبا 19  برابر جایزه تیم اول  لالیگا است بغیر از آن تیم ها به محض قبول حضور در این تورنومنت 450 میلیون یورو پول دریافت میکنند . اما این تغییر بزرگ بهمراه خود صدماتی را به شاکله ی فوتبال وارد میکند که در چند بخش مورد بررسی قرار می دهیم  .

 

درجه یک بودن اروپا در انحصار
قطعا تیم های حاضر در سوپر لیگ از تیم های درجه 1 فوتبال اروپا هستند و با انجام این تورنومنت تمامی نگاه ها معطوف این تیم ها میشود . شاید اگر 15 سال پیش ایده تشکیل چنین لیگی مطرح میشد اسمی از تیم های سیتی و پاریس برای حضور در این لیگ برده نمیشد . در طی این سال ها آنها خود را در جمع بزرگان و مدعیان فوتبال اروپا قرار دادند اما حالا با ایجاد چنین لیگی میتوان گفت فرصتی برای دیده شدن تیم های نوپا که برای حضور در جمع مدعیان تلاش میکنند یافت نمیشود و به نحوی درجه یک بودن تیم های اروپایی در انحصار تیم های حاضر در این لیگ است
حتی دیگر امکان رقابتی بین تیم های بزرگی که حاضر به شرکت در این لیگ نشدند با تیم های سوپر لیگ نیست و قیاسی نمیتواند صورت بگیرد.

 

 

1591227

 


شکاف مالی
درآمد بسیار بالای این لیگ باعث میشود تیم های حاضر در این تورنومنت از لحاظ مالی رشد بالایی کنند و در روند بهبودشان بسیار سریعتر از باقی تیم های دنیای فوتبال عمل کنند . قطعا  شرایط مالی خوب این تورنومنت توانمندی تیمها را در خرید بازیکن و پرورش استعداد باز تر میگذارد و حتی از لحاظ تسهیلات وامکانات هم باز دست بالاتر را دارند و طرف خطرناک تر آن استفاده بخشی از این حجم پول کلان در کار های فاسد مانند سایت های شرطبندی ، پولشویی و ... . این حجم نابرابر مالی در دنیای فوتبال تیم های این تورنومنت را قوی تر و تیم های ضعیف را ضعیف تر و با گذشت زمان این شکاف عمیق و عمیق تر میشود .

 

 

1592899

 


بی اعتبار شدن جوایز فردی
لکه دار شدن اعتبار جوایز فردی مثل گلوب ساکر وthe best  و یا توپ طلا از اثرات مخرب دیگر این لیگ به شمار می رود . این جوایز وقتی معنا دارد که بازیکن مورد نظر در تورنومنتی حاضر باشد که تمامی بازیکنان حق حضور و درخشش در آن را داشته باشند و همگی از شرایط برابر برخوردار باشند حالا با جدا شدن تورنومنت یو سی ال و سوپر لیگ تمامی معیار ها برای سنجیدن بهترین بازیکن هر پست و در نهایت انتخاب بهترین بازیکن سال بیهوده تلقی میشود .

 

 

1592898

 


هواداران کجای این تغییر هستند؟
تقریبا میتوان گفت بخش بزرگی از تیمهای پرطرفدار در سوپرلیگ حاضر خواهند بود اما نمیتوان از بسیاری تیمهای کوچک که در سراسر دنیا طرفداران خود را دارند صرف نظر کرد . جمع کثیری از هواداران که درصد قابل توجهی هستند هواداران تیم های درجه 2 به بالا هستند . حتی طرفداران تیمهای درجه 2 اروپا انگیزه های بسیاری برای درخشیدن در برابر غول های اروپا دارند و از لحاظ روانی ، امید به حضور در برابر تیمهای بزرگ یکی از انگیزه های اصلی هواداران تیم های ضعیف تر هست . هواداران تیم های کوچک حامی تیم خود هستند به امید اینکه روزی تیم خود را در کنار بزرگان فوتبال ببینند اما با این تورنومنت شانس تقابل این تیم ها با تیمهای بزرگ تقریبا به صفر نزدیک میشود .
از طرفی برای طرفداران تیم های بزرگ تورنومنت سوپر لیگ هم ، تقابل های مکرر با تیم های بزرگ در طول زمان به اتفاق عادی بدل میشود و هیجان و حساسیت این بازی ها رفته رفته از بین میرود .

 

 

1592891

 


افت سطح فنی مربیان
بسیاری از مربیان کم تجربه تر با چالش قرار گرفتن در رقابت های بزرگ باشگاهی و رو به رو شدن با مربیان بزرگ ، تجارب بالایی کسب میکنند و یک گام بلند در جهت ارتقا سطح مربیگری خود میبینند .سعی و خطا و اموختن از تاکتیک های آنان در یک تجربه واقعی اثری چندین برابر دنبال کردن به صورت تئوریک دارد . اما با وقوع این تغییر باید شانس بالایی داشته باشند تا بتوانند با یک مربی بزرگ با چالش های تاکتیکی مواجه شوند  .

 

 

1590773

 


نادیده گرفتن اصل غفلت و شگفتی
در فوتبال بسیاری از لحظات به یاد ماندنی ثبت شده در ذهن ما به دلیل شگفتی ودور از انتظار بودن نتیجه رقم خورده بوده . بیشتر این رخداد ها توسط تیمهای ضعیف تر و شوک به تیم های قوی تر رقم خورده و جذابیت های فوتبال را دوچندان کرده . حالا با کمرنگ تر شدن حضور این تیم ها در این رقابت ها قطعا بسیاری از لحظات قابل ثبت را از دست خواهیم داد و کمتر خبر از شگفتی و توقف بزرگان خبر خواهیم شنید.
پول هنگفت و افزایش درآمد  در این برهه زمانی که بسیاری از باشگاه ها درگیر ضرر های مالی برای ویروس کرونا هستند  قطعا وسوسه کننده است ولی جریان عظیم مالی بوجود آمده به  روح پاک فوتبال و فیرپلی لطمه میزند . بسیاری از احساسات را از بین میبرد یا تغییر میدهد  و بسیاری انسان در پی این تصمیم نادیده گرفته شده اند ، سهم جهان از فوتبال کمتر شده و حتی در سلیقه نسل های آتی تاثیر به سزایی دارد . حالا باید دید در ادامه این کشمکش ها بین فیفا و مالکان چه پیش می آید . ممکن است توافقاتی حاصل شود و چمپیونزلیگ در فرمت جدید برگزار شود و مالکان از موضع خود کوتاه بیایند و یا اینکه به دنیای جدیدی از فوتبال اروپا وارد میشویم .


شهاب همتی

دیدگاه‌ها