کد خبر : 1752914 | 12 اردیبهشت 1400 ساعت 11:32 | 203.5K بازدید | 241 دیدگاه

بررسی بزرگترین چالش لیگ: جدول در سال کرونا

پرسپولیس و استقلال سر چه دعوا می‌کنند؟

بازگشت از لیگ قهرمانان آسیا و البته گره کور برگزاری دربی و اعتراضی که اینبار پرسپولیسی‌ها با اشاره به اتفاقات بازی رفت برای تعویق بازی دارند.

پرسپولیس و استقلال سر چه دعوا می‌کنند؟

به گزارش "ورزش سه"، با اتمام مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، اکنون هواداران فوتبال در انتظار این بودند تا طبق برنامه اعلام شده از سوی سازمان لیگ برتر، شاهد برگزاری دربی باشند اما پرسپولیس با اشاره به اعتراضاتی که استقلالی‌ها بر سر برگزاری بازی‌های معوقه داشتند، خواهان انجام دیدار این تیم مقابل صنعت نفت آبادان پیش از برگزاری دربی هستند.

 

پرسپولیس با صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان در فصل 2020 در قطر به کار خود ادامه دادند و تا مرحله نیمه نهایی جام پیش رفتند. در بازگشت به ایران اما اعتراض استقلال برای انجام دیدارهای معوقه پرسپولیس پیش از برگزاری دربی به یک چالش بزرگ تبدیل شد. در نهایت پرسپولیس با انجام سه بازی معوقه خود برابر نساجی مازندران، ذوب آهن و سپاهان پا به دربی گذاشت.

 

نساجی؛ اولین حریف 
دیدار پرسپولیس و نساجی قرار بود در هفته پنجم لیگ برتر و در آذرماه برگزار شود. اما این بازی به دلیل مشکل چمن و شرایط کرونایی در آن مقطع لغو شد. باشگاه پرسپولیس در آن مقطع در نامه‌ای خواهان این شد که با تغییر برنامه، بازی رفت در تهران برگزار شود و بازی برگشت را در قائمشهر برگزار کنند که این موضوع مخالفت باشگاه مازنی را در پی داشت. در نهایت پرسپولیس در بازگشت از قطر این بازی را در هوایی بارانی به انجام رساندند و در نهایت به تساوی یک – یک رضایت دادند.

 

ذوب آهن؛ دیدار جنجالی اینبار در تهران
پرسپولیس برابر ذوب آهن هم در شرایطی که قرار بود این بازی پیش از سفر سرخ‌ها به فینال آسیا برگزار شود، با تاخیری تقریبا دو هفته‌ای مقابل حریف قرار گرفتند. در حالیکه پرسپولیس در هتل محل اسکان خود پیش از بازی با ذوب آهن حاضر شده بود، ابلاغیه فدراسیون مبنی بر حدنصاب کرونا در اردوی ذوب آهن رای به لغو این بازی داد. باشگاه پرسپولیس آن زمان هر چه تلاش کرد تا فدراسیون فوتبال و خصوصا فدراسیون پزشکی را مجاب به انجام راستی آزمایی در خصوص ادعای ذوب آهن کند به نتیجه نرسید و در ادامه بازی معوقه خود را به انجام رساند و در ثانیه‌های پایانی با دریافت گل، به تساوی در این جدال هم رضایت داد.

 

سپاهان؛ هت تریک در تساوی
سومین بازی معوقه پرسپولیس نیز از روزهای پایانی آذر به اواسط دی منتقل شد تا این تیم اینبار برابر سپاهان در آزادی قرار گیرد و به تساوی مقابل حریف رضایت دهد. سومین تساوی شاگردان یحیی گل محمدی که به نظر می‌رسید راه آنها را برای قهرمانی فصل سخت و شاید غیرممکن کند.

 

1597139

 

دربی؛ از 10 اسفند تا 22 اسفند
در حالیکه دربی با تغییر زمان مواجه شده بود، پرسپولیس با انجام سه بازی معوقه خود برابر استقلال قرار گرفت. آبی‌ها در آن مقطع نیز همچنان خواهان این بودند تا بازی‌های این تیم نیز لغو شود تا تعداد بازی‌های دو تیم در زمان انجام دربی مساوی شود. اما سازمان لیگ اعلام کرد که پیش از زمان دربی، تنها دیدارهای معوقه تا آن مقطع از سوی پرسپولیس باید به انجام برسد. همین اتفاق هم باعث شد تا دیدار دربی در هفته هشتم در شرایطی برگزار شود که پرسپولیس7 بازی خود را به انجام رسانده بود و استقلال اما با انجام دیدارهای هفته نهم و دهم خود برابر گل گهر و آلومینیوم اراک و دو بازی بیشتر پا به مسابقه بگذارد. پرسپولیسی‌ها اعتقاد داشتند در این شرایط فدراسیون خواسته استقلال را برای انجام فشرده بازی‌های لیگ ( 12 روز و سه بازی) شرایط را برای حریف شکل داده و از سوی دیگر استقلال هم همچنان روی این مساله پافشاری داشت که دربی نباید در شرایطی برگزار شود که آنها 9 دیدار داشته و حریف هفتمین بازی را به انجام رسانده بود.

 

آغاز مجادلات؛ از استقلال اصرار، از پرسپولیس مخالفت
در آن مقطع بیشتر از اینکه سازمان لیگ موضع واضح و روشنی در این خصوص اعلام کند، باشگاه استقلال با فشار و موضع‌گیری‌های خود به دنبال نتیجه‌ (برگزاری بازی‌های معوقه پرسپولیس) بود و در سمت مخالف نیز پرسپولیسی‌ها به دنبال این بودند که موضوع را به شکلی دیگر دنبال کنند و زیر بار این فشار سخت بازی‌های معوقه نروند.

 

این یکی از مصاحبه‌های پرتعدادی است که در آن مقطع پرویز مظلومی به عنوان سرپرست وقت استقلال داشت: " قبل از دربی باید بازی معوقه سپاهان و پرسپولیس برگزار شود و ما زیر بار نخواهیم رفت. این یک بازی سنگین است که می‌تواند روی بازی دربی تأثیرگذار باشد. ما منتظر می‌مانیم پرسپولیس ابتدا با سپاهان بازی کند تا بعد دربی برگزار شود.

 

سرپرست استقلال در مصاحبه دیگری که در این زمینه از او منتشر شده بود بعد از اینکه بازی هفته نهم آنها مقابل گل گهر هم در تقویم وارد شد با اشاره به اینکه احتمال دارد با انجام بازی‌های بیشتر بازیکنان این تیم دچار مصدومیت یا حتی محرومیت برای دیدار دربی شوند گفت: ما خواهان این نبودیم که 12 روز بازی نکنیم. با اضافه کردن بازی گل گهر، ما نیز 3 بازی خارج از خانه برگزار می‌کنیم. ما خواهش کردیم تا زمانی که پرسپولیس بازی هایش را انجام نداده، دربی برگزار نشود چونکه بحث آسیب دیدگی و محرومیت بازیکنان مطرح است.

 

مظلومی در مصاحبه‌های بعدی خود نیز با اشاره به اینکه حتی با تعطیلی لیگ برای انجام دیدارهای معوقه پرسپولیس تا زمان دربی موافق بودند گفت: آقای سهیل مهدی به ما قول دادند که تا زمانیکه تعداد بازی های تیم ها برابر نشود، دربی نیز برگزار نمی شود. ما به مصاف گل گهر می رویم ولی رقیبان ما دو بازی از ما عقب تر هستند. اکثر باشگاه ها روی برنامه اعلام شده اعتراض دارند. آقای مهدی می‌گویند می‌توانستند لیگ را تعطیل کنند تا بازی های عقب افتاده برگزار شود و سپس لیگ را ادامه دهند که تیم ما با این قضیه موافق بود.

 

افشین پیروانی، سرپرست پرسپولیس هم با مثالی نسبت به فشردگی بازی‌ها در اروپا به این موضوع اشاره کرد: در لیگ انگلیس بازی عقب افتاده وجود ندارد؟ اکنون در هفته پانزدهم لیگ اسپانیا هستیم، اما اتلتیکو مادرید ۱۳ بازی انجام داده است. در ترکیه، فرانسه و روسیه هم برخی بازی‌ها به تعویق افتاده است. 

 

1597137


سرپرست پرسپولیس در مصاحبه دیگری نیز به موضوع خستگی بازیکنان بعد از فینال آسیا و فشردگی بازی‌ها اشاره کرد و گفت: مگر می‌شود پرسپولیس سه روز در میان بازی کند، اما حریفان ۲۰ روز یک بار؟ البته در آن حالت هم بار دیگر این دوستان اعتراض می‌کردند. خود تیم استقلال چهارشنبه بازی هفته نهم خود را با گل گهر برگزار می‌کند و دیدارش با تیم ما در هفته هشتم چه می‌شود؟ اگر قرار است صفر تا صد را ببینیم باید همه را به یک چشم ببینیم.

 

محمود فکری، سرمربی وقت استقلال نیز نکته جالبی در مصاحبه خود در انتقاد به انجام دربی بدون انجام بازی معوقه پرسپولیس اشاره داشته و گفته بود: اگر قرار بود ما بازی بیشتر داشته باشیم، همان زمانی که پرسپولیس از قطر برگشت، می‌توانستند بازی دربی و سپس بقیه بازی‌های پرسپولیس را برگزار کنند و یا اینکه در آخر نیم فصل بازی‌های عقب‌افتاده پرسپولیس را برگزار کنند. اگر ما قرار باشد بازی‌های بیشتری نسبت به پرسپولیس داشته باشیم چه فرقی می‌کند؟ شاید باشگاه استقلال یک مقدار زورش کمتر باشد و این اتفاقات می‌افتد. به ما قول دادند که بازی‌های‌مان با پرسپولیس تا دربی برابر باشد، نه اینکه دوباره ما ۲ بازی بیشتر داشته باشیم، خب این اتفاق از همان ابتدا می‌افتاد.

 

1597159

جدول لیگ زمانی که پرسپولیس از فینال لیگ قهرمانان بازگشت؛ استقلال چهارم، پرسپولیس یازدهم

 

1597160

جدول لیگ در زمان برگزاری دربی پایتخت؛ پرسپولیس 7 بازی، یازدهم/ استقلال 9 بازی، اول

 


دربی برگشت؛ 22 اردیبهشت در آزادی؟
اکنون بار دیگر دو تیم بعد از انجام دیدارهای خود در لیگ قهرمانان آسیا به لیگ بازگشته‌اند. طبق آخرین برنامه اعلام شده از سوی سازمان لیگ برتر این هفته پرسپولیس باید برابر سپاهان قرار گیرد و استقلال نیز برابر ذوب آهن قرار خواهد گرفت. بعد از این دیدارها، دربی پایتخت قرار است در تاریخ 22 اردیبهشت برگزار شود. این در حالیست که اینبار پرسپولیس خواهان این شده تا دیدار معوقه استقلال برابر صنعت نفت آبادان پیش از دربی برگشت به انجام برسد. موضوعی که مصاحبه‌های تندی را از سوی یحیی گل محمدی، بازیکنان، سرپرست و هواداران این تیم را نسبت به تغییر موضع سازمان لیگ در پی داشته است و باید دید در نهایت در فاصله 11 روز مانده به انجام این بازی آیا حرف سرخ‌ها به کرسی خواهد نشست و با لغو دربی، استقلال ابتدا دیدار معوقه‌اش را به انجام خواهد رساند یا طبق همان برنامه اعلام شده، دربی در تاریخ 22 اردیبهشت انجام می‌شود. طی روزهای آتی قطعا باید بار دیگر شاهد طوفان واکنش و کنش‌ها همانند پیش از دیدار رفت دو تیم در خصوص این قضیه باشیم.

 

سهیل مهدی: دربی در زمان اعلام شده برگزار می‌شود
و اما صحبت‌های سهیل مهدی به عنوان مسوول برگزاری مسابقات لیگ برتر در این خصوص هم جالب است. مهدی مدعی است که به هیچ عنوان قادر نخواهند بود برنامه بازی‌ها را تغییر دهند و دربی طبق برنامه و در روز مشخص شده برگزار خواهد شد: ملاک برگزاری بازی‌های معوقه این است که این بازی‌ها در بهترین زمان ممکن برگزار شود و به هیچ عنوان نمی‌شود که تمام بازی‌ها را لغو کرد تا تیم‌ یا تیم‌هایی که بازی معوقه دارند، ابتدا آن را برگزار کنند. در بازی رفت هم پرسپولیس با هفت بازی و استقلال با 9 بازی در هفته هشتم لیگ برابر هم قرار گرفتند و به این شکل نبود که پرسپولیس تمام بازی‌های خود را به انجام رسانده باشد و با بازی برابر مقابل استقلال قرار گرفته باشد. در آن مقطع هم استقلال خواهان این بود که بازی‌های لغو شود تا پرسپولیس دیدارهای معوقه‌اش را انجام دهد اما ما زیر بار این موضوع نرفتیم. خود استقلال و کادرفنی‌اش هم متوجه شد که این خواسته یعنی اینکه آنها مدت زیادی دور از مسابقه باشند که از نظر فنی و حرفه‌ای به صلاح آنها نبود. با این حال ما در برنامه ریزی مسابقات مصلحت اندیشی یا به قول آقایان رنگی فکر نمی‌کنیم. تقویم مسابقات به شکلی که بتواند علیرغم فشردگی مسابقاتی که در پیش داریم دنبال شود، را پی خواهیم گرفت.

دیدگاه‌ها