کد خبر : 1753732 | 16 اردیبهشت 1400 ساعت 22:27 | 33.2K بازدید | 10 دیدگاه

ناگفته های داور جنجالی چلسی – بارسلونا

اوربو: از داوری محترم به یک احمق تبدیل شدم

به بهانه حضور چلسی در فینال لیگ قهرمانان اروپا، بد نیست بدانی تام هنینگ اوربو داور جنجالی چلسی و بارسلونا اکنون کجاست و چه می کند.

اوربو: از داوری محترم به یک احمق تبدیل شدم

به گزارش "ورزش سه"، چلسی شب گذشته موفق شد در استادیوم استمفورد بریج شهر لندن با برتری مقابل رئال مادرید، راهی دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا شود تا شاگردان توخل برای کسب عنوان قهرمانی، باید به مصاف منچسترسیتی بروند اما شاید اگر تکنولوژی وار در 12 سال پیش وجود دارد، چلسی اکنون افتخارات اروپایی بیشتری در کارنامه خود داشت و VAR می توانست مانع بزرگترین سرقت فوتبال اروپا شود.

 

1598484

 


درست 12 سال پیش و در مه 2009 چلسی و بارسلونا در استادیومی که دیشب به قتل گاه رئال مادرید تبدیل شد، به مصاف هم رفتند. مایک اسین در دقیقه 9 با شلیکی باورنکردنی چلسی را پیش انداخت. دقایقی بعد بازیکنان چلسی معتقد به یک خطای پنالتی بودند ولی تام هنینگ اوربو دارو نروژی با آبی های لندن هم نظر نبود اما در 25 دقیقه مانده به پایان بازی، با اخراج اریک آبیدال منجر به 10 نفره شدن بارسا شد.

 

1598488


در دقیقه 81 و در حالیکه توپ به وضوح به دستان جرارد پیکه برخورد کرد، باز هم اوربو اعتقادی به خطای پنالتی نداشت و صدای تماشاگران در استادیوم استمفورد بریج در آمد. سپس در وقت های تلف شده، آندرس اینیستا گل تساوی معروف خود را به ثمر رساند تا بارسلونا چند ثانیه تا رسیدن به فینال لیگ قهرمانان 2009 فاصله داشته باشد.

 

1598483


چلسی یک کرنر دیرهنگام و یک موقعیت آخر برای گلزنی داشت تا گل برتری را به ثمر برساند. هنگامی که میشائیل بالاک توپ را به سمت دروازه ارسال کرد، ضربه اش به دستان ساموئل اتوئو برخورد کرد ولی باز هم داور اعتقادی به پنالتی نداشت. بالاک با آن تصاویر معروف حاصل از خشمش اوربو را تعقیب می کرد که اندکی بعد سوت پایان بازی را به صدا در آورد.


بازیکنان چلسی خشمگین بودند و به دنبال پاسخی برای این سرقت بزرگ می گشتند. دیدیه دروگبا با فریاد یکی از دوربین های Sky Sports را گفت: "این یک شرمساری است! این یک ننگ است! " گاس هیدینک سرمربی وقت چلسی در مصاحبه پس از بازی گفت: بازیکنان اشتباهات زیادی مرتکب می شوند، مربیان اشتباه می کنند، داوران اشتباه می کنند - به همین دلیل ما صحبت می کنیم که به آنها سود ببریم. اما آیا دیده اید که سه یا چهار موقعیت از شما گرفته شود؟ قضاوت اوربو بدترین عملکردی است که من دیده ام.


اما صعود چلسی به فینال، منجر به بازنشر مصاحبه این داور جنجالی با مجله پاننکا شد. تام هنینگ اوربو در این مصاحبه گفت: کاش در آن بازی VAR وجود داشت. در پایان نیمه اول، من و دستیارانم حس می کردیم که کنترل بازی را در دست داریم. در پایان بازی، دیگر این حس را نداشتم. وقتی به رختکن رفتم، با خودم فکر می کردم: "خب، تام هنینگ، این بهترین شب داوری تو نبوده."

 

1598486


اگرچه که در جریان بازی، او هرگز خودش را نباخت اما اعتراضات پی درپی بازیکنان چلسی، باعث شده بود تا او به نحوه قضاوتش شک کند. بعد از تصمیماتی جنجالی، از جمله سوت نزدن خطای هند ساموئل اتوئو در محوطه جریمه حریف و زمانی که بازیکنان چلسی او را محاصره کرده بودند، او دچار تردید شده بود: در آن لحظات دائما به خودم می گفتم: "آرامشت را حفظ کن... هیزم آتش را بیشتر نکن." حس می کردم که در درونم آب می جوشانند. در داخل رختکن بود که متوجه شدم که چقدر همه چیز جنجالی بوده. در فاصله دو ساعت، از یک داور محترم تبدیل به احمق ترین چهره فوتبال دنیا شده بودم.

 

1598482


بلافاصله بعد از آنکه اوضاع حاد شد، نیروهای امنیتی وارد عمل شدند تا این داور نروژی را از ورزشگاه بیرون ببرند: "برای ما نیروهای اسکورت پلیس گذاشتند تا اینکه سوار بر هواپیما شدیم و به خانه بازگشتیم." ولی با بازگشت او به نروژ هم قائله پایان نیافت و او و خانواده اش بارها تهدید به مرگ شدند: "آنهایی که در این بازی پیروز نشده بودند، حس ناامیدی می کردند.  برخی ها واقعا می خواستند من و خانواده ام را بکشند."

 

1598487


او در مورد عواقب آن بازی پربحث و حاشیه گفت: "بعد از آن به جام جهانی 2010 نرفتم. من و اعضای تیمم می دانستیم که اگر در استمفورد بریج قضاوت خوبی داشته باشیم، شانس زیادی برای قضاوت در جام جهانی خواهیم داشت ولی در نهایت به جام جهانی نرفتیم و فکر می کنم این طبیعی است که شانس قضاوت مادر جام جهانی از بین برود."

دیدگاه‌ها