کد خبر : 1755505 | 25 اردیبهشت 1400 ساعت 00:22 | 56.1K بازدید | 16 دیدگاه

آنالیز گل سرنوشت ساز دربی 

شبح سرخپوش در شش قدم؛ کسی جور رشید را نکشید

پرسپولیسی ها تحت پرس شدید تیم استقلال در اوایل نیمه دوم به گل رسیدند؛ گلی که از یک پاس اشتباه شروع شد!

شبح سرخپوش در شش قدم؛ کسی جور رشید را نکشید

به گزارش "ورزش سه"، دیدار تیم های پرسپولیس و استقلال با برتری یک بر صفر شاگردان یحیی گل محمدی به پایان رسید تا سرخ پوشان پایتخت، فاتح دربی شماره 95 شوند؛ عیسی آل کثیر، زننده تک گل این دیدار بود؛ گلی که در اوایل نیمه دوم به ثمر رسید و خود آل کثیر در طراحی حمله منجر به شکل گیری آن نقش مهمی داشت.

 

نیمه اول بازی دو تیم تحت الشعاع حساسیت بسیار بالای کار، آن چنان دیدنی از آب در نیامد و تیم ها موقعیت های زیادی را نتوانستند روی دروازه یکدیگر خلق کنند. پرسپولیس در نیمه دوم تحت پرس شدید استقلالی ها کار خود را شروع کرد؛ پرسی که در همان دقایق ابتدایی کار در نیمه دوم، چندین خطای شدید را به همراه داشت. شاگردان یحیی آرام آرام خود را وارد زمین حریف کردند تا اینکه روی یک اشتباه بسیار کوچک، موقعیت گل خود را طراحی و به سرانجام رساندند.

 

اما گل پرسپولیس چگونه به ثمر رسید؟ بهتر است تصویر به تصویر پیش رفته و این گل را مورد بررسی قرار دهیم:

 

54:38 – ضربه دروازه حامد لک با ضربه پشت سر شهریار مغانلو به نزدیکی های محوطه جریمه استقلال رسید اما مدافعان آبی این توپ را دفع کردند؛ توپی که از میلیچ به محمد نادری در گوشه سمت چپ محوطه رسید و این بازیکن آن را دفع کرد.

 

1601714

 

54:40 – دفع بی دقت محمد نادری به فرشاد فرجی رسید و او هم عیسی آل کثیر را صاحب توپ کرد. مهاجم پرسپولیس که توسط سه بازیکن استقلال محاصره شده بود توپ را به فرجی برگرداند و هافبک پرسپولیس این بار توپ را به احمد نوراللهی پاس داد.

 

1601706

 

54:50 – نوراللهی بعد از دریافت پاس از فرجی و در شرایطی که تراکم در سمت راست باعث بالا رفتن ریسک از دست دادن توپ شده بود با یک پاس بلند، منطقه بازی را از راست به چپ تغییر داد؛ جایی که وحید امیری صاحب توپ شد.

 

1601707

 

54:52 – وحید امیری با یک کنترل دیدنی توپ را در اختیار گرفت و به سرعت پا به توپ شد. او در حالیکه چند بازیکن استقلال را با سرعت بالایش به دردسر انداخته بود، پس از پیمودن یک مسیر حدود 25 متری، در نزدیکی های محوطه جریمه با یک پاس در عرض کوتاه شهریار مغانلو را صاحب توپ کرد.

 

1601710

 

54:57 – روی پاس تند و تیز وحید امیری، شهریار مغانلو با یک کنترل سریع و شوت روی پا در حالیکه 3 مدافع استقلال را به صورت مستقیم و چند بازیکن دیگر را به صورت غیرمستقیم مقابل خود می دید، دروازه رشید مظاهری را هدف گرفت.

 

1601713

 

54:59 – شوت روی پای شهریار مغانلو با واکنش رشید مظاهری روبرو شد اما مدافعان استقلال که در آفسایدگیری به اشتباه افتاده بودند، غافل از این اشتباه تنها نظاره گر ریباندی بودند که عیسی آل کثیر طی آن دروازه رشید مظاهری را باز کرد.

 

1601712

 

55:01 – عیسی آل کثیر با فراری به موقع از تله آفساید مدافعان استقلال، خود را در موقعیت شوتزنی روی ریباند رشید مظاهری قرار داد. او برای باز کردن دروازه استقلال به یک بغل پای دقیق نیاز داشت که این کار را به بهترین نحوممکن انجام و توپ را با تور پیوند داد.

 

1601711

 

1601708

 

در این تصویر به خوبی مشخص است که آل کثیر حواسش به تله آفساید استقلالی ها بود و موفق شد که از این تله به سلامت عبور کند.

 

به این ترتیب بود که دروازه استقلال توسط عیسی آل کثیر باز شد. برنامه تهاجمی پرسپولیسی ها برای به ثمر رساندن این گل حدود 22 ثانیه طول کشیدند و آنها توانستند طی این برنامه، از یک اشتباه کوچک، بیشترین استفاده ممکن را برده و به گل برسند. نکته جالب توجه این گل، حضور عیسی آل کثیر در آغاز و انتهای آن بود. مهاجم سرخ پوشان ابتدا با حضور به موقع خود در محلی که توپ لو رفت، در باز شدن گره میانه میدان نقش داشت و سپس با یک تغییر مکان سریع در حالی که دیگر بازیکنان تیم مشغول رساندن توپ به نزدیکی محوطه جریمه حریف بودند، خود را در موقعیت ریباند توپ قرار داد؛ موقعیتی که طی آن، آل کثیر یک فرار زیبا هم از تله آفساید داشت.  البته در این گل نباید از نقش نوراللهی که با هوشیاری منطقه بازی را عوض کرد و وحید امیری که با سرعت ویران کننده و پاس به موقع خود، مغانلو را در شرایط شوتزنی قرار داد، به سادگی گذر کنیم.

دیدگاه‌ها