کد خبر : 1755681 | 25 اردیبهشت 1400 ساعت 17:51 | 138K بازدید | 61 دیدگاه

چهار اشتباه بزرگ در متن و حاشیه دربی؛

هیاهوی بی‌دلیل؛ وزیر تند رفت، مجیدی تندتر!

چهار طرف این ماجرا دچار اشتباه شدند؛ هم آذری جهرمی، هم فرهاد مجیدی و هم دو باشگاه استقلال و پرسپولیس.

هیاهوی بی‌دلیل؛ وزیر تند رفت، مجیدی تندتر!

به گزارش "ورزش سه"، دربی نه چندان دلچسب و تماشایی پایتخت با برتری 0-1 پرسپولیس به اتمام رسید، اما مطابق انتظار در این 24 ساعت نه خبری از تحلیل فنی بود و نه آنالیزهای مرسوم. همه چیز در غبار توئیت جنجالی آذری جهرمی و زیر سوال بردن افتخارات رقیب گم شد و در ادامه فرهاد مجیدی و البته دو باشگاه در اشتباه کردن با سرعت از یکدیگر سبقت گرفتند.

 

۱- ابراز عقیده آزادنه از سوی هر شخص یا نهادی به طور کامل مورد قبول همه است. حداقل برای حفظ ظاهر که علاقمندیم نشان دهیم هراسی از جریان آزاد اطلاعات و آزادی اندیشه و بیان نداریم و پس همین ابتدا توافق می کنیم که عیبی ندارد وزیر یا وکیل هوادار یک تیم فوتبال، خواننده، بازیگر یا هر چیزی باشد.

 

1601926

 

وزیر جوان نیز از این قاعده مستثنی نیست و مانند گروه بزرگ هواداران استقلال یا پرسپولیس حق دارد بعد از برتری تیم مورد علاقه اش در شبکه های اجتماعی واکنش نشان بدهد. اما احتمالا بخش زیادی از کاربران موفق باشند که آذری جهرمی در نشان دادن احساسات خود زیاده روی کرده است. به عنوان مثال ایشان می توانست با انتشار عکسی از جشن شادی بازیکنان و صحنه گل یا هر چیزی ، برتری پرسپولیس را جشن بگیرد.

 

اما زیر سوال بردن دستاوردهای بین المللی حریف آنهم در روز شکست رقیب دیرینه قطعا باعث دلشکستگی و به تبع آن عصبانیت بخش زیادی از هواداران استقلال می شود. بر اساس منطق کسی آنهم در جایگاه وزیر کشور که نباید تمایلی به سوزاندن یا اذیت کردن بخش قابل توجهی از هواداران رقیب داشته باشد.

 

پیشنهاد ما به آقای وزیر این است؛ در پیروزی های بعدی پرسپولیس بهتر است ایشان جشن شادی خود را مختص به پرداختن به تیم مورد علاقه اش کرده و صفحه رسمی خود را تبدیل به یک استادیوم کوچک برای کری خوانی های تند بین طرفین نکند.

 

2- فرهاد مجیدی اما بعد از پایان دربی به تندترین شکل ممکن و به شکلی غیرمنتظره پاسخ وزیر جوان را داد. شکست در دربی آنهم در کورس قهرمانی باعث عصبانیت یک سرمربی می شود و در این رابطه تردیدی وجود دارد. تیم فرهاد در مسابقه دیروز ضعیف تر از رقیب بازی نکرد، اما این شکست تقریبا به منزله رنگ باختن رویاهای قهرمانی در فاصله هشت هفته مانده به پایان لیگ برتر بود.

 

پس تا بخشی پذیرش عصبانیت سرمربی جوان استقلال و البته پاسخ او به آذری جهرمی قابل درک بود. اما شاید بهتر بود فرهاد مجیدی از ادبیات محترمانه تری برای دفاع از حق تیم خود استفاده کند. سرمربیگری استقلال یک جایگاه حقوقی مهم و تاثیرگذار در ورزش کشور محسوب می شود و قرار گرفتن در این جایگاه بار مسئولیت تک تک کلمات، رفتارها و واکنش های هر کسی را به شدت افزایش می دهد.

 

عصبانیت شکست از دربی قابل فهم و درک است و فرهاد مجیدی به عنوان مسئول فنی استقلال حق پاسخ دادن داشته است، اما استفاده از واژه "بی شعور" و البته تظاهر به فراموشی نام وزیر احتمالا به نشانه تحقیر و کوچک شمردن طرف، قاعدتا بهترین واکنش ممکن از سوی سرمربی محبوب استقلال نبود و شاید خود مجیدی نیز حالا قبول داشته باشد که می توانست در چارچوبی بهتر و توام با آرامش بیشتر، گله خود و هواداران استقلال را به وزیر ارتباطات منتقل بکند. به هر حال حتما مجیدی هم قبول دارد که به عنوان سرمربی استقلال، وظیفه متفاوتی نسبت به یک کاربر معمولی توئیتر دارد.

 

1601902

 

3- بیانیه نویسی و بحث و اعتراض به مسائلی خارج از حوزه اختیارات در سال های اخیر به روال باشگاه های بزرگ در فوتبال ایران تبدیل شده است. پس باشگاه استقلال ترک عادت نکرده و از همان 72 ساعت مانده به شروع دربی با انتشار بیانیه ای به مرور اتفاقات گذشته پرداخته و به نوعی فشار روی تیم داوری را آغاز کرد.

 

البته احتمالا استقلال قصد داشت دست بالا را گرفته و اکبریان و تیم داوری او را تحت فشار قرار دهد، اما به نظر این ترفند جواب عکس داد و احتمالا تنها اشتباه بزرگ داوری در دربی دیروز به زعم اغلب کارشناسان به ضرر این تیم رقم خورد. این تجربه احتمالا می تواند برای دربی های بعدی سودمند بوده و باشگاه های بزرگ را از این رفتار بر حذر بدارد. بعد از مسابقه نیز این روند ادامه داشت و آبی پوشان شادی عیسی آل کثیر را دستمایه گله گذاری قرار داده و مدعی شدند از تنها گلزن دربی به علت خوشحالی توهین آمیز بعد از گلزنی شکایت خواهند کرد.

 

تنها یک مورد در تمامی دنیا، از ال کلاسیکو و دلامدونینا و تیم رسانه ای باشگاه های بزرگ مثال بزنید که از چند روز قبل از شروع مسابقه تا چند روز بعد، درگیر انتشار بیانیه هایی منحصر به فرد و عجیب باشند، اگر پیدا کردید بعد بشینیم و در مورد محتوای بیانیه با یکدیگر صحبت کنیم.

 

 

4- اما شاید غیرمنتظره ترین واکنش را از باشگاه پرسپولیس شاهد بودیم. از همان دیشب افشین پیروانی و ابراهیم شکوری رفتار و ادبیات وزیر ارتباطات را در صفحه خود تایید کردند، اما واکنش مدیران باشگاه پرسپولیس به همینجا ختم نشد و آنها امروز با انتشار بیانیه ای عجیب، مدعی شدند می خواهند از حق هواداران خود دفاع کنند و این توهین را بر نمی تابند.

 

بی تردید آذری جهرمی یک هوادار معمولی نیست و در جایگاه وزیر احتمالا از قدرت و اختیارات کافی برای دفاع از حق خود برخوردار است. فحوای کلام مدیران پرسپولیس دفاع از هواداران خود در مقابل ظلم و بی احترامی بود و این رفتار به خودی خود اشتباه نیست، اما احتمالا این باشگاه در انتخاب اولین پرونده دچار اشتباه شده و شاید بهتر است در آینده در مقابل بسیاری از درگیری ها، سنگ پرانی و فحاشی ها به دفاع از هواداران خود بپردازد، زیرا آذری جهرمی نیازی به حمایت شدن از تیم حقوقی پرسپولیس ندارد.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها