کد خبر : 1755827 | 26 اردیبهشت 1400 ساعت 12:54 | 13.7K بازدید | 7 دیدگاه

فوتبال ایران باید به لنگر تعادل برسد

درگیری در دربی ناراحت کننده یا جذاب؟

انتقاد از دربی به واسطه خشونت‌ها و درگیری دقایق پایانی بالا گرفته است.

درگیری در دربی  ناراحت کننده یا جذاب؟

به گزارش ورزش سه، این شبیه اتفاقی بود که چند روز پیش در دیدار حساس دیگر فوتبال ایران، بین دو تیم بالای جدولی پرسپولیس و سپاهان نیز رخ داد تا فدراسیون فوتبال در نهایت تصمیم به احضار بازیکنان خاطی به این کمیته را بگیرد تا احیانا محرومیت‌هایی برای آن‌ها در نظر بگیرد.

 

اما آنچه که در جریان دربی رخ داد و البته در مسابقه پرسپولیس و سپاهان به وجود آمده بود؛ تنش میان بازیکنان چیز خیلی عجیبی در فوتبال نیست و اغلب مسابقات حساس فوتبال، شانه به شانگی خاصی با دعوا و درگیری دارند. این چیزی است که مبتنی بر ذات فوتبال و مردانه بودن این رشته (بدون توجه به جنبه های جنسیت گرایی) مربوط می‌شود و طبعا به عنوان یک فوتبالیست در فضای یک دست و نسبتا خشن فوتبال، احتمال درگیری بر سر توپ و البته بدون توپ، بعد از کرکری‌های شدید و خطاهای تلافی‌جویانه وجود دارد.

 

در این مورد حتی می‌شود پا را فراتر گذاشت و ادعا کرد که درگیری‌های فیزیکی بخشی از جذابیت فوتبال هم به شمار می‌آید. کما اینکه همواره بعد از مسابقات جنجالی، اقبال تماشاگران فوتبال به دیدن ویدیوها، خواندن خبرها و مرور ماجراها بیش از گذشته می‌شود. بنابراین اگرچه اخلاق‌گرایی موضوع مهمی در فوتبال است اما فراموش نکنید بخشی از رشد فوتبال و همه‌گیری اخبار آن به همین جنجال ها مربوط می‌شود. اگرچه همیشه باید به ستایش از بازیکنانی پرداخت که در تنش‌های شدید کلامی و فیزیکی حضور ندارند.

 

1600119

 

نباید از یاد ببریم که در فوتبال در نهایت همه چیز به تعادل می‌رسد و حتی در سخت‌ترین و کینه‌توزانه‌ترین جنگهای ۱۱ به ۱۱، حداقل بیرون از ایران، اغلب فوتبالیست‌ها آموخته‌اند بعد از دقیقه ۹۰ دست همدیگر را بفشارند و پیروزی حریف را تبریک بگویند و در غم شکست تا حدی به تسلی رقیبشان بپردازند. اگر این مسئله به عنوان یک اصل اساسی در فوتبال پذیرفته شود. آن وقت تنش‌ها و درگیری های ۹۰ دقیقه نیز قابل تحمل تر و حتی جذاب‌تر خواهد بود و انوقت نیازی به لشکرکشی های چندین نفره به کمیته انضباطی برای تبرئه بازیکن خاطی نخواهد بود.

 

در دو بازی گذشته که بازیکنان به سمت یکدیگر براق شده و در دربی حتی کار به گلاویز شدن و یقه گیری هم رسید، هیچ یک از طرفین تلاش نکردند این مسئله را با دلجویی از حریف یا رفتار جوانمردانه در پایان ۹۰ دقیقه، به نحوی حل کنند و تنش موجود در زمین در پایان بازی نیز ادامه یافت که این مسئله رفتار کمیته انضباطی را طبیعی جلوه می‌دهد.

 

فوتبال ایران همچنان درس‌های زیادی برای آموختن دارد و نحوه برخورد بادرگیری‌های فیزیکی نیز بخشی از آموزشی است که باید آن را در طول زمان فرا بگیرد.

دیدگاه‌ها