کد خبر : 1756889 | 31 اردیبهشت 1400 ساعت 14:51 | 27.7K بازدید | 15 دیدگاه

عدم احترام و تعامل هر روز بیشتر می شود؛

مرزبان: آرای صادر شده بیشتر مزه سیاسی دارد

مربی تیم فوتبال سپاهان می گوید آرایی که صادر شده بیشتر سیاسی است و شاید خیلی به کاهش تشنجات کمک نکند.

مرزبان: آرای صادر شده بیشتر مزه سیاسی دارد

به گزارش "ورزش سه"، طی هفته های اخیر برگزاری دو بازی پیاپی میان تیم های سپاهان و پرسپولیس و سپس استقلال و پرسپولیس سبب ایجاد تشنج هایی در فوتبال ایران شده است. روز گذشته درنهایت کمیته انضباطی پس بررسی اسناد و مدارک موجود احکام خود را در مورد این دو مسابقه صادر کرد که شاید مهم ترینشان محرومیت یکساله سپاهان و پرسپولیس از میزبانی در بازی های متقابل بود.

 

علیرضا مرزبان مربی تیم فوتبال سپاهان در گفتگو با "ورزش سه" در مورد شرایط این روزهای فوتبال ایران و اینکه چطور می توان آن را بهبود بخشید، صحبت کرده که در ادامه می خوانید.


*عدم تعامل و احترام هر روز در حال رشد کردن است


طبیعی است که رای داده شده از سوی کمیته انضباطی و شاید کمیته اخلاق یک بخشی از آن به تنش زدایی در فوتبال ایران کمک می کند ولی باید بپذیریم رای داده شده بیشتر مزه سیاسی برای رفع تشنجات دارد و مسئله مثبتی نیست. این نگرانی وجود دارد که ما راه های گذر از خشونت را چطور می بینیم. اینکه چطور می توانیم گذر از خشونت را تبدیل به یک عارضه اجتماعی نکنیم و با آن برخورد خوبی داشته باشیم، چون مرز احترامات شکسته شده؛ مرز حقوق دیگران شکسته شده؛ عدم تعامل و عدم احترام به حقوق همدیگر در سطح باشگاه ها، در سطح هواداران و به خصوص بازیکنان به شدت در حال رشد کردن است و این مسئله باعث می شود که وارد یک تشنج اجتماعی بزرگ بشویم. به خصوص در فوتبال که وزن اجتماعی زیادی برای مردم دارد.

 


*چطور می‌توانیم با این مسائل برخورد کنیم


راه اول که باید واقعا ریشه یابی شود، این است که چطور می توانیم با این مسائل برخورد کنیم. باید ببینیم آیا رفتار ما نسبت به مسائل اجتماعی پیرامون ما در حال رخ دادن است، درست است؟ آیا باشگاه ها روابط خوبی با هم دارند؟ خوب است که مدیران ارشد باشگاه ها در ابتدای فصل و انتهای فصل سمیناری داشته باشند و در مورد مشکلات مختلف صحبت کنند؛ تشنج زدایی کنند و به حقوق هم احترام بگذارند. قدم دوم این است که بازیکنان این احساس را نسبت به هم داشته باشند. برای بازیکنان هم باید کنفرانسی تشکیل شود و بازیکنان بزرگ تیم ها دعوت بشوند و در مورد مسائل داخلی تیم ها صحبت شود. باید بتوانند به حقوق هم احترام بگذارند.

 


*ایجاد هماهنگی بین سه محور مدیران، بازیکنان و هواداران


قدم بعدی کانون هواداران است. این مسئله مطرح است که قبل از شروع فصل، در نیم فصل و در آخر فصل باز هم باید کانون هواداران همه باشگاه ها به یک مرکز دعوت بشوند و بتوانند یک کنگره بزرگ تشکیل بدهند که در مورد روابط درون تیمی و تشنج زدایی با هم صحبت کنند تا معیارهای انضباطی و اخلاقی جامعه به هم نخورد. باید سعی کنیم مسائلی را مطرح کنیم که برای تشنج زدایی خوب باشد و بتوانیم معیارهایی که برایش قدم برمی داریم، یعنی فوتبال را به عنوان یک ورزش زیبا به جامعه معرفی کنیم تا انسان ها ارتباط خوبی با هم داشته باشند؛ اینکه فوتبال به انسان ها  در خانه و استادیوم حس خوبی را بدهد. این قدم بعدی است که کانون هواداران می تواند بردارد و باید بین این سه محور هماهنگی ایجاد کنیم. یعنی مدیریت باشگاه‌ها و هماهنگی آنها با یکدیگر، همینطور بازیکنان و کانون هواداران.

 


*هر تیمی فقط باید در مورد اهداف خودش صحبت کند


رقابت یک مسئله فوق العاده طبیعی است. هر تیمی می تواند در مورد اهداف خودش صحبت کند ولی مسئله مهم رعایت احترام متقابل است. این احساس باید وجود داشته باشند که باشگاه ها به هم احترام بگذارند که حقوق هم را به رسمیت بشناسند. این مسئله باعث تشنج زدایی می شود.

 

 

*باید 90 دقیقه مبارزه کنیم ولی را رعایت اصول اخلاقی


یکی دیگر از بزرگ ترین مشکلات ما نبودن روانشناس های ورزشی در کنار تیم ها است. روانشناس هایی که بتوانند با بازیکنان صحبت کنند و 90 دقیقه مبارزه بی نظیر در زمین لازم است ولی اصول اخلاقی را باید رعایت کنیم و وقتی بازی تمام می شود، تمام می شود. ما به عنوان دو بوکسور وارد زمین می شویم و همدیگر را با رعایت قانونی که هست می زنیم، ولی وقتی زنگ ها را می زنند دیگر بازی تمام شده است و دیگر نباید دعوا ادامه پیدا کند. این موضوع خیلی مهم است. به خاطر همین است که هدفمندی باشگاه ها و کادرهای فنی نقش مهمی را بازی می کند.

 


*کادرهای فنی به تشنجات کمک می کنند


متاسفانه کادرهای فنی ما به این تشنجات کمک می کنند. وظیفه اصلی ما به عنوان کادر باید این باشد که از تشنجاتی که قبل از بازی، طول هفته و در جریان بازی احتمال ایجادش هست، جلوگیری کنیم. باید صحبت کنیم که رقابت، رقابت انسانی ای در زمین و در طول 90 دقیقه باشد. هر تیمی سعی دارد ببرد ولی نباید قدم روی مسائل اخلاقی بگذاریم.

 


*باید همدیگر را درک کنیم


باید این مسائل را رعایت کنیم و از اجتماعی که در آن زندگی می کنیم، قدردانی کنیم؛ راه اصلی آن این است که همدیگر را خیلی خوب درک کنیم. هم بازیکنان باید همدیگر را درک کنند؛ هم هواداران و هم باشگاه ها. در این بین نقش رسانه ها خیلی مهم است. باید در مورد مسائل اخلاقی بیشتر صحبت شود. در مورد قهرمان بودن صحبت شود. قهرمانی ای که طعمی لطیف و زیبا دارد و همه بتوانند از آن لذت ببرند. امیدوارم این مسائل در ایران رخ بدهد و همه بتوانند از تماشای فوتبال لذت ببرند.

دیدگاه‌ها