کد خبر : 1757634 | 04 خرداد 1400 ساعت 02:18 | 154.1K بازدید | 11 دیدگاه

بالاتر از نیمار، ام‌باپه و یک تریلیون دلار ستاره؛

وریا و سیدجلال در تیم قهرمان فرانسه! (عکس)

دو چهره تیم قهرمان فرانسه، برجسته‌تر از بقیه، در جلوی صحنه خودنمایی می‌کنند؛ دو چهره خیلی آشنا - دو فوتبالیست نه چندان معروف.

وریا و سیدجلال در تیم قهرمان فرانسه! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، لیل قهرمان لوشامپیونه فرانسه شد و این اتفاق در حالی رخ داد که کمتر کسی تصور می‌کرد پاری سن ژرمن با ستاره‌های پرتعدادی که در ترکیب دارد، کورس قهرمانی لیگ یک فرانسه را به این تیم واگذار کند اما شاگردان کریستف گالتیه شگفتی را به سرانجام رساندند اما در راه رسیدن به این هدف، یک ستاره تمام عیار در خط حمله داشتند و یک پدیده پا به سن گذاشته در خط دفاعی: بوراک ییلماز و ژوزه فونته.

 

ییلماز برای هواداران فوتبال با گلزنی در تیم ملی ترکیه شناخته می‌شود. او همچنین در دوره اوج‌گیری گالاتاسرای در اروپا نیز عضو این تیم بود و در چهار فصل بیش از ۶۵ کل به ثمر رساند اما بعد از بازی در بیجینگ گوان، ترابزون اسپور و بشیکتاش، انتخابی عجیب را انجام داد؛ انتقال به لیل که در سطح اول لیگ فرانسه حضور داشت و مهاجمی ۳۵ ساله را برای خط حمله‌اش به خدمت می‌گرفت - مهاجمی که باوجود درخشش در فوتبال ترکیه، هرگز حضور در لیگ‌های معتبر را تجربه نکرده بود.

 

اما خرید ییلماز در نهایت تبدیل به یکی از انتخاب‌های درست مدیران باشگاه لیل و از علل قهرمانی این تیم شد. او که بدون پرداخت رقم رضایت نامه به لیل پیوست، در مجموع ۱۶ گل زد و ۵ پاس گل داد تا به شکلی باورنکردنی در بین چهار گلزن برتر لوشامپیونه قرار بگیرد.

 

1605154

 

نکته جالب همین است که مهاجمی ۳۵ ساله بدون رقم اضافی و با قراردادی که ترانسفر مارکت ارزشش را دو میلیون یورو می‌داند، ام‌باپه و نیمار دو فوق ستاره ۳۰۰ میلیون یورویی پاری سن ژرمن را شکست داد تا در توییتر برایش بنویسند: «نیمار از بارسلونا رفت تا از زیر سایه مسی خارج شود اما در لیگ فرانسه با ییلماز مواجه شد.»

 

آنچه تصاویر ییلماز را برای طرفداران ایرانی شناخته‌تر می‌کند، شباهت چهره او به سیدجلال حسینی کاپیتان پرسپولیس است؛ موهای تراشیده و قیافه‌ای که کسی نمی‌تواند شباهتش را انکار کند. اما این تنها تشبیهی نیست که در تیم لیل وجود دارد.

 

ژوزه فونته هم از نظر چهره شبیه کاپیتان استقلال، وریا غفوری است.  بازیکنی که وقتی وستهام یونایتد در سال ۲۰۱۸ عذرش را خواست، کوله‌اش را بست و بلیت چین را خرید و راهی شرق آسیا شد تا برای شرایط مالی مطلوب، قید فوتبال اروپا را بزند اما ناگهان با تماس مدیران لیل، بار دیگر به قاره سبز برگشت.

 

1605155

 

فصل درخشان فونته، ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بود که تبدیل به مدافع فیکس لیل شد و در ۳۷ سالگی جایگاهش در تیم ملی را حفظ کرد. داستان زندگی او البته همیشه پرفراز و نشیب بوده. کنار گذاشتن از باشگاه‌های پرتغالی در ۲۸ سالگی، صعود به لیگ جزیره در ۳۰ سالگی، قهرمانی یورو در ۳۲ سالگی و حالا قهرمانی فرانسه در ۳۷ سالگی.

 

او به حدی درخشان ظاهر شد که در فهرست نهایی تیم ملی پرتغال برای یورو هم قرار گرفت و حالا پس از اتمام ماموریت درخشش برابر تیم تریلیون دلاری پاری سن ژرمن و شکست این تیم در یک ماراتن سخت، باید در خط دفاعی تیم ملی، برای دفاع از عنوان قهرمانی بجنگد. درست مثل بوراک ییلماز که با هت‌تریک در مقابل تیم ملی هلند نامش را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت و در یورو باید گلزنی به بزرگان را تکرار کند.

دیدگاه‌ها