کد خبر : 1760124 | 17 خرداد 1400 ساعت 12:25 | 7.6K بازدید | 0 دیدگاه

اگر همین وحدت وجود داشت، بازی رفت را می‌بردیم؛ 

استیلی: ملی‌پوشان برای خودشان و آینده فوتبال بجنگند

حمید استیلی معتقد است تیم ملی توانایی شکست بحرین را دارد و در این میان نقش بازیکنان کناری را در کسب این موفقیت بسیار مهم ارزیابی می کند.

استیلی: ملی‌پوشان برای خودشان و آینده فوتبال بجنگند

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی ایران تا ساعاتی دیگر دیداری سرنوشت ساز و تعیین کننده در مسیر صعود به جام جهانی 2022 را مقابل بحرین تجربه خواهد کرد. حمید استیلی که یکی از مردان کلیدی تیم ملی ایران در جام جهانی 1998 بوده و بازی های حساسی را با پیراهن تیم ملی تجربه کرده، از شرایط تیم ملی می گوید و توصیه هایی برای بازیکنان تیم ملی ارائه داده که در ادامه می خوانید.

 

*ارزیابی شرایط تیم ملی در مصاف با هنگ کنگ
بازی اول بازی خیلی مهمی بود. با اینکه حریف حرفی برای گفتن نداشت و کارهای دفاعی را انجام داد و خیلی خوش شانس بودند که گل های بیشتری نخوردند. خیلی مهم بود این بازی را ببریم. به دلیل عدم انجام بازی های تدارکاتی شاید خیلی خوب بچه ها همدیگر را پیدا نمی کردند و چند بار پاس دادند و بازیکن حرکت نمی کرد. وقتی چند بار این اتفاق رخ می دهد، نشان می دهد هماهنگی لازم نیست و شاید با انجام بازی های تدارکاتی این مشکل رخ نمی داد. به هر حال ما باید هر 4 بازی را ببریم. احتمال زیاد به تفاضل گل نمی کشد و به بازی رو درو می کشد. بازی بحرین و عراق را باخته ایم و باید در بازی برگشت برنده باشیم و بردن همین تیم ها باعث می شود که یا با عنوان تیم اول صعود کنیم یا تیم دوم.

 

*ضربات ایستگاهی با پای موافق مهم هستند
یک نکته هم ضربات ایستگاهی است. وقتی ما از نظر فیزیکی یک سر و گردن از حریف بالاتر هستیم، می توانستیم از 13 ، 14 کرنری که داشتیم، استفاده کنیم. شاید حالا در این 5 روز که تا بازی با بحرین بوده، بازی را دیده باشند و این مشکل را درست کنند. با بودن سردار، طارمی، کنعانی زادگان، خلیل زاده و .. که بازیکنان سرزنی با قامت بلند هستند، اگر خوب ارسال کنیم، می توانیم استفاده کنیم. البته در بازی با هنگ کنگ بیشتر با پای مخالف زدیم و به نظرم باید با پای موافق بزنیم. وقتی با پای مخالف می زنی، تیمی که میانگین قدی بالایی هم ندارد، برایش راحت است ولی وقتی ضربات کرنر با پای موافق زده شود، تیمی که میانگین قدی بهتری داشته باشد، بهتر می تواند استفاده کند. پرسپولیس هم از این موضوع در جام باشگاه های اسیا و لیگ به خوبی استفاده کرده است. 

 

*باید به طارمی و آزمون توپ رسانده شود
به علاوه بر اینکه در اینگونه بازی ها دفاع های کناری خیلی مهم هستند. بیشترین فضا را دفاع های کناری دارند. در بازی با هنگ کنگ هم دیدیم که وحید امیری و محرمی بیشترین فضا را داشتند. بعد از این ها، هافبک های کناری هستند. قلی زاده و جهانبخش در نیمه اول و در نیمه دوم ترابی، از این فضاها به خوبی استفاده کردند. بازیکن های توانمندی داریم و این باعث می شود که مربی خیلی راحت بتواند تغییر سیستم بدهد. طارمی و آزمون در باشگاه هایشان خیلی خوب توپ به آنها می رسد و هر دو آقای گل هستند. پس مهم است که خیلی خوب به این دو بازیکن توپ برسانیم. به دلیل خوب نبودن زمین یک مقدار در ارسال ها مشکل داشتیم و اگر درست ارسال کنیم، قطعا این دو مهاجم می توانند تاثیرگذار باشند.

 

1569847

 

*کادر فنی باید انگیزه را به بازیکنان منتقل کند
نکته مهم دیگری که در بازی با بحرین و بازی های دیگر وجود دارد، این است که بازیکن ها از انگیزه بالایی برخوردار باشند. گاهی این انگیزه در خود بازیکن است؛ گاهی این انگیزه از خود بازیکن به بازیکن منتقل می شود. از همه مهم تر اینکه باید از کادر فنی به بازیکن این انگیزه منتقل شود. البته از رسانه ها و مردم هم این انگیزه منتقل می شود ولی کادر فنی خیلی مهم است. باید بازیکنان با انگیزه خیلی بالایی وارد زمین شوند. بازیکنان ما همیشه در بازی های حساس خیلی خوب بازی کرده اند و انگیزه های زیادی دارند. 

 

*بازیکنان خودشان باید شرایط را درک کنند
ضمن اینکه ما جام جهانی را هر 4 سال داریم و اگر جام جهانی را از دست بدهیم، شاید برخی بازیکنان دیگر فرصت حضور در این تورنمنت را نداشته باشند. بازیکنان خودشان باید این را بدانند که رفتن به جام جهانی از همه لحاظ برای ما مهم است. هم به نفع بازیکنان فعلی است و هم بازیکنان جوانی که در سال های آینده به تیم اضافه خواهند شد.

 

*اگر همین وحدت وجود داشت، بازی رفت را می بردیم
در رابطه با تیم بحرین باید گفت که باید در اندازه های خودمان باشیم؛ با تمرکز بالا. خدا را شکر تماشاگر نیست که بخواهند تاثیر بگذارند ولی برخی مواقع خود بحرینی ها هم بازیکنانشان به حاشیه می پردازند و یک مقدار مشکل ساز می شوند. خیلی مهم است است که تمرکز بالا داشته باشیم و اشتباه نکنیم. اگر بازی روند خودش را طی می کند، می توانیم برنده باشیم. من بازی رفت را دو روز پیش نگاه کردم. فکر می کنم در آن بازی هم موقعیت های خیلی خوبی داشتیم و با اینکه تیم وحدت کافی نداشت، موقعیت هایمان خیلی بیشتر از الان بود. اگر این اتحاد و همیت آن موقع بود، می توانستیم بحرین را ببریم.

 

*اگر زود گل بزنیم، شرایط کلا تغییر می کند
 الان یک مقدار حساسیت زیاد شده و این موضوع هم هست که بحرین را تا به حال در آنجا نبرده ایم ولی اگر زود گل بزنیم، شرایط کلا تغییر می کند. همانطور که ما در تهران به این تیم زود گل زدیم و 6 گل خوردند. یعنی آنها تیمی نیستند که پا به پای ما بیایند ولی مهم است که زود گل بزنیم. اگر زود گل بزنیم، چون آنها هم بی محاباتر بازی خواهند کرد، می توانیم گل های بعدی را هم بزنیم. با این حال خیلی مهم است با تمرکز بالا بازی کنیم. 

 

1535496

 

*احتمالا شاهد چند تغییر داشته باشیم
شاید همین ارنج با یکی دو تفاوت بازی کنیم. خط دفاعی و دروازه بان ما احتمالا با همین آرایش بازی خواهند کرد. خط هافبک ما احتمالا یک یا دو تغییر خواهد داشت و خط هجومی هم طارمی و آزمون بازی خواهند کرد. بازیکن هایی که نیستند هم خیلی تاثیرگذار هستند وامیدوارم در این مسابقه موفق باشیم.

 

*بهتر است با همان دو هافبک دفاعی بازی کنیم 
چون زمان نداریم و دفاع های کناری ما رونده هستند، بهتر است تغییری ایجاد نشود و با همان دو هافبک بازی کنیم. حضور دو هافبک دفاعی باعث می شود که دفاع های کناری ما که جلو می روند، پوشش به درستی داده شود. مهم این است که بازیکنان در پست خودشان بازی کنند. وحید امیری هم چون در پست دفاع کناری بازی کرده بود، شعاع حرکتی اش را می دانست. امیری خیلی خوب به حمله ها اضافه می شود و میلاد محمدی هم همینطور است. با حضور دفاع های رونده، خیلی خوب است که با دو هافبک دفاعی بازی کنیم. در بازی با هنگ کنگ هم گل های ما روی نفوذهایی که از کنار داشتیم، به ثمر رسیدند. هم گل اول، هم گل دوم و هم گل سوم. علاوه بر این بحرین دو موقعیت خوب از عمق دفاع ما داشت که حضور دو هافبک دفاعی این اجازه را در این بازی به آنها نخواهند داد. در بازی رفت، در دقایق پایانی شاهد فاصله زیادی میان خطوط بودیم که امیدواریم این اتفاق در این بازی رخ ندهد که کارمان سخت خواهد شد.

 

*حرف پایانی و توصیه به بازیکنان
مسئولیت سنگینی روی دوش بازیکنان است که هم باید برای خودشان و هم کشورشان مبارزه کنند. باید این را بدانند که هم برای خودشان بجنگند و هم برای آینده فوتبال ایران. این خیلی مهم است و بازیکنان باید به این موضوع برسند و این مسئولیت را در وجود خودشان حس کنند.

 

دیدگاه‌ها