کد خبر : 1760528 | 19 خرداد 1400 ساعت 20:15 | 12.1K بازدید | 0 دیدگاه

آخرین تغییرات در فلسفه فوتبال؛

شطرنج به کمک تیم لالیگایی می آید!

باشگاه الچه از رشته شطرنج برای بهبود عملکرد بازیکنان خود در رده جوانان بهره برده است.

شطرنج به کمک تیم لالیگایی می آید!

به گزارش "ورزش سه"، برنامه "هدف و بازبینی" باشگاه الچه  که توسط خورخه رافو، مدیر آکادمی جوانان طراحی شده، با هدف آموزش روش های جدید تفکر و حل مشکلات داخل و خارج از زمین به بازیکنان بوده است. این روش به باشگاه الچه مزیت جدیدی در رابطه با سبک صف آرایی در برابر تیم ها و بازیکنان سایر کشورها می دهد.

 

اگرچه فوتبال به عنوان یک ورزش فیزیکی و شطرنج به مثابه یک ورزش فکری شناخته می شوند، اما از نظر تاکتیک و استراتژی، شباهت های زیادی بین این دو رشته وجود دارد. در هر دو ورزش حفظ تمرکز امری حیاتی است، همچنین بهترین بازیکنان می توانند حرکت حریف را پیش بینی کنند.

 

1610181

 

خورخه رافو، مدیر آکادمی جوانان باشگاه الچه، روشی منحصر به فرد به کار گرفته و از عناصر اصلی شطرنج در متدهای تمرینی استفاده می کند. این ویژگی متمایز، مزیت باشگاه در هنگام مواجهه با بازار فوتبال در خارج از کشور اسپانیا نیز است.

 

این باشگاه در این خصوص اینگونه توضیح داد: "در شطرنج، مهره های مختلفی وجود دارد و هر کدام از آنها جایگاهی را از آن خود کرده و از فرصت های محدودی برای انتقال به موقعیت جدید برخوردارند. در فوتبال نیز همین اتفاق رخ می دهد. بازیکنان مختلفی با عملکردهای متفاوت در زمین حضور دارند."

 

سنت باشگاه؛ حمایت از فوتبال جوانان

 

یکی از مشهورترین جنبه های باشگاه الچه پرورش بازیکنان در سطح بین المللی در آکادمی باشگاه است. این باشگاه در زمینه ایجاد موقعیت برای پیشرفت جوانان و با پرورش بازیکنانی چون گونزالو ویلار، خاوی ناوارو، اسکار گیل و همچنین بسیاری دیگر دارای تاریخچه ای غنی و بزرگ از این حیث است.

 

تیم فوتبال جوانان باشگاه الچه در مجموع 23 تیم دارد و حدود 400 بازیکن در یک محیط خانوادگی با مربیان و تمرین دهندگان کار می کنند. این آکادمی تحت هدایت رافو، که در باشگاه های بزرگ در سطح جهانی مانند بوکاجونیورز و شاختار دونتسک کار کرده، فعالیت می کند. آنها اهداف بلند پروازانه ای مانند تضمین کیفیت خروجی آکادمی با استفاده از روش های آموزشی پیشرفته و پرورش ستاره هایی در سطح بین المللی در آینده را برای خود تعیین کرده اند.

 

رافو و رئیس دپارتمان روانشناسی ورزشی باشگاه به دنبال ابزارهای جدید تمرینی برای دستیابی به این اهداف بودند و اینجا بود که ایده استفاده از فلسفه شطرنج از باشگاه شکل گرفت.

 

چرا و چگونه استفاده از فلسفه شطرنج در فوتبال کارساز است؟

 

رافو در مورد این سیستم اینگونه توضیح داده است: "ما با هدف توسعه هوش تاکتیکی، برنامه ای با عنوان "هدف و بازبینی" تهیه کردیم تا ابزاری در مورد مفاهیم تاکتیکی مشترک به مربیان و بازیکنان ارائه دهیم."

 

1610180

 

او ادامه داد: "هم در فوتبال و هم در شطرنج مجبور به پردازش و تحلیل مداوم اطلاعات، آنهم در شرایطی دشوار و تحت فشار هستیم و این موضوع اهمیت زیادی برای تصمیم گیری با تکیه بر قوه پیش بینی دارند. درک آنچه در بازی رخ می دهد و درک تاکتیک ها، هر دو کلیدی برای پیش افتادن از حریف هستند. رسیدن به این هدف معطوف به اشغال فضاها با هدف بستن آن و شکست دادن حریف است."

 

برای بهره گیری از دانش و تخصص خارج از کشو، این باشگاه به گوستاوو گوالدونی، استاد شطرنج مراجعه کرد تا به طراحی اصطلاحات مشترک در هر دو رشته کمک کند. حالا او در حال آموزش مفاهیم تاکتیکی مانند تناسب، ایجاد فضا، حرکات مورب، تسلط بر مرکز، انحراف، انسداد، بستن فضا و پشتیبانی دیگر بازیکنان است.

 

رافو در مورد یکی از نکات کلیدی صحبت کرد و افزود: "در شطرنج، حرکت بیشتر لزوما به منزله خلق موقعیت بیشتر نیست و در فوتبال نیز شرایط همینگونه است. همه چیز معطوف به میزان دویدن نیست، بلکه مهم است چقدر هوشمندانه بازی می کنید."

 

واکنش بازیکنان

 

رافو در پاسخ به این سوال که بازیکنان آکادمی چگونه به این ابتکارات واکنش نشان داده اند، گفت: "اولین پاسخ بعد از اینکه ما این برنامه را تبیین کردیم، برای‌مان غافلگیر کننده بود. تنها تعداد معدودی از بازیکنان اطلاعات قابل توجهی در مورد شطرنج داشتند. حالا آن رشته ای که آنها در ابتدا فعالیتی برای پر کدن اوقات فراغت می دانستند، تبدیل به یک ابزار و روش آموزشی شده و مکمل کاری است که آنها در زمین انجام می دهند."

 

1610182

 

رافو به پیشرفت توانایی شطرنج بازیکنان و همچنین سبک فوتبال اشاره کرده و در ادامه گفت: "با بررسی یک مطالعه آزمایشی، ما همچنین در سایر موارد روانشناختی و شناختی مانند سطح توجه، قدرت تصمیم گیری، حافظه، پیش بینی، قدرت واکنش و حل مسائل نیز پیشرفت کرده ایم."

 

قبل از اجرای این برنامه، فقط 10 درصد از بازیکنان می دانستند که چگونه شطرنج بازی کنند، اما حالا دیگر بازیکنان نیز متوجه این سبک تمرین و آموزش شده اند. رافو در ادامه اضافه کرد: "این روند باعث افزایش قدرت خلاقیت، تخیل و توانایی جمع بندی و تجزیه و تحلیل شده و همچنین می تواند برای آموزش حافظه نیز مفید باشد."

 

افزایش جذابیت بین المللی

 

باشگاه الچه ضمن بهبود پیشرفت جوانان خود، بر این موضوع متمرکز است که چگونه این ابتکار جدید می تواند اعتبار این باشگاه را آن سوی مرزهای کشور اسپانیا نیز افزایش دهد. والوارو رویز اوسانا، رئیس توسعه تجارت بین المللی باشگاه در این خصوص گفت: "ما باید از تمام ابزاری که به خصوص در بازار بین المللی باعث بهبود وجهه باشگاه می شود، استفاده کنیم و بدون شک این روش ارزش خاص و متفاوتی دارد. ما معتقدیم آن حجم از شگفت زدگی که بازیکنان به ما هنگام ارائه این برنامه نشان دادند، همان چیزی است که ما می توانیم از آن برای جذب تیم ها و بازیکنان سایر کشورها نیز استفاده کنیم.

 

1610183

 

او در ادامه فزود: "یکی از مهمترین نقاط فروش در پیشرفت برنامه یک باشگاه در عرصه بین المللی، مواردی است که مربوط به برنامه های فوتبال در عرصه جوانان می شود. هنگامی که یک باشگاه خارجی با ما برای تبادل دانش و روش های مختلف همکاری می کند، این بدان معناست که آنها می خواهند ما همه موارد لازم را برای بهبود عملکرد با آنها به اشتراک بگذاریم. سیستم "هدف و بازبینی" نیز بخشی از این برنامه است."

 

رافو در پایان گفت: "در چنین شرایطی شما می خواهید بازیکنان نه تنها روی خلاقیت شان کار کرده و همچنین روی بهبود توانایی خود برای فکر کردن و حل یک وضعیت دشوار با راه حل های مختلف تاکتیکی تلاش کنند. ما می بینیم که استفاده از قوانین بازی شطرنج باعث بهبود تفکر تاکتیکی و تجزیه و تحلیل موقعیت های انتزاعی مشابه با این رشته شده است."

 

محتوای اختصاصی ورزش‌سه با همکاری رسمی لالیگا 

This Content Is Provided By LaLiga In Partnership With Varzesh3

دیدگاه‌ها