کد خبر : 1760707 | 20 خرداد 1400 ساعت 11:32 | 31K بازدید | 1 دیدگاه

شهرهای مشهور و استادیومهای زیبا معرفی

ورزشگاه‌های میزبان یورو 2020 - قسمت اول

با تصمیم یوفا، بازی های یورو 2020 در 11 شهر اروپایی برگزار خواهد شد.

 ورزشگاه‌های میزبان یورو 2020 - قسمت اول

به گزارش "ورزش سه"، یورو 2020 از جمعه شب هفته جاری با دیدار تیم های ترکیه و ایتالیا آغاز خواهد شد. 11 شهر مختلف از سراسر اروپا، از بازی های این دوره میزبانی خواهند کرد. در آستانه شروع یورو، اطلاعات جالبی از شهرهای میزبان این دوره را طی دو گزارش برایتان آماده کرده ایم. قسمت اول این گزارش را در ادامه بخوانید:

 

 

1- آمستردام/ هلند

پایتخت دوچرخه جهان که مردم آن 60 درصد از سفرهای درون شهری خود را با این وسیله نقلیه انجام می دهند سالانه میزبان حدود 17 میلیون نفر گردشگر از سرتاسر جهان است؛ با توجه به اینکه تعداد دوچرخه ها در آمستردام بیش از جمعیت این شهر است، اعطای لقب پایتخت دوچرخه جهان به این شهر کاملا منطقی به نظر می رسد. ورزشگاه یوهان کرایف آره¬نا با سقف کشویی که از سال 1996 افتتاح شد، میزبان بازی های یورو در این شهر خواهد بود. این شهر میزبان رویدادهای فوتبالی مهمی همچون فینال لیگ قهرمانان اروپا 1998، فینال لیگ اروپا 2013 و چند بازی گروهی و حذفی یورو 2000 بوده است.

 

1610479

 

ورزشگاه محل برگزاری بازی ها: یوهان کرایف آره¬نا
تاسیس: 1996
گنجایش: 54 هزار نفر

 

ورزشگاه آمستردام آره¬رنا که در سال 2018 به احترام یوهان کرایف به ورزشگاه یوهان کرایف آره¬نا تغییر نام داد، ورزشگاه خانگی آژاکس است و با سقف متحرک خود، یکی از زیباترین ورزشگاه های اروپا از سالیان بسیار دور به شمار می رود. این ورزشگاه یکی از مدرن ترین ورزشگاه ها از نظر تکنولوژی های سبز به شمار می رود چرا که دارای 4200 صفحه خورشیدی ، نیروگاه بادی اختصاصی و سیستم برداشت آب باران برای آبیاری زمین است.

 

1610481

 

بازی هایی که در آمستردام و به میزبانی ورزشگاه یوهان کرایف برگزار خواهد شد:

 

هلند – اوکراین
هلند – اتریش
مقدونیه شمالی – هلند
مرحله یک هشتم نهایی

 

1610487

 

2- باکو/ آذربایجان

باکو ، پایتخت آذربایجان ، کم ارتفاع ترین پایتخت جهان (28 متر زیر سطح دریا) است و به شهر بادها شهرت دارد. مهمترین منبع درآمد باکو، صادرات نفت است که از قرن نوزدهم شروع شده است. باکو در کنار معماری فوق مدرن خود، یک بافت قدیمی هم دارد که آن را جزو میراث جهانی یونسکو کرده است. میزبانی از المپیک اروپایی 2015 و فینال لیگ اروپا 2019 از جمله اقدامات ورزشی بین المللی در این شهر به شمار می رود.

 

 ورزشگاه محل برگزاری بازی ها: المپیک باکو

تاسیس: 2015
گنجایش: 69 هزار نفر

 

ورزشگاه المپیک باکو به عنوان ورزشگاه خانگی تیم ملی فوتبال آذربایجان در سال 2015 با هزینه ای بالغ بر 600 میلیون دلار در ساحل دریاچه بویوک شور افتتاح شد و فرم آن از روبان ژیمناست های موزون الهام گرفته شده است. المپیک اروپایی 2015 اولین رویداد بزرگی بود که در این ورزشگاه انجام شد. یکی از جنجالی ترین اتفاقاتی که در مورد این ورزشگاه رخ داد مربوط به دیدار پایانی لیگ اروپا در سال 2019 بود؛ به دلیل مشکلات تاریخی شدید بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان، هنریک میخیتاریان هافبک ارمنی آرسنال از حضور در باکو و شرکت در فینال انصراف داد تا توپچی ها یکی از ارزشمندترین بازیکنان خود را در فینال از دست بدهند؛ هر چند بعدها برخی رسانه ها از صدور نشدن روادید این بازیکن برای حضور در باکو خبر دادند.

 

1610484

 

بازی هایی که در باکو و به میزبانی المپیک باکو برگزار خواهد شد:

ولز – سوئیس
ترکیه – ولز
سوئیس – ترکیه
مرحله یک چهارم نهایی

 

1610488

 

3- بخارست/ رومانی:

پایتخت رومانی شهری است که ایلی نوستاز (تنیس باز مشهور) در آن تنیس آموخت و کنستانتین برونشوشی (هنرمند شناخته شده) قبل از رفتن به پاریس در آنجا هنر آموخت. این شهر از سال 1918 تا 1947 با توجه به تحولات گسترده ای که در آن به وجود آمد به پاریس کوچک شهرت یافته بود. ورزشگاه ملی بخارست در جایگاه ورزشگاه ملی قدیمی این شهر قرار دارد که دو بار میزبان کنسرت مایکل جکسون فقید بود. مهمترین رویداد ورزشی که بخارست طی یک دهه اخیر میزبان آن بوده، فینال لیگ اروپا 2012 بین اتلتیکو مادرید و اتلتیکو بیلبائو است.

 

ورزشگاه محل برگزاری بازی ها: نشنال آره¬نا
تاسیس: 2011
گنجایش: 54 هزار نفر


نشنال آره¬نا با هزینه 260 میلیون دلاری بنا شده که یک سال پس از افتتاح، میزبان فینال لیگ اروپا بود. پس از برگزاری مسابقه مقدماتی یورو 2012 بین رومانی و فرانسه در این ورزشگاه، انتقادات زیادی از کیفیت چمن آن شد و فلاناگان سرپرست پروژه حل مشکل یاده شده، آن را برای مقامات رومانی شرم آور توصیف کرد. البته این مشکل خیلی وقت است که حل شده و ورزشگاه گرانقیمت و زیبای بخارستی ها کاملا آماده میزبانی از بازی های یورو است؛ ورزشگاهی که به سبک معماری کولوسئوم باستانی (یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری جهان در ایتالیا و بزرگ‌ترین تماشاخانه در رم است.) ساخته شده و در کنار امکانات رفاهی مدرن از پیشرفته ترین سیستم های صوتی و ویدئویی و سقف متحرک نیز برخوردار است.

 

1610482

 

بازی هایی که در بخارست و به میزبانی نشنال آره¬نا برگزار خواهد شد:

 

اتریش – مقدونیه شمالی
اوکراین – مقدونیه شمالی
اوکراین – اتریش
مرحله یک هشتم نهایی

 

1610480

 

4- بوداپست/ مجارستان:

شهر بوداپست فعلی از سه بخشِ اُبودا (بودای قدیم)، بودا (تپه ای و در کرانه باختری دانوب)، و پست (برخلاف بودا کاملاً تخت و سمت خاوری رود) تشکیل شده‌است. این شهر در کنار هنرمندان سرشناسی که به دنیا معرفی کرده، فرانس پوشکاش را هم در دهه 1950 از دل خود به دنیا فوتبال ارائه کرده است. این شهر دارای 80 چشمه آب گرم بوده و بزرگترین سیستم غار آب حرارتی در جهان را نیز صاحب است. شهر تاریخی بوداپست با سالانه میلیون ها گردشگر خارجی مکان های دیدنی بسیاری دارد که برای بازدید از آنها به اقامتی طولانی در این شهر نیاز است. مهمترین جاذبه توریستی این شهر، قلعه بودا یا همان تپه قلعه، مجموعه‌ای یک کیلومتری در ارتفاع 170 متری است که روی رود دانوب جای دارد و امروزه جزئی از میراث جهانی یونسکو است.

 

ورزشگاه محل برگزاری بازی ها: پوشکاش آره¬نا

تاسیس: 2019
گنجایش: 68 هزار نفر

 

ورزشگاه پوشکاش آره¬نا که تنها 10 دقیقه پیاده از ایستگاه مرکزی شهر بوداپست فاصله دارد، بزرگترین ورزشگاه پایتخت مجارستان است. تیم ملی مجارستان امید زیادی دارد تا به میزبانی این ورزشگاه، بازی های سخت خود مقابل فرانسه و پرتغال را پشت سر بگذارد. ورزشگاه قدیمی که پوشکاش آره¬نا جایگزین آن در همان محل قبلی شده، صحنه سنگین ترین شکست تاریخ تیم ملی انگلستان و یکی از بزرگترین پیروزی های تاریخ فوتبال مجارستان است؛ جایی که مجارستان موفق شد در سال 1954 با نتیجه 7 بر یک انگلیس را شکست دهد. فرانس پوشکاشِ افسانه ای که نامش روی ورزشگاه فعلی نهاده شده، در آن دیدار دو بار موفق به باز کردن دروازه انگلستان شد؛ مهاجم افسانه ای مجارستان طی 85 بازی ملی برای تیم ملی کشورش 84 گل به ثمر رساند تا  فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال او را به عنوان بهترین گلزن قرن بیستم انتخاب کند؛ حال در ورزشگاهی که به نام اوست، کریستیانو رونالدو تلاش خواهد کرد تا تعداد گل های خود را برای تبدیل شدن به بهترین گلزن ملی فوتبال جهان که علی دایی سال هاست آن را از پوشکاش گرفته مال خود کند. این ورزشگاه اخیرا نیز میزبانی سوپر جام یوفا 2020 بین بایرن مونیخ و سویا را به عهده داشته است.

 

بازی هایی که در بوداپست و به میزبانی پوشکاش آره¬نا برگزار خواهد شد:

مجارستان – پرتغال
مجارستان – فرانسه
پرتغال – فرانسه
مرحله یک هشتم نهایی

 

1610486

 

5- کپنهاگ/ دانمارک

کپنهاگ یکی از شادترین شهرهای جهان است. این شهر هم مثل پایتخت هلند، دوچرخه سواران زیادی دارد که هر روز قادر به پیمودن مسیری هستند که در دنیا منحصر به فرد است؛ مسیر پل ارسوند که کپنهاگ را به مالموی سوئد متصل می کند و بعد از درام جنایی نوردیک به نام "The Bridge"  شهرت جهانی یافت. یکی از مکان ‌هایی که شادی مردم کپنهاگ در آن نمود پیدا می کند باغ‌ های بزرگ تیوولی است. پارک تیوولی در سال 1843 افتتاح شد و از نظر قدمت تاریخی نیز دومین پارک در دنیا محسوب می ‌شود. این پارک شب ‌ها و زمانی که هزاران چراغ به زیباترین شکل ممکن آن را تزیین می ‌کنند حالت شگفت انگیزی به خود می گیرد و طبق روایت ها، مکان مورد علاقه هانس کریستیان آندرسن، نویسنده مشهور دانمارکی بوده است. این شهر در دهه نود میزبان دو رویداد مهم فوتبال اروپا بوده است؛ فینال جام برندگان جام اروپا و فینال جام یوفا.

 

ورزشگاه محل برگزاری بازی ها: پارکن استادیوم

تاسیس: 1992
گنجایش: 38 هزار نفر


این ورزشگاه که به عنوان ورزشگاه خانگی تیم باشگاهی اف سی کپنهاگن و تیم ملی دانمارک استفاده می شود دارای سقف جمع شونده است و ظرفت فعلی آن در حالی 38 هزار نفر است که در حین برگزاری کنسرت می توان ظرفیتش را تا 50 الی 55 هزار نفر افزایش داد؛ پر جمعیت ترین روز این ورزشگاه در سال 1997 و طی اجرای زنده مایکل جکسون بود که 60 هزار نفر در آن حضور یافته بودند. هواداران قدیمی باشگاه آرسنال از این ورزشگاه خاطرات جالبی دارند. آنها یک بار در سال 1994 با شکست دادن پارما با گل آلن اسمیت به مقام قهرمانی جام برندگان یوفا دست یافتند و 6 سال بعد با قبول شکست مقابل گالاتاسرای در ضربات پنالتی از کسب عنوان قهرمانی جام یوفا بازماندند.

 

1610485

 

بازی هایی که در کپنهاگ و به میزبانی پارکن استادیوم برگزار خواهد شد:

 

دانمارک – فنلاند
دانمارک – بلژیک
روسیه - دانمارک
مرحله یک هشتم نهایی

 

دیدگاه‌ها