کد خبر : 1761086 | 22 خرداد 1400 ساعت 13:27 | 62K بازدید | 0 دیدگاه

فونسکا، قهرمانی که 5 دقیقه هم روی تاتامی نبود

کشف حسن یزدانیِ جودوی جهان در بوداپست!

جودوکار پرتغالی در شرایطی برای دومین بار قهرمان جهان شد که به رقبای خود اجازه نفس کشیدن هم نداد.

کشف حسن یزدانیِ جودوی جهان در بوداپست!

به گزارش "ورزش سه"، مسابقات جودوی قهرمانی جهان که در فاصله کوتاهی تا شروع المپیک به میزبانی بوداپست مجارستان برگزار شد، یک چهره ویژه را در دل خود جای داده بود. خورخه فونسکا، جودوکار تیم ملی پرتغال که در وزن 100- کیلوگرم عنوان قهرمانی و مدال طلا را از آن خود کرد، با یک عملکرد شگفت انگیز همه نگاهها را به سمت خود جلب کرد.


این جودوکار پرتغالی نه تنها توانست از عنوان قهرمانی خود در سال 2019 دفاع کند، بلکه برای تمامی رقبای خود در المپیک توکیو خط و نشان کشید و حتی فرصت درخشیدن هم به سایر رقبا نداد.


سایت judoinside درباره درخشش فونسکا در بوداپست نوشت: «شخصیت و سبک جودوی خورجه ژست طلایی او را روی تاتامی به ارمغان آورد و به تنهایی یک کلاس بود. او توانایی فنی و پرتاب های انفجاری(منظور پرتاب حریف برای ضربه فنی است) فوق العاده ای دارد و این سلاحی برای شکست رقباست.»


فونسکا که رقبای خود را با ایپون یا همان ضربه فنی یکی پس از دیگری از پیش رو برمی داشت، در آخرین مبارزه و برای رسیدن به مدال طلا در مقابل الکساندر کوکولج از صربستان قرار گرفت. فونسکا بعد از کلنجار رفتن با حریف صربستانی، پشت او را هم روی زمین قرار داد تا دومین قهرمانی متوالی خود در مسابقات جهانی را کسب کند. حالا فونسکا با این نمایش یکی از مدعیان اصلی کسب مدال طلا در المپیک توکیو است و با این سبک مبارزه شکست دادن او سخت خواهد بود.


البته در مقابل الکساندر کوکولج از آخرین فرصت استفاده کرد و آن بلیط گرانبها را به توکیو رزرو کرد. رسیدن به فینال برای او کافی بود تا تا در بین 20 جودوکار برتر المپیکی وزن خود قرار بگیرد.

 

1611261

 

1611262

 

1611264

 


سایت judoinside در ادامه گزارش خود آورده است: «قهرمان پرتغالی جودوی جهان، جودوکاری است که می تواند هر زمان با ایپون برنده شود، اما می تواند با ایپون نیز ناگهان شکست بخورد. او نمایشی بسیار جذاب را برای علاقه مندان به جودو به نمایش گذاشت. دیدن او با یک بدن عضلانی مثل افرادی با 20 کیلوگرم سبک تر از خودش و با حملات انفجاری چشمگیر است.»


نکته جالب اینجا بود که فونسکا پس از 4 دیدار دور مقدماتی خود در مجموع 5 دقیقه هم روی تاتامی حضور نداشت و خیلی زود رقبا را با ایپون از میدان خارج می کرد. شاید این اتفاق ایرانی ها را به یاد حسن یزدانی می اندازد که در تورنمنت های آسیایی و جهانی سال های اخیر به رقبای خود اجازه نفس کشیدن نمی دهد و خیلی زود با امتیاز عالی سراغ رقیب بعدی می رود. حالا فونسکا نیز در جودوی جهان چنین جایگاهی برای خودش دست و پا کرده است.


خورخه فونسکا بعد از این قهرمانی گفت:"در تونل سالن مسابقات، برای ایجاد انگیزه در خودم و ترساندن دیگران با صدای بلند می گفتم من بهترینم! اکنون من 2 بار قهرمان جهان شدم و اکنون همه به نام من احترام می گذارند زیرا من بهترینم!"

دیدگاه‌ها