کد خبر : 1761270 | 23 خرداد 1400 ساعت 11:18 | 114.6K بازدید | 8 دیدگاه

تجدید خاطره با نبردهای ایران و عراق

وقتی علی کریمی روی خط دروازه قدم می‌زد

تیم ملی ایران در حالی سه‌شنبه به مصاف عراق می‌رود که این بازی پنجمین جدال دو تیم در قالب مقدماتی جام جهانی است.

وقتی علی کریمی روی خط دروازه قدم می‌زد

به گزارش ورزش سه ایران و عراق تاکنون در ۲۹ بازی به مصاف هم رفته‌اند که تنها چهار بازی از این تعداد در مقدماتی جام جهانی انجام شده است. در چهار جدال قبلی دو بار ایران و دو بار عراق برنده شده‌اند. با هم چهار جدال قبلی را مرور می‌کنیم:

 

1- مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴- دوحه قطر

پس از پایان جنگ ایران و عراق این دومین رویارویی دو تیم در زمین فوتبال بود. اولین آن یک سال پس از پایان جنگ و در قالب جام صلح و دوستی کویت انجام شد که با تساوی بدون گل خاتمه یافت. اما بازی دو تیم در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ اولین بازی رسمی دو تیم پس از انقلاب و پس از جنگ بین دو کشور بود و به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار بود. شش تیم برتر آسیایی در دوحه قطر جمع شده بودند تا تکلیف دو تیم صعود کننده به جام جهانی آمریکا مشخص شود. ایران در بازی اول مغلوب کره جنوبی شده بود و در بازی دوم با بردن ژاپن امیدهای خود را برای رفتن به آمریکا زنده نگه داشته بود. وضع عراقی‌ها در دو بازی اول از ایران بدتر بود. عراق در بازی اول خود سه بر دو از کره‌شمالی شکست خورده بود و در بازی دوم مقابل کره‌جنوبی به تساوی دو-دو رسیده بود و با توجه به اینکه در آن زمان بردها دو امتیازی بود، یک امتیاز از ایران کمتر داشت. امیدها برای بردن عراق در جدال حیثیتی زیاد بود اما آنچه رخ داد مقهور شدن تیم علی پروین توسط احمد رضی کاپیتان عراقی‌ها بود که دو بار دروازه ایران را باز کرد. هر چند یک دقیقه پس از گل اول عراق، علی دایی با پرشی استثنایی دومین گل خود در آن بازی‌ها را با ضربه سر وارد دروازه عراق کرد اما در همان نیمه اول دوباره رضی به صورتی تقریبا مشابه گل اول دروازه بهزاد غلامپور را باز کرد. با اخراج جواد زرینچه در نیمه دوم، عملا امیدهای ایران برای جبران گل خورده نا امید شد و بدین ترتیب عراق با بردن ایران، امیدها علی پروین و شاگردانش برای صعود به جام جهانی را کاهش داد. این اولین باخت ایران به عراق در تاریخ بازی‌های دو تیم بود. باختی به قیمت از دست دادن جام جهانی و کنار رفتن علی پروین از فوتبال به مدت پنج سال.

 

1611572

مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴. حمید درخشان پیشاپیش بهزاد غلامپور و علی دایی و احمد رضی کاپیتان عراقی‌ها که دو گل به ایران زد جلوتر از دروازه‌بان عراق که شباهت زیادی به غلامپور دارد وارد زمین می‌شوند. اولین بازی رسمی دو تیم پس از انقلاب و پس از جنگ بین دو کشور را عراق دو بر یک از ایران برد. باختی تلخ برای علی پروین و شاگردانش.

 

۲- مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲- بازی رفت- بغداد

در فاصله هشت ساله بین آن شکست در مقدماتی ۹۴ تا این بازی، ایران و عراق دو بار در دو جام ملت‌ها به مصاف هم رفته بودند و یک بار عراق در ۱۹۹۶ ایران را برده بود و یک بار هم ایران در ۲۰۰۰. اما این بازی از این جهت اهمیت زیادی داشت که این بازی برای اولین بار پس از جنگ بین دو کشور، به میزبانی یکی از دو کشور انجام می‌شد. این بار بغداد میزبان شاگردان بلاژویچ بود. هنوز صدام و حزب بعث در رأس امور سیاسی عراق بود و تازه گشایش‌هایی در سفر اتباع ایرانی به شهرهای مذهبی عراق صورت گرفته بود.  جو ورزشگاه بغداد به شدت بر علیه ایران بود. عراق با گلی که روی اشتباه ابراهیم میرزاپور در زدن ضربه کنار دروازه به ثمر رساند از ایران پیش افتاد. اما دقایقی بعد علی کریمی با خونسردی عجیب دروازه عراق را باز کرد تا نیمه اول با تساوی به پایان برسد. اما بهترین برد ایران در جدال با عراقی‌ها با ضربه کات‌دار و استثنایی علی دایی به وقوع پیوست. این چهارمین گل علی دایی در مصاف با عراق بود. ایران در بغداد عراق را برد تا شیرین‌ترین برد مقابل این تیم برای ایرانی‌ها در سال ۱۳۸۰ و با درخشش دو علی تیم ملی رقم خورد. آخرین جدال ایران با عراق در خاک این کشور.

 

1611575

مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲. شیرین‌ترین برد ایران مقابل عراق. اولین و آخرین بازی دو تیم در بغداد در سال‌های پس از انقلاب. علی دایی زننده گل دوم ایران در مراسم ابتدایی بازی. بردی که با دو گل علی کریمی و علی دایی به دست آمد.

 

۳-مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲- بازی برگشت. تهران

بازی برگشت در تهران نیز با برد دو بر یک ایران همراه شد اما این برد هم همچون بازی رفت با کمی سختی و استرس به دست آمد. مهدوی‌کیا گل اول را با پای چپ به عراق زد و عراقی‌ها در همان ابتدای نیمه دوم بازی را مساوی کردند. در شرایطی که بازی گره خورده بود نفوذ مهدوی‌کیا از راست و پاس عرضی‌اش به علی کریمی باعث شد تا کریمی دومین گلش به عراق را با یک بغل پای ساده بزند و ورزشگاه آزادی را به مرز انفجار برساند. دبل کردن عراق در آن سال طعم ویژه‌ای برای طرفداران تیم ملی داشت.

 

1611574

مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲. مهرداد میناوند در مصاف با بازیکنان عراق. دبل کردن عراق توسط شاگردان بلاژویچ این بار هم با نتیجه دو بر یک. روزی که کار کمی گره خورد اما مهدوی‌کیا و کریمی کار عراق را در تهران تمام کردند.

 

۴- مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۰- بازی رفت- اردن.

جدالی دیگر در مقدماتی جام‌های جهانی در کشور بی طرف که انگار قسمت نیست دو تیم از امتیاز میزبانی برای مصاف با هم برخوردار شوند. جزییات این بازی را همه به یاد داریم‌. اینکه چگونه مقابل عراق گل زدیم و نتوانستیم از گل خود محافظت کنیم. اینکه کاپیتان تیم به راحتی آب خوردن اخراج شد و اینکه چطور شد که بازی سه شنبه با عراق این چنین مهم و حیاتی شده است.

 

1611573

مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲. این بار باخت دو بر یک. ویلموتسی که نه از ایران شناخت داشت و نه از عراق و کاپیتانی که سهل‌انگارانه اخراج شد. حالا نه ویلموتس است و نه شجاعی ولی اثرات آن باخت، دیدار برگشت دو تیم  را به شدت برای ما حیاتی کرده است.

دیدگاه‌ها