کد خبر : 1761359 | 23 خرداد 1400 ساعت 18:44 | 85.2K بازدید | 10 دیدگاه

نجات جان سه فوتبالیست با دخالت به موقع 

گزارش ویژه: سیمون کیائر در نقش مهدی رحمتی !

مهدی رحمتی سرمربی پدیده در دوران فوتبال خود سه بار کاری شبیه به سیمون کیائر کاپیتان دانمارک انجام داده است.

گزارش ویژه: سیمون کیائر در نقش مهدی رحمتی !

به گزارش "ورزش سه"، شب دوم یورو 2020 تحت الشعاع اتفاق تلخی که برای کریستین اریکسن، مهاجم تیم ملی دانمارک رخ داد به پایان رسید. مهاجم سرشناس وایکینگ ها در دقیقه 42 بازی با فنلاند پس از کنترل پرتاب اوتی که هم تیمی اش برای او انداخت، ناگهان از هوش رفته و نقش بر زمین شد. اریکسن پس از اقدامات اولیه ای که پزشکان روی او انجام دادند با احتیاط کامل و تحت پوشش یک کاور بزرگ از زمین خارج و به بیمارستان منتقل شد و در حال حاضر هم تحت مراقبت جدی است.

 

در فوتبال ایران موضوع ایست قلبی در زمین فوتبال کمتر مشاهده شده اما زمین خوردن‌های خطرناک از فوتبال هرگز جدا نیست . نکته ای که در این گزارش مورد توجه قرار می‌گیرد مداخله مهدی رحمتی سرمربی تیم پدیده در چند مورد از این مصدومیتهای خطرناک است؛شبیه به کاری که سیمون کیائر کاپیتان دانمارک پیش ار ورود تیم پزشکی انجام داد . 

 

 

وقتی پورغلامی و غلامین باهم سر به سر شدند

 

اولین بار زمانی که سید مهدی رحمتی هنوز به دروازه بان شناخته شده ای در فوتبال ایران تبدیل نشده بود، در جریان بازی فجرسپاسی شیراز و ملوان بندر انزلی طی یک اقدام سریع و قابل تحسین، پیش از رسیدن کادر پزشکی، مانع از وخیم شدن اوضاع بازیکنی شد که راه تنفس اش بسته شده بود؛ در این صحنه بابک پورغلامی و محمد غلامین باهم سر به سر شدند و پورغلامی به دلیل شدت ضربه ای که به سرش وارد شده بود از هوش رفته و نقش بر زمین شد. در این حین بود که رحمتی سریعا بالای سر او حضور یافته و با انداختن دست خود در دهان پورغلامی مانع از قفل شدن فک این بازیکن و بسته شدن راه تنفس اش شد. البته در آن مقطع هنوز شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به قدرت این روزها نرسیده بود و حرکت دروازه بان فجری ها زیاد در بین مردم دیده نشد.رحمتی بعدها گفته بود دندان پورغلامی دستکش و دستش را  بریده بود . 

 

1611749

 

 

 

پای صحبت های بازیکنی که تجربه اریکسن را دارد؛
حبیب زاده: آن لحظه فقط فکر خانواده اریکسن بودم

 

دومین مرتبه ای که مهدی رحمتی در نقش ناجیِ خارج از دروازه ظاهر شده و جان یک بازیکن را در داخل زمین نجات داد به بازی سال 1397 ذوب آهن و استقلال بر می گردد؛ جایی که دو تیم در چارچوب هفته دوم لیگ برتر 98-97 در ورزشگاه فولاد شهر به مصاف هم رفتند و حبیب‌زاده در دقیقه ۲۴ برای زدن گل با ضربه سر، شیرجه بلندی انجام داد که در همین حین، وریا غفوری که با پا می‌خواست توپ را دفع کند ضربه سنگین را به صورت حبیب‌زاده وارد کرد؛ بازیکن جوان ذوبی ها از شدت ضربه بلافاصله روی زمین افتاد و از حال رفت که مهدی رحمتی به موقع دست به کار شده و در حالی که  راه تنفس بازیکن حریف بسته شده بود، با شکستن فک او اقدام به احیای وی کرد.

 

جالب اینجاست که ضربه حبیب زاده با وجود این برخورد شدید به گل تبدیل شد و شادی بعد از گل ذوبی ‌ها ثانیه‌ هایی بیشتر طول نکشید. چرا که متوجه وخامت اوضاع حبیب‌ زاده شده و اطراف او جمع شدند. در این لحظه مهدی رحمتی از بازیکنان خواست تا اطراف او را خلوت کنند و سپس خیلی سریع زبان بازیکن ذوب‌آهن را از فکش بیرون کشید. بعد از این اتفاق گفته شد که اگر رحمتی این کار را نمی‌ کرد احتمال داشت حبیب ‌زاده به خاطر گیر کردن زبان در مسیر تنفسی، جانش را از دست بدهد. به بهانه اتفاق شب گذشته، سراغ رضا حبیب زاده رفتیم که اینک در تیم پیکان حضور دارد. او در گفت و گو با خبرنگار ما از شرایط سختی صحبت کرد که دیگر نمی خواهد آن را تجربه کند:

 

 

1611744


 

حبیب زاده در مورد حسی که پس از دیدن صحنه مصدومیت اریکسن به او دست داد گفت: زمانی که صحنه مصدومیت اریکسن را دیدم اولین چیزی که به ذهنم رسید، حس و حال خانواده او بود چون می دانستم که الان در چه حالی هستند؛ این حس را خانواده من تجربه کرده بودند و برای همین نگران خانواده این بازیکن بودم و به خوبی حس شان را در آن لحظه درک می کردم. در آن لحظه و حتی پس از احیا شدن هم آدم هیچ چیزی را متوجه نمی شود و حواسش اصلا سر جای خودش نیست. شوک بزرگی در آن لحظه به آدم وارد می شود. البته نوع اتفاقی که برای من افتاد با اریکسن فرق داشت. من بعد از ضربه شدیدی که به سرم وارد شد، از هوش رفته بودم.

 

 

1611741



پخش شدن ناراحتی و نگرانی خانواده بازیکن بلافاصله بعد از اتفاق اصلا کار درستی نیست. زمانی هم که آن اتفاق برای من رخ داد، برادرم در ورزشگاه حضور داشت و کاملا درک می کنم که خانواده اریکسن در آن لحظه چه حالی داشتند. شوک بدی به آنها وارد شد آن هم وسط یک بازی که او داشت فوتبالش را بدون هیچ مشکلی انجام می داد. بعد از اینکه در بیمارستان حضور پیدا کردم، برادرم اولین کسی بود که بالای سرم حاضر شد. بعد از آن پدر و مادرم خودشان را به بیمارستان رساندند و سپس دیگر اعضای خانواده از راه رسیدند.

 

 

1611746

 

 

او با اشاره به اقدام سریع کاپیتان دانمارک و تشابه آن با حرکتی که رحمتی و حدادی فر پس از مصدومیت خودش انجام دادند افزود: من بازی دانمارک و فنلاند را به صورت زنده ندیدم ولی با توجه به اینکه اتفاق بسیار مهمی رخ داده بود خیلی زود صحنه مصدومیت اریکسن را در گوشی ام تماشا کردم و متوجه حرکت کاپیتان تیم دانمارک شدم که بلافاصله بالای سر او حاضر شد و دستش را وارد حلق هم تیمی اش کرد تا از بسته شدن راه تنفس او جلوگیری کند. همین صحنه برای من اتفاق افتاده بود. مهدی رحمتی و قاسم حدادی فر همین کار را با من هم کردند چون زبان به حلقم برگشته بود و احتمال داشت اتفاق وخیمی برایم رخ بدهد. بعدها برایم تعریف می کردند که فکم قفل شده بود و اصلا باز نمی شد و به زور دندان هایم را باز کردند تا راه برای نفس کشیدنم باز شود.

 

مدافع سابق ذوب آهن که اینک در پیکان توپ می زند در خصوص تفاوت هایی که در نحوه برخورد با مصدومیت او و مصدومیت اریکسن وجود داشت گفت: زمانی که من مصدوم شدم کلا همه اتفاقات را زنده از تلویزیون نشان دادند که اصلا خوب نبود. برای اریکسن اما دیدید که یک کاور بزرگ کشیده بودند تا کسی صحنه را نگاه نکند؛ که کار بسیار خوبی بود چون صحنه، صحنه خوبی نبود. ضمن اینکه در آن لحظه بی شک خانواده و دوستان بازیکن در حال تماشای بازی هستند و دیدن آن تصاویر می تواند اتفاقات بدی هم برای آنها به همراه داشته باشد و دچار شوک ناگهانی شان کند.

 

 

1611743

 

حبیب زاده نحوه بازگشتش به مستطیل سبز پس از آن اتفاق وحشتناک را دشوار دانسته و تاکید کرد: من حدود 3 ماه بعد به میدان برگشتم. خیلی سخت بود. یک ماه اول که کلا می ترسیدم با سر به توپ ضربه بزنم. خیلی شرایط سختی را پشت سر گذاشتم ولی همه هم تیمی هایم هوایم را داشتند که سریع به حالت عادی برگردم.

 

 

 

آخرین نجات رحمتی، وقتی سید خودش مصدوم شد!

 

یک اتفاق مشابه دیگر را هم در آخرین روزهای سال 1399 در لیگ برتر ایران شاهد بودیم؛ اتفاقی که ناجی آن بازهم مهدی رحمتی بود. در جریان دیدار پدیده خراسان و پیکان تهران که منجر به ضربه شدید به سر علی نعمتی مدافع مشهدی‌ها و برخورد شدید او به حالت بیهوش و با صورت به روی زمین شد، سید مهدی رحمتی از کنار زمین با استارتی سریع خودش را روی سر مدافع مصدوم تیمش رساند و با مشاهده فک قفل شده او با انگشتان دستش تلاش کرد تا رسیدن اورژانس دهان وی را باز کند.

 

 

1611745

 


 رحمتی که سه سال پیش هم در بازی استقلال تهران و ذوب‌آهن به همین شیوه حبیب‌زاده بازیکن ذوب‌آهن را نجات داده بود، به همین شیوه و با ستون کردن آرنجش و تلاش زیاد بالاخره راه تنفسی نعمتی را باز کرد تا با رسیدن تیم پزشکی اورژانس بالای سر مصدوم که قدری هم طول کشید، اقدامات لازم برای امدادرسانی به مدافع شهرخودرویی‌ها انجام شود. 


سرمربی پدیده دچار جراحت در ناحیه انگشتان دست راست خود به دلیل برخورد با دندان‌های نعمتی شده بود در گفتگویی کوتاه با ورزش سه اقدام خود را بی‌اختیار خوانده و گفته بود که نوع برخورد دو بازیکن و زمین خوردن نعمتی به قدری وحشتناک بوده که باعث این اقدام غیر ارادی و البته به موقع او شد.

 

1611742

 

1611747

 

 

دیدگاه‌ها