کد خبر : 1761463 | 24 خرداد 1400 ساعت 09:51 | 14.1K بازدید | 2 دیدگاه

نسل ما که سوخت فوتبال درست شد 

شاهرخ بیانی و حسرت بازوبند کاپیتانی تیم ملی

شاهرخ بیانی یکی از بهترین‌های تاریخ فوتبال ایران است که در عرصه ملی به همراه خیلی از ستاره‌های دیگر به حقش نرسید.

شاهرخ بیانی و حسرت بازوبند کاپیتانی تیم ملی 

به گزارش ورزش سه، کاپیتان سابق استقلال  حالا فرسنگ ها از ایران و فوتبالش فاصله دارد اما زندگی در غربت باعث نشده علاقه‌اش به فوتبال کم بشود. 


با او که تماس می گیریم و از تیم ملی حرف می زنیم خیلی زود آهی می‌کشد و با حسرت از نرفتن به جامهای جهانی و المپیکها صحبت می‌کند: نمی دانم چرا در دوره ما در دو دوره مقدماتی جام جهانی شرکت نکردیم. جتی به المپیک صعود کردیم و نرفتیم . در کل فقط در جام ملت‌ها و المپیک آسیایی شرکت می‌کردیم .کم کم نسل ما که سوخت و نابود شد فوتبال کمی مدرن تر و افکار بهتر شد.  بازیکنان نسل بعد از انقلاب فوتبال را خیلی خوب بازی می کردند و از لحاظ تکنیک و تاکتیک همه الفبای فوتبال را خیلی خوب یاد گرفته بودند ولی متاسفانه بعد از انقلاب مشکلاتی بود و تلویزیون حتی بازی های ما را پخش نمی کرد و فوتبال از حالت حرفه‌ای بیرون آمد و دیمی شد . تصمیمات و سیاستها هم در جهت تضعیف فوتبال بود. 

 

اتفاقات عجیب دوره ما 

شرایطمان خیلی ضعیف بود ما های  هتل نمی رفتیم و خوابگاه مان در استادیوم آزادی بود. یک سری بچه ها کنار دریاچه می خوابیدند. خوابگاه آن زمان ما الان تبدیل به هتل المپیک شده است. بچه هایی مثل حمید علیدوستی و رضا احدی که  به خارج از کشور می رفتند به تیم ملی دعوت نمی شدند و می گفتند شما باید بیاید و ۶ ماه در ایران بازی کنید و بعد دعوت شوید. بعد از سال ۹۲ که ما فوتبال را کنار گذاشتیم نسل علی دایی آمد و فوتبال جایگاهش را پیدا کرد مخصوصاً اینکه بعد از چندین سال به جام جهانی هم رفتند.

 

به خاطر بازی در قطر دعوت نمی‌شدم 
در زمان سرمربیگری پرویزخان دهداری در تیم ملی داستان استعفای ۱۴ نفر پیش آمد. البته استعفا نبود یکسری شیطنت این وسط به وجود آمد و بعدش هم کلی سر و صدا به پا کرد. چنگیز، درخشا،ن محمدخانی،من و خیلی های دیگر همه به قطر رفتیم و دیگر ما را به تیم ملی دعوت نمی کردند. از بین آن ۱۴ نفر مرحوم سیروس قایقران آخرین لحظه از فرودگاه آمد و گفت من شهرستانی هستم و می مانم و نمی خواهم برایم بد شود و دعوت شد. فرشاد پیوس هم که با ما بود بعد رفت معذرت خواهی کرد و دعوت شد.

 

باید کاپیتان تیم ملی می شدم 
اگر خاطرتان باشد جام ملتها آن سال در قطر برگزار شد و من هم رفتم با پرویز خان صحبت کردم و او هم خیلی من را دوست داشت و قرار بود که کاپیتان تیم ملی بشوم. ولی به خاطر شلوغ کاری هایی که شد و اخباری که در آن سال بابت استعفا بازیکنان منتشر شد جو خیلی بدی را درست کرد و همان آدم ها را فدراسیون ۶ الی ۹ ماه محروم کرد. اگر اشتباه نکنم درخشان، چنگیز، پنجعلی  و یکسری بزرگ های تیم محروم شدند‌ . در جریان مقدماتی جام جهانی بود که ما بازی نکردیم و یک سری بازیکن جدید مثل زرینچه ، بیژن طاهری و ... به عنوان نسل جدید آمدند ولی بعد از قطر هم که پرویزخان کنار گذاشته شد و علی پروین آمد باز هم همان نسل آمدیم و به بازی‌های المپیک آسیایی رفتیم و بعد از ۱۷ سال در سال ۱۹۹۰ در پکن قهرمان شدیم و  همان کسانی که استعفا داده بودند و به تیم ملی دعوت نمی شدند را علی پروین دوباره دعوت کرد و در آن بازی ها قهرمان شدیم.

 

1611933

 

نشد به عراق گل بزنم 
بازیکن اسبق تیم ملی در مورد بازی ایران و عراق در جام صلح و دوستی کویت که اولین بازی بعد از جنگ بود گفت: خیلی جو سنگینی بود و ایرانی‌ها خیلی ناراحت بودند زیرا ما خیلی شهید داده بودیم. عراقی ها آمدند بمباران کردند و جنگ خیلی طولانی شد و ما از عراقی ها خیلی ناراحت بودیم و کشور کویت مسابقاتی برگزار کرد که به نوعی  آشتی کنان مردم ایران و عراق باشد که در آن بازی یادم است که من یک تک به تک زدم که گلر حریف گرفت و در نهایت آن دیدار صفر_ صفر شد و مردم هم خیلی دوست داشتند بازی را ببریم ولی نشد که این کار را انجام بدهیم.

 

جاسم کرار اخلاق خوبی هم داشت 
در مورد بازی که ایران با عراق پیش رو دارد  باید بگویم که فوتبال آنها خیلی به ما نزدیک است و من اعتقاد دارم کشورهای عربی بازیکنان خیلی خوبی دارند و خیلی از آن‌ها شبیه ما فوتبال بازی می‌کنند و قدرتی و سرعتی هستند و تکنیکشان خوب است و چند نفر از بازیکنان عراقی   هم در لیگ ما بازی کردند و شناخت خوبی نسبت به فوتبال ما دارند. برای مثال خودم با جاسم کرار در استقلال کار کردم که از لحاظ فنی و اخلاقی هم بسیار خوب بود.

 

بازی سختی است و کینه‌هایی در آن وجود دارد
فوتبال عراق قابل پیش بینی نیست و آنها در مقابل ما همیشه خوب بازی کردند. آنها خشن بازی می کنند و نمی خواهند بازنده باشند. ته این بازی کینه ای هم وجود دارد‌‌ که مربوط به سال ها قبل است. خدا را شکر شرایط بچه های ما در سه بازی اخیر بسیار خوب بوده است. نسل جدید تیم ملی اکثراً در اروپا بازی می کنند و از لحاظ فوتبالی و کار تاکتیکی بسیار خوب هستند. بازی سختی پیش رو داریم ولی ما می‌توانیم ببریم چون خط هافبک و فوروارد مان خیلی خوب است و دفاع مان هم نسبت به خطوط دیگر کمی ضعیف‌تر است ولی در کل خوب هستیم و یک دروازه‌بان با کیفیت داریم. من فکر می‌کنم انشاءالله این بازی را ببریم چون شرایط به گونه‌ای است که اگر نبریم فوتبال ما چهار سال عقب می افتد. اگر خدغای نکرده به جام جهانی نرویم در دید دنیا نیستیم و این موضوع را بچه ها به خوبی می دانند که اگر این بازی را نبرند و به جام جهانی نروند یک نسل می سوزد و باید هر طور شده عراق را شکست دهند.

 

1611934


 
در استقلال خوب کارکنی ملی پوش می شوی

استقلال و پرسپولیس یعنی تیم ملی. هر زمان که این دو تیم قوی بوده تیم ملی ما هم قوی بوده و  هر موقع این دو باشگاه را ضعیف کردند تیم ملی هم ضعیف شده است. در سال ۱۹۹۰ که ما قهرمان شدیم ۹ نفر از اعضای تیم ملی از دو تیم استقلال و پرسپولیس بودند و  قهرمان و نایب قهرمان باشگاههای آسیا شدیم. هر کدام از بازیکنان این دو تیم که خوب کار کنند سریع به تیم ملی دعوت می‌شوند. الان شما مهدی قایدی را نگاه کنید وقتی انتخاب می‌شود یعنی بازیکن خوبی است. همین قایدی  اگر در تیم‌های دیگر بازی می‌کرد شاید آنقدر که باید دیده نمی شد و به تیم ملی راه پیدا نمی‌کرد چون الان کاملاً در دید است و طرفداران زیادی دارد.

 

پول به خوبی تقسیم نمی‌ شود

متاسفانه آقایانی که به  باشگاه استقلال آمدند خوب کار نکردند پول به باشگاه آورده اند ولی خوب تقسیم نشده و هیچ کس هم جوابگو نیست. هر سال مدیرعامل عوض می‌شود و بدهی ها روی هم جمع میشوند. الان خودتان ببینید ما چقدر به استراماچونی بدهکار هستیم و همچنین بازیکنان خارجی دیگر. شما در آخر باید پول را بدهید چرا اجازه می دهید این‌ها بروند حداقل استفاده کنید. اگر ساختار باشگاه درست بود و سر موقع پول ها را می دادند و مشکل مالی وجود نداشت این مشکلات برای استقلال به وجود نمی‌آمد. تا بدهکاری ها را صاف نکنند و  قراردادها مشخص نشود، تا زمانی که کمیته فنی نداشته باشیم و دلال ها دستشان کوتاه نشود این مشکلات ادامه دارد. 

 

نویدکیا را مثال زدم ناراحت شدند 
مدیرعامل اصل نباید بازیکن انتخاب کند. اول باید مربی انتخاب شود و بعد او تصمیم می گیرد که چه بازیکنی جذب شود یا نشود. کمیته فنی اگر وجود داشته باشد حتی میتواند یقه مربی را هم بگیرد و بالاتر از سرمربی است. مشکلات باشگاه خیلی زیاد است آن قدر که نمی‌توان از آن حرف زد و هر وقت هم که حرف می زنیم آقایان ناراحت می شوند. من سر کرونا مصاحبه کردم‌ و آن زمان  ۹ نفر از بازیکنان استقلال کرونا گرفته بودند و من گفتم این جا باید مدیریت شود. بازیکن وقتی پول می گیرد باید  در اختیار باشگاه باشد و معلوم باشد کجا می رود و می آید؟ بازیکن حرفه‌ای باید از تمرین به خانه برود و از خانه به تمرین. استقلال  هم باید مثل تیم‌سپاهان جریمه بگذارد درست مثل کار قشنگی که محرم نویدکیا انجام داد و گفت اگر هر کسی در تیم ما کرونا بگیرد درصدی از مبلغ قراردادش را باید جریمه بدهد. 

 

یکبار مردانه ساختار را دست کنید 
متاسفانه در این دولت تیم استقلال و پرسپولیس را به یک چشم نگاه نکردند. از قبل هم که استراماچونی و آقای فکری بودند و چند مدیرعامل آمدند و رفتند همیشه من واقعیت را گفتم و اعتقاد داشتم که ساختار استقلال باید درست شود. یکسری آدم ها می آیند که خودشان را نشان دهند و کسانی  هستند که فوتبالی نیستند. در فوتبال ما تیم هایی موفق هستند که حداقل مدیرعامل یا معاون یا یکی دو نفر از اعضای هیئت مدیره فوتبالی هستند. پول خوب است و یکسری هم می‌آیند که پول تزریق کنند ولی متاسفانه یک سری برای اینکه شناخته شوند می آیند.

دیدگاه‌ها