کد خبر : 1762137 | 27 خرداد 1400 ساعت 18:56 | 26.1K بازدید | 8 دیدگاه

اولین جام بی مارادونا، آخرین فرصت برای مسی!

تیم ملی فوتبال آرژانتین در نخستین بازی خود از مرحله گروهی کوپا آمریکا ۲۰۲۱ به مصاف شیلی رفت. احتمالا این تورنمنت آخرین شانس لیونل مسی برای فتح کوپا آمریکا با پیراهن تیم ملی کشورش است

اولین جام بی مارادونا، آخرین فرصت برای مسی!

به گزارش "ورزش سه"، دیدار آرژانتین برابر شیلی برای هر دو تیم دشوار بود زیرا آرژانتین همواره یک نام بزرگ در فوتبال جهان بوده و شیلی نیز طی سه دوره اخیر کوپا آمریکا، عملکرد بی نظیری داشته است. امسال برای اولین بار پس از ۳۰ سال، کوپا آمریکا بدون حضور تیم های میهمان و با ۱۰ تیم منطقه آمریکای جنوبی برگزار می شود. آخرین بار که این تورنمنت بدون حضور میهمان برگزار گردید (کوپا آمریکا ۱۹۹۳)، تیم ملی آرژانتین با هدایت آلفیو باسیل توانست عنوان قهرمانی را به دست بیاورد.  از ابتدا مقرر شد که استرالیا و قطر به عنوان تیم های میهمان در این دوره از رقابت های کوپا آمریکا شرکت کنند اما به علت شیوع ویروس کرونا و تعویق این مسابقات، حضور این دو تیم منتفی گردید.

 

اولین جامِ بی مارادونا؛ زندگی زنده است!

 

1612386


دقایقی قبل از شروع بازی، ورزشگاه نیلتون سانتوس ریودوژانیرو شاهد مراسمی برای بزرگداشت دیگو آرماندو مارادونا بود تا یاد این ستاره بی بدیل را زنده نگه دارند. کوپا آمریکا ۲۰۲۱ نخستین جامی است که پس از درگذشت مارادونا برگزار می شود. هیئت رئیسه کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی اعلام کردند که می خواهند یاد نابغه بزرگ فوتبال جهان را زنده نگه دارند. وقتی نور پردازی ها در ورزشگاه رونمایی شد، تصاویر بزرگ دیگو مارادونا روی زمین چمن خودنمایی می کرد. تصاویر سیاه و سفید از دیگوی کوچک که رویای خود را بازی برای تیم ملی و قهرمانی با "آلبی سلسته" می دانست. در ادامه نیز حضور مارادونا در یک برنامه تلویزیونی به میزبانی پله بسیار دلنشین بود. آهنگ کلاسیک Opus پس از پخش این تصاویر واقعا چنگ به دل ها می زد:


"زندگی زنده است!"
رقص مارادونا در تمرین قبل از بازی ناپولی با بایرن مونیخ در نیمه نهایی جام یوفا هم به معرض نمایش گذاشته شد تا یادواره ای باشد از زیباترین خاطرات فوتبال او در همه زمان ها. چه چیزی بهتر از این که گل تاریخی اش به انگلیس همزمان با صدای ویکتور هوگو مورالس پخش شود. حسن ختام این ضیافت کوتاه چنین بود: "کاش این میهمانی هرگز تمام نشود و عشق آنها به من هرگز پایان نیابد...!"

 

آلبی سلسته ای که صلابت نداشت!


در این بازی هم نقش VAR انکار ناپذیر بود. مجموعه ای از اشتباهات در خط دفاع "آلبی سلسته" رخ داد. از جمله می توان به یک پاس طولی اشاره کرد که به هدف لوکاس مارتینز کوآرتا ارسال شد اما وی آن فضا را ترک کرده و نیکولاس اوتامندی نیز پوشش لازم را نداده بود. آرژانتین در تمام این سال ها که دستش از جام کوتاه مانده، همواره اسیر ضعف های مفرط در خط دفاعی بوده است.

 

آخرین فرصت برای پادشاه روزاریو!


لیونل مسی یکی از زیباترین گل های ملی خود را در این بازی به ثمر رساند. کاپیتان ارزنده آرژانتین بعد از بازی اعتراف کرد که تیمش فاقد آرامش لازم بود و به همین دلیل نتوانست برتری خود را حفظ کند. یاران لیونل اسکالونی تسلط چندانی به توپ نداشتند هر چند که سرعت بازی آرژانتینی ها بیشتر از شیلی بود. کاپیتان "آلبی سلسته" معتقد است که بعد از گل تساوی شیلی، آرامش روانی حریف افزایش یافت. "لا روخا" شروع به اداره توپ کرد و اجازه کنترل بازی را به حریف مطرح خود نداد. لیونل مسی در صد و چهل و پنجمین بازی ملی خود توانست هفتاد و سومین گل خود را به ثمر برساند. مسی و یارانش در شروع کوپا آمریکا ۲۰۲۱ باز هم کار دشواری را در پیش داشته و بازی دوم آنها نیز با یک حریف سر سخت تر یعنی اروگوئه خواهد بود.

 

1612518

 

به نظر می رسد که ناکامی های سریالی آرژانتین طی سه دهه گذشته باعث شده تا فشار روحی و روانی بسیار زیادی روی دوش ملی پوش های آبی و سفید پوش باشد. همچنین یک فشار مضاعف نیز روی شانه های مسی احساس می شود که با توجه به شرایط سنی وی، احتمالا این تورنمنت را باید آخرین شانس "کینگ لئو" برای فتح یک جام با پیراهن تیم ملی کشورش دانست. مسی به خوبی می داند که جای یک جام در رده ملی به شدت در کارنامه اش خالی است. برای ابر ستاره ای که بسیاری از کارشناس ها معتقدند او بزرگ ترین بازیکن تاریخ فوتبال است، یک نقیصه بزرگ محسوب می شود که هیچ افتخاری را با پیراهن تیم ملی کشورش کسب نکرده باشد کما این که هم پله و هم دیگو مارادونا فاتح جام جهانی بوده اند.


ضعف های تکراری؛ هم دفاع، هم حمله!


یکی از ضعف های تیم ملی آرژانتین طی سه بازی اخیر این بوده که برتری محسوس نسبت به حریف داشته و موقعیت های زیادی را خلق می کنند اما در تمام کنندگی دچار مشکل بوده و البته تیم های حریف نیز با خلق یک یا چند فرصت خطرناک روی دروازه "آلبی سلسته"، به گل دست می یابند. در واقع این موضوع بیان گر ضعف در خط حمله و البته خط دفاع بوده که شاید بخش عمده ای از این اتفاقات نیز ریشه در مسائل روحی و روانی داشته باشد.

 

قدم هایی که باید محکم تر برداشته شوند!


ناهوئل لانزیوتا روزنامه نگار آرژانتینی طی یادداشتی در روزنامه کلاریون به تشریح وضعیت تیم ملی کشورش پرداخت. به اعتقاد وی، لیونل مسی از این که موقعیت های گلزنی معدودی نصیب وی می شود، در رنج است. مسی در این بازی جا به جایی و پاسکاری زیادی داشت. "کینگ لئو" در این بازی توانست پنجاه و هفتمین گل خود از طریق ضربات آزاد را با پیراهن بارسلونا و آرژانتین به ثمر برساند. در این زمینه، دیگو مارادونا با ۶۲ گل رکورد دار است. این روزنامه نگار به انتقاد از نحوه تعریف شرح وظایف لوتارو مارتینز پرداخت و سهم او در امور هجومی تیمش را ضعیف دانست. به اعتقاد لانزیوتا، استفاده بهینه ای از توانایی های مارتینز صورت نمی گیرد.

 

1612088


نویسنده روزنامه کلارین، سه مشکل اساسی آرژانتین در این بازی را عدم اقتدار کافی، توجه بیشتر به عقب زمین و فقدان نظم هنگام برتری در زمین می داند. آرژانتین شروع خوبی داشت و چند بار موقعیت خطرناک روی دروازه شیلی خلق کرد و به گل برتری هم دست یافت اما باز هم به مانند بازی های اخیر، قادر به حفظ برتری خود نبود. اولین اشتباه یاران لیونل اسکالونی منجر به دریافت گل گردید. سرمربی آرژانتین به خوبی می داند که برای دست یابی به اهداف بزرگ تر، می بایست قدم های بزرگ تری برداشت. مردم آرژانتین انتظار دارند که تیم ملی کشورشان صرفا به نبوغ مسی متکی نباشد و به لطف عملکرد خوب دسته جمعی و انضباط تیمی به موفقیت برسد. 

 

هافبکی که همه را شگفت زده کرد!


نویسنده کلارین همچنین به تحسین از عملکرد جیووانی لوسلسو هافبک ملی پوش تاتنهام پرداخت که ظرف ۱۵ دقیقه، ۴ موقعیت گل را برای یاران خود ایجاد کرد. لوسلسو هر بار که سرش را بالا می برد و پای چپش را به کار می گرفت، هم تیمی هایش از جمله لوتارو مارتینز و نیکولاس گونزالز با کلودیو براوو دروازه بان شیلی تک به تک می شدند. البته نباید از ضعف های همیشگی در خط دفاعی آرژانتین غافل باشیم که این بار با هدیه یک پنالتی توسط نیکولاس تالیافیکو همراه بود. اغلب کارشناس های فوتبال آرژانتین از سهل انگاری های مدافعان این تیم بارها و بارها صحبت کرده اند. تیم تحت هدایت اسکالونی پس از دریافت گل و به ویژه در اواخر بازی سرعت بیشتری به بازی داد اما هماهنگی و صلابت کافی در اجرای برنامه های خود را نداشت‌. اگر چه ضربه کاشته زیبای پای چپ مسی برای کسب سه امتیاز کافی نبود اما یاران اسکالونی به اعتماد به نفس بیشتر و گام های محکم تر در ادامه مسیر این تورنمنت نیازمند هستند.

 

محمد رضا شعاعی

دیدگاه‌ها