کد خبر : 1762345 | 29 خرداد 1400 ساعت 09:26 | 52.4K بازدید | 2 دیدگاه

زودتر از زمان موعد اوج نگیریم 

هلند و پدیده ای که همه را هاج و واج کرد

به گفته دی بوئر، مشکل حفظ توپ قابل حل بوده و هلند می تواند در مالکیت توپ، عملکرد بهتری داشته باشد اما به قول آقای سرمربی، این تیم نباید خیلی زودتر از موعد هم اوج بگیرد

هلند و پدیده ای که همه را هاج و واج کرد 

به گزارش ورزش سه، لاله های نارنجی دوباره به بالاترین سطح فوتبال برگشته و برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ در یک تورنمنت بزرگ به میدان رفته اند. کشور هلند به رغم وسعت و جمعیت کم، صاحب سبک در جهان فوتبال بوده ولی دو نسل طلایی نارنجی ها در دهه های ۱۹۷۰ و ۲۰۱۰ میلادی نتوانستند فاتح جام جهانی و یا جام ملت های اروپا شوند.

 

سال های دور از جام به پایان می رسد؟
پس از چند سال رکود آشکار و بازنشستگی ستاره های بزرگ، اکنون تک تک آن غنچه های نو شکفته لاله های نارنجی در کنار یکدیگر قرار گرفته و دوباره یک تیم مخوف و مملو از استعدادهای ناب را ساخته اند. فوتبال هلند استعدادهای بزرگ خود را مدیون آکادمی های کم نظیر باشگاه هایی مانند آژاکس، فاینورد، پی اس وی و ... است. فرانک دی بوئر که خودش جزو نسل طلایی آکادمی آژاکس در دهه ۱۹۹۰ بود، سکان هدایت تیم ملی کشورش را به دست گرفته و قصد دارد یک کار بزرگ را انجام دهد، کاری که اسلاف وی از جمله رونالد کومان، دیک ادفوکات، دنی بلیند، گاس هیدینک، لوئیز فان خال، برت فان ماروایک، فرانک رایکارد و مارکو فان باستن نتوانستند انجام دهند. فدراسیون فوتبال هلند طی دو دهه اخیر تلاش وافری داشت که دو مدل از مربیان وطنی را تجربه کند. مسئولان فوتبال این کشور هم به مربیان با تجربه مانند هیدینک، فان خال، ادفوکات و فان ماروایک فرصت داده و هم مربیان جوان و تازه کار مانند فان باستن، بلیند و دی بوئر را آزمودند. هلند یکی از نخستین کشورهایی بود که از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی به مربیان جوان فرصت خودنمایی داد.

 

سیستمی که نارنجی ها را خوفناک کرده است!
یاران دی بوئر بر خلاف تصورات، شروع بسیار خوبی در یورو ۲۰۲۰ داشت و اولین تیمی بود که صعود خود به مرحله بعد را قطعی کرد. هلند در بازی نخست مقابل اوکراین به برتری ۳-۲ دست یافت. سایت تخصصی فوتبال هلند (Football Oranje) نوشت که دی بوئر در آن بازی از سیستم ۲-۳-۵ استفاده کرد. ووت وگهورست و ممفیس دیپای همکاری بسیار خوبی در این بازی داشتند و یک بار دیگر به همگان ثابت شد که تیم ملی هلند هر چه قدر در فاز هجومی قدرت مند باشد، در کارهای دفاعی دچار ضعف است.

 

1613649

 

تاثیر دامفریس روی پنج گل 
نارنجی ها شروع خوبی مقابل یاران آندری شفچنکو داشتند و سر انجام با حملات کوبنده توانستند دفاع سازمان یافته اوکراین را وادار به تسلیم کنند. بدون شک یکی از پدیده های هلند در این تورنمنت، دنزل دامفرایس است که نقش پر رنگی در سیستم بازی تیمش طی این دو بازی داشته است. دامفرایس گل حیاتی نارنجی ها را در دقایق پایانی درون دروازه اوکراین قرار داد تا برتری ۳-۲ را رقم بزند. او بارها با حرکات پا به توپ و پاس های کلیدی اش از جناح راست، یار و یاور مهاجمان هلند بود. دامفرایس مقابل اتریش نیز یک پنالتی گرفت و یک گل نیز به ثمر رساند تا جای خود را در ترکیب هلند بیش از پیش تثبیت کند. نکته عجیب این که دامفرایس در هر ۵ گل هلند تاثیر گذار بوده است!

 

خط دفاعی، پاشنه آشیل همیشگی
یکی از انتقادات عمده کارشناس ها به لاله های نارنجی، ضعف در خط دفاعی است. هنگامی که هلند ظرف چند دقیقه دو گل دریافت و برتری ۲-۰ مقابل اوکراین را با تساوی ۲-۲ عوض کرد، این ضعف ها بیش از پیش به چشم آمد. عدم حضور ویرجیل فان دایک رهبر کاریزماتیک هلند به دلیل مصدومیت طولانی مدت و البته غیبت ماتایس دلیخت در این بازی، تاثیر به سزایی در کاهش قدرت خط دفاعی نارنجی ها داشت. همچنین دی بوئر تصمیم گرفت که مدافعان با تجربه ای مانند هانس هاتبوئر و ریک کارسدورپ را خط زده و این دو بازیکن شاغل در سری آ را با خود به یورو ۲۰۲۰ نبرد. البته سرمربی هلند معتقد است که دریافت این دو گل اجتناب ناپذیر بود ولی امکان جلوگیری از دریافت آن گل ها نیز وجود داشت هر چند که مهار آندری یارمولنکو کار ساده ای نیست. به اعتقاد دی بوئر، بازی تیمش مقابل اوکراین همان شیوه ای بود که مد نظر وی قرار داشت. به هر حال دی بوئر از بازی نخست تیمش راضی به نظر می رسید زیرا در اغلب دقایق بازی، برتری نارنجی ها نسبت به یاران شفچنکو محسوس بود.

 

نقش کلیدی فول بک ها در سیستم هلندی
مایکل بل نویسنده وب سایت فوتبال هلند اعتقاد دارد که نارنجی ها مقابل اوکراین بیش از آن که ۲-۳-۵ بازی کنند، سیستم ۲-۵-۳ را ارائه کرده و مدافعان کناری هلند مشکلات زیادی را برای حریف به وجود آوردند. دامفرایس در نیمه اول چندین فرصت را با بی دقتی خراب کرد ولی گل سرنوشت ساز کاپیتان پی اس وی در دقایق پایانی، اشتباهاتش را تا حدودی جبران نمود. او بارها توانست حضوری به موقع در محوطه جریمه اوکراین داشته باشد و از جناح چپ نیز پاتریک فان آنهولت آزادی حرکت زیادی داشت. این نویسنده به انتقاد از خط دفاعی هلند پرداخت و عدم مهار یارمولنکو را کاملا احمقانه دانست. به اعتقاد وی، اوون وایندال و نیتان آکه می بایست عملکرد بهتری را در آن شرایط بروز می دادند. واینالدوم، دی یانگ، دی فرای و دامفرایس در طول بازی عالی بودند. بل معتقد است که سیستم ۲-۳-۵ به هلند کمک کرد تا مالکیت توپ را به دست آورده و فرصت های زیادی را را ایجاد کند. بزرگ ترین ضعف هلند در بازی اول به زعم این نویسنده، در سمت چپ خط دفاعی بود که هر گاه اوکراینی ها اراده می کردند، یک ضربه از آن ناحیه به نارنجی ها وارد می شد زیرا فان آنهولت و وایندال هماهنگی لازم را نداشتند. مایکل بل این پرسش را مطرح کرده که آیا پس از بازگشت دلیخت، پُست دفاع چپ به دالی بلیند می رسد؟

 

1613648

 

خط هافبکی که هنوز خلاقیت کافی ندارد!
حضور مارتن دی رون در خط هافبک نیز مورد انتقاد کارشناس وب سایت Football Oranje قرار گرفت. به اعتقاد وی، این هافبک با تجربه به جز چند تکل، عملا کار مثبتی نکرد در حالی که به زعم وی، حضور رایان گراون برش و تئون کوپماینرس می توانست خلاقیت خط هافبک لاله های نارنجی را افزایش دهد.

 

دلیخت، رهبری به تمام معنا!
ماتایس دلیخت پس از بهبودی مصدومیت کشاله ران، به بازی دوم هلند در یورو ۲۰۲۰ مقابل اتریش رسید. او که در بازی انتخابی جام جهانی مقابل اسکاتلند به عنوان یکی از سه مدافع میانی و در سمت چپ به کار گرفته شده بود، ظاهرا با بازی در آن پست راحت نیست و همین موضوع باعث شد تا دی بوئر به فکر تغییر در نقطه استقرار دلیخت بیافتد. مدافع سرشناس یوونتوس در بازی دوم مرحله گروهی یورو ۲۰۲۰ جایگزین یورین تیمبر در خط دفاعی هلند شد. این بار دلیخت در مرکز خط دفاعی قرار گرفت اما دی فرای و بلیند به ترتیب در سمت راست و چپ خط دفاعی سه نفره هلند مستقر شدند. پختگی دلیخت صلابت خط دفاعی هلند را افزایش داد و بر خلاف مسابقه نخست، این بار اشتباهات دفاعی به حداقل ممکن رسیده و یک کلین شیت برای شاگردان دی بوئر ثبت شد. دلیخت دو بار توپ های مهاجمان اتریش را بلوکه کرد و هماهنگی فوق العاده ای با دی فرای داشت. اگر وگهورست سرعت خود را افزایش دهد و ممفیس به اوج آمادگی برسد، مهار لاله های نارنجی بسیار دشوار خواهد شد!

 

1613652

 

ضعف اساسی هلند؛ حفظ توپ و مالکیت!
فرانک دی بوئر اعتقاد دارد که تیمش در بازی دوم با اتریش پیشرفت محسوسی نسبت به دیدار اول با اوکراین داشت و بازی محکم تری را ارائه کرد. عملکرد بهتر در کارهای دفاعی و شانس کمتر اتریش برای تهدید دروازه مارتن استکلنبرگ، حکایت از پیشرفت نارنجی ها دارد. البته سرمربی هلند به مهم ترین نقطه ضعف تیمش نیز اشاره کرد. تصاحب توپ و سپس از دست دادن آن پس از چند ثانیه، نقطه ضعف بارز نارنجی پوشان از دید دی بوئر است. البته به گفته دی بوئر، مشکل حفظ توپ قابل حل بوده و هلند می تواند در مالکیت توپ، عملکرد بهتری داشته باشد اما به قول آقای سرمربی، این تیم نباید خیلی زودتر از موعد هم اوج بگیرد!

محمد رضا شعاعی

دیدگاه‌ها