کد خبر : 1762417 | 29 خرداد 1400 ساعت 15:05 | 7.3K بازدید | 1 دیدگاه

لهستان در آستانه حذف از یورو؛

دو گل در ۱۲ بازی؛ چرا لوا برای لهستان گل نمی‌زند؟

روبرت لواندوفسکی نمی‌تواند فرم فوق‌العاده‌‌اش در باشگاه را در بازی های ملی تکرار کند و لهستان باز هم در آستانه‌ی حذف زودهنگام از یک تورنمنت مهم دیگر است.

دو گل در ۱۲ بازی؛ چرا لوا برای لهستان گل نمی‌زند؟

به گزارش "ورزش سه"، طرفداران تیم لهستان، حتی با این که به صورت کلی به این که تیم‌شان نتایج بدی در مسابقات مهم بگیرد عادت کرده اند، باز هم آمادگی چنین عملکرد بدی را در شروع یورو 2020 نداشتند.

شکست در بازی اول گروه مقابل اسلواکی این هواداران را مبهوت و خشمگین کرده، و به خصوص خشمگین از این که این تیم نمی‌تواند به درستی از قابلیت های روبرت لواندوفسکی استفاده کند.

ستاره ی بایرن مونیخ حتی پیش از شروع یورو 2016 هم بازیکنی با کلاس جهانی محسوب می شد اما در تمام طول آن تورنمنت فقط یک بار گلزنی کرد و لهستان در یک چهارم نهایی در ضربات پنالتی مقابل پرتغال حذف شد.

اعتبار لواندوفسکی قبل از شروع جام جهانی 2018 حتی از قبل هم بیشتر بود و خیلی ها پیش بینی می کردند لهستان شگفتی ساز جام شود اما او باز هم نتوانست گلزنی کند و تیم در مرحله گروهی حذف شد.

این روز ها، اکثریت بر این نظر هستند که لوا بهترین مهاجم نوک جهان است و اگر مراسم توپ طلا در سال 2020 برگزار می شد قطعا جایزه را از آن خود می کرد.

 

1613785

 

اما خروجی لوا در تورنمنت های مهم ناامید کننده است.

 

دوشنبه پیش، ابرستاره بایرن حتی یک شوت به چارچوب هم نداشت و اسلواکی که قرار بود ضعیف ترین تیم مرحله گروهی در تمام مسابقات باشد با شایستگی 2-1 پیروز مسابقه شد. حالا رکورد لواندوفسکی در بازی های ملی مهم چنین است: 2 گل در 12 مسابقه.

اکنون لهستان شانس بسیار کمی برای صعود از گروه اش دارد و قابل درک است که انتقادات از تیم در خود لهستان شدید باشد.

 

روزنامه  Przeglad Sportowy به شکلی طنزآمیز حروف U و A را از فامیلی پائولو سوسا (Sousa) سرمربی تیم لهستان در آورد تا تنها حروف SOSبه معنی درخواست کمک فوری، باقی بماند و در کنارش جملات خود مربی و زبیگنیو بونیک، رییس فدراسیون فوتبال لهستان، را قرار داد که گفته بودند "لهستان می تواند نتایج خیلی خوبی بگیرد" و "تیم از آمادگی خوبی برخوردار است" و نتیجه گرفت که بازی اول نتیجه ای شرم آور برای لهستان بود.

 

1613786

 

 

باید گفت که سوسا یک انتخاب فوق العاده غیرمعمول برای هدایت تیم لهستان بود. وقتی بونیک با تاخیر تصمیم گرفت که جرزی برژک را که اصلا محبوب نبود، اخراج کند، هواداران اصلا ناراحت نشدند، اما جایگزینی که برای او برگزیده شد، حیرت بسیاری را برانگیخت.

 

سوسا که سابقه او در سطح باشگاهی اصلا چشمگیر نبود، پس از لئو بین‌هاکر که بین سالهای 2006 تا 2009 هدایت لهستان را بر عهده داشت، تبدیل به دومین سرمربی خارجی تیم ملی لهستان در طول تاریخ شد.

هدف اصلی او هماهنگی با لواندوفسکی بود، هدفی که برژک نتوانسته بود به آن دست یابد، اما سوسا همچنین سبک کاملاً جدیدی را با خود به همراه آورد که فقط چند ماه قبل از مسابقات اجرایی شد و وقت کمی برای پیاده کرده درست و حسابی ایده های او وجود داشت.

 

رادوسلاو شیبیش، خبرنگار TVP Sport به Goal گفت: "سوسا می خواهد فوتبال مالکانه بازی کند و بر بازی ها سلطه داشته باشد، اما بازیکنان ما شاید قادر به نمایش به این شکل نباشند. او بسیار لجباز است و اصلا انعطاف پذیر نیست. هیچ پلن B و برنامه پشتیبانی نداریم.

ما نمی توانیم در حملات خوب بازی کنیم و هیچ ایده ای نداریم که در ضربات آزاد باید چه کار کنیم."

 

1613784

 

سرمربی پرتغالی لهستان ممکن است از نظر پافشاری روی سبک مورد نظرش لجبازی باشد، اما او به شدت در انتخاب بازیکنانی که به زمین می فرستد بی ثبات بوده و نتوانسته به هیچ وجه به ثباتی که قبل از تورنمنتی مثل یورو لازم است، دست یابد.

 

مارک واوژینوفسکی در روزنامه Sportowe Fakty نوشت: "سوسا همیشه ترکیب تیمش را تغییر می دهد، او ایده روشنی ندارد و این تصور وجود دارد که او هیچ ایده ای برای نحوه بازی ندارد. در شش بازی پنج ترکیب مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

آدم آرزو می کند که کاش حداقل آنها را با تاس ریختن انتخاب نکند!"

 

ماتئوس میگا، کارشناس شبکه TVP Sport اما بونیک را برای انتخاب اشتباهش سرزنش می کند: "شما تصمیم گرفتید یک سرمربی را استخدام کنید که می خواهد هویت فوتبال ما را بازسازی کند. همه ما در سکوت اعتقاد داشتیم که موفق خواهد شد. امروز اما می بینیم که این رویکرد چقدر ساده لوحانه بوده است. "

میگا در پایان مطلب بسیار حماسی اش احساسات ملت لهستان را اینطور خلاصه کرد: "لهستان این روزها خیلی احتمال دارد که شکست بخورد، فقط توپ را به ما بدهید و ببینید چطور خودمان به خودمان آسیب می زنیم و خودمان را شکست می دهیم!"

 

1613782

 

او مخصوصا درباره ناتوانی تیم ملی لهستان در ایجاد موقعیت برای ستاره خود انتقاد داشت: "همه چیز خیلی ساده است. وظیفه اصلی تیم لهستان این است که در هر بازی برای لواندوفسکی دو یا سه شانس گلزنی ایجاد کنند. این کار ار هم نمی توانیم بکنیم.

لواندوفسکی 12 بازی در تورنمنت های مهم انجام داد و در آنها دو گل به ثمر رساند. او فقط هفت موقعیت گلزنی روشن داشت. او فقط هفت بخت مسلم گلزنی داشت. فقط هفت شانس گلزنی در 12 بازی، هیچ که هیچ کدام از آنها مقابل اسلواکی رخ نداد.

ما کاریکاتور هستیم، تیمی خنده دار که توانایی مدیریت بهترین مهاجم جهان را ندارد. "

 

واوژینوفسکی در مقاله خود در مورد ستاره سابق بروسیا دورتموند اضافه کرد: "ما مطمئناً انتظار بیشتری از لواندوفسکی داشتیم. او باید درگیر بازی می شد، به عقب حرکت می کرد و به دنبال توپ می گشت. او این کار را نکرد و در همان زمان حریفان ما کار بزرگ کنترل او در محوطه جریمه را انجام دادند. "

 

1613783

 

واوژینوفسکی در گفتگو با Goal گفت: "لواندوفسکی مهارت فنی برای تغییر دادن نتیجه بازی های با اتکا بر توانایی شخص خودش را، مثل کریستیانو رونالدو، لئو مسی یا نیمار، ندارد. او یک بازیکن تیمی است، سخت کوش و بسیار باهوش است.

در یورو 2016 او دو مدافع را همیشه مشغول نگه می داشت و به این ترتیب آرکادیوش میلیک فرصت کافی برای تبدیل شدن به بهترین گلزن مسابقات را پیدا کرد، اما نتوانست از این فرصت استفاده کند.

لواندوفسکی کیفیت مضاعفی با خود به ارمغان می آورد و در مرحله مقدماتی گل های زیادی را به ثمر رساند، اما در طول مسابقات این تورنمنت ها، سطح بازی ها بالاتر است و او باید مورد حمایت قرار گیرد."

این اتفاق اما قطعا در بازی برابر اسلواکی رخ نداد؛ در آن بازی از لواندوفسکی به عنوان تک مهاجم استفاده شد، هر چند بخشی از دلیل این امر مصدومیت نابهنگام میلیک در آستانه مسابقات بود.

 

سوسا اکنون باید سعی کند روز شنبه برابر اسپانیا راه حلی برای این موضوع پیدا کند. برای جلوگیری از یک فاجعه دیگر، عملکرد واقعاً پر شور و سرنوشت ساز نیاز است.

هواداران لهستان اما در این مرحله اعتقادی به معجزه ندارند. آنها در دوره های اخیر آنقدر طعم ناامیدی را چشیده اند تا دیگر امیدهای واهی را پرورش ندهند.

 

 

دیدگاه‌ها