کد خبر : 1762918 | 31 خرداد 1400 ساعت 17:28 | 26.4K بازدید | 9 دیدگاه

دو بازی بزرگ نیمه شب اول تابستان

حمید استیلی چه کم از لیونل مسی دارد (عکس)

۳۱ خرداد در تقویم فوتبالی ایران یادآور دو بازی مهم تیم ملی در جام‌های جهانی است.

حمید استیلی چه کم از لیونل مسی دارد (عکس)

به گزارش ورزش سه ۳۱ خرداد ۱۳۷۷ تیم ملی ایران اولین برد خود در جام‌های جهانی را مقابل آمریکا به دست آورد و ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ نیز یک بازی شجاعانه و آبرومندانه مقابل آرژانتین در جام جهانی ۲۰۱۴ انجام داد.

 

تیم ۹۸ تیمی بود که جسارتش به اندازه استعدادش نبود و تیم ۲۰۱۴ تیمی که جسارتش بر استعدادش می‌چربید. نسل با استعداد و طلایی نود و هشتی‌ها هیچوقت شانس این را پیدا نکرد که با هدایت یک مربی بین‌المللی و نامدار در بازی‌های رسمی به میدان برود. تنها چند ماه زیر نظر تومسیلاو ایویچ توانستند تاکتیک‌پذیری و البته قدرت بدنی خود را ارتقا دهند. همان چند ماهی که بسیاری آن را دلیل درخشش بازیکنان ایران در آن جام می‌دانستند. از آن طرف تیم ۲۰۱۴ بیش از سه سال را زیر نظر کیروشی کار کرده بود که همین چهار سال قبلش با پرتغال و ستاره‌هایش در جام جهانی حاضر شده بود. اما این سه سال هم کافی نبود تا فوتبالیست‌های ما به تشویق کیروش راه اروپا را برای بازی کردن گز کنند و تجربه بین‌المللی خود را افزایش دهند. تیم ۹۸ فقط سه لژیونر در فوتبال اروپا داشت و تازه آنها هم یک سال بود که  در بوندس‌لیگا بازی می‌کردند و از آن طرف در روزهایی که فوتبال ما خالی از ستاره‌های بزرگ شده بود کیروش مجبور شد قوچان‌نژاد و دژاگه و دانیال داوری را برای جبران کمبودهای داخلی به پوشیدن پیراهن کشور زادگاه‌شان ترغیب کند.

 

هر چه بود این دو تیم دو روز خاطره‌انگیز را در حافظه ایرانیان ضبط کردند که دیدن قاب‌هایی از آن دو بازی خالی از لطف نیست.

 

1614612

 

گل برای ایران در جام جهانی آن هم پس از بیست سال. یک ضربه سر استثنایی و عجیب از بازیکنی که قرار نبود آنجا باشد و همین شد که به جای کریم باقری خود را به آنجا رساند و تاریخی‌ترین ضربه سر فوتبال ایران را تبدیل به گل کرد.

 

1614623

 

تابلوی پایان بازی خبر از برتری دو بر یک ایران می‌دهد. همه چیز به خوبی و خوشی تمام می‌شود. یک شب رویایی برای ایرانی‌ها.

 

1614620

 

مهرداد میناوند از خوب‌های ایران در برابر آمریکا. در روزی که ستاره آمریکا همین هافبک راست‌شان بود که شماره دو می‌پوشید و عمده حملات آمریکا از سمت چپ ایران بود میناوند شب سختی را تجربه کرد و نمره قبولی گرفت.

 

1614616

 

ستاره اول ایران در جام جهانی ۹۸ مزد بازی خوب خود در مقابل یوگسلاوی و همین آمریکا را با گلی گرفت که نه با نفوذ  از سمت راست که از سمت چپ بدست آمد. منصوریان هم که در نیمه دوم جانشین خداداد شده بود و در شادی مهدوی‌کیا شریک شده است هنوز هم اعتقاد دارد که مهدی باید به او پاس می‌داد.

 

1614614

 

زوجی که بلاخره پس از پنج سال توانستند در یک بازی رسمی برای ایران به میدان بروند. نادر محمدخانی که پس از رفتن مایلی‌کهن و با نظر مساعد ایویچ به تیم ملی بازگشته بود در بازی اول مقابل یوگسلاوی کاپیتان ایران بود. با اضافه شدن عابدزاده در بازی دوم مقابل آمریکا بلاخره این دو و پس از بازی ایران و چین تایپه در سال ۱۹۹۳ در یک بازی رسمی همبازی شدند.

 

1614613

 

می‌توانستیم قبل از گل استیلی زودتر هم به گل برسیم اگر این خطای کیسی کلر روی خداداد پنالتی گرفته می‌شد. در این صورت چه بسا کریم باقری زننده اولین گل ایران در آن جام از روی نقطه پنالتی می‌شد.

 

1614615

 

اگر پاشازاده و مهدوی‌کیا اینگونه جلوی استیلی را نمی‌گرفتند احتمالا استیلی مسافت لیون تا تهران را برای شادی گل می‌دوید. شاید خاطره انگیزترین شادی گل فوتبال ایران هم سیمای استیلی پس از این گل باشد. یک شادی کاملا ناخودآگاهانه.

 

1614619

 

مسی وقتی اینگونه در ابتدای بازی دستان قوچان‌نژاد را می‌فشرد فکرش را هم نمی‌کرد که برای بردن ایران باید متوسل به سحر و جادو شود و موقعیت‌های گلش هم تعداد با قوچان‌نژاد باشد!

 

1614617

 

همه داوران دنیا هم جمع شوند و بگویند پنالتی نبود، ما که خوب می‌دانیم پنالتی بود. داوری که اجازه نداد خبر شگفتی‌سازی ایرانی‌ها برزیل را بلرزاند. این مهمترین طلب فوتبال ایران از داوران در جام‌های جهانی است. حیف که var چهار سال دیر به جام جهانی رسید

 

1614621

 

بهترین روز فوتبالی علیرضا حقیقی. نه اینکه او زیاد توپ گرفته باشد اما علیرغم تجربه کمش در آن زمان، اجازه نداد مغلوب اشتباه او شویم. این مهمترین بازی زندگی او بود همچون همه بازیکنان ایرانی در آن بازی.

 

1614622

 

مسی را نود دقیقه مهار کردیم و یک دقیقه رهایش کردیم. امان از این ضربه استثنایی و حیف از شگفتانه‌ای که با ضربه جادویی بهترین بازیکن فوتبال دنیا  پرپر شد. بهترین گلر دنیا هم حرفی در برابر این ضربه نداشت.

 

1614618

 

حسرت و اندوه برای ما. فاصله تا یک شگفتی زیاد نبود. باید روی این تصویر صدا و آوای عادل فردوسی‌پور را در هنگام به ثمر رسیدن گل مسی گذاشت تا عمق اندوه و حسرت را برساند.

دیدگاه‌ها