کد خبر : 1763065 | 01 تیر 1400 ساعت 09:06 | 7.1K بازدید | 0 دیدگاه

در بریزبین رور دل خوشی از او نداریم؛

پوریا نبی و ماجرای جدال فوتبالی با علیرضا فغانی!

پوریا نبی از تجربه جذابش در لیگ استرالیا می‌گوید؛ از بازی با قضاوت فغانی، انصراف از لیگ قهرمانان و البته عبور از لیگ قهرمانان آسیا.

پوریا نبی و ماجرای جدال فوتبالی با علیرضا فغانی!

به گزارش "ورزش سه"، پوریا نبی مربی ایرانی شاغل در لیگ استرالیاست که در فصل اخیر لیگ استرالیا عضو کادرفنی تیم بریزبین رور بود. او در گفتگو با خبرنگار ما به وضعیتش در اِی لیگ استرالیا پرداخته و همچنین در مورد انصراف تیم‌های استرالیایی از لیگ قهرمانان توضیح داده است.

 

* این فصل در بریزبین بودید و فکر میکنم عملکرد خوبی داشتید.
ما فصل را در جدول دوازده تیمی، چهارم تمام کردیم و اینجا در استرالیا شش تیم بالای جدول به صورت پلی آف با هم بازی می کنند تا به گرند فاینال معروف برسند که به چمپیونشیپ خیلی معروف است و در فرهنگ فوتبال استرالیا به لحاظ اعتبار و ارزش بردن خیلی مهم است و ما در حالت سمی فاینال به آدلاید بازی خیلی مهمی باختیم. اگرچه در نیمه اول اصلا خوب نبودیم و ۲-۰ به رختکن رفتیم و با تغییراتی که انجام دادیم توانستیم به بازی برگردیم. نیمه دوم خیلی خوبی را داشتیم و متاسفانه چهار پنج تا از فرصت های عالی و بالای ۸۰-۹۰ درصدمان را نتوانستیم به گل تبدیل کنیم و نهایتا با یک گل که در نیمه دوم زدیم بازی را ۲-۱ باختیم و نتوانستیم به مرحله بعد صعود بکنیم. تقریبا یکشنبه آخرین بازی فصل ما بود.

 

* فصل برای خودت به صورت شخصی چگونه بود؟
برای من تجربه فوق العاده ای بود. اولین تجربه حرفه ای ام بود که در لیگ حرفه ای استرالیا داشتم و به لحاظ تجربه تیمی، تجربه ای که به دست آوردیم فوق العاده بود. فصل خیلی خوبی را پشت سر گذاشتیم چون هم سرمربی تیم و هم من هر دو از آکادمی باشگاه پیشرفت کردیم برای آن پوزیشن و درست است با لیگ خیلی آشنا نبودیم و هر دو برای این لیگ. ولی فکر میکنم دستاوردمان خیلی خوب بود. باشگاه و اعضای هیئت مدیره خیلی راضی بودند و این منجر به تمدید قرارداد ما برای دو سال آینده شد و هواداران باشگاه خیلی راضی بودند و فکر میکنم توانستیم احترامی که لازم بود از لیگ و بازیکنان به دست بیاوریم و خودمان را برای فصل بعد آماده کنیم.

 

* فصل آینده هم آنجا خواهید ماند؟
بله. آنجا می‌مانم. همانطور که گفتم دو سال قراردادم را با باشگاه تمدید کردم ولی امسال که گذشت پرفورمنس آنالیست باشگاه کار می.کردم ولی برای سال بعد حالت ارتقا گرفتم و بعنوان دستیار اول سرمربی باشگاه فعالیت می‌کنم و فکر می‌کنم بعنوان اولین ایرانی هستم گه از کشور بیرون آمدم و چنین جایگاهی را به دست آوردم و فکر میکنم این افتخاری است برای جامعه مربیان ایرانی که از ایران خارج شدند و کار می‌کنند.

 

* تیمتان هم از لیگ قهرمانان آسیا انصراف داد.
تیم بریزبین یکی از تیم هایی بود که در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشت. تیم ملبورن سیتی، تیم اف سی سیدنی بود و تیم بریزبین که من در آن هستم. این یک تصمیم گروهی بود که گرفتیم و علت اصلی این تصمیم هم شرایط کرونا در کشور تایلند بود. بازی‌های ما در بانکوک بود و اتفاقا علیرضا فغانی هم در بانکوک داوری می‌کند. به ما اعلام کردند تقریبا هر روز ۸۰۰۰ کیس کرونا در آنجا پیدا میکنند و این مربی‌ها و بازیکنان را در این وسواس فکری انداخت که دوباره روی آن فکر کنند و دوباره مرور کنند و به جهت اینکه در استرالیا به سلامتی بازیکنان و مربیان اهمیت می‌دهند و اولویت اولشان است، اتحادیه بازیکنان و  اتحادیه مربی‌ها به صورت مشترک نامه‌ای را به باشگاه‌ها زدند و باشگاه‌ها از طریق فدراسیون فوتبال استرالیا یک مکاتبه‌ای با afc کردند و از حضور اعلام انصراف کردند و تنها دلیل آن هم کرونا بود که نگران بودند و احساس می‌کردند شرایط سلامتی‌شان تامین نمی‌شود و به خاطر همین از حضور در این بازی‌ها انصراف دادند.

 

1614835

 

* از نظر شما مردم چه واکنشی داشتند؟
افکار عمومی که مثبت یا منفی نبود و طوری بود که همه درک می‌کردند. جامعه فوتبالی استرالیا کاملا به این تصمیم احترام گذاشتند و درک می‌کردند این تصمیم برای سلامتی بازیکنان و مربیان است و مشکل خاصی نبود و من ندیدم برای این تصمیم اینجا اتفاق خاصی بیفتد.

 

* فوتبال استرالیا و کلا این کشور در مجموع کرونا را چگونه گذراند؟
به نظرم فوق العاده بودیم. فوتبال یک بخشی از یک جامعه بزرگتر است چه ایالت ما و چه کلا کشور استرالیا در زمینه مدیریت کرونا بسیار فوق العاده عمل کردند و بسیار کیس های کمی داشتیم حتی از روز اولی که کرونا وارد استرالیا شد. تقریبا موضوع برمی‌گردد به فوریه سال ۲۰۲۰ و آن زمان قرنطینه ای که انجام دادند و بسته های حمایتی که دولت به مردم ارائه کرد یک بخشی از مردم این آفر را به ما دادند که می‌توانیم در خانه بمانیم و درصد حقوق دولتی دریافت کنیم و این خیلی کمک کرد که ما حاشیه امنیت داشته باشیم و سعی کردیم دو سه ماهی را که لاک داون کردند با خانواده سپری کنیم و به کارهای شخصی برسیم و این خیلی کمک کرد که کرونا به صورت کلی در کشور کنترل شود و در بحث فوتبال هم هم که بازی‌ها انتهای فصل گذشته به صورت متمرکز در یک نقطه‌ای از سیدنی برگزار شد و همه تیم‌ها در یک جام متمرکز شدند و این قضیه را خیلی خوب مدیریت کردند و فصل گذشته تمام شد. امسال ما بازی‌ها را بدون مشکل و بدون کرونا شروع کردیم اما در دو سه مرحله یک حالت سکته‌هایی به وجود آمد که مثلا در ملبورن پنج کیس پیدا می‌کردند و مجبور می‌کردند بازی آن هفته در ملبورن کنسل شود. این قضیه چندبار اتفاق افتاد. یک بار در سیدنی اتفاق افتاد و دو سه دفعه در ملبورن و یک بار هم در شهر ما بریزبین اتفاق افتاد ولی در مجموع خیلی خوب مدیریت کردند و باعث شد اولین بازی لیگ ما در تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰ برگزار شد خیلی خوب تا روز یکشنبه گذشته که بازی آخر ما بود برگزار شد و هیچ مشکلی هم نبود و فکر می‌کنم در این زمینه در مدیریت خیلی خوب عمل کردند.

 

* تیمتان با قضاوت فغانی بازی کرده است؟
علیرضا [فغانی] پنج یا شش بازی ما را این فصل داور بود واگر بخواهم بگویم که حالت فان هم داشته باشد علیرضا [فغانی] در قسمت تیم ما زیاد وجهه خوبی ندارد چون معمولا بازی‌هایی ما را داوری کرده ما یا باختیم یا مساوی کردیم همیشه به شوخی بازیکنان و کادرفنی وقتی می‌فهمند علیرضا داور است به من می‌گویند این بازی را که نمی‌بریم، روی بازی بعد متمرکز شویم. علیرضا [فغانی] ۵-۶ بازی داور ما بوده، خیلی خوب کار کرده. او خیلی داور موفقی است و روی کارش بسیار مسلط است و باعث افتخار من به عنوان یک ایرانی است که می‌بینم اینجا چقدر موفق عمل می‌کند و برای او آرزوی موفقیت می‌کنم در بازی‌های آسیایی که دوشبه یا سه‌شنبه به تایلند می‌رود و برای او آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

 

1371655

 

* درباره تیم ملی و عملکردش در مقدماتی جام جهانی هم صحبت کنید.
بازی‌های تیم ملی را همه را کامل ندیدم به خاطر اختلاف ساعتی که داریم سخت است و بعضی‌ها بازی‌ها را به صورت واچ‌بک می‌بینم. به آنها تبریک می‌گویم، نتایج خیلی خوبی به دست آوردند. درست است از یک زاویه بخواهیم نگاه کنیم می‌گوییم ما انقدر ضعیف نشدیم که بخواهیم بردن تیم‌های بحرین و عراق را انقدر بزرگ کنیم ولی در هر صورت یادمان باشد نتایج خیلی خوبی را به دست نیاورده بودیم در دوره اول. بازیکنان ایرانی همیشه در مراحل سخت در جایگاه‌های سخت خودشان را نشان دادند و با غیرت و با تمام توان فنی که دارند باعث سربلندی ما شدند. به شخصه به عنوان یک ایرانی با تمام وجودم خیلی خوشحال شدم که فهمیدم چهار بازی را پشت سر گذاشتیم و به مرحله بعدی صعود کردیم و نکته‌ای که جالب است دیروز یک مصاحبه‌ای از گراهام آرنولد سرمربی تیم ملی استرالیا می‌خواندم که عنوان کرده بود اگر قرعه‌کشی انجام بشود خیلی دوست دارم ایران در‌ گروه ما قرار بگیرد و این نقطه نظرش خیلی برای من جالب بود. گراهام آرنولد بازیکنی است که در تیم ملی استرالیا در سال ۹۸ چند قبل از اینکه خداداد عزیزی گل را بزند وارد بازی می‌شود و دیروز مصاحبه می‌خواندم که دوست دارد با ایران هم‌گروه شود و انتقام اتفاقی که آن سال افتاد را بگیرد. امیدوارم این اتفاق بیفتد و ایران با استرالیا هم‌گروه شود ببینیم چطور می‌خواهد انتقام بگیرد.

 

* فکر می‌کنید اسکوچیچ باید سرمربی تیم ملی بماند؟
خیلی سخت است. من شناخت خیلی ریزی از دراگان اسکوچیچ ندارم و نمی‌توانم نظر شخصی درباره ایشان بدهم ولی قطعا با تیم ملی ایران موفق عمل کرده. ۷ تا بازی و ۷ تا برد و مهم‌تر از همه فکر می‌کنم یک احترامی را بین بازیکنان تیم ملی به دست آورده و از نظر من یک سرمربی، به خصوص سرمربی تیم ملی ایران یکی از مهم‌ترین کارهایی که دارد این است که بتوانی یک جایگاه و یک احترامی را بین بازیکنان داشته باشی و این‌ جایگاه و احترام را فکر می‌کنم ویلموتس بین بازیکنان نداشت و الان فکر می‌کنم اسکوچیچ دارد و رابطه خوبی با بازیکنان برقرار کرده است، بازیکنان دوستش دارند و نظراتش را قبول می‌کنند و به لحاظ نتیجه ای هم خوب بوده. اینکه فدراسیون چه تصمیمی بگیرد، می‌خواهند حفظش کنند یا به مربی اسم و رسم‌دار دیگری می‌خواهند بیاورند من اطلاع ندارم و امیدوارم هر تصمیمی می‌گیرند فوتبالی باشد و به فکر منافع ملی باشند و آن تصمیم منتج به حضور خیلی موفق‌مان در بازی‌های مقدماتی جام جهانی و نهایتا بتوانیم خیلی راحت به جام جهانی صعود کنیم.

دیدگاه‌ها