کد خبر : 1763614 | 03 تیر 1400 ساعت 18:45 | 158.7K بازدید | 14 دیدگاه

گزارش ویژه تایمز؛

دایی: اینکه رونالدو رکورد من را بشکند، خودش یک رکورد است

نشریه تایمز به مناسبت برابری کریستیانو رونالدو با رکورد گلزنی علی دایی گزارشی اختصاصی از اسطوره فوتبال کشورمان منتشر کرد.

دایی: اینکه رونالدو رکورد من را بشکند، خودش یک رکورد است

به گزارش "ورزش سه"، این روزها در یورو 2020 و به واسطه رسیدن رونالدو به رکورد بهترین گلزن بازی های ملی شاهد لحظاتی تاریخی هستیم.

رونالدو پیش از دیدار برابر فرانسه با 107 گل پشت سر علی دایی 109 گله قرار داشت. دایی با تیم ملی ایران در 149 بازی بین سال های 1993 تا 2006 موفق به ثبت این تعداد گل شده بود.

شاید او هرگز تصور نمی کرد روزی فوتبالیستی بیاید و رکورد او را تهدید کند ولی کریستیانو رونالدو با دو گلی که وارد دروازه فرانسه کرد، توانست 109 گله شده و با رکورد تاریخی دایی برابری کند.

 

 

1615615

 

 

دایی در واکنش به این رکوردشکنی به تایمز می گوید:« من خوشحالم که رونالدو رکورد من را خواهد شکست چون اینکه رکورد من به دست بازیکنی مانند رونالدو بیفتد، خودش یک رکورد دیگر برای من است

علی دایی سال ها ستاره اول تیم ملی ایران بود. به خصوص نمایش او در جام ملت های آسیا 1996 بسیار خاطره انگیز است. او بهترین گلزن مسابقات شد و همان درخشش کافی بود تا راهی آرمینیا بیلفلد در بوندسلیگا شود. او همراه با کریم باقری نخستین فوتبالیست های ایرانی بودند که در بالاترین سطح فوتبال آلمان حاضر شدند.

 

 

1608140

 

 

درخشش دایی در بیلفلد باعث شد تا بایرن اقدام به جذب او کند و در ادامه فوتبالیست هایی چون وحید هاشیمان و علی کریمی نیز قدم جای پای دایی در بایرن گذاشتند. دایی با بایرن در لیگ قهرمانان اروپا 5 بازی انجام داد و در مجموع توانست شش گل برای بایرن بزند و سپس راهی هرتا برلین شد.

بزرگترین افتخار دایی حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپای 1999 با بایرن برابر منچستریونایتد بود:« خاطرات خوبی از فوتبال آلمان دارم و تجربیات حضور در بوندسلیگا کمک کرد تبدیل به بازیکن بهتری شوم.»

 

 

1609555

 

 

دایی پس از بازی در هرتا ترجیح داد به فوتبال کشورش برگردد. بزرگترین دستاور دایی ثبت 109 گل برای تیم ملی ایران بود. گل هایی که هیجان و شور را تقدیم مردم کشورش می کرد:« با هر گلی که می زدم شادی را به ملتم هدیه می دادم. شاید آنها حتی بیشتر از من خوشحال می شدند. تفاوت بزرگ بازی برای باشگاه و تیم ملی در این است که من وقتی پیراهن کشورم را به تن می کردم، به افتخار پرچم کشور و برای 80 میلیون ایرانی در میدان حاضر می شدم.»

 

 

1615776

 

 

دایی در مصاحبه با تایمز از گلی که به کره جنوبی در جام ملت های 1996 زد، یاد کرد. در برتری 6-2 ایران بر کره، دایی زننده 4 گل بود و یکی از گل ها را به شکلی خاص به ثمر رساند. حرکت از سمت چپ و رسیدن به پشت محوطه جریمه و سپس ضربه کات داری که  به گوشه دروازه کیم جی بیونگ رفت. دایی مهاجمی تنومند و بلندقامت بود و یک قاتل درون محوطه جریمه حریفان.

شاید برخی معتقد باشند که دایی بیشتر 109 گل را برابر حریفان ضعیف در منطقه آسیا به ثمر رسانده باشد ولی شم گلزنی او و تعیین کنندگی اش در میدان مسابقات، غیر قابل انکار است.

دایی در تمجید از رونالدو می گوید:« تعهد و تمرکز رونالدو را تحسین می کنم. بعد از رسیدن به این همه موفقیت، عشق و علاقه اش مثلا روز اولی است که فوتبال را شروع کرد.»

 

 

1607035

 

 

دایی پس از بازنشستگی در 2007 به سرعت وارد عرصه مربیگری شد. او بین 2008 تا 2009 سرمربی تیم ملی ایران بودو دورانی که برایش خوشایند نبود و خیلی زود به دلیل اختلافاتی که وجود داشت، به اتمام رسید.

دایی هرگز علاقه ای به ورود به سیاست نداشته و ترجیح داده از سیاستمداران به دور باشد:« هرگز دوست نداشته ام وارد سیاست شوم. با همه احترام به سیاستمداران کشورم، ترجیح می دهم یک انسان عادی باشم.»

 

دایی تا به امروز مربیگری تیم های مختلفی را در لیگ ایران برعهده داشه ولی نمی توان از دایی نوشت و به تصادف سال 2012 او اشاره نکرد. خبرنگاران حتی ادعا کردند که او در این تصادف کشته شده اما خبر واقعیت نداشت. دایی نجات پیدا کرد و خیلی زود پس از بهبودی به نیمکت مربیگری بازگشت.

او از سال 2019 و پس از هدایت سایپا دیگر در مربیگری فعالیت نداشته است. دایی با مدرک مهندسی متالوژی صاحب چندین شرکت بزرگ است و  در بخش بیمه نیز فعالیت دارد. او شاید به زودی بار دیگر به عرصه فوتبال بازگردد.

 

 

1611944

 

 

دایی می گوید که همیشه دوست دارد به روز باشد و مطالعات فوتبالش اش را به دقت ادامه می دهد. او کتاب می خواند و تا جایی که ممکن است مسابقات فوتبال روز دنیا را تماشا می کند. اخیرا حتی عنوان شده بود که دایی ممکن است در باشگاه اورتون تحت مالکیت هموطنش فرهاد مشیری مربیگری کند:« منتظر لحظه درست بودم تا به لندن بروم و در مورد پست پیشنهادی صحبت کنیم. متاسفانه پاندمی کرونا و محدودیت های سفر مانع شد.»

 

دایی این روزها یورو 2020 و به خصوص بازی های کریستیانو رونالدو با پرتغال را به دقت دنبال می کند. او منتظر شکسته شدن رکوردش بود و فعلا رونالدو را با رکورد خود برابر می بیند.


 

دیدگاه‌ها