کد خبر : 1763712 | 04 تیر 1400 ساعت 11:25 | 82.8K بازدید | 19 دیدگاه

بهترین گلهای ملی دایی از بین آن 109 تا

توی دروازه - آن ضربات شگفت آور و باورنکردنی

حالا نام علی دایی پس از یک ستاره بزرگ تاریخ فوتبال دنیا خواهد آمد و این ارزش ۱۰۹ گل زده او را بیشتر هم خواهد کرد.

توی دروازه - آن ضربات شگفت آور و باورنکردنی

به گزارش ورزش سه همان‌طور که از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد عنوان بهترین گلزن بازی‌های ملی دنیا از دست ایرانی‌ها خارج و به زودی به بازیکنی خواهد رسید که یکی از بهترین بازیکنان تاریخ دنیا است. همین که رکورد علی دایی  پس از سال‌ها توسط یک بازیکن در سطح و اندازه کریستیانو رونالدو شکسته می‌شود ارزش و بزرگی کار دایی رانشان می‌دهد.

 

بازیکنی که شاید معروف‌ترین و مشهورترین چهره ورزشی ایران در سطح دنیا باشد. فارغ از هر وجهه‌ای که دایی در دنیا دارد مهم این است که با توجه به اهمیتی که فوتبال و ورزش در زندگی ایرانی‌ها دارد، او یکی از تاریخ سازترین چهره‌های نه تنها ورزشی ایران که بلکه تاریخ ایران است. دایی ۱۰۹ گل برای تیم ملی ایران به ثمر رساند و هر کدام از ایرانی‌ها با یکی از این ۱۰۹ گل احتمالا خاطره ای مجزا دارند. اما با این همه شاید بتوان ده گل از این ۱۰۹ گل را به عنوان مهمترین گل‌های ملی دایی انتخاب کرد. هر چند هر کسی بنا به سلیقه و یا خاطره‌ای که از گل‌های دایی دارد ممکن است لیست دیگری را برای گل‌های مهم دایی انتخاب کند.

 

1616003

 

 

 

۱- گل به ژاپن در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴

 

دایی در مرحله قبل بازی‌های دو گل به چین‌تایپه زده بود اما اهمیت این گلش به ژاپن از دو جهت بود‌. یکی اینکه او در رقابت با اصغر مدیرروستا و صمد مرفاوی تبدیل به تک مهاجم ایران شده بود و حالا علی پروین روی او حساب ویژه‌ای باز می‌کرد و دوم اینکه دروازه تیمی بزرگ در آسیا را در مسابقه‌ای مهم باز می‌کرد. پاس حمید درخشان در میان دو مدافع ژاپن و رسیدن توپ به دایی که قبلا مهارتش را روی ضربات سر نشان داده بود و حالا با خونسردی دروازبان پیش‌تاخته‌ی ژاپن را دریبل کرد و گل دوم ایران به ژاپن. شادی دایی پس از این نیز دیگر در سال‌های بعد تکرار نشد تا این گل به ژاپن به همراه شادی هواپیمایی دایی در خاطر بماند. دایی بعدا یک بار نیز در یک بازی دوستانه در یوکوهاما در سال ۱۹۹۹ روی یک ضربه آزاد دروازه ژاپن را باز کرد.

 

 

۲- گل به عمان مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ ورزشگاه آزادی

 

دایی پس از زدن چهار گل در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴، تا مقدماتی جام ملت‌های آسیای ۱۹۹۶، فقط فرصت حضور در یک بازی رسمی تیم ملی را پیدا کرد و این همان بازی معروف مقابل بحرین در بازی‌های آسیایی هیروشیما بود. پس از آن دایی در کنار ادموند اختر تبدیل به زوج خط حمله ایران در مقدماتی جام ملت‌های ۱۹۹۶ شد. ایران دو بازی اول مقابل نپال و سریلانکا را به ترتیب با هشت و هفت گل برد و دایی ۹ گل از این ۱۵ گل را به ثمر رساند. بازی سوم در مقابل رقیب اصلی برگزار شد و ورزشگاه لبریز از تماشاگر آزادی که پس از سه سال میزبان تیم ملی در یک بازی رسمی شده بود منتظر برتری ایران. شکست‌های متوالی از ۱۹۹۲ در فوتبال ایران باعث شده بود که حتی بردن عمان هم در اما و اگر باشد. اما دایی با یک حرکت انفرادی از کناره و سپس جا گذاشتن مقطعی یک مدافع و ضربه از زاویه‌ای بسته یکی از زیباترین گل‌های دوران بازی خود را به ثمر رساند که اهمیت زیادی هم برای ما داشت.

 

 

۳- گل به عربستان در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶

 

ایران به عراق باخته و تایلند را برده بود و برای صعود از گروه خود چاره‌ای جز بردن عربستان نداشت. در شرایطی که ایرانی‌ها چندان امیدی به بردن عربستان مقتدر نداشتند این دایی بود که با یک ضربه دیدنی محمد الدعایه را تسلیم کرد و قفل دروازه عربستان را گشود. ایران یک بر صفر پیش افتاد و پس از آن دو گل دیگر زد و بهترین نتیجه تاریخ بازی‌های دو تیم را کسب کرد. تنها گل علی دایی به محمد الدعایه به نوعی سرآغاز سر بلند کردن دوباره فوتبال ایران در آسیا شد.

 

 

۴- گل به کره‌جنوبی یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶

 

علی دایی گل‌های سوم تا ششم بازی با کره‌جنوبی را در آن جدال معروف شش تایی به ثمر رساند. اما گل اول او و سوم ایران از دو جهت از سه گل دیگر مهمتر بود. اول اینکه در شرایطی که بازی دو تیم مساوی بود و پایاپای پیش می‌رفت این دایی بود که با قلدری و با یک تنه فنی مدافع کره را جا گذاشت و بعد از آن با یک ضربه عجیب کات‌دار از زاویه‌ای سخت دروازه کره را باز کرد. گلی که بلاخره برای اولین بار از شروع بازی ما را مقابل کره پیش انداخت و پا‌یه‌گذار سه گل دیگر شد.

 

1616000


در مصاف با کره جنوبی در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶. بهترین بازی ملی علی دایی از نظر تعداد گل به ثمر رسانده. زدن چهار گل به کره‌جنوبی در یک بازی کار راحتی نیست که دایی به خوبی آن را انجام داده. دایی در دوران بازی خود فقط همین چهار گل را به کره‌جنوبی زد.

 

 

۵- گل به کویت بازی رده‌بندی جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶

 

گلی که به عقیده بسیاری زیباترین گل دایی در بازی‌های ملی نیز است. یک ضربه سر شیرجه‌ای روی سانتر مهرداد میناوند که گل خورده ایران را جبران کرد. دایی که در ضیافت پنالتی‌ها مقابل عربستان در نیمه‌نهایی پنالتی‌اش را به طرز عجیبی بیرون زده بود با این گل جبران کرد و جام ملت‌های ۱۹۹۶ را به زدن هشت گل و عنوان  آقای گلی به پایان رساند.

 


۶- گل به سوریه مرحله اول مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸

 

ایران که مالدیو و قرقیزستان را در دو بازی اول شکست داده بود در بازی سوم به مصاف سوریه میزبان و هوادارانش رفت. مغلوب کردن ماهر بیرق‌دار گلر سرپنجه‌ی سوری‌ها در آن بازی فقط کار علی دایی بود که با یکی از آن شوت‌های دقیق و زاویه‌دار خود از پشت محوطه جریمه دروازه سوریه را باز کند. ایران با همین یک گل سوریه را برد و تقریبا خیالش برای بازی‌های برگشت و صعود به دور بعد راحت شد.

 

 

۷- گل به ژاپن پلی‌آف جام جهانی ۱۹۹۸

 

ایران و ژاپن به عنوان دومین تیم‌های گروه خود برای تعیین تیم سوم صعود کننده به جام جهانی در مالزی به مصاف هم رفتند و در حالی که بازی یک-یک دنبال می‌شد این دایی بود که سومین گلش در نهمین بازی ایران در این مرحله مقدماتی جام جهانی را روی سانتر مهدوی‌کیا با یک ضربه سر به ثمر رساند. گلی که هر چند منجر به صعود ایران به جام جهانی نشد اما برای دقایق زیادی ما را به رفتن به فرانسه امیدوار کرده بود.

 

1616001


در مصاف با ژاپن در پلی آف جام جهانی ۱۹۹۸. گل دوم ایران را دایی با یک ضربه سر تماشایی به ثمر رساند‌ گلی که ایران را دو بر یک پیش انداخت و اگر کمی دقت به خرج داده بودیم آنگاه این گل می‌توانست حکم صعود به جام جهانی را صادر کند. دایی به جز این گل دو گل دیگر در بازی های رسمی و یک گل در بازی‌های دوستانه به ژاپن زد: مجموعا چهار گل

 

 

۸- گل به عراق مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲

 

ایران و عراق برای اولین و آخرین بار در سال‌های پس از انقلاب در بغداد به مصاف هم رفته بودند و بازی با تساوی یک-یک در جریان بود که یورش دایی به خط دفاع عراق، یک سر توپ با پای چپ و محو کردن مدافع عراق و سپس  یک ضربه کات‌دار و قرار گرفتن توپ در کنج دروازه عراق. یک برد شیرین برای ایران در خاک عراق که چه بسا شیرین‌ترین گل دایی نیز باشد.

 

 

۹- گل به عربستان مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲

 

دایی که در بازی رفت دو بار دروازه عربستان را باز کرده بود در بازی برگشت نیز موفق شد در حالی که یک بر صفر از میزبان عقب بودیم با یک ضربه سر متبحرانه و زیبا دروازه عربستان را باز کند. این چهارمین و آخرین گل دایی هفت باری بود که مقابل این تیم به میدان رفت.

 

1616002


در جدال برگشت با عربستان مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲. دایی در هفت بازی مقابل عربستان به میدان رفت و چهار گل به این تیم زد. یکی در جام ملت های ۱۹۹۶ به محمد الدعایه و دو گل در تهران و یک گل در جده در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲

 

 

۱۰- گل به اردن، مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶

 

ایران که بازی رفت در تهران را به طرز عجیبی به اردن باخته بود چاره‌ای جز بردن این تیم در امان پایتخت این کشور نداشت. گل اول را نیکبخت زد و گل دوم را روی ارسال سریع وحید هاشمیان علی دایی با یک ضربه سر چکشی زیبا وارد دروازه اردن کرد و کار تمام شد.

 

 

 

دیدگاه‌ها