کد خبر : 1766164 | 15 تیر 1400 ساعت 10:59 | 46.6K بازدید | 0 دیدگاه

برگی از تاریخ 

یک پاسی علیه ششمین قهرمانی پرسپولیس(عکس)

فوتبال ایران سی سال قبل در شب 15تیر ،دو مسابقه بزرگ را در چهارچوب رقابت های باشگاه های تهران سپری کرد،شبی که هشتاد هزار نفر را به ورزشگاه آزادی کشانده بود

یک پاسی علیه ششمین قهرمانی پرسپولیس(عکس)

به گزارش "ورزش سه "، امشب یکی از مهمترین شب های لیگ بیستم می باشد، رقابت شانه به شانه پرسپولیس و سپاهان در صدر جدول و استقلالی که سرمربیش گاو صندوق شخصی اش را هفته هاست باز گذاشته و با پاداش های شخصی ،به دنبال بازگشت هویت 76ساله باشگاه است و فولادی که به دنبال دوباره کسب سهمیه است . به این ها اضافه کنید تراکتور با سرمربی جدیدش فیروز کریمی که در این سالها عادت کرده است در هفته های آخر گزینه سرمربیگری تیم هایی شود که بدنبال بقا و یا کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا هستند.


اهالی فوتبال از این شب ها کم ندیدند و خاطره های زیادی از این روزها دارند،روزهایی که می تواند نتیجه یک فصل تلاش هر تیمی را رقم بزند و آینده خیلی ها اعم از مدیرعامل ،بازیکنان و مربیان به آن وابسته است. یکی از شب های خاطره انگیز که در ذهن اهالی فوتبال تا ابد به جا خواهد ماند ، 14تیر سال 1370رقم خورد ، سالی که بازی های استقلال و پرسپولیس درچهارچوب رقابت های باشگاه های تهران در  ورزشگاه آزادی و در یک روز برگزار می شد و هر هفته یکی از دو تیم بازی اول را برگزار می کرد. در آن سال و در آن جمعه گرم تابستانی 80هزار نفر به ورزشگاه آزادی آمده بودند تا از نزدیک شاهد دو دیدار باشند. بازی اول بین پرسپولیس و آرارات بود.

 

1619854


هواداران ارمنی که عادت داشتند از تیمشان حمایت کنند، به قسمت جنوبی ورزشگاه آمده بودند و جایگاه های 10تا 16را به تسخیر خود درآورده بودند و باعث شده بودند تا استقلالی های کمی در جایگاه همیشگی دیده شوند و هواداران استقلال به طبقه دوم ورزشگاه بروند. آرارات با سرمربیگری حسن حبیبی (سرمربی سابق تیم ملی و پاس) و با حضور نفرات جوان و اسم و رسم دار خودش در برابر پرسپولیس با گل ماسیس هاکوپیان یک بر صفر پیروز شد تا 10هزار هوادار ارمنی مستقر در ورزشگاه به همراه استقلالی ها، ضلع جنوبی ورزشگاه آزادی را روی سر خود بگذارند، آرارات در نیمه اول با یک گل پیش افتاد و نیمه دوم با تمام وجود از اندوخته خود در برابر پرسپولیس سال 70که سه ماه بعد قهرمان جام در جام شد دفاع کرد تا بازی اول با شگفتی همراه شود.


بازی دوم بین استقلال تهران و دارایی تیم خوب آن روزها با سرمربیگری محسن حاج نصرالله برگزار می شد. حالا پرسپولیسی ها از تیم دارایی حمایت می کردند و آراراتی ها هم در ورزشگاه مانده بودند و برای جبران تشویق های صورت گرفته هواداران استقلال با آنها از تیم منصور پورحیدری حمایت می کردند.بازی دو تیم با گل فنونی زاده برای استقلال و سجادی برای دارایی تا دقیقه 93بازی یک بریک مساوی بود. رقابت در صدر جدول برای دو تیم استقلال و پرسپولیس به تک امتیازها بود، پرسپولیس پنج سال پیاپی قهرمان تهران شده بود و استقلال با اولین قهرمانی در لیگ قدس در سال 69به دنبال جلوگیری از ششمین قهرمانی متوالی  پرسپولیس بود.آن سال برای استقلال رویایی بود و آنها به هیچ تیمی نمی باختند. آبی ها که همانند پرسپولیس در آن سال و در مردادماه سال 70قهرمان باشگاه های آسیا شده بودند، بالاخره در دقیقه 93بازی با گل امیر قلعه نویی گل دوم را زدند ، شادی بازیکنان این تیم کنار جایگاه 8و شادی توامان هواداران آرارات و استقلال در ورزشگاه تصاویری بکر از فوتبال بی شیله و پیله آن روزها به ما داد ، فوتبالی که مشکلات داوری نداشت و تیم ها بدون هیچ انگی در زمین مسابقه برای سه امتیاز بازی تا دقیقه 96بازی می جنگیدند، در حالی که ورزشگاه آزادی غرق در شادی هواداران استقلالی بود مسعود غفوری های اصل در دقیقه 96بازی گل سوم آبی پوشان را به ثمر رساند تا شب 14تیر ورزشگاه آزادی آبی شود. اصرار های پورحیدری برای جلو کشیدن غفوری های اصل در دقیقه 96بازی و در ثانیه های پایانی بازی و  گل سوم او در حالی که غفوری های اصل دفاع جلو زن استقلال بود و استقلال نیازی به گل سوم نداشت ، نقل خبرنگارانی بود که در کنار زمین شاهد گل سوم آبی ها بودند. 

 

1619855


آن شب کلید قهرمانی استقلال بود .استقلال در آن سال که به هر برد 2امتیاز می دادند  قهرمان باشگاه های تهران با 25امتیاز شد و پرسپولیس با 24 امتیاز در جایگاه دوم ایستاد.

حالا سی سال از آن شب تاریخی که نقش مهمی در قهرمانی پایان فصل تیم ها داشت گذشته است و قرار است امشب دو تیم استقلال و پرسپولیس به مصاف دو تیم خوب تراکتور و فولاد بروند. رقابت از تهران به کشور کشانده شده است. هواداران سپاهان طرفدار فولاد هستند. فولادی ها دوست دارند استقلال تراکتور را شکست دهد. تراکتوری ها از برد پرسپولیس خوشحال می شوند.استقلالی ها با پیروزی فولاد علیرغم رقابت در کسب سهمیه موافق هستند.آلومینیوم اراک و گل گهر سیرجان با برد پرسپولیس خوشحال می شوند و پیکان و پدیده خراسان  صدر جدول را رصد می کنند تا روزنه ای برای کسب سهمیه پیداکنند و این قصه دوست داشتنی همچنان ادامه دارد.

دیدگاه‌ها