کد خبر : 1767752 | 23 تیر 1400 ساعت 01:51 | 86.2K بازدید | 17 دیدگاه

مروری بر چهار دربی جام حذفی؛

از بدشانسی قلعه نویی تا خط و نشان خشن علی کریمی! (عکس)

تقابل های جذابی در طول تاریخ بین استقلال و پرسپولیس در جام حذفی صورت گرفته است.

از بدشانسی قلعه نویی تا خط و نشان خشن علی کریمی! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، جالب اینجاست در طول 32 دوره برگزاری جام حذفی در تاریخ فوتبال ایران، دو تیم محبوب پایتخت فقط چهار بار مقابل یکدیگر صف آرایی کرده اند و این پنج شنبه تقابل پنجم دو تیم انجام خواهد شد.

 

برنده اولین و آخرین تقابل بازی دو تیم در جام حذفی در ضربات پنالتی مشخص شد و در کل تا به حالا دو بار استقلال و دو بار پرسپولیس موفق به شکست یکدیگر شده اند. در ادامه چهار دربی جام حذفی را با هم مرور خواهیم کرد؛

 

پرسپولیس 0 (4) – استقلال 0 (2)؛ مرحله یک چهارم نهایی سال 1367

 

استقلال آخرین بار در مهر ماه سال 62 در دربی پیروزی شده بود و با توجه به برگزار نشدن این دیدار برای سه سال و البته عدم پیروزی بین سال های 65 تا 67، در واقع پنج سال بود در حسرت برتری در دربی مانده بود.

 

1622808

 

در بعد از ظهر بارانی پنج شنبه 19 اسفند 67، استقلال برای رسیدن به فینال جام حذفی رقیب دیرینه خود را در مرحله یک چهارم پیش داشت. در آن مقطع جدول مسابقات از ابتدا طراحی می شد و در واقع مشخص بود این دو تیم در صورت گذر از سد رقبای خود در یک چهارم به هم برخورد می کنند.

 

این اولین دربی و در کل اولین مسابقه امیر قلعه نویی با لباس استقلال و البته اولین دربی بازیکنانی چون رضا حسن زاده و سعید عزیزیان برای آبی پوشان و مجتبی محرمی و کریم باوی برای پرسپولیس بود.

 

1622798

 

این مسابقه در طول 120 دقیقه با تساوی بدون گل خاتمه یافت. البته دو تیم فرصت های خوبی برای گلزنی داشتند که شاید مهم ترین آن ضربه آرام امیر هاشمی مقدم در مقابل دروازه خالی بود که در نهایت روی خط توسط مدافعان قرمزپوش بازگردانده شد.

 

در نهایت ضربات پنالتی حکم به اعلام تیم برنده می داد. در ترکیب پرسپولیس هر چهار بازیکن به نام های رحیم یوسفی، مجبتی محرمی، محسن عاشوری و مجتبی کرمانی مقدم دروازه عزیزیان را باز کردند. اما از استقلال پنالتی های حسن زاده و جعفر مختاری فر تبدیل به گل شد و شکورزاده و امیر قلعه نویی پنالتی خود را خراب کردند تا پرسپولیس راهی دور بعدی و در نهایت قهرمانی آن تورنمنت شوند.

 

وحید قلیچ هر دو پنالتی استقلال را مهار کرد تا ستاره پیروزی بزرگ تیم علی پروین در اولین دربی تاریخ جام حذفی لقب بگیرد. او پیش از این یک بار دیگر پنالتی نه چندان خوب مجید نامجو مطلق را نیز مهار کرده بود تا با گرفتن سه پنالتی در تاریخ دربی از این حیث بی رقیب باشد.

 

1622809

 

استقلال با هدایت منصور پورحیدری و البته حضور غلامحسن مظلومی روی نیمکت در آن فصل در جام باشگاه های تهران به مقام سوم رسیده و در جام حذفی نیز در مرحله یک چهارم با تورنمنت وداع کرد. اما تیم سرحال علی پروین موفق به فتح دو گانه شده و هم عنوان قهرمانی جام تهران و هم جام حذفی را از آن خود کرد.

 

پرسپولیس 2 – 1 استقلال؛ فینال جام حذفی سال 1378

 

این بار دو تیم بزرگ پایتخت در تاریخ یکشنبه 20 تیر سال 1378 در فینال یکدیگر را ملاقات کردند. پرسپولیس آماده علی پروین که چندی قبل و در فاصله چند هفته مانده به پایان لیگ با اقتدار عنوان قهرمانی را از آن خود کرده بود، حالا به دنبال فتح دو گانه بود.

 

1621637

 

البته پرسپولیس دروازه بان اصلی خود احمدرضا عابدزاده را به علت مصدومیت در اختیار نداشت و او از کنار زمین مسابقه را دنبال می کرد. همچنین اخباری در مورد درگیری فیزیکی هاشمی نسب و پیروانی در تمرینات، اردوی پرسپولیس را تحت الشعاع قرار داده بود و این تیم در شرایطی نه چندان خوب راهی دیدار فینال شد.

 

اما در سوی دیگر میدان حال و روز استقلال نیز چندان تعریفی نداشت. آبی پوشان بعد از ناکامی در فینال لیگ قهرمانان برابر جوبیلو در اردیبهشت ماه، در ادامه با شکست عجیب و پرحاشیه مقابل سایپا شاهد برکناری ناصر حجازی بوده و با سکوموروخوف برای هدایت خود به توافق رسیده بودند. چند روز قبل از دربی انتقال علی موسوی به لورکوزن قطعی شد تا استقلال بهترین گلزن آن روزهای خود را در دیدار فینال در اختیار نداشته باشد.

 

بازی با برتری پرسپولیس آغاز شد و مانند دربی قبل در ماه فروردین، این تیم در دقایق ابتدایی و توسط مهدی هاشمی نسب به گل رسید. خطای رضا حسن زاده روی ادموند بزیک باعث شد محمد کوسا، داور سوری به سود پرسپولیس یک ضربه پنالتی اعلام کند و هاشمی نسب موفق شد سومین گل خود را به ثمر برساند.

 

1621639

 

اما در دقایق ابتدایی نیمه دوم و روی اشتباه داوود فنایی، ارسال سیروس دین محمدی از روی نقطه کرنر با ضربه سر سهراب بختیاری زاده تبدیل به گل شد. در ادامه استقلال که تیمی جوان تر و شاداب تر بود، به جریان بازی مسلط شده و می توانست پیش از 90 دقیقه کار را تمام کند.

 

دو صحنه مشکوک برخورد علی انصاریان با محمد تقوی و افشین پبروانی با علی لطیفی نیز از سوی داور پنالتی تشخیص داده نشد و آبی پوشان موقعیت های خوبی را نیز برای گلزنی از دست دادند.

 

1622810

 

در نهایت در حالیکه به نظر می رسید بازی به اوقات اضافی کشیده می شود، این افشین پیروانی بود که جلو کشیده و ارسال دقیق پایان رافت را تبدیل به گل کرد تا پرسپولیس با کسب برتری 1-2 در همان 90 دقیقه، فتح دو گانه را پیش چشم هواداران رقیب جشن بگیرد.

 

پرسپولیس 0 – 3 استقلال؛ مرحله یک چهارم نهایی سال 1390

 

در تاریخ جمعه 18 آذر سال 1390، پرسپولیس در شرایطی به مصاف رقیب دیرینه رفت که شاید در بدترین روزهای تاریخ خود قرار داشت. بعد از برکناری پرحاشبه علی دایی توسط حبیب کاشانی و آن درگیری عجیب در برنامه 90، هدایت این تیم بالاخره به دست حمید استیلی سپرده شد.

 

1622800

 

علیرغم بازگشت بازیکنانی چون علی کریمی، مهرداد اولادی و جواد کاظمیان، فصل به بدترین شکل ممکن برای پرسپولیس آغاز شد و این روند در نهایت منجر به برکناری زودهنگام استیلی هم شد.

 

اما از سوی دیگر استقلال با پرویز مظلومی در اوج قرار داشت. برتری در سه دربی گذشته در لیگ باعث افزایش روحیه این تیم شده و حالا آبی پوشان به دنبال کسب پیروزی این بار در جام حذفی بودند. باشگاه پرسپولیس معتقد بود از ابتدا قرار بر برگزاری این دیدار در ماه دی یا بهمن بوده و این تیم در شرایط فعلی آماده حضور در میدان نیست. اما در نهایت سازمان لیگ حکم به برگزاری مسابقه داد و قرمزپوشان در شرایطی ناطلوب روانه میدان شدند.

 

1622797

 

بر خلاف دربی قبل در ماه شهریور، این بار در طول 90 دقیقه شاهد مسابقه برابری بودیم و حتی پرسپولیس در یکی دو صحنه می توانست کار را تمام کند. اما کشیده شدن بازی به وقت اضافی منجر به رقم خوردن بدترین باخت پرسپولیس در تاریخ دربی شد. ابتدا مجتبی جباری روی پاس استثنایی و چیپ مهدی امیرآبادی موفق به باز کردن دروزه پرسپولیس شد.

 

1622801

 

دقایقی بعد و با اشتباهات متوالی ممدوتال و حقیقی و خطای این دروازه بان روی فرهاد مجیدی، این بار مجتبی با یک ضربه زمینی به مرکز دروازه زننده گل دوم لقب گرفت. حملات احساسی پرسپولیس برای جبران در نهایت باعث شد اسماعیل شریفات در موقعیتی تک به تک حقیقی را دریبل کرده و گل سوم را نیز به ثمر برساند. فرهاد مجیدی نیز به قول خود قبل از مسابقه عمل کرده و بازوزبند کاپیتانی را به بازوی اسماعیل بست.

 

1622802

 

1622803

 

کابوس چهارمین باخت در طی فقط یک سال و سه ماه در دربی برای پرسپولیس تکمیل شد و پایان کار حمید استیلی نیز همینجا فرا رسید. استقلال در آن فصل با برتری مقابل شاهین بوشهر فاتح جام حذفی شد و البته به شکلی عجیب لیگ را در رتبه سوم تمام کرد. پرسپولیس نیز در پایان لیگ در رتبه نازل دوازدهم به اتمام رساند.

 

1622804

 

1622795

 

1622796

 

در پایان بازی علی کریمی با چهره ای مغشوش و مستاصل در کنار زمین برای عزیز محمدی خط و نشان کشیده و خبر از افشاگری علیه او می داد. البته این اتفاق هرگز رخ نداد و چهره درهم کریمی روی نیمکت بعد از شکست، نشان از استمرار روزهای تلخ پرسپولیس در ابتدای دهه 90 داشت؛ روزهایی که تقریبا تا سال 94 و ورود برانکو به درازا انجامید.

 

پرسپولیس ۲ (۱)- استقلال ۲ (۴)؛ مرحله نیمه نهایی سال 1399

 

پرسپولیس این بار در شرایطی در تاریخ پنج شهریور سال 1399 به مصاف رقیب دیرینه می رفت که همین چند قبل موفق به فتح چهارمین عنوان قهرمانی متوالی خود در لیگ شده و شرایط مساعدی داشت. استقلال نیز با هدایت فرهاد مجیدی به دنبال فتح دیگر جام فصل و رسیدن به اولین قهرمانی ستاره محبوب خود بود.

 

1622813

 

در آن مقطع زمزمه هایی مبنی بر بازگشت آندره‌آ استراماچونی روی نیمکت استقلال توسط احمد سعادتمند شنیده شده و همین موضوع فرهاد را مصمم به کسب پیروزی و اثبات خود کرده بود. در اولین دربی بدون تماشاگر بعد از شیوع ویروس کرونا، در همان دقایق ابتدایی مهدی قایدی به زیبایی بشار را جا گذاشته و با یک ضربه فنی دروازه حامد لک و پرسپولیس را باز کرد. تلاش تیم یحیی گل محمدی نتیجه ای نداشت و استقلال با برتری 0-1 راهی رختکن شد.

 

1622817

 

اما در همان دقایق ابتدایی نیمه دوم بود که پاس به بیرون علی علیپور با ضربه غیرقابل مهار بشار رسن به گوشه دروازه منجر به گل تساوی پرسپولیس و دومین گل این ستاره عراقی در دربی شد. در شرایطی که آماده رسیدن بازی به اوقات اضافی بودیم، در دقیقه 89 ارسال بی نقص کمال را این بار علیپور با یک ضربه والی به گوشه دروازه فرستاد تا پرسپولیس در آستانه کسب پیروزی قرار گیرد.

 

1622815

 

اما این پایان کار نبود. در دقیقه 93 ارسال هرویه میلیچ از سمت چپ را محمد دانشگر با ضربه سر چکشی و تماشایی خود و بهره گیری از اشتباه رادوشوویچ تبدیل به گل کرده و در آخرین ثانیه استقلال را نجات داد.

 

1622814

 

1622816

 

در 30 دقیقه وقت اضافی اتفاق خاصی رخ نداد و برای دومین بار در تاریخ، این دیدار حساس به ضربات پنالتی کشیده شد. پنالتی احمد نوراللهی را سید حسین گرفت و اوساگونا نیز ضربه خود به آسمان زد.

 

در سوی دیگر شیخ دیاباته، وریا غفوری، میلیچ و ارسلان موفق به گلزنی شدند تا بر خلاف 32 سال قبل، این بار استقلال در ضربات پنالتی برنده این دیدار لقب بگیرد. استقلال در نهایت در دیداری عجیب در فینال 2-3 مغلوب تراکتور شده و فرصت فتح هشتمین جام حذفی خود را از دست داد.

 

تصاویر: امیر حسین خیرخواه

نویسنده: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها