کد خبر : 1768366 | 26 تیر 1400 ساعت 08:16 | 44.9K بازدید | 1 دیدگاه

واکنش داور دربی به حواشی ضربات پنالتی (عکس)

داور دربی 96 در مورد صحنه های بحث برانگیز پنالتی که مورد انتقاد برخی ها قرار گرفته بود، صحبت کرد.

واکنش داور دربی به حواشی ضربات پنالتی (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، علیرضا فغانی بعد از حدود دو سال دوری از فوتبال ایران، روز پنج شنبه هفته گذشته دیدار تیم های استقلال و پرسپولیس را سوت زد. بازگشت او بعد از مدت ها به فوتبال ایران یکی از اتفاقات ویژه دربی 96 بود. فغانی در این دیدار قضاوت قابل قبولی داشت و جز صحنه خطای شدید مطهری به روی فرشاد فرجی که از دید او دور ماند، صحنه داوری مشکوک دیگری را در طول 120 دقیقه بازی دو تیم شاهد نبودیم.

 

در ضربات پنالتی اما برخی اعتقاد داشتند که علیرضا فغانی بایستی دستور تکرار چند ضربه را می داد. برخی از کارشناسان و فوتبالی های قدیمی نیز در این مورد اظهار نظر کردند و معتقد بودند که حسینی در حین مهار پنالتی های پرسپولیس دچار تخلف شده است. 

 

علیرضا فغانی که میهمان برنامه شب های فوتبال بود، در خصوص ضربات پنالتی و انتقاداتی که از او شد گفت: "به هر حال این نظر شخصی آنهاست. زمان ضربه باید قسمتی از دو پا یا یک پای دروازه بان با خط دروازه تماس داشته باشد. زمانی که هنگام ضربه پریده باشند جلو  و توپ را بگیرند، پنالتی باید تکرار شود. بار اول به دروازه بان تذکر داده می شود و بار دوم از کارت زرد برای جریمه او استفاده می شود."

 

وی با شرح کامل دلیل تصمیم خود ادامه داد: "آقای حسینی در ضربه اولی که گل هم شد، جلو پرید که هم من و هم آقای منصوری تذکر دادیم. در ضربه ای که آقای آل کثیر توپ را به بیرون زد یا هر ضربه ای که توپ به خارج از دروازه می رود اگر دروازه بان جلو آمده باشد و این کار تاثیری در ضربه زننده پنالتی داشته باشد، پنالتی تکرار می شود. ولی اگر دروازه بان جلو بیاید و به سمت چپ بپرد و ضربه به بالای دروازه برود، جایی که اصلا به گلر هم ربطی ندارد، مشکلی نیست. در چنین شرایطی پنالتی تکرار نمی شود مگر این که جلو آمدن دروازه بان تاثیرگذار باشد. البته در این صحنه هم پای راست آقای حسینی روی خط بود. اگر دروازه بان حرکت هایی برای بهم زدن تمرکز بازیکن انجام بدهد و در این حین جلو هم بیاید و توپ به بیرون زده شود، آن موقع پنالتی تکرار می شود."

 

فغانی در ادامه صحبت های خود کنایه ای هم به نبود VAR زد و گفت: "از پشت دروازه که صحنه را نشان می دهند یک پای آقای حسینی نزدیک به خط است و از نظر من و کمک داورم، تصمیم درستی بوده است. هر چند که اگر بخواهیم خیلی ریز این ها را بررسی کنیم و بگوییم مثلا پنج سانتی متر جلو آمده باید منتظر بمانیم تا زمانی که کمک داور ویدیویی بیاید و با آن صحنه ها بررسی شود."

 

1623956

توضیح فغانی روی صحنه پنالتی آل کثیر: دروازه بان هیچ حرکتی انجام نمی دهد و آقای آل کثیر ضربه اش را به بیرون می زند. دروازه بان حتی اگر جلو هم آمده باشد چون ضربه به بیرون زده شده و این جلو آمدن تاثیری در ضربه نداشته، ادامه بازی درست است. البته همین جا هم مشخص است که در حین زدن ضربه، پای دروازه بان استقلال روی خط است.

 

1623955

توضیح فغانی روی صحنه پنالتی عبدی: در این ضربه پای چپ آقای حسینی را در زمان زدن ضربه در نظر می گیریم. پای راستش در حین ضربه جلو می آید اما پای چپش هنوز با خط تماس دارد.

دیدگاه‌ها