کد خبر : 1768649 | 27 تیر 1400 ساعت 13:03 | 43.2K بازدید | 11 دیدگاه

تحلیل تطبیقی ماشین‌های 2022؛

نسل جدید ماشین‌های F1؛ هیولاهای چشم‌نواز

از فصل بعد شاهد تغییرات گسترده ای در ماشین های فرمول یک با هدف نزدیک تر شدن رقابت‌ها خواهیم بود، اما ماشین‌های 2022 چه تفاوتی با ماشین های این فصل خواهند داشت؟

نسل جدید ماشین‌های F1؛ هیولاهای چشم‌نواز

به گزارش "ورزش سه"، فرمول یک مدت هاست که به دنبال افزودن بر جذابیت مسابقات و رقابت نزدیک‌تر بین تیم هاست و به همین منظور تغییرات گسترده ای را در قوانین و همچنین ماشین ها از فصل 2022 اعمال خواهد کرد. پیشاپیش گرندپری انگلیس، فرمول یک از یک مدل ماشین های فصل بعد در اندازه های واقعی رونمایی کرد.

اما ماشین های نسل جدید چه تفاوتی با ماشین های این فصل خواهند داشت؟

 

1624383

 

بال جلو

اولین تفاوتی که بین ماشین های 2021 و 2022 مشاهده می شود این است که بال جلوی آنها کاملاً با یکدیگر متفاوت است؛ از ترازبندی کلی گرفته تا شکل اندپلیت ها. نسخه 2022 بسیار "خنثی" تر از نسل فعلی با طراحی های بسیار پیچیده طراحی شده است، به این معنی که وقتی راننده ای از عقب به اتومبیل دیگری نزدیک می شود، از نظر آیرودینامیکی کمتر تحت تاثیر جریان هوای کثیف، قرار خواهد گرفت.

به یاد داشته باشید که "هوای کثیف"، جریان هوای به شدت به هم ریخته‌ای که ماشین در پشت سر خود به جا می گذارد، یکی از مهمترین دلایلی است که رانندگان تلاش می کنند که خیلی از نزدیک یکدیگر را دنبال نکنند و این چالش اصلی است که طراحان ماشین 2022 سعی کرده اند با آن مقابله کنند تا زین پس شاهد مسابقات نزدیک تری باشیم.

مورد دیگری که به این امر کمک خواهد کرد، ناپدید شدن جریان گردابی که از گوشه های داخلی فلپ های بال جلوی نسل فعلی ماشین ها که به اصطلاح Y250 vortex خوانده می شود و تقریباً همه چیز را در پشت سر خود تحت تأثیر قرار می دهد، است. با توجه به اینکه گوشه های داخلی در طرح این ماشین ها به طور موثر از بین رفته است، چالش کنترل این گرداب، به ویژه هنگام دنبال کردن یک اتومبیل دیگر، دیگر وجود ندارد.

 

1624387

 

چرخ‌ها و لاستیک‌ها

تشخیص تفاوت در اینجا آسان است. از زمانی که بیشتر طرفداران به خاطر دارند، اتومبیل های F1 از چرخ های 13 اینچی استفاده کرده اند. اما در 2022 فرمول یک به استفاده از چرخ های 18 اینچی با لاستیک هایی با ضخامت کمتر رو می آورد و ظاهری مدرن تر و تهاجمی به اتومبیل ها خواهد بخشید.

تفاوت دیگر وجود قالپاق است، که قبلاً در F1 استفاده می شده، اما اکنون برای تمیز نگه داشتن جریان هوا و محدود کردن آنچه تیم ها می توانند در زمینه آیرودینامیکی در اطراف لاستیک انجام دهند، اجباری شده است. همچنین برای اولین بار از باله های چرخ استفاده خواهد شد که راه حل دیگری برای کمک به حفظ جریان هوای تمیز است.

 

1624382

 

بال عقب

از نظر ظاهری شباهت های بسیار کمی  بین بال عقب ماشین 2021 و نسخه 2022 وجود دارد. در واقع نگه داشتن فلپ متحرک Drag Reduction System (DRS) در بال عقب ماشین 2021 تنها شباهت آن با اتومبیل فعلی است.

از نظر ظاهری بال عقب 2022 بسیار متفاوت است؛ با گوشه های گرد شده بالایی آن به جای صفحات اندپلیت های نوک تیز و المنت های مضاعفی که در پایین داشت. طراحی جدید به طور خاص برای هدایت موج آیرودینامیکی (جریان هوایی که در پشت ماشین ایجاد می شود) به سمت بالا و عبور دادنش از بالای سر اتومبیل عقبی است به جای اینکه مستقیماً به ان وارد شود؛ عاملی که تعقیب نزدیک را برای رانندگان در ماشین های نسل فعلی دشوار کرده است.

 

1624386

 

کف ماشین

ممکن است مقایسه کف یک ماشین F1 فقط با توسل به عکس هایی که از زاویه بالایی ماشین منتشر شده است، عجیب به نظر برسد، اما حتی از این منظر هم شما می توانید تفاوت واضح شکل بین کف های دو ماشین 2021 و 2022 را ببینید. زیر ماشین 2022، که دیده نمی شود، به جای کف پله ای که در حال حاضر استفاده می شود، دارای تونل های کف کاملاً قابل تشخیصی است.

این تغییر در شکل کف ماشین به تیم ها امکان می دهد تا مقدار زیادی داون فورس را از طریق اثر زمین (نیروی رو به پایین که هنگام دنبال کردن ماشین دیگر کمتر تحت تأثیر قرار می گیرد) ایجاد کنند و در عین حال جریان هوای مختل کننده کمتری را برای ماشین پشت سر خود تولید می کند.

 

1624384

 

شکل بدنه

با نگاهی به مشخصات دو اتومبیل مشخص است که ماشین 2022 تراشیده‌تر و تر و تمیزتر است، به خصوص در اطراف دو طرف کاک‌پیت که در آن بارجبوردهای فعلی و سایر تشکیلات آیرودینامیکی دیده شده در ماشین 2021، که برای تاثیر گذاشتن بر جریان هوا در امتداد ماشین طراحی شده اند، دیگر وجود ندارند.

و همچنین آماده بازگشت خروجی‌های خنک کننده روی بدنه ماشین ها، که بعد از سال 2008 ممنوع شده بود، باشید. این خروجی ها در سال 2022 بار دیگر مجاز شده اند و منطقه ای کلیدی در آزادی عمل تیم ها برای بهره‌برداری بهینه از طراحی جدید خواهند بود.

 

1624388

 

وزن

با وجودی که به نظر نمی رسد اما وزن اتومبیل ها پنج درصد افزایش می یابد و از 752 کیلوگرم به 790 کیلوگرم می رسد. چرا؟ اول از همه اینکه چرخ های جدید سنگین تر هستند؛ به طور کلی وزن چهار چرخ و لاستیک‌ها حدود 14 کیلوگرم سنگین تر از سال 2021 است. با این حال با توجه به اینکه لاستیک های جدید در کنار دیگر مزایایی که دارند، طوری طراحی شده اند که کمتر در معرض گرم شدن و خوردگی هستند، اکثر طرفداران موافق خواهند بود که این سنگین تر شدن بهایی است که ارزش پرداخت را دارد.

عامل دیگری که بر وزن خودرو تاثیر گذاشته است افزایش الزامات ایمنی است. با توجه به اینکه سختگیری ها در تست های تصادفات افزوده شده، این الزامات ایمنی جدید بیش از هر زمان دیگری از سلامت راننده ها محافظت خواهند کرد.

دیدگاه‌ها