کد خبر : 1769348 | 30 تیر 1400 ساعت 11:40 | 331.2K بازدید | 54 دیدگاه

دو هفته تا گلات یا تاجگذاری محرم

شانس قهرمانی پرسپولیس چگونه افزایش یافت؟

پیروزی پرگل سرخپوشان پایتخت مقابل ماشین سازی، شانس این تیم برای کسب قهرمانی لیگ بیستم را افزایش داده است.

شانس قهرمانی پرسپولیس چگونه افزایش یافت؟

به گزارش "ورزش سه"، هفته بیست و هشتم لیگ برتر در حالی به پایان رسید که شاگردان یحیی گل‌محمدی در تبریز ماشین سازی را در هم کوبیدند و تیم محرم نویدکیا پیروزی ارزشمندی را در خراسان به دست آورد تا با حفظ اختلاف دو امتیازی، رقابت برای قهرمانی در لیگ برتر ادامه پیدا کند.

 

هفته گذشته از 81 حالت موجود برای سرنوشت لیگ برتر، 64% حکم به قهرمانی پرسپولیس می‌دادند و 36% سپاهان را فاتح لیگ برتر می‌کردند اما حالا یک پیروزی دیگر سبب شده تا شانس قرمزها افزایش پیدا کند. نکته مهم اینکه در جدول جدید، حالت‌های مختلف تفاضل گل نیز محاسبه شده و بر این اساس، 60 حالت برای دو هفته باقی مانده وجود دارد.

 

پرسپولیس در این دو هفته امکان کسب شش مدل امتیاز متفاوت را دارد که در چهار تا ممکن است تفاضل گل، مناقشه برانگیز باشد. پس این چهار امتیاز در جدول احتمالات، یک بار به سود سپاهان و یک بار دیگر به نفع پرسپولیس بررسی می‌شوند تا حالات متفاوت در اختیار قرار گیرند.

 

1625410

در این جدول Prs به معنای تفاضل گل به سود پرسپولیس است و Sph به معنای تفاضل گل به سود سپاهان

 

* پرسپولیس؛ نباز، پرگل ببر، قهرمان شو!
یک شرط اصلی برای حفظ شانس صددرصدی پرسپولیس در راه قهرمانی، شکست ناپذیری مقابل تراکتور و پیکان است و شرط بعدی کسب حداقل یک پیروزی خواهد بود. اگر پرسپولیس پیروزی خود را با نتیجه‌ای پرگل به دست آورد، شانس بسیار زیادی برای قهرمانی خواهد داشت. همین حالا شاگردان یحیی گل‌محمدی سه تفاضل بهتر دارند و اگر مقابل حریف خود بردی چهار یا پنج گله به دست آورند، احتمالا قهرمانی را با یک نتیجه مساوی نیز جشن خواهند گرفت چرا که بعید است سپاهان در مقابل ذوب آهن و استقلال 8 گل بزند. از طرف دیگر پرسپولیس با دو پیروزی 1-0 هم قهرمان خواهد شد.

 

* سپاهان؛ شش امتیاز بگیر و امیدوار باش!
سپاهان بدون کسب دو پیروزی از بازی‌های پایانی فصل شانس بسیار کمی در راه قهرمانی خواهد داشت. اما اگر شاگردان محرم نویدکیا هر دو حریف خود را با نتیجه 2-0 شکست دهند و پرسپولیس نتواند بردی بهتر از پیروزی یک گله به دست آورد، در آن صورت با یک توقف سرخپوشان، سپاهان به خاطر گل زده بیشتر قهرمان خواهد شد؛ نزدیک ترین قهرمانی تاریخ.

 

* پرسپولیس و قهرمانی با صفر امتیاز
در بین حالت‌های خاص این جدول، حتی احتمال دارد پرسپولیس با دو شکست نیز قهرمان شود. در چنین شرایطی، اگر قرمزها دو باخت را ثبت کنند و سپاهان یک مساوی یا دو باخت را به دست آورد، در آن صورت سرخپوشان پایتخت به شکلی دراماتیک جام را بالای سر می‌برند. اما حالتی که دو باخت برای پرسپولیس ثبت شده، تنها حالتی که شانس قهرمانی سپاهان در آن بیشتر از پرسپولیس است.

 

* شانس قهرمانی؛ پرسپولیس 76% - سپاهان 24%
در مجموع شاگردان یحیی گل‌محمدی شانس بیشتری برای قهرمانی در لیگ بیستم دارند. از مجموع 60 حالت موجود برای لیگ برتر، 75.9% حکم به قهرمانی پرسپولیس می‌دهند و 24.07% سپاهان را قهرمان می‌کنند. کلید قهرمانی سرخپوشان کسب یک پیروزی پرگل و شکست ناپذیری در بازی بعدی است و کلید قهرمانی سپاهان دو پیروزی پرگل و انتظار برای توقف پرسپولیس؛ کدام تیم موفق می‌شود راه صدرنشینی را پیدا کند؟

دیدگاه‌ها