کد خبر : 1769411 | 30 تیر 1400 ساعت 16:09 | 260.9K بازدید | 33 دیدگاه

کمی لباس و یونیفرم زیبا ببینید!

المپیک توکیو؛ دنیای وارونه کاروان ایران

در روزهای گذشته بار دیگر مسئله یونیفرم کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو 2020 بحث برانگیز شد. اما ورزشکاران دیگر کشورها در این بزرگترین صحنه ورزش جهانی چه به تن می کنند؟

المپیک توکیو؛ دنیای وارونه کاروان ایران

به گزارش "ورزش سه"، ماجرای لباس‌های فرم ورزشکاران ایرانی در تمام این سال‌ها پیشاپیش هر تورنمنت بین‌المللی مهمی بحث برانگیز شده است، تا جایی که به نظر می رسد حتی عمدی در پوشاندن شلخته‌ترین و نازیباترین لباس‌های ممکن به تن ورزشکاران ایرانی وجود دارد.

این گمان از آنجا نشات می گیرد که در رقابت‌هایی که برای طراحی لباس‌های ورزشکاران ایرانی در سال‌های اخیر از سوی مراجع ذی ربط برگزار شده، طرح های به غایت زیباتر و چشم‌نوازتری از طرحی که در نهایت انتخاب شده، وجود داشته است.

ماجراهای جنجالی لباس‌های فرم ورزشکاران ایرانی تمام نشدنی است و در مقاطعی پهلو به داستان های پلیسی و در برهه‌ای حتی داستان های آبکی عاشقانه زده است.

کیست که نداند در تورنمنت های بین المللی نه تنها پرچم یک کشور بلکه شکل ظاهری و پوشش ورزشکاران نیز مانیفستی بصری است که به جهانیان نشان می دهد از کجا آمده اند و چه تاریخ و فرهنگ و مردمانی را نمایندگی می کنند.

رژه المپیک صحنه ای عظیم برای کشورهای حاضر در این بزرگترین رقابت ورزشی جهان است تا برای دقایقی فرصت داشته باشند تا چشم جهانیان را به خود خیره کنند و اغلب دیگر کشورها از این فرصت برای نمایش زیباترین جلوه‌های فرهنگ و تمدن خود استفاده می کنند؛ از پوشیدن لباس‌های سنتی گرفته تا سفارش زیباترین و شکیل‌ترین لباس های فرم به بزرگترین طراحان جهان مد.

ما اما متاسفانه ‌سال‌هاست که اندر خم همان کوچه ترجیح روابط شخصی بر صلاح ملی و دست به دامن رانت شدن به جای شایسته سالاری هستیم.

 

1624317

 

کاروان ایران بدون لباس فرمی که بانیانش حتی روی رونمایی از آن در جایی غیر از فرودگاه و پای پرواز را نداشتند، در رژه المپیک شرکت خواهد کرد.

 

اما جز کاروان ایران که در نهایت تصمیم به پوشیدن لباس‌های ورزشی گرفت، ورزشکاران دیگر کشورها در رژه المپیک و در پارک المپیک با چه لباس هایی حضور خواهند یافت؟ این مقایسه قطعا نمی تواند تلنگری برای تصمیم‌گیرندگانی که سال‌هاست به راه خود می روند باشد، اما شکاف عمیقی را که بین ما و جهانیان وجود دارد به خوبی نمایان می کند.

 

هنگامی که ورزشکاران حاضر در بزرگترین رویداد ورزشی کره زمین برای کسب مدال طلا رقابت نمی کنند، رقابت ورزشکاران جهان به عنوان نماینده کشورهای خود در بازی های المپیک تابستانی 2020 توکیو برای ارائه شیک ترین استایل ها ادامه دارد.

با حضور برندهای برتر جهانی از جمله رالف لورن، بن شرمن و لس بنجامین در طراحی لباس، لباس های المپیک به عنصری اساسی در این بازی ها تبدیل شده اند چرا که قهرمانان ورزشی نشان دهنده بهترین چیزهایی هستند که کشورشان می تواند ارائه دهد.

در اینجا به برخی از لباس های تیمی که در مراسم افتتاحیه و اختتامیه و همچنین در طول مسابقات المپیک امسال توکیو حضور خواهند داشت، می پردازیم.

 

1625591

 

1625568

 

تیم آمریکا

رالف لورن، برندی که به صنعت مد آمریکا جذابیت بخشیده، از سال 2008 طراح یونیفورم های المپیک بوده است. یونیفرم های المپیک توکیوی تیم آمریکا در ماه آپریل رونمایی شدند و 600 عضو تیم‌های مختلف آمریکا، در المپیک یونیفرم هایی را خواهند پوشید که هم بسیار شیک و چشم‌نوازند و هم دوست‌دار محیط زیست هستند.

این لباس های عمدتا سفید شامل شلوار جین سفید، یک پیراهن با یقه ای به رنگ قرمز و سرمه ای و همچنین یک بادگیر سفید و سرمه ای هستند. کمربندی با رنگ های قرمز، سفید و آبی (رنگ های پرچم آمریکا) ظاهر این یونیفرم را کامل می کند.

این لباس فرم از مواد اولیه ای مطابق با اخلاق و دوست‌دار محیط زیست تهیه شده است. شلوار جین از پنبه کشت شده در آمریکا ساخته شده، بندهای ژاکت و همچنین کمربند با مضمون پرچم آمریکا نیز با استفاده از بطری های پلاستیکی بازیافت شده تهیه شده اند.

 

1625592

 

تیم کانادا

ظاهر شیک و اتوکشیده یونیفرم‌های تیم آمریکا در تضاد با همسایه شمالی است که به استفاده از مد خیابانی روی آورده.

این لباس ها توسط شرکت هادسونز بی طراحی شده اند که از سال 2011 طراح رسمی لباس های تیم های ملی کاناداست. از زمان رونمایی از این لباس ها در سال 2020، یونیفرم های کاروان کانادا در المپیک توکیو برای عموم در دسترس خرید نیز هستند.

این لباس ها در عین سادگی ظاهری جذاب و راحت به ورزشکاران کانادایی خواهند داد. پیراهن و تی‌شرتی سفید رنگ با نقش قرمز برگ افرای معروف پرچم کانادا بر روی سینه که با یک کت جین با طرح های گرافیتی و نقشی از پرچم کانادا در سمت راست، یونیفرمی است که کانادایی ها در رژه المپیک بر تن خواهند داشت.

 

1625575

 

تیم قزاقستان

سی و پنج عضو کاروان قزاقستان در المپیک مستقیما در خلق یونیفرم هایشان دخیل بودند. طراح این یونیفرم سلطنت بایمحمدوا است که در انتخاب پارچه، رنگ و عناصر تزیینی این یونیفرم از ورزشکاران قزاقستانی نظر خواسته است تا اطمینان حاصل کند که ورزشکاران در سفر المپیکی خود حمایت کشورشان را حس کرده و از آن الهام می گیرند.

رنگ فیروزه ای خاص و رنگ آبی رنگ یادآور آسمان بی پایان بالای دشت های قزاقستان است. این طراحی دو پایتخت مد قزاقستان، یعنی آلماتی و آستانا را که با هم رقابت شدید فرهنگی دارند، را با یکدیگر متحد می کند. وقتی روح المپیک درست پرورش یابد، همه برنده می شوند!

 

1625562

 

تیم بریتانیا

یونیفرم های که برند بن شرمن برای ورزشکاران انگلیس و ایرلند شمالی طراحی کرده ادای دینی است به بازی های المپیک سال 1964 که باز هم در توکیو برگزار می شدند. از این لباس های فرم در هفته مد لندن در ابتدای ماه ژوئن امسال رونمایی شد.

کاپشن های اسپورت کوتاه که آبی تیره با راه راه های سفید و آبی روی آستین ها با پیراهن های دکمه ای سفید و شلوارهای روشن ست شده اند. همچنین پلوشرت های سفید آستین کوتاه با نقش زیبایی از شیر به سه رنگ قرمز و سفید و آبی روی آستین ها و شلوارهای آبی تیره یکی دیگر از لباس های فرم ورزشکاران بریتانیایی است.

کل این مجموعه از کتان ارگانیک و فیبر بامبو دوخته شده است تا دوست‌دار محیط زیست باشد.

این دومین باری است که بن شرمن طراحی فرم بریتانیا را برعهده دارد و این برند در المپیک 2004 آتن نیز طراح تیم های بریتانیا بود.

 

1625564

 

تیم استرالیا

وقتی ورزشکاران کاروان استرالیا در مراسم افتتاحیه المپیک توکیو قدم به ورزشگاه ملی ژاپن بگذارند، آنها همچنین یادبودی از کسانی که پیش از آنها د راین رقابت ها حاضر بوده اند به همراه خواهند داشت.

روی بلیزرهای طراحی شده توسط برند Sportscraft ورزشکاران استرالیایی نام 320 ورزشکار این کشور که در دوره های قبلی در بازی های المپیک موفق به کسب مدال طلا شده اند، درج شده است.

این برند از سال 1996 مسئول طراحی و تولید یونیفرم ورزشکاران استرالیای است و می گوید که تا امروز 5250 یونیفرم برای 955 ورزشکار و مقام رسمی استرالیایی آماده کرده است.

یونیفرم استرالیا به گفته طراح آن الهام گرفته از نورها و رنگ های زنده توکیو است و از فیبر طبیعی تولید شده است. رنگ غالب در اینجا هم سفید است و پیراهن های سفید که بعضا در کناره ها نوارهای پهن زرد و نوار باریک سبز رنگ دارند با شلوارک های سبز تیزه و یک دستمال گردن زرد و سبز ست شده است.

 

1625574

 

تیم لیبریا

تلفار کلمنز، طراح آمریکایی که والدینش اهل لیبریا هستند، نام مشهوری است که پشت یونیفرم های زیابی این کشور آفریقایی در المپیک قرار دارد.

کلمنز هفتاد تکه لباس برای پنج ورزشکار عضو کاروان لیبریا طراحی کرده از جمله سوییشرت، لباسش های سرهمی، ساک و کفش های ورزشی. این مجموعه رنگ آبی و سفید و ستاره آبی تیره پرچم لیبریا را دارد.

 

1625567

 

تیم جمهوری چک

زوزانا اوساکو، طراح چک، لباس های فرم تیم ملی کشورش را در بازی های المپیک توکیو طراحی کرده است. اوساکو در خلق این مجموعه از یک تکنیک چاپ رنگ به نام بلوپرینت استفاده کرده است.

طبق گفته این طراح تکنیک بلوپرینت از ژاپن به چک رفته و همچنان در ژاپن یکی از تکنیک های محبوب رنگ پارچه است.

این مجموعه شامل جلیقه ایی به رنگ آبی با نقاط سفید، پیراهن های بدون یقه سفید و شلوار سفید رنگ برای مردان و پیراهن های بدون یقه با نقاط سفید و دامن سفید رنگ برای زنان است.

 

1625571

 

تیم ایتالیا

جورجو آرمانی، طراح معروف ایتالیایی، لباس های آتزوری برای این رقابت ها را آماده کرده است. این لباس ها بسیار خاص و به شدت میهن پرستانه هستند. در داخل لباس سرود ملی ایتالیا درج شده است که الهام بخش ورزشکاران خواهد بود و انرژی زیادی به آنها می دهد همچنین داشتن سرود ملی به همراه خود به یاد آنها خواهد آورد که متعلق به چه ملتی هستند و چه مردمانی را نمایندگی می کنند.

پرچم ایتالیا به شکل دایره ای در جلوی کاپشن ها و پیراهن ها حک شده و کفش های ورزشی سیاه رنگ ورزشکاران ایتالیایی نیز بندهای به سه رنگ سبز و سفید قرمز پرچم این کشور خواهند داشت.

درون یقه کاپشن های ورزشی ایتالیایی ها نیز قسمتی از سرود ملی این کشور به مضمون برادران ایتالیا نوشته شده است.

 

1625573

 

1625561

 

تیم ژاپن

لباس های فرم المپیکها و پارالمپیکهای ژاپنی توسط Aoki حامی المپیک توکیو 2020 طراحی شده اند. یونیفرم های که ورزشکاران ژاپنی در مراسم افتتاحیه به تن خواهند داشت ادای احترامی به یونیفرم هایی است که ورزشکاران ژاپنی در  المپیک سال 1964 به تن داشتند.

این لباس های رسمی که برای ورزشکاران زن و مرد یکسان طراحی شده شامل شلواری خاکستری، کتی سورمه ای و پیراهنی سفید با کراوات و یا دستمال گردن قرمز و کلاه هایی خاکستری رنگ است. سری دیگر لباس هاس ورزشکاران ژاپنی شلواری قرمز کتی کرم رنگ و پیراهنی سفید است. این لباس ها نیز از پارچه های فیبر گیاهی و دست دار محیط زیست تهیه شده اند.

 

1625560

 

تیم چین

یه جینتیان، معروف به تیم ییپ، برای فیلم ببر خیزان اژدهای پنهان نامزد دریافت اسکار برای طراحی لباس شد. برای این المپیک  او لباس های “Champion Dragon Clothes” را برای پوشیدن روی سکو توسط ورزشکاران تیم چین طراحی کرده است.

این لباس های ورزشی ترکیبی از رنگ سفید و قرمز و همچنین سورمه ای هستند.

 

1625569

 

تیم فرانسه

لباس های ورزشکاران فرانسوی را برند لاکاست طراحی کرده است. این یونیفرم ها بسیار ساده و در عین حال جذاب هستند. پلوشرت های به رنگ های سفید و آبی و قرمز پرچم فرانسه و شلوارهای آبی تیره.

 

1625570

 

تیم روسیه

ورزشکاران روسیه نمی توانند پرچم کشورشان را روی لباس های خود داشته باشند. در واقع آنها پس از ماجرای رسوای دوپینگ گسترده ورزشکاران روس با کمک دولت این کشور از شرکت در المپیک محروم هستند و به نمایندگی از روسیه دراین بازی ها شرکت نمی کنند. آنها نماینده کمیته المپیک روسیه هستند و حتی سرود ملی‌شان نیز در صورتی که مدال بگیرند پخش نخواهد شد.

اما در حالی که حمل پرچم روسیه برای ورزشکارانش ممنوع است، اما طراحی یونیفرم های آنها بلافاصله پرچم این کشور را پیش چشم می آورد. پلوشرت هایی با رنگ های سفید و قرمز و آبی و شلوارک ها و شلواری هایی با همین رنگ ها به اضافه کاپشن و شلوار ورزشی که از همین الگو پیروی می کنند. طراحی این یونیفرم ها به عهده آناستازیا زادورینا از برند زاسپورت بوده است.

 

1625563

 

تیم مالزی

یک نسل جدید از ورزشکاران مالایی در بازی های المپیک توکیو 2020 حضور خواهند یافت و این ورزشکاران تی شرت هایی زرد رنگ با نقش و نگار ببر و کاپشن های مشکی با همان طرح ببری نارنجی و شلواری مشکی رنگ به تن خواهند کرد. ورزشکاران مالزی همچنین ماسک هایی با همین طرح بر صورت خواهند داشت.

 

1625565

 

تیم فنلاند

برند آیس‌پیک طراحی لباس ورزشکاران فنلاندی را بر عهده داشته و در طرح خود از رنگ های آبی و سفید و سیاه و طرح موج دریا استفاده است. این یونیفرم ها شامل تی شرت، شلوارک، شلوار ورزشی و کت و شلواری به رنگ سورمه ای هستند.

 

 

دیدگاه‌ها