کد خبر : 1769550 | 31 تیر 1400 ساعت 13:36 | 43.5K بازدید | 0 دیدگاه

برگی از تاریخ

حذف تلخ؛وقتی کامبک ایران نیمه‎‌تمام ماند

تیم ملی ایران در رقابت های مقدماتی جام جهانی 1990ایتالیا ، در مرحله مقدماتی در تفاضل گل برابر چین کم آورد و به مرحله بعد صعود نکرد

به گزارش "ورزش سه "، تیم ملی ایران رقابت های مقدماتی جام جهانی 1986مکزیک را  به دلیل عدم اجازه فیفا برای میزبانی با تصمیم مسئولان به جهت کناره گیری از دست داد و در رقابت های مقدماتی جام جهانی 1990ایتالیا با تفاضل گل مغلوب چین شد تا چین به جای ایران به مرحله بعد صعود کند و در نهایت نتواند نماینده آسیا در جام جهانی شود.


ایران در آن دوره با تیم های چین ، بنگلادش و تایلند همگروه بود و از هر گروه یک تیم به مرحله بعد صعود می کرد،ایران در حالی که در دو دیدار رفت و برگشت با نتایج سه برصفر تایلند را شکست داده بود و برابر بنگلادش در خانه حریف 2بریک و در تهران یک برصفر پیروز شده بود، به دو دیدار آخر خود با چین رسید. چینی ها سه بازی  اول خود را پیروز شده بودند و بعد از دیدارهایشان با ایران می بایست به مصاف تایلند می رفتند. بازی های ایران و چین قرار بود در روزهای فیفا دی و در ماه خرداد برگزار شود که با رحلت امام خمینی (ره ) و اعلام 40روز عزای عمومی در ایران ، فیفا موافقت خود را با تعویق بازی ها به اواخر تیرماه اعلام کرد تا ایران در بازی رفت به چین سفر کند. بازی رفت در چین با دو گل به سود کشور چین به پایان رسید تا ایران برای صعود نیاز به برد پر گل داشته باشد تا در تفاضل گل برابر چین کم نیاورد.


31تیرماه 32سال قبل و در سال 1368ورزشگاه آزادی پذیرای 90هزار نفر بود. زرین چه مصدوم که بازی رفت از دست داده بود به این بازی رسیده بود تا وزن هجومی تیم را از جناح راست  با نامجو مطلق زیاد کند، هر چند شدت مصدومیت زیاد بود و او خیلی زود جای خودش را به مرحوم فریبرز مرادی داد.

 

1625738


استفاده از سه مهاجم نوک شامل مرتضی کرمانی مقدم ، محسن گروسی و فرشاد پیوس توسط مناجاتی نشان از عزم ایران برای پیروزی پر گل داشت. بازی با هجوم های ایران آغاز شد و دقیقه 14ضربه انصاری فر با اشاره گروسی گل اول ایران را به ثبت رساند. گلی که خیلی اعتقاد دارند انصاری فر زد و بعضی ها به اشاره گروسی در لحظات آخر اشاره می کنند .دو دقیقه بعد کاشته بی نقص سید علی افتخاری ورزشگاه آزادی را به مرز انفجار رساند. نیمه اول با همین دو گل به پایان رسید تا امیدها برای صعود زیاد تر از قبل شود. تا اینجای کار چین باید 4گل به تایلند می زد تا تیم اول گروه شود . نیمه دوم برای ایران با نفوذ کرمانی مقدم از راست و سانتر عالی او و ضربه کم نظیر پیوس با سر گل سوم ایران را به ثمر رساند تا تقریباً جشن صعود در ورزشگاه آزادی گرفته شود. چین حالا باید شش گل به تایلند می زد تا صدر جدول را از ایران پس بگیرد.


اتفاقی که باید نمی افتاد ، افتاد و تمام داشته های ایران در 60دقیقه اول بازی در چهار دقیقه دود شد و به هوا رفت و چین با دو گلی که زد اختلاف را به یک گل رساند و بازی با همین نتیجه به پایان رسید. بازی تایلند و چین چند روز بعد برگزار شد و چینی ها در ده دقیقه اول بازی دو گل مورد نیاز را زدند و با همین دو گل پیروز شدند و به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی صعود کردند.

دیدگاه‌ها