کد خبر : 1770940 | 06 مرداد 1400 ساعت 17:51 | 50.6K بازدید | 2 دیدگاه

از نیمکت لیگ و تیم‌ملی تا اپوزوسیون فدراسیون؛

فوتبال ایران در دست شاگردان برانکو و کی‌روش

نسلی که دو دهه قبل سومی جام ملت‌ها و صعود شیرین به جام جهانی را تجربه کرد، حالا در بخش‌های مختلف فوتبال هدایت تیم‌ها را برعهده گرفته است.

فوتبال ایران در دست شاگردان برانکو و کی‌روش

به گزارش "ورزش سه"، فوتبال ایران وارد دوره‌ای تازه شده و چهره‌هایی که پیش‌تر در داخل زمین نقش آفرینی می‌کردند، حالا به نیمکت تیم‌ها منتقل شده‌اند و جای نسل پیشین را گرفته‌اند.

 

به طور بارز، ۲۳ بازیکنی که توسط برانکو ایوانکوویچ برای حضور در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان فرا‌خوانده شدند، جایگاهی قابل توجه در فوتبال باشگاهی و ملی ایران یافته‌اند و حتی دو نفر از آنها (علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا) برای گرفتن سکان هدایت فدراسیون فوتبال هم اقدام کردند که البته ناموفق بود.

 

از بین ۲۳ نفر منتخب جام جهانی، ۱۱ نفر سابقه سرمربیگری در لیگ برتر، ۴ نفر تجربه کار به عنوان  دستیار را دارند، نفراتی مثل فریدون زندی و مهدی مهدوی‌کیا در خارج از ایران مشغول کار هستند و وحید هاشمیان نیز در تیم ملی و کنار دراگان اسکوچیچ حضور دارد. نکته جالب این که برخی از آنها حتی در تیم کی‌روش هم حضور داشتند.

 

اینجا نفراتی که احتمالا در فصل آینده مشغول کار باشند را بررسی می‌کنیم:

 

1. یحیی گل‌محمدی: یحیی شاید بهترین مربی ایرانی باشد که در جام جهانی آلمان حضور داشت. دلیلش را احتمالا با یک سرچ ویکیپدیایی خواهید فهمید: یک قهرمانی لیگ برتر (شاید این هفته بشود دو تا)، دو قهرمانی جام حذفی، یک صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا. اما تمام این ها را فراموش کنید و خلاصه آخرین بازی پرسپولیس را ببینید؛ زیبا نیست؟

 

1627117

 

2. جواد نکونام: جواد لالیگایی، یادآور یک گل زیبا به رئال مادرید و لحظاتی افتخارآمیز با پیراهن اوساسوناست اما در قائمشهر او را به عنوان منجی نساجی میشناسند. کسی که بعد از دو دهه با این تیم به سطح اول فوتبال ایران صعود کرد. حالا در فولاد هم این شاگرد برانکو و کی‌روش، تیم را به سمت دومین سهمیه آسیایی هدایت کرده است.

 

 

1621782

 

3. رضا عنایتی: رضای آقای گل، یک دوره کوتاه با سیاه جامگان سرمربیگری در لیگ برتر را تجربه کرد اما شاید آن دوره را نتوان چندان جدی گرفت. حالا عنایتی مثل نکونام با هدایت یک تیم به لیگ برتر، توانسته خود را به سطح اول فوتبال ایران تحمیل کند و اگر امتیاز هوادار فروخته نشود، شاگرد سابق برانکو در تیم ملی را باید یکی از سرمربیان حاضر در لیگ برتر دانست. در غیر این صورت هم سرمربی ۴۳ ساله احتمالا مشتریانی را خواهد داشت‌.

 

1619611

 

 

4. محرم نویدکیا: شاید کمتر هوادار فوتبال در ایران پیدا بشود که از محرم دلگیر باشد یا علاقه‌ای به او نداشته باشد. چهره دوست داشتنی سپاهان در میانه میدان، حالا مرد اول نیمکت این تیم شده و فرصت این را دارد که در اولین سال سرمربیگری، قهرمان هم شود. نویدکیا از روی نیمکت به دقت سرمربیگری برانکو را مشاهده کرده و حالا در شخصیت و رفتار، شباهت‌های زیادی به مرد کروات دارد.

 

1627439

 

 

5. حسین کعبی: ستاره ریز نقش تیم ملی که سالهای سال زیر نظر مربیان مختلف در تیم ایران بازی کرد، اکنون در کنار جواد نکونام حضور دارد و از دستیاران وی محسوب می‌شود. کعبی البته چندان علاقه‌ای به حضور روی نیمکت به عنوان سرمربی نشان نداده و باید دید در آینده چه می‌کند.

 

1592796

 

6. مهرزاد معدنچی: معدنچی فصل گذشته مربیگری را در فجر استارت زد و خوش شانس بود که در همان سال نخست به لیگ برتر راه یافت. ستاره پیشین پرسپولیس که پس از فوتبال ترجیح داد که سمت بیزینس برود، احتمالا فصل آینده در لیگ برتر حضور خواهد داشت.

 

1619045

 

همچنین نفراتی هم به عنوان مربی و سرمربی در لیگ نوزدهم و بیستم حضور داشتند:

 

7. رحمان رضایی: مدافع سابق تیم‌های پروجا، لیورنو و مسینا که سالهای درخشانی را در سری آ ایتالیا سپری کرد، در لیگ بیستم هدایت ذوب آهن را برعهده داشت و موفق شد یک امتیاز هم در ورزشگاه آزادی از پرسپولیس بگیرد اما روزگار برای او در اصفهان چندان خوب پیش نرفت و رضایی از سرمربیگری ذوب آهن برکنار شد.

 

 

1567421

 

9. مسعود شجاعی: شاید حتی خود مسعود هم نداند که چه تصمیمی برای فصل آینده دارد و احتمالا مثل یکی از دریبل هایش در لالیگا، همه را شگفت زده خواهد کرد اما او در لیگ بیستم هم نقش کاپیتان تراکتور را داشت و هم مسئول فنی. پس از اخراج علیرضا منصوریان، باشگاه تراکتور این وظیفه را به شجاعی داد و تا پایان نیم فصل هم کاپیتان سابق تیم ملی به همراه چمنیان، هدایت تیم را برعهده داشت و نتایج بدی هم نگرفت. با این حال باید دید شجاعی فصل آینده چه تصمیمی را می‌گیرد.

 

 

1614030

 

10. رسول خطیبی: مهاجم سابق تیم ملی نیم‌فصل اول را به‌عنوان سرمربی آلومینیوم استارت زد و با این تیم تازه لیگ برتری شده عملکرد خوبی با حضور در رده ششم جدول بر جای گذاشت ولی او در نیم‌فصل دوم به تراکتور رفت و پس از صعود آسیایی و دو هفته پس از بازگشت به ایران، تصمیم به قطع همکاری با تراکتور گرفت. صعود او با آلومینیوم موجب شد تا اراک برای نخستین بار صاحب تیم لیگ برتری شود، اما در تراکتور اوضاع برایش خوب نبود و استعفاء داد. خطیبی که در جام جهانی 2006 عضو تیم ملی و شاگرد برانکو بود، احتمالا با پیشنهاداتی برای لیگ بیست و یکم مواجه خواهد شد.

 

 

 

11. آرش برهانی: برهانی به عنوان بازیکنی ۲۲ ساله در جام جهانی آلمان حضور داشت و تا همین چند سال پیش نیز در زمین مسابقه بازی می‌کرد. برهانی در ابتدای فصل با تصمیم محمود فکری وارد کادرفنی استقلال شد و یکی از دستیاران او بود و پس از پایان همکاری فکری، او هم به کارش خاتمه داد.

 

1583196

 

12. سهراب بختیاری زاده: مدافع گلزن ایران در جام جهانی، این فصل برای مدتی سرمربی خوشه طلایی بود اما فصل گذشته در لیگ برتر هدایت پدیده را برعهده داشت. بختیاری زاده ۴۷ ساله است و یکی از مربیان با اخلاق فوتبال ایران محسوب می‌شود.

 

 

13. محمد نصرتی: نصرتی تجربه کار در لیگ برتر را ندارد اما در دو فصل اخیر به عنوان یکی از مربیان جوان سرمربی گل ریحان و پارس جنوبی بوده است. او این فصل پارس جنوبی را در میانه های جدول نگه داشت.

 

1557616

 

علاوه بر این نفرات، چند مربی دیگر هم از جمع ۲۳ بازیکن دعوت شده به جام جهانی وجود دارند که شاید جزو سرشناسترین بازیکنان وقت تیم ملی بودند:

 

14. مهدی مهدوی‌کیا: مهدوی‌کیا تا سال ۱۳۹۲ فوتبال بازی کرد و حتی شاگرد یحیی گل‌محمدی هم شد اما پس از فینال جام حذفی برای همیشه از مستطیل سبز خداحافظی کرد. پس از آن راهی شد آلمان شد و دوره‌های مربیگری را گذراند و در آکادمی هامبورگ مشغول شد. او یک دوره در تیم‌های پایه هامبورگ حضور داشت و حالا در تیم دوم هامبورگ حضور دارد. مدافع راست سابق تیم ملی ایران با تاسیس آکادمی کیا در ایران، عزم خود برای بازیکن‌سازی را نشان داد و چند ماه پیش نیز به همراه علی کریمی در کارزار انتخابات فدراسیون حضور یافت.

 

1583258

 

15. علی دایی: فوتبال ایران در سه سال اخیر علی دایی را در اختیار نداشته و به نظر می‌رسد علتش محرومیت اعلام نشده این مربی باشد اما پیش از آن دایی به طور مرتب در تیمهای باشگاهی ایران حضور داشت و حتی یک بار سرمربی تیم ملی هم شد. دایی دو قهرمانی جام حذفی و یک نایب قهرمانی لیگ برتر با پرسپولیس به دست آورد و یک بار هم با سایپا قهرمان لیگ برتر شد. دایی در همین روزهایی که از فوتبال دور شده هم با کلیپ «یه دونه ر داره»، برای روزهای متمادی سوژه اصلی شبکه های اجتماعی بود.

 

1563950

 

16. علی کریمی: شماره هشت سابق تیم ملی در دوره برانکو و کی‌روش، با نفت تهران و سپیدرود در لیگ برتر مربیگری کرد اما اخیرا با ورود به انتخابات فدراسیون، نشان داد که علاقه ویژه‌ای به حضور در پست‌های مدیریتی هم دارد. او اگرچه در انتخابات رای مجمع را جلب نکرد اما پس از آن نشان داده که یک اپوزوسیون معترض برای ریاست فدراسیون محسوب می‌شود.

 

1406238

 

17. وحید هاشمیان: مهاجم خوش اخلاق، آرام و های کوپتریِ تیم ملی، مثل مهدی مهدوی‌کیا به آلمان رفت تا آنجا مربیگری را بیاموزد. او هم در هامبورگ تعلیم دید و سپس با پیشنهاد مربیگری در تیم ملی مواجه شد و به عنوان دستیار ویلموتس به ایران آمد. تجربه اول چندان تعریف کردنی نبود اما حالا با اسکوچیچ، به دنبال بلیت جام جهانی قطر است؛ آیا موفق می‌شود؟

 

 

18. فریدون زندی: او را احتمالا با مدل فارسی حرف زدنش در بدو ورود به ایران به خاطر داشته باشید یا شاید هم ارسال استثنایی اش در دیدار مقابل بحرین. احتمالا میدانید هم که زندی با دینامو درسدن آلمان به بوندسلیگای دو صعود کرده و فصل آینده برای صعود به سطح اول فوتبال آلمان تلاش خواهد کرد.

 

1602793

 

حسن رودباریان، وحید طالب‌لو، ابراهیم میرزاپور، جواد کاظمیان و آندرانیک تیموریان؛ شما قرار است در آینده کجای فوتبال را در دست بگیرید؟ شاید هم قصد دارید پس از یکی دو دهه بازی در زمین سبز، از این فضا دور شوید که این تصمیم هم کاملا قابل درک خواهد بود.

دیدگاه‌ها