کد خبر : 1771371 | 09 مرداد 1400 ساعت 00:45 | 24K بازدید | 0 دیدگاه

لیگ بیستم در یک نگاه شتابزده

ویکی لیگ؛ برنده‌ها و بازنده‌های سال کرونا (عکس)

بیستمین دوره لیگ برتر با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید و سرخ‌پوشان پایتخت برای پنجمین بار متوالی جام را بالای سر بردند.

ویکی لیگ؛ برنده‌ها و بازنده‌های سال کرونا (عکس)

به گزارش ورزش سه، در شرایطی که سپاهانی‌ها امیدوار بودند با توقف شاگردان گل محمدی مقابل پیکان در هفته پایانی جام را بربایند و به عنوان قهرمانی برسند، تیم سرخ‌پوش پایتخت با ارائه نمایشی جذاب و هجومی آسمانی پوشان تهران را شکست داد و‌ در صدر جدول باقی ماند.

 

در بازی پرسپولیس مهدی عبدی و احمد نوراللهی موفق به گلزنی شدند و چند کیلومتر آن طرف‌تر در دیدار استقلال و سپاهان، طلایی پوشان پیروزی را به دست آوردند.

 

اما ماجرای قهرمانی تمام آن چیزی نیست که فوتبال ایران در روز آخر بیستمین لیگ حرفه‌ای به خود دید.

 

در قعر جدول سه تیم سایه سنگین سقوط به لیگ آزادگان را روی سر خود حس می‌کردند. سایپا که در تبریز امیدوار بود تراکتور کم انگیزه را شکست دهد، نتوانست از پس تیم فیروز کریمی بربیاید و با تحمل شکستی پر گل به لیگ یک سقوط کرد. این در حالی‌ست که ذوب آهن مقابل مس رفسنجان باخت اما شکست پنج گله سایپا سبب شد تا در لیگ بماند. نفت مسجد سلیمان که کم‌ترین میزان سقوط را داشت در اراک با شکست آلومینیوم ماندگار شد.

 

اینجا برخی از نکات جالب لیگ برتر و فکت‌های مختلف را بررسی می‌کنیم:

 

قهرمان (پرسپولیس) : قهرمانی برای هواداران تیم فوتبال پرسپولیس به عادت سالیانه تبدیل شده و تغییرات روی نیمکت نیز تاثیری در این ماجرا نداشته است. آن ها مانند سال گذشته با هدایت یحیی گل‌محمدی و کسب شصت و هفت امتیاز قهرمان لیگ فوتبال ایران شدند و برای اولین بار در کل فوتبال ایران پنجمین قهرمانی متوالی را تجربه کردند. نکته جالب اینکه سرخپوشان پایتخت تنها یک باخت را در مقابل نام خود ثبت کردند که آن هم در غیاب مدافعان اصلی این تیم در مقابل آلومینیوم اراک بود. قرمز ها که واژه پوکر و گلات را وارد دایره واژگان فوتبال ایران کردند حالا در همهمه جشن قهرمانی یک واژه را تکرار می‌کنند دابل هت تریک .

 

1628967

 

نایب قهرمان (سپاهان) : باور کردنی نیست اما طلایی پوشان نصف جهان با کسب شصت و پنج امتیاز دستشان از جام قهرمانی کوتاه ماند و حسرت جشن را بار دیگر در ورزشگاه آزادی تجربه کردند. بهترین نایب قهرمان لیگ حرفه ای ایران در  دو بازی رفت و برگشت استقلال را شکست داد و مقابل پرسپولیس شکست ناپذیر ماند. سپاهان مثل پرسپولیس نوزده پیروزی بدست آورد اما با تحمل شکست بیشتر جام را به تیم یحیی گل‌محمدی واگذار کرد.

 

1623710

 

سهمیه (استقلال + تراکتور) : کسب سهمیه آسیایی برای آبی پوشان از قبل هم قطعی شده بود و آنها شانسی برای بهتر کردن رتبه خود در جدول هم نداشتند اما شاگردان مجیدی با ارائه نمایشی محکم و  شرافتمندانه مقابل سپاهان ظاهر شدند و عملکرد قابل قبولی را هم ارائه کردند. با این شکست نیز استقلال یک سهمیه آسیایی نیز بدست آورد. البته آبی پوشان پایتخت فرصت این را دارند که با قهرمانی در جام حذفی سهمیه مستقیم بگیرند و از پلی آف فرار کنند.

 


تراکتور با بردی دور از انتظار و پنج گله صعودی دو پله ای را تجربه کرد و هم امتیاز با گل گهر رتبه چهارم را بدست آورد. حالا تی تی ها باید منتظر قهرمانی استقلال در جام حذفی بمانند تا به پلی آف لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ صعود کنند.

 

1621315

 

سقوط به لیگ یک (ماشین سازی و سایپا) : دو تیم ریشه دار فوتبال ایران پس از یک فصل ناکامی در بین تیم های سقوط کننده قرار گرفتند. سقوط ماشین سازی به لیگ آزادگان پیشتر قطعی شده بود و آنها امشب آخرین بازی خود در بیستمین دوره لیگ حرفه ای ایران را برگزار کردند و با نتیجه دو بر یک شکست خوردند.

 

1625193

 

سایپا اما تا روز پایانی و لحظات واپسین امید به بقا داشت. اما نارنجی پایتخت با نتیجه ۵_۱ به تراکتور باخت و نتوانست از باخت ذوب آهن استفاده کند. فصل آینده اولین دوره لیگ برتر در غیاب این تیم بازیکن ساز خواهد بود.

 

1628953

 

آقای گل (سجاد شهباززاده):سجاد شهباززاده که در هفته پایانی لیگ برتر زننده یکی از دو گل سپاهان در بازی با استقلال بود با این گل شمار گل های خود را به عدد 20 رساند تا نمره اش در این فصل از رقابت ها 20 باشد. هر چند که خیلی دوست داشت به همراه سپاهان قهرمان لیگ برتر شود. او هم همانند تیمش افسوس از دست دادن موقعیت ها در بازی هایی چون نفت مسجد سلیمان و پیکان را می خورد. 


سجاد این فصل این قدر در خط حمله سپاهان خوب کار کرد که کمتر کسی از غیبت کی روش استنلی حرف زد. مهاجمی که در زمان امیر قلعه نویی پای ثابت ترکیب سپاهان بود به خصوص که تیم ارسال از کناره ها یکی از استراتژی های اصلی اش برای بازی بود اما محرم نوید کیا باتغییر سبک بازی تیم بیشتر از سجاد بهره برد و اگر قرار به باز ی با یک مهاجم در نوک بود سجاد را به کی روش استنلی ترجیح می داد.

 

1621735

 

آقای پاس گل (سروش رفیعی) :فصل گذشته مهدی قایدی بود که آقای پاس گل شد اما این فصل عدم حضور شیخ دیاباته درترکیب تیم موجب شد مهدی قایدی بیشتر به دنبال گلزنی باشد تا گل سازی. این بهترین فرصت برای دیگر پاسورهای لیگ برتر بود که عنوان آقای پاس گلی را نصیب خود کنند و این عنوان به سروش رفیعی هافبک باتجربه تیم سپاهان رسید. سروش در هفته سی ام و در بازی با استقلال هم سازنده گل نخست تیمش بود که در دقیقه 54 و توسط رضا میرزایی به ثمر رسید و با این پاس گل شمار موقعیت هایی که تبدیل به گل شد از سوی این هافبک به عدد 9 رسید و با خلق 9 موقعیت گل بهترین پاسور لیگ برتر لقب گرفت. رسیدن این عنوان به سروش موید این مطلب است در تیم محرم نوید کیا هافبک ها نقش محوری در بازیسازی و ایجاد موقعیت گل دارند و بیشتر حملات سپاهان از میانه میدان طراحی و در نهایت منجر به پاس هایی می شود که بیشتر در عمق است. البته نه اینکه سپاهان بازی از کناره ها نداشته باشد و ضربات ایستگاهی در این تیم کارساز نباشد اما استراتژی اصلی سپاهان برای رسیدن به گل در فصل مربیگری محرم نوید کیا بازی ترکیبی بود و به همین بهانه سروش رفیعی بیشتر از همیشه به چشم آمد و در نهایت بهترین پاسور لیگ برتر لقب گرفت.

 

1602597

دیدگاه‌ها