کد خبر : 1771492 | 09 مرداد 1400 ساعت 13:09 | 15.7K بازدید | 1 دیدگاه

بخشنامه عجیب وزرات ورزش درباره قرارداد‌های فوتبال

افزایش دستمزدها در فوتبال فقط به اندازه تورم سالیانه

وزارت ورزش پیش از پایان کار بخشنامه‌ای درباره سقف افزایش قراردادها به باشگاه‌ها داده است.

افزایش دستمزدها در فوتبال فقط به اندازه تورم سالیانه

به گزارش "ورزش سه"، اصرار به دخالت‌های غیرکارشناسی در فوتبال همواره نتایجی جز بی قانونی، دور زدن قانون و در نهایت شکست برای قانون گذاران را در پی داشته است.


از تجربه قانون ۲۷ ساله ها در سالیان دور تا سقف‌های قراردادی که هیچگاه رعایت نشد و قانون منع مربی و بازیکن خارجی که خیلی زود برداشته شد تا شاهد ضرر بیشتر فوتبال ایران نباشیم.


با این حال اما اصرار برای بر هم زدن نظم و البته عرضه و تقاضای بازار فوتبال، باز هم باعث شده تا در شروع فصل نقل و انتقالات شاهد قانونی جدید باشیم.


وزارت ورزش، سازمان بازرسی کل کشور و چند نهاد بالا دستی با ارائه بخش نامه ای با عنوان "الزامات ضروری تنظیم قرارداد فی مابین باشگاه و فدراسیون ها با بازیکنان و مربیان خارجی و ایرانی" به قانون گذاری در این باره پرداخته است.

 

نکته عجیب، کارشناسی نشده و ابهام بر انگیز اما در بند هشتم آن است. جایی که تمدید و عقد قرارداد جدید را مشروط به افزایش به اندازه تورم اعلام شده از بانک مرکزی کرده است.


به این ترتیب باشگاه های حاضر در لیگ برتر و غیره تنها می توانند قراردادها را به اندازه تورم اعلام شده در حدود ۳۵-۴۰ درصد افزایش دهند که این موضوع می تواند باعث ایجاد اتفاقات عجیبی شود.


به طور مثال بازیکنی که دو سال گذشته قرارداد دو میلیاردی امضا کرده، امسال تنها می تواند قرارداد خود را به عدد ۲.۸ میلیارد برساند در شرایطی که بسیاری از بازیکنان سال گذشته قراردادهای ۵ تا ۷ میلیاردی امضا کرده اند.


اجرا شدن این موضوع که با توجه به میزان وابستگی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به وزارت ورزش و دولت شامل حال این دو باشگاه بیشتر از سایز باشگاه ها خواهد شد، دردسر بزرگ مدیران سرخابی برای حفظ بازیکنان است.


همچنین نقطه ضعف دیگر این موضوع، بی توجهی به رشد و پیشرفت بازیکنان است. بازیکن جوانی که قبل از درخشش در یک فصل قراردادی ناچیز ثبت کرده، حالا نمی تواند قرارداد خود را افزایش دهد و مطمئنا ستاره‌های جوان فوتبال بیش از دیگران متضرر خواهند شد.


حداقل دستاورد این طرح در کوتاه مدت، سرازیز شدن بازیکنان به لیگ های سطح پایین عربی یا کشورهایی مانند آذربایجان خواهد شد و البته دلسردی زیادی را برای بازیکنان کم سن و سال ایجاد می کند.


لغو و یا حداقل اصلاح و تعلیق موقتی این طرح، مهم ترین خواسته هواداران فوتبال به ویژه هواداران دو تیم سرخابی در این مقطع از فصل خواهد بود که بیش از سایر تیم ها نظارت دولتی را در روند مدیریتی خود احساس می کنند.


با این حال اما هنوز مدیران باشگاه ها نسبت به این موضوع واکنش نشان ندادند و شاید با شروع فصل نقل و انتقالات شاهد واکنش های جدی آنها نیز باشیم.

دیدگاه‌ها