کد خبر : 1771875 | 11 مرداد 1400 ساعت 10:59 | 43.4K بازدید | 0 دیدگاه

با سریع‌ترین مرد آسیا آشنا شوید

سو بینگ تیان تو معجزه کل آسیا هستی!

سو بینگ تیان یکشنبه در تاریخ ورزش آسیا جایی برای خود دست و پا کرد.

سو بینگ تیان تو معجزه کل آسیا هستی!

به گزارش "ورزش سه"، این دونده سریع و بی مهار چینی تبدیل به اولین ورزشکار آسیایی شد که بعد از تاکایوشی یوشیوکای ژاپنی که در بازی های المپیک لس‌آنجلس سال 1932 به فینال صد متر رسیده بود، در خط استارت این رشته ورزشی و در رشته فینال به عنوان یک ورزشکار آسیایی حضور یافت.


این دونده 31 ساله قبلا 2 بار در مراحل نیمه نهایی 2 المپیک لندن و ریو قافیه را به حریفان خود باخته بود ولی در یک شب فوق العاده استارت سریع و دویدنش با تمام وجود باعث شد او هم رکورد تازه ای در آسیا به ثبت برساند و هم ترایبون بومن دونده معروف آمریکایی را از دور رقابت ها حذف کند. رکورد این دونده 173 سانتی متری 9.83 ثانیه بود؛ رکودی که بن جانسون دونده افسانه ای کانادایی در المپیک 1988 سئول به ثبت رساند و بعد از آن به دلیل دوپینگ آن را از دست داد. 


سو که کمتر کسی برایش برای حضور در فینال بختی قائل بود، در فینال در بین 6 دونده ای که به سمت خط پایان دویدند، ششم شد و رکورد 9.98 ثانیه کرد تا مارسل جاکوبز ایتالیایی در 9.80 ثانیه طلا بگیرد؛ با این حال جاکوبز در مرحله نیمه نهایی پشت سر سو قرار گرفته بود که بهترین زمان دور نیمه نهایی را ثبت کرد.


سو با این نمایش خارق العاده 5 ترند از 10 ترند اصلی کشور چین را در روز گذشته به خود اختصاص داده است؛ از جمله توئیتی که 300 هزار لایک گرفت: سو بینگ تیان تو معجزه کل آسیا هستی! افتخار تمام آسیا! 

 

1629992

بنینگ‌تان در نیمه‌نهایی زمان سریعتری از حریف ایتالیایی، قهرمان المپیک ثبت کرده بود.


او درباره تفاوت نمایشش در نیمه نهایی و فینال به روزنامه مردم چین گفت: انرژی من در نیمه نهایی تمام شد ولی همینکه فینال را هم زیر 10 ثانیه تمام کردم، کار بزرگی بود و این کار هر کسی نیست. سو اولین ورزشکار متولد آسیا است که مانع 10 ثانیه را پشت سر گذاشته است. معیار سنتی یک دونده سرعت در سطح جهانی که تنها گروهی از ورزشکاران آسیایی به این موفقیت دست یافته اند.


دوی سرعت در دهه گذشته با ظهور یوسین بولت شرایط متفاوتی پیدا کرده و پیشرفت عظیمی داشته است؛ اما سو با 9.83 می توانست در سال المپیک بارسلونای 1992، المپیک سیدنی 2000 و المپیک آتن 2004 مدال طلا بگیرد.

 

1629991

واکش دونده چینی به فتح نیمه نهایی.او در این مرحله همه انرژی خود را خرج کرد.


اما حالا برای او و سایر دونده ها هدف رسیدن به رکورد یوسین بولت است؛ دونده ای که صد متر را در 9.58 ثانیه دویده و رکوردی دست نیافتنی در اختیار دارد. خوب است بدانید رکورد المپیک ها نیز در اختیار بولت است که در المپیک لندن صد متر را در 9.63 ثانیه دوید و نامش را برای همیشه در تاریخ ثبت کرد.


مارسل جاکوبز دونده ایتالیایی در مسابقه دیشب رکورد طلای 100 متر را با 9.80 به دست آورد. او هنوز راه درازی برای رسیدن به مرزهایی که بولت پشت سر گذاشته دارد.

 

1629994

دیدگاه‌ها