کد خبر : 1772019 | 12 مرداد 1400 ساعت 07:15 | 56.5K بازدید | 9 دیدگاه

هنر ثابت ماندن - همراه با ستاره های تیم یحیی

این بازیکنان پرسپولیس را قهرمان کردند (عکس)

اگرچه تمام بازیکنان پرسپولیس نقشی پررنگ در قهرمانی این تیم داشتند اما این 5 نفر با عملکردی بهتر، در صدر جدول بهترین بازیکنان قرار گرفتند.

به گزارش ورزش سه، پرسپولیس در فصل رسیدن به پنجمین قهرمانی پیاپی باز هم با آرایش پایه 2-4-4 لیگ را شروع و تمام کرد تا مثل تیم‌های صاحب سبک در اروپا یک سیستم تبدیل به بخشی از هویت فوتبالی این تیم در دورانی شود که از هیچ جامی به سادگی نمی‌گذرد. پرسپولیس حالا به رکورد ده جام در 5 فصل رسیده است، رکوردی که احتمالا سالهای طول خواهد کشید تا تیمی در فوتبال ایران موفق به تکرار آن شود. گل‌محمدی فقط در دو بازی این فصل از آرایش پایه متفاوت (2-4-4 لوزی و 1-3-2-4) استفاده کرد. نکته مهم در موفقیت این تیم در استفاده از یک سیستم در 28 بازی با استفاده از بازیکنانی با توانایی بازی در پست های مختلف است.

 

پرسپولیس که به خصوص در بخش دفاعی‌ با کمبود نیروی انسانی فصل را شروع کرد به مرور نعمتی و امیری را در پست های غیرتخصصی مدافع راست و چپ استفاده کرد و سرلک و کامیابی نیا و شریفی هم برای این تیم در پست مدافع میانی به زمین رفتند تا جایگزین حسینی و کنعانی مصدوم شوند. تنها باخت پرسپولیس هم در شرایطی مقابل آلومینیوم اتفاق افتاد که شیری و احسان حسینی در قلب خط دفاعی به جای زوج ثابت دفاعی به زمین رفتند. در این یادداشت عملکرد 5 بازیکن برتر پرسپولیس بر اساس آمار و نمرات سایت Yazdah.net را بررسی می‌کنیم. 5 بازیکن برتر فصل پرسپولیس همگی در قهرمانی های قبلی پرسپولیس مشارکت داشتند و حفظ ثبات، تجربه قهرمانی و حضور همزمان در رقابت های آسیایی و لیگ برتر از ویژگی های پررنگ بازیکنانی است که نقش کلیدی در تکرار قهرمانیِ قدرت اول سالهای اخیر فوتبال ایران داشتند.

 

احمدنوراللهی؛ تاثیرگذار از هافبک دفاعی تا مهاجم
نوراللهی بهترین فصل فوتبال‌اش را پشت سر گذاشت. حضور ثابت و درخشش در ترکیب تیم ملی در مسابقات حساس مقدماتی جام جهانی، کسب عنوان گلزن‌ترین هافبک لیگ و بهترین گلزن قهرمان لیگ دستاوردهای مهم هافبک باتجربه پرسپولیس در فصل اخیر است. نوراللهی که باثبات ترین بازیکن پرسپولیس در فصول اخیر است امسال فقط دو بازی را از روی نیمکت آغاز کرد که  آن هم به خاطر خستگی بازی های ملی بود. نوراللهی این فصل 6 گل با پای راست و 4 گل با پای چپ زد. نورالهی دو گل با شوت از راه دور زده و 8 گل از داخل محوطه جریمه، آماری که نشان دهنده میل هجومی و آزادی عمل اوست. نوراللهی به خوبی خود را در موقعیت گلزنی قرار می‌دهد و زدن 4 گل از داخل محوطه شش قدم توسط یک هافبک میانی هوش و توانایی تشخیص فضای مناسب او را نشان می‌دهد.

 

1630238


کاپیتان سوم پرسپولیس، در 28 سالگی به اوج کیفیت فنی‌اش رسیده و با ده گل و پنج پاس‌گل در حالی تاثیرگذارترین بازیکن تیم‌اش در فاز هجومی است که 25 بازی را در پست هافبک میانی بازی کرده‌است. احمد نور در روزهایی که پرسپولیس با مشکل گلزنی مواجه بود 3 بار به عنوان مهاجم به زمین رفت و با 1 گل و دو پاس گل عملکرد خوبی از خود نشان داد. نوراللهی که فصل گذشته در تمام بازی ها به عنوان یار ثابت بازی کرده بود، این فصل دو بار به عنوان یار تعویضی به میدان آمد و پس از دروازه بان تیم‌اش با ثبات ترین بازیکن پرسپولیس بود. نوراللهی به طور متوسط در هر بازی 4.2 بازیابی داشت و با 3.6 قطع توپ همانقدر که در فاز هجومی درخشید، در فاز دفاعی هم پرکار بود. 

 

1630241


 
مهدی ترابی؛ خرید حیاتی برای گلات قهرمانی
ترابی همچون فصل گذشته بالاترین متوسط نمره یازده را بین بازیکنان پرسپولیس به دست آورد.
ترابی که پس از هفته هفدهم به پرسپولیس اضافه شد در تمام سیزده بازی حضور ثابت داشت و هر 139 دقیقه روی یک گل اثرگذار بود. گراف پاس گل های او نشان دهنده میل او به نفوذ و دور زدن مدافعین حریف است. بر اساس آمار یازده، ترابی در هر بازی بیش از 3 دریبل و پاس کلیدی داشت و حدود 5 عملکرد دفاعی موثر داشت تا نقش فعالی در جریان بازی داشته باشد و با متوسط نمره 7.72 یکی از بهترین های لیگ باشد.

 

1630239

 

وحید امیری؛ آماده برای همه پست‌ها
امیری نماد خستگی ناپذیری در فوتبال ایران است. در لیگ بیستم امیری به عنوان مهاجم، مدافع چپ، هافبک/وینگر راست و چپ برای پرسپولیس بازی کرد و در همه پست ها عملکرد قابل قبولی داشت. بر اساس آمار یازده امیری به عنوان مهاجم روی سه گل تاثیر گذاشت و در هفت بازی در دفاع چپ 3 پاس گل داد. بیش از 2 پاس کلیدی و دریبل در هر بازی و 4 تکل و قطع توپ نشان دهنده سرعت بالای تصمیم‌گیری و توان بالای امیری در نبردهای مستقیم است.

 

1630236

 

سیامک نعمتی؛ برنده نبردهای یک برابر یک
نعمتی که در همه این سالها تغییرات پست متعددی را تجربه کرده امسال خود را به عنوان یک مدافع راست کلاسیک هم معرفی کرد و حتی به عنوان گزینه دفاع راست مدعی حضور در تیم ملی شد. نعمتی با جنگندگی بالا در هر بازی بیش از 5 تکل و قطع توپ داشته و با 1.3 دریبل و 0.9 پاس کلیدی توانایی بالایی در انجام فوتبال پرفشار از خود نشان داده است. نمره 7.25 او را در جایگاه چهارم بازیکنان برتر پرسپولیس قرار می‌دهد.

 

1630240

 

سیدجلال؛ سن یک عدد است
کاپیتان پرسپولیس امسال وارد 40 سالگی شد اما نسبت یه فصل قبل 915 دقیقه بیشتر بازی کرد. او در 24 بازی به عنوان یار ثابت به زمین رفت و حاصل آن 15 کلین‌شیت بود. حسینی این فصل به اندازه تمام دوران حضورش در پرسپولیس گل زد و نقش کلیدی در 12 امتیاز پرسپولیس داشت. متوسط آمار حسینی در بازی‌های لیگ برتر نشان میدهد او در 29 سالگی هم فاصله‌ای با روزهای اوج ندارد و برای رسیدن به 9 قهرمانی لیگ برتر سخت تلاش کرده است و به این زودی‌ها خیال بازنشستگی ندارد و احتمالا برای رسیدن به دهمین لیگ برتر تلاش خواهد کرد.

 

1630237

مهبد حبیب الهی

دیدگاه‌ها