کد خبر : 1772198 | 13 مرداد 1400 ساعت 09:20 | 94.8K بازدید | 11 دیدگاه

محمودی: بعید است تصمیم سعید عوض شود

خیلی باید صبر کنید تا معروف تازه‌ای بیاید

شهرام محمودی بازیکن محبوب سال‌های نه چندان دور ایران، پس از حذف ایران از المپیک به دفاع از آوردن سرمربی ایرانی پرداخت و درباره دیگر مسائل والیبال ایران صحبت کرد.

خیلی باید صبر کنید تا معروف تازه‌ای بیاید

به گزارش "ورزش سه"، ایران پس از نتایج نه چندان جالب در لیگ ملت‌ها در المپیک نیز ناکام بود و با دو برد و سه باخت پی در پی حذف شد. شهرام محمودی که جزو نسل طلایی والیبال ایران بود و از شروع مطرح شدن ایران در کلاس در تیم ملی حضور داشت پس از حذف ایران گفت و گویی مفصل با خبرنگار ورزش سه داشت که آن را می‌خوانید.

 

*دوسال بازی نکرده بودیم
محمودی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: تیم ما در لیگ ملت‌ها نتیجه خوبی نگرفت و مربی بازیکن‌ها را محک می‌زد و می‌خواست برای المپیک بهترین هارا انتخاب کند به همه بازیکنان میدان می‌داد و نتایج آن‌چیزی نبود که می‌خواستیم و بچه ها آماده نبودند و دوسالی بود که به دلیل کرونا هیچ تورنمنتی برگزار نشده بود که این مشکل بود. که بچه‌ها بعد مدت زیادی بازی کردند و همه این‌ها دست به دست هم داد که ما بازی خوبی از تیم ملی شاهد نباشیم. در آخر نتیجه خوبی نگرفتیم و بعد از مسابقات هم یک استراحتی کردند و زمان زیادی برای آماده سازی نداشتند و خب متاسفانه علی رغم این نتیجه‌ نهایی‌ای که گرفتیم خیلی خوب شروع کردیم؛ لهستان قدرتمند را شکست دادیم بعد آن ونزوئلا را بردیم و این خیلی امیدوار کننده بود و متاسفانه جلوی کانادا بازی را واگذار کردیم و غافلگیر شدیم. 

او ادامه داد: ما حتی اگر  به لهستان سه هیچ می‌باختیم و کانادا را سه یک یا سه هیچ می بردیم مطمئنم صعود می‌کردیم چون حریف مستقیم ما بود‌.ما متاسفانه به حریف مستقیم باختیم و متاسفانه شرایط خوب نشد و به ایتالیا هم باختیم و در نهایت جلوی ژاپن بچه‌ها هرچه تلاش کردند نشد و از المپیک حذف شدیم. 

 

*هدف گذاری بلندپروازانه داشتیم
محمودی در خصوص اینکه صحبت‌هایی راجع به شانس مدال ایران شده بود گفت: من قبلا در شبکه خبر نیز مصاحبه کردم و این موضوع را گفتم که ما هدف‌گذاری خیلی خوبی برای رسیدن به چهار تیم برتر داشتیم و این بسیار بلند پروازانه است و لازم است که خیلی بیشتر تلاش کنیم. پتانسیل والیبال ما جوری است که وقتی با تیم‌های بزرگ دنیا بازی می‌کنیم باید فراتر از حد خود باشیم و آن‌ها معمولی باشند تا بتوانیم ببریم. من این را همیشه گفتم ولی خیلی‌ها این را قبول ندارند اما واقعیت است که باید قبول کنیم در شرایط برابر ما نمی‌توانم تیم‌های قوی تر و بزرگ‌ تر را ببریم چون زور ما به آن‌ها نمی‌رسد‌. 

 

*لیگ ما باید خیلی بهتر باشد
او در خصوص کیفیت لیگ ایران گفت: باید بسیار تلاش کرد و مسیر حرفه‌ای گری را طی بکنیم و در سطح اول والیبال دنیا سال‌ها بازی کنیم تا به آن چیزی که می‌خواهیم برسیم. لیگ برتر ما خیلی بهتر باید باشد اما متاسفانه یکی از نقاط ضعف ما لیگ‌مان است. من پارسال مصاحبه کردم و گفتم و خیلی‌ها می آمدند و می‌گفتند لیگ ما خیلی با کیفیت است و من می‌گفتم اینطور نیست. درست است که برای تماشگر بازی‌ها بسیار جذاب و نزدیک است تماشگر بازی‌هارا با نتیجه سه دو یا سه یک می‌دید و برایش بسیار جذاب بود ولی از نظر کیفیت خیلی ضعیف‌تر از سال‌های گذشته بوده است. بازی‌ها حساس می‌شد و تماشگر پسند بود اما کیفیت خیلی پایینی داشت.

وی افزود: آن سالی که بانک سرمایه و پیکان داشتند بازی می‌کردند یک بازی با سطح بالا و یک بازی در سطح بین الملل می‌دیدیم. ولی در دوسال گذشته لیگ ما خیلی افت داشته است. یکی از دلایل این است که دلار گران شده و بازیکنان تمایل دارند بروند خارج ایران بازی کنند و طبیعی است.

 

1630694

 

*با چه حساب و کتابی گفتند روی سکو می‌رویم؟
محمودی ادامه داد: این هم شرایطی است که به تیم ملی آسیب زد چون ما تورنمنت ملی برگزار نکرده بودیم و تیم ملی ما باکیفیت نبود و در نهایت این نتایج رقم خورد. ما نمی‌توانیم با چشم بسته بالاتر برویم من نمی‌دانم با چه حساب و کتابی گفتند تیم به روی سکو می‌رود. شاید اگر ژاپن را می‌بردیم و به جمع هشت تیم می‌امدیم و انجا به قرعه خوبی میخوردیم و روز خوبی برای ما می‌شد ما می‌بردیم.

 

*ایرادی به الکنو وارد نیست
بازیکن سابق ایران در مورد ولادیمیر الکنو گفت: الکنو مربی بزرگی است و هیچ شکی درآن نیست. مربی‌ای است که رزومه دارد و قهرمانی المپیک و نایب قهرمانی المپیک و سومی المپیک را دارد. تعداد زیادی قهرمانی اروپا و روسیه را دارد. درست است همیشه تیم‌هایش خوب بودند ولی در هرصورت رزومه قوی دارد اما من نمی‌دانم سیستم مربیگری و تمریناتش چگونه بود و زمان کافی هم نداشتند همین که آمدند لیگ ملت‌ها و بعد از دوهفته به المپیک رفتند. من نمی‌توانم ایرادی از آلکنو بگیرم و بگویم مربی خوبی نیست شاید سبکش به ما نمی‌خورد و قدرتی تر بود اما از نظر اینکه مربی خوبی است شکی در آن نیست.


*زمانی که قهرمان شدیم فدراسیون رییس نداشت
الان بازی‌ها تمام شده و همه به راحتی صحبت می‌کنند. متاسفانه خیلی‌ها دوست ندارند والیبال نتیجه بگیرد. و دنبال آسیب به والیبال هستند و در این چندسال گذشته این را دیدیم و این آفتی است که والیبال را از داخل از بین می‌برد و اتفاقات زیادی در این چند سال در فدراسیون افتاده است. زمانی که تیم ما قهرمان آسیا شد ما رییس فدراسیون نداشتیم و این خنده دار بود. بازیکنان احترام و رسیدگی می‌خواهند بازیکن از زندگیش می‌زند و برای کشورش تلاش می‌کند و باید به او رسیدگی شود و احترام بگذارند این طور نیست که ولشان کنند به امان خدا بگویند بروید بازی کنید. باید به جایش به او پاداش داده شود و قدردانی شود. 

 

*داشتم دیوانه می‌شدم!
دلایلی زیادی بود که جمع شد و ما نتوانستیم نتیجه بگیریم و من خودم تا پنج صبح حالم بد بود و نمی‌توانستم بخوابم و داشتم دیوانه می‌شدم و این باخت برایم غیرقابل باور بود. من حتی به برادرم بهنام گفتم ما بازی با ژاپن به مشکل میخوریم. سلسله اتفاقات باعث شد تیم ما به اینجا برسد و خیلی ها انتقادات سازنده میکنند و دلسوز والیبال هستند و بعضی ها با قصد و غرض می‌کوبند و نمی‌دانم دنبال منافع شخصی‌شان هستند یا چیز دیگر. نمی‌شود خیلی چیزها را گفت ولی در هر صورت باید ببینیم چه می‌شود ما آقای عطایی را داریم یکی از مربیان خوب و با رزومه ماست و در واقع کسی که انرژی دارد و انگیزه هم دارد و تیم در مسابقات آسیایی با ایشان قرار است برود.

 

*مربی ایرانی با چنین نتیجی باید از ایران می‌رفت
او ادامه داد: من با مربی ایرانی موافقم ولی اگر یک مربی ایرانی چنین نتیجه‌ای می‌گرفت از رویش رد می‌شدند یعنی آن مربی کلا باید جمع می‌کرد از ایران می‌رفت. ما الان سرمربی ایرانی آوردیم آیا می‌توانیم از او حمایت کنیم و آیا اگر نتیجه نگیرد تحملش را داریم ؟ آیا تخریب می‌کنیم یا از او حمایت می‌شود؟ این‌ها همه اما و اگر هایی است که وجود دارد. من آمدن مربی ایرانی را قبول دارم به شخصه چون مربیان ما انقدر به روز شدند و دوست دارند به والیبال کشور کمک کنند و باید کادر خوبی جمع شود و از همه نفرات استفاده شود و باید سعی کنیم تفرقه ای ایجاد نشود. من چون بیست سال است در والیبالم به چشم تمام این اتفاقات را دیدم و امیدوارم مسیر هموار شود برای آینده تا به عقب بر نگردیم که بخواهیم دوباره سراغ مربی خارجی برویم.

 

1421229

 

*المپیک جای کسب تجربه نیست
این خبرها نیست باید در میدان بیایی و ببینی چه خبر است. المپیک جای کم تجربگی و جوان و کسب تجربه و این حرف‌ها نیست اصلا. یک بازیکن با آمادگی پنجاه درصد به نظرم بهتر از یک جوان بی تجربه با آمادگی هشتاد، نود درصد است‌.

 

*هجمه ها نسبت به غفور منصفانه نیست 
باید در میدان باشید تا ببینید چه خبر است. المپیک فرق میکند؛ شما ببینید روسیه دوره قبلی تتیوخین 40 ساله را آورده بود. این حرف‌ها در المپیک معنا ندارد و به نظر من این مسابقات اصلاً جای ریسک‌کردن روی جوانان نیست. به نظر من در المپیک یک بازیکن باتجربه با آمادگی 50 درصد بهتر از یک بازیکن جوان با آمادگی 100 درصد است. البته بالاخره اتفاقاتی می افتد که یک بازیکن مورد هجمه قرار می‌گیرد. امیر هم نتوانست یک توپ را بخواباند و حالا همه رویش هجمه وارد می کنند. این اتفاقات در ورزش اجتناب ناپذیر است و هیچ تضمینی هم وجود نداشت آن توپ بخوابد و بعد از آن ما به پیروزی برسیم. شاید اصلاً تو‌پ به بازیکن دیگری می رسید و آن را خراب می‌کند و اتفاق بدتر از این می‌افتاد. امیر هم قصد داشت توپ را بخواباند. 

 

*امثال بردیا سعادت قدر این فرصت را بدانند
من هم شنیدم که بعد از این اتفاقات مثلاً می‌گویند که بردیا سعادت بازیکنان بسیار خوبی است و می‌توانست بیشتر کمک کند. بله او بازیکن بسیار خوب و با کیفیتی است. این جوانان اگر بتوانند به مسیر خود ادامه دهند می توانند موفق شوند. البته آنها هنوز خیلی جوان هستند و باید بیش از اینها کار کنند. این را هم بگویم که در گذشته آمدن به تیم ملی به این آسانی ها نبود.  در واقع متصل شدن از تیم نوجوانان و جوانان به بزرگسالان خیلی با وقفه انجام می‌شد. این بچه‌ها اکنون باید قدر این موقعیت را بدانند چون همانطور که گفتم قبلا اصلاً اینگونه نبود. قبلاً شرایط اینگونه نبود ولی حالا برای یک بازیکن جوان و نوجوان در لیگ تیم پیدا می‌کنند. در واقع خود فدراسیون این کار را انجام می‌دهد و این یک امتیاز برای آنهاست.


 
*جوانان می توانند تیم ملی را گارانتی کنند
از نظر ژنتیکی ما بازیکنان بسیار خوبی داریم. در پشت پشت خط زن ما چند بازیکن فوق‌العاده داریم که واقعاً خوب هستند. مثل همین صابر کاظمی، بردیا سعادت،  پوریا یلی، امین اسماعیل نژاد؛ اینها بازیکنانی هستند که واقعاً می توانند به ما کمک کنند و تیم ملی را برای مان گارانتی کنند. حتی اگر امیرغفور یک روز تصمیم بگیرد که خداحافظی کند این بازیکنان جوان می توانند تیم ملی را گارانتی کنند؛ نه فقط در این پست بلکه در پست دیگر هم چنین مسئله ای که وجود دارد. البته این بازیکنان جوان باید تا می توانند بازی کنند تا پخته شوند. اینها باید قدر لباسی که بر تن می کنند را بدانند و آن را به راحتی از دست ندهند. باز هم می‌گویم که این هجمه ها نسبت به امیر غفور غیرمنصفانه بود. البته انتقاد خوب است اما اینکه بخواهیم غرض ورزانه صحبت کنیم اصلاً درست نیست. 

 

*سعید را خیلی اذیت کردند
من می‌دانستم که سعید قرار است بعد از المپیک از تیم ملی خداحافظی کند چون دو روز قبل از اینکه تیم راهی مسابقات شود با او صحبت کرده بودم. خیلی امیدوار بودم که با شرایط بهتری خداحافظی کند و تیم از گروه خود بالا برود؛ حتی به آن که وعده داده بودند عمل شود و به نیمه نهایی برسیم تا سعید با شرایط خوب از تیم ملی خداحافظی کند. سعید را در این مدت خیلی اذیت کردند. هرکسی اخلاق های خاص خودش را دارد و سعید هم همینطور. سعید تا جایی که می توانست به همه احترام گذاشت و کاری به کسی نداشت و اصلاً هم مغرور نبود. به هر حال شخصیت سعید این گونه بود که دوست نداشت خیلی مصاحبه کند و نباید به خاطر این مورد تخریب قرار می گرفت. البته می‌توانستیم هم بگویم که باید یکسری جاها حرف می زد اما اینکه بخواهیم او را تحت فشار قرار دهیم منصفانه نبوده و نیست. 

 

1462741

 

*می گفتند در تیم ملی باند تشکیل داده ایم
در مورد ما یعنی من، سید محمد موسوی، سعید معروف، مهدی مهدوی گفته می شد که باند هستیم و مصیبت هایی داشتیم که نمی دانید؛ این در صورتی بود که ما واقعا باهم دوست بودیم و شما می توانید در همه ورزش های دنیا ببینید که چند نفر به هم نزدیک هستند، حتی رفت و آمد خانوادگی دارند و این اصلاً یک چیز کاملاً طبیعی و پیش پا افتاده است. نمی‌دانم این حرف‌ها که می‌گفتند ما باند هستیم از کجا در می‌آمد، درصورتی که من این را شدیدا تکذیب می‌کنم و می‌گویم چنین چیزی وجود نداشت. بله ما خیلی با هم دوست بودیم و حتی وقتی در اردوهای خارجی به ما مرخصی می دادند با هم بیرون میرفتیم ‌ اما اینکه می‌گفتند باند هستیم خیالات ذهن های مریض شان بود. 

 

*به جز سعید خیلی های دیگر را اذیت کردند
به جز سعید معروف در این سال ها بچه های زیادی را اذیت کردند ولی بچه ها با تمام توان و قدرت برای سربلندی ایران تلاش کردند و به نظرم موفق بودند چون شما ببینید این نسل ما اینقدر زحمت کشید که حالا همه توقع داشتم که ما به نیمه نهایی المپیک برسیم.

 

*سعید آنقدر بزرگ بود که ...
باز هم می‌گویم سعید را خیلی اذیت کردند و انتقادات های زیادی علیه او می نوشتند، در حالی که او کاملاً متفاوت از این چیزی بود که در رسانه‌ها و تلویزیون از او نشان می دادند. البته جای تعجب هم نیست هر کسی را که می خواهند خراب کنند دست به دست هم می دهند تا این کار را انجام بدهند اما سعید آنقدر در چشم مردم بزرگ بود که با هیچ چیزی خراب نشد. در واقع خدا عزت می دهد و در مورد سعید نیز این کار را انجام داد. به سختی می شود که یک بازیکن مثل سعید معروف و سید محمد موسوی دوباره متولد شود و باید صبر زیادی برای این کار انجام داد. 

 

*این نسل می تواند مربیان فوق‌العاده‌ای را به والیبال تحویل دهد
مطمئن باشید همین امثال سعید معروف که خداحافظی کرده و برخی دیگر که سال های آینده از تیم ملی می روند می توانند بعداً در نقش‌های متفاوت به ما کمک کنند. این بچه‌ها و به طور کلی این نسل علم و دانش زیادی دارند و چون با تیم‌های بزرگ دنیا و مربیان سطح اول کار کرده اند و از نزدیک همه چیز را دیده و فهمیده‌اند. مطمئن باشید اینها می‌تواند مربیانی در سطح جهانی باشند. 

 

*شاید به زودی از والیبال خداحافظی کنم
خودم هم در حال تلاش کردن هستم تا بتوانم شاید والیبال را  در سطح لیگ دهم. البته این سری و تلاش های آخر من است و اگر در چند روز آینده به نتیجه نرسد از والیبال خداحافظی خواهم کرد.


 
*بعید است نظر سعید عوض شود
سعید معروف در سطح لیگ به کار خود ادامه خواهد داد. او در باشگاه خود به والیبال ادامه خواهد داد. سعید معمولاً یک اخلاقی دارد که یا حرف نمی‌زند یا اگر چیزی به زبان بیاورد قطعاً به آن عمل می‌کند. البته شاید هم بعضی وقت‌ها از روی عصبانیت صحبت کند. حالا باید با او صحبت کنند و ببینند که می‌شود نظرش را تغییر داد یا خیر. امیدوارم که بهترین تصمیم را برای خودش بگیرد. 

 

*مردم قدر این بچه ها را بدانند
در آخر از مردم می خواهم که قدر این بچه ها و نسل والیبال را بدانند. باز هم می‌گویم باید خیلی زمان بگذرد که چنین بازیکنانی بیایند و به تیم ملی کمک کنند. این بچه‌ها در این سالها با تمام جان خود کار کرده اند و شاید مردم و رسانه‌ها نمی بینند که برخی از آنها بدون هیچ چشم داشتی در مسابقات با درد بازی می‌کنند.  در این سال‌ها بارها دیدم که بسیاری از بچه ها مسکن می زدند و به زمین می آمدند. مردم شاید ندانند که یک بازیکن وقتی یک اسپک را خراب میکند با چه دردی در زمین حاضر شده و فقط برای موفقیت کشورش تلاش می کند. در نهایت امیدوارم که مردم و مسئولین بیشتر قدر این بچه‌ها را بدانند.

 

گفتگو: مهدی اسدی

دیدگاه‌ها