کد خبر : 1772270 | 13 مرداد 1400 ساعت 12:39 | 211.1K بازدید | 16 دیدگاه

من می‌پرسم! به پرسپولیس کمک شده یا نه؟

نورافکن؛ چرا سپاهان آری و استقلال خیر!

مدافع چپ ملی پوش تیم فوتبال سپاهان در گفتگویی مفصل به تشریح شرایط خودش و سپاهان در فصل بیستم پرداخته است.

نورافکن؛ چرا سپاهان آری و استقلال خیر!

به گزارش "ورزش سه"، امید نورافکن فصل بسیار خوبی را با طلایی پوشان اصفهانی پشت سر گذاشت. او  در بازی های ابتدایی مانند سال گذشته در پست هافبک دفاعی بازی می کرد ولی به یکباره محرم نویدکیا او را به پست دفاع چپ بازگرداند و از همان موقع بود که هم عملکرد نورافکن بهبود پیدا کرد و هم سپاهان با چند تغییر و تحول دیگر تیمی مسنجم شد.


با امید نورافکن مدافع چپ ملی پوش سپاهان گفتگویی در رابطه با فصلی داشتیم که این تیم توانست 65 امتیاز کسب کند ولی با اینکه میانگین امتیازی بسیار بالایی کسب کرد، موفق به قهرمانی نشد. این گفتگو که در آن صحبت‌های جالب توجهی در رابطه با دلایل علاقه نورافکن به ادامه حضور در سپاهان، حواشی پیرامون قهرمانی پنجم پرسپولیس و ... وجود دارد، در ادامه می خوانید.

 

*از بازی اول شروع کنیم. دیدار برابر استقلال که با پیروزی شما همراه شد. کمی در مورد این بازی صحبت کن.
نورافکن- در مورد بازی استقلال می خواهم این نکته را بگویم که استقلال با تیم اصلی آمد که نشان بدهد دنبال بازی جوانمردانه است و اصلا نگاهی به بازی پرسپولیس نداشت. خب پرسپولیس رقیب سنتی استقلال است و می توانست با تیم دوم، سوم یا تیم امیدش مقابل سپاهان بازی کند ولی چنین کاری نکرد و این نشان دهنده کار خوب و شرافتمندانه استقلال بود که باید به آن اشاره می کردم. در مورد بازی ما سعی داشتیم که با سه گل بازی را ببریم. ما می خواستیم کار خودمان را انجام دهیم. اگر بازی پرسپولیس مساوی می شد و ما با اختلاف سه گل بازی را می بردیم، می توانستیم به قهرمانی برسیم؛ ولی هر چه سعی کردیم بازی 2 بر صفر شد و در ادامه البته یک گل خوردیم. نیمه اول شرایط خوبی نداشتیم ولی نیمه دوم شرایط بهتر شد و توانستیم این بازی مهم را با پیروزی پشت سر بگذاریم.

 

 

*سپاهان شروع خوبی در رقابت های لیگ برتر نداشت ولی رفته رفته به تیمی منسجم بدل شد و درنهایت با کسب 65  امتیاز نشان داد که چه تیم منسجم شایسته ای است و تا روز آخر هم برای قهرمانی جنگید. چه اتفاقی در سپاهان رخ داد که این تیم هفته به هفته بهتر و بهتر شد؟

نورافکن- با تغییری که در ابتدای فصل داشتیم، سرمربی تیم عوض شد؛ شیوه بازی عوض شد. برخی بازیکنان که دوران آقای قلعه نویی بازی می کردند، در 11 بازیکن اصلی تغییر کرد. حتی پست ها دچار تغییر شد. به نظرم عملکرد 6 هفته اول در حد قهرمانی نبود. با توجه به سختی هایی که کشیدیم؛ با توجه به کارهایی که انجام دادیم و تمرکزی که داشتیم، شرایط تغییر کرد و برگشتیم و توانستیم به صدر جدول بازگردیم. ما در بازی های رو در رو مقابل تیم هایی نظیر پرسپولیس، استقلال، تراکتور و فولاد بدون شکست بودیم. اگر بخواهم از عملکرد خوب تیممان بگویم. آقای گل و آقای پاس گل لیگ از ما بوده است. بیشترین گل زده را داشتیم و بیشترین کلیت شیت را. ضمن اینکه شیوه ای که سپاهان آورد و با کادر فنی جدیدش بازی کرد، فکر می کنم ایده تازه ای در لیگ برتر کشور بود. عملکرد کلی تیم را خوب و رو به جلو دیدم. فکر می کنم سال آینده هم همین روند ادامه داشته باشد. اگر این روند ادامه داشته باشد و کلیت را در نظر بگیریم و بخواهیم سال اینده  به سپاهان نمره بدهیم؛ می توانیم نمره دقیقی به سپاهان بدهیم. فکر می کنم پیشرفتی که امسال سپاهان داشت، ادامه خواهد داشت؛ با توجه به شرایطی که تیم دارد.

 

*در ابتدای فصل سپاهان گل های زیادی دریافت می کرد ولی این موضوع و مشکل هم رفته رفته بهبود پیدا کرد و از هفته چهاردهم شاهد  انسجام خوبی در بخش دفاعی تیم بودیم. دلیل آن ضعف در هفته های ابتدایی چه بود؟
نورافکن- ببینید الان بزرگترین تیم های دنیا رو هم ببینید، حتی فوروارد نوک آنها می آید به هجده قدم و سی متر دفاعی تیم خودش دفاع می کند. اول فصل شیوه بازی ما عوض شد و تا بچه ها متوجه این شیوه بشوند، کمی طول کشید. فکر می کنم ساختار کلی تیم ما یک مقدار مشکل داشت و متوجه ساختار دفاعی ای که مربی از ما می خواست، نشده بودیم. به طور قطع می توانم بگویم در ساختار دفاعی تیم ما تنها یک هافبک دفاعی و چهار مدافع و دروازه‌بان مسئول کل ساختار دفاعی تیم نبودند و نیستند. کل تیم مسئول بودند و رفته رفته شرایط دفاعی تیم ما بهتر شد. در خیلی از بازی ها اصلا گل نخوردیم. تنها نمی توانیم بگوییم دفاع ها خوب نبودند یا تک هافبک دفاعی خوب نبود یا عملکرد گلرمان خوب نبود؛ نه ساختار دفاعی ما اول فصل خوب نبود و رفته رفته با توجه به صحبت هایی که شد شرایط ما بهتر شد و امیدوارم در سال آینده  این اشتباهات تجربه شده باشد و در فصل جدید اشتباهات به کم ترین حد خود برسد تا بهترین نتایج را بگیریم.

 

1630738

ثانیه هایی پس از شوت مهارنشدنی نورافکن مقابل ذوب آهن که اینچنین محمدرضا خلعتبری را به وجد آورده است.

 

 

*کمی هم در مورد خودت صحبت کنیم. در لیگ نوزدهم در پست هافبک دفاعی بازی کردی ولی در هفته های ابتدایی لیگی که گذشت به پستی بازگشتی که از همان پست در استقلال به فوتبال معرفی شدی؛ یعنی پست دفاع چپ. از این موضوع بگو و اینکه این تغییرات چقدر برایت سخت بوده است؟
نورافکن- ببینید هدف اصلی و مورد نظر من همیشه این بوده که در هر پستی که هر مربی ای من را می گذارد، خوب فوتبال بازی کنم. خوب فوتبال بازی کردن برای هر فوتبالیستی مهم ترین چیز است؛ هم برای شخصیت اجتماعی خودش و هم مسائل دیگر. خوب فوتبال بازی کردن شخصیت خوبی به فوتبالیست می دهد و من هم دوست دارم در هر پستی که مربی برایم در نظر می گیرد، بهترین عملکرد را داشته باشم. مطمئنا شما هم سال ها کارتان این بوده و می دانید که عوض شدن پست خیلی برای بازیکن سخت است و کارش را هم سخت تر می کند. از لحاظ روحی و روانی کمی به بازیکن فشار وارد می شود و شاید سه چهار هفته خوب بازی نکند. برای من هم سخت بود ولی با توجه به صبری که کردم و اعتمادی که به من داشتند، سعی کردم عملکردم را هفته به هفته بهتر کنم و چیزی که از من می خواهند را انجام بدهم. من هیچ وقت بازیکنی نیستم که هر طور دلم می خواهد بازی کنم یا به خاطر شخص خودم بازی کنم؛ همیشه تیم را در نظر گرفته ام و حتی به موفقیت تیمی رسیدم، همیشه منفعت فردی ام هم بیشتر بوده است. امیدوارم توانسته باشم منظورم را خوب بیان کرده باشم.

 

 

*سپاهان رقابت بسیار خوبی تا هفته پایانی با پرسپولیس داشت ولی درنهایت این رقابت نزدیک را واگذار کرد. آیا فکر می کنی حق به حق دار رسید و تیمی که شایسته بود قهرمان شد یا به این تیم در مسیر قهرمانی کمک شده است؟

نورافکن- به نظرم اگر بخواهیم اصل قضیه را در نظر بگیریم که کمک شده یا کمک نشده و همه زوایا را در نظر بگیریم، باید یک کارشناس خوب پیدا کنید. اصلا خودتان می توانید به این سوالی که پرسیدید پاسخ دهید. اصلا من از شما می پرسم؛ آیا به پرسپولیس کمک شده یا نشده؟ جوابم می تواند اینطور باشد. کارشناسان می توانند ریز به ریز امتیازات جمع آوری شده که مشکوک بوده اند را بررسی کنند؛ برای تمام تیم ها؛ هم برای سپاهان، هم برای استقلال،هم برای فولاد، هم برای ذوب آهنی که آخر جدول بود؛ اینکه چند امتیاز از این تیم خورده شده با اشتباهات داوری. یک کارشناس می تواند در این موارد نظر بدهد. من اگر نظر بدهم، خوب نیست. به هر حال دوستانی در استقلال، پرسپولیس و تیم های دیگر دارم. این حرف خوبی نیست که بگوییم که آنها با کمک قهرمان شده اند و به این عنوان رسیده اند یا نرسیده اند. اینکه بخواهم نظر صد در صدی بدهم،  اصلا چنین کاری نمی کنم. خوب هم نیست موفقیتی که شخصی یا تیمی به دست آورده را زیر سوال ببرم. ولی خیلی دوست دارم که تمام بازی ها کارشناسی شود؛ کارشناسی که ارجح باشد و هدفش مشخص باشد و به سمت تیمی نباشد. حرفی هم که زده می شود همه می شنوند. دوست دارم یک کارشناس باشد و بتواند نظر بدهد که آیا با اشتباهاتی که از سوی داوران صورت گرفته؛ چطور بگویم  یا با شرایطی که کمیته تعیین انضباطی برای برخی تیم ها در نظر گرفته، شرایط می توانسته تغییر کند یا نه؟ اینکه همه این ها آیا می تواند تاثیرگذار بوده باشد در قهرمانی، دومی، سومی، کسب سهمیه آسیایی یا انتخاب قهرمان جام حذفی؟ خیلی دوست دارم که یک کارشناس پیدا شود و این ها را ریز به ریز تشخیص بدهد و در اختیار مردم خوب کشورم قرار بدهد، تا متوجه شویم قهرمانی‌ای که تیمی به دست آورده، خودش به دست آورده یا با کمک کناری ها بوده؛ من دوست دارم یک کارشناس به این سوال جواب بدهد.

 

 

*از محرم نویدکیا بگو که در اولین سال مربیگری عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد..
نورافکن- برای یک بازیکن وقتی می خواهد تیمی او را بخرد، مهم ترین چیزی که آن بازیکن در نظر می گیرد، مربی آن تیم و شخصیت مربی ای است که می خواهد با او کار کند. می خواهم سوالتان را کوتاه جواب بدهم. مهم ترین و بزرگترین مشخصه محرم نویدکیا شخصیت ذاتی اوست؛ شخصیتی که همه به آن احترام می گذارند و دوست دارند با او کار کنند. امسال دیدم که تمام بازیکنان تیم به او احترام می گذاشتند؛ به تصمیماتش و با جان و دل برای او کار می کردند و او هم احترامی که از بازیکنان می دید، احترام متقابل را رعایت می کرد. این مهم ترین مسئله است و خیلی می تواند به هر مربی ای کمک کند تا بازیکنانش از نظر شخصیتی به مربی اعتماد داشته باشد و احترام بگذارند؛ فکر می کنم مهم ترین مسئله شخصیت ذاتی محرم نویدکیاست.

 

1630737

 

 

*درست چند روز پیش از اردوی تیم ملی با مصدومیت مواجه شدی. این مصدومیت چه حسی در تو ایجاد کرد؟
نورافکن- با توجه به چیزهایی که یاد گرفته ام، در زندگی ام اصلا دوست ندارم به گذشته برگردم؛ حالا چه خوب یا بد. تجربه ای برایم شد و در زندگی به من کمک خواهد کرد. به فال نیک می گیرم. شاید اتفاقات بدتری می توانست برایم رخ بدهد. خوب یا بدش را کاری ندارم. دوست ندارم به گذشته برگردم و در موردش صحبت کنم. ذهن خودم را درگیر نمی کنم. جوابم به سوالتان این است که اصلا به گذشته برنمی گردم. این جوابی است که خیلی دوست دارم به شما بگویم.

 

*نظرت در مورد تمدید قرارداد با اسکوچیچ و حرف ها و حدیث هایی که در مورد این موضوع وجود داشت، چیست؟
نورافکن- در مورد اسکوچیچ اول اینکه دوست ندارم نظری بدهم؛ به  نظرم کوچک  ترین حقش این بود که با او ادامه بدهند.

 

 

*گروه‌بندی ایران در مرحله نهایی جام جهانی 2022 قطر را چطور می بینی؟

نورافکن- فکر می کنم در گروه خوبی هستیم. البته به نظرم فرقی هم نمی کرد. آنچنان تفاوتی ندارد. یک بازی یا 2 بازی نیست. در بازی های رفت و برگشت باید کلیت را در نظر بگیریم و مهم ترین قضیه این است که از اول بازی ها باید محکم شروع کنیم و امتیازات را جمع کنیم تا به 2 ، 3 بازی آخر حتی صعودمان به جام جهانی مسجل شده باشد؛ مثل دوره قبل. کار خیلی سختی است؛ برنامه ریزی می خواهد و امیدوارم تا الان برنامه ریزی خوبی شده باشد. چون نزدیک می شویم. دیگر زمان این نیست که مدام مصاحبه کنیم و بگوییم باید برنامه ریزی خوبی داشته باشد. باید کاملا روتین همه چیز مشخص شده باشد. مهم ترین چیزی که می خواهم بگویم اینکه از اول بازی ها امتیازات را جمع کنیم. بازی های داخل خانه که محکوم به برد هستیم و باید خوب و جنگنده بازی کنیم که امتیازات را جمع کنیم. حس خوبی نسبت به این دوره از مسابقات دارم. خیلی راحت می توانیم ان شالله اگر خدا بخواهد، دست به دست هم بدهیم، از خودگذشتگی کنیم، همه به فکر تیم ملی باشیم، نه به فکر شخص یا دوستانشان یا دشمنانشان؛ به فکر کلیت باشند نه فرد. امیدوارم روزهای خوبی را برای آینده  فوتبال کشورمان را رقم بدهیم تا باز دوباره به جام جهانی برویم و بازی های خوبی مقابل تیم های بزرگ دنیا انجام بدهیم. این برای من آرزو است و همیشه توی ذهنم هر روز به آن فکر می کنم و آرزویم این است که تیم ملی فوتبال ایران بتواند یک حضور فوق العاده و قدرتمند در جام جهانی داشته باشد. فقط و فقط نمی توانیم حرف بزنیم و باید عمل کنیم و برای هدفمان بجنگیم. باید برنامه مشخص داشته باشیم. همه پشت همدیگر باشیم. دوست و دشمن را کنار بگذاریم و کلیت را در نظر بگیریم تا به هدفی که در نظر گرفتیم، برسیم.

 


*در میکسدزون خبری ورزشگاه آزادی با اعتماد و با چشم انداز روشن از تمدید 2 ساله با سپاهان گفتی. در این مورد بیشتر توضیح می دهی؟
نورافکن- من نکته ای را بعد از بازی گفتم و آن هم این بود؛ همه جا گفتم که سپاهان واقعا تیم خوبی است؛ از نظر ساختار هر روز بهتر از دیروز می شود وامکانات خوبی دارد. همه جوره در حال پیشرفت است. وقتی تیممان در حال پیشرفت است، من هم دوست دارم در تیم قرار بگیرم تا خودمم هم پیشرفت کنم؛ اینکه دغدغه محل تمرین نداشته باشم؛ دغدغه فضای نامناسب اینستاگرام را نداشته باشم؛ دغدغه ام این نباشد که حق الزحمه من را که تلاش می کنم دیر و زود ندهند. من واقعا از آنها تشکر می کنم که حداقل زحمتی که می کشیم، حق الزحمه‌مان را سر وقت به ما می دهند. این قابل احترام است و من هم احترام می گذارم به این روش و اصول.

 

*آیا پیشنهادی داشتی که تو را متقاعد به جدایی از سپاهان بکند؟
نورافکن- یکی دو پیشنهاد داشتم ولی من به قراردادم پایبندم. یکی دو پیشنهاد از خارج داشتم که اصلا هم دوست ندارم به آن بپردازم. ولی پیشنهادی از خارج داشتم که با باشگاه صحبت کردم و به این نتیجه رسیدیم که به کارمان ادامه بدهیم. من هم اصلا صحبتی در موردش نکردم. اطاعت کردم. به قراردادم پایبندم. برنامه 2 ساله ای دارم. در سپاهان می مانم و دوست دارم همینطور به پیشرفت تیمی و فردی و آرامشی که دارم، ادامه می دهم تا بتوانم هم به امید خدا در تیم ملی داشته باشم و هم نتیجه خوبی در لیگ برتر و جام باشگاه های آسیا داشته باشم. اصلا هم رویاپردازی های بزرگ ندارم و دوست ندارم زیاد به جاهای خیلی بزرگ فکر کنم. در پیرامون خودم دوست دارم زندگی کنم. در 2 سال آینده اگر شرایطش باشد و پیشنهاد خارجی خیلی خوب داشته باشم، بد نمی بینم که یکبار دیگر لژیونر شدن را با شرایط بهتر و بیشتر بازی کردن در خارج از کشور تجربه کنم.

 

 

1630739

 

*گل فوق العاده ای در بازی با ذوب آهن زدی که بسیار شبیه گلی بود که روبرتو کارلوس در دیدار دوستانه با برزیل وارد دروازه فرانسه کرد.  اگر بخواهی بهترین گل فصل را انتخاب کنی، به گل  خودت رای می دهی؟ البته تو قبلا هم تبحرت را در ضربات از راه دور نشان داده بودی.
نورافکن- اگر بخواهم به یک گل رای بدهم باید اینطور بگویم. من 5 ، 6 فصلی است که در لیگ بازی می کنم. یکی دو گل با این شکل به پدیده در زمانی که استقلال بودم، زدم. به پیکان هم زدم. اما اینطوری به شکل ایستگاهی نبود، اما اگر بخواهم یک گل را انتخاب کنم به یاسین سلمانی رای می دهم. چون بازیکنی است که هنوز تعداد بازی هایش به 30 نرسیده و هنوز نتوانسته یک فصل کامل بازی کند ولی شما می بینید که چطور می آید از وسط زمین گل می زند. این ارزشمند است. به نظرم زیباترین و سخت ترین گل این است که از وسط زمین پا به توپ، 3 ، 4 نفر را دریبل کنی و گل سه امتیازی بزنی. همین گل سه امتیازی تا آخرین لحظه کمک کرد به ما و در کورس ماندیم. بسیار گل ارزشمند و زیبایی بود.

 

 

*به عنوان سوال پایانی. بازیکنان و مجموعه سپاهان بسیار حرفه ای با شکست در هفته پایانی و واگذاری قهرمانی روبرو شدند. به نظر می رسد امیدواری زیادی نسبت به فصل آینده در میان تمام اعضای تیم وجود دارد.
نورافکن- ما در این رقابت تمام تلاشمان را کردیم. چیزی که خیلی دوست دارم در موردش صحبت کنم اینکه تا لحظه آخر تمام تلاشمان را کردیم و این مهم ترین مسئله است. شاید برخی تیم ها اگر جای ما بودند، سرد می شدند و می گفتند تا کی باید رقابت عادلانه نباشد. ولی ما کار خودمان را کردیم. تا دقیقه آخر تمام تلاشمان را کردیم و این برای خودمان خیلی ارزشمند است. امیدوار به آینده هستیم. صد در صد. از یک طرف هم باید واقعیت ها را گفت. ما متاسف و ناراحت هستیم که امسال با تیم خوبی که داشتیم و شیوه بازی خوبی که ارائه می دادیم، با تمام احترام می توانستیم به قهرمانی برسانیم و جام کسب کنیم، که اینطور شد. مطمئنم برای تمام افرادی که در مجموعه سپاهان کار می کنند، این جام نگرفتن یک تجربه می شود و امیدوارم در سال جدید بتوانیم از این تجربه استفاده کنیم تا اشتباهات قبلی را تکرار نکنیم. امیدوارم در سال جدید نتایج بهتری کسب کنیم و ان شاالله اگر خدا بخواهد خبرهای بهتری را بشنویم.

 

مصاحبه از: احمدرضا خلیلی

دیدگاه‌ها