کد خبر : 1772272 | 13 مرداد 1400 ساعت 12:51 | 32K بازدید | 1 دیدگاه

از متن و حاشیه المپیک؛

اولین و شاید آخرین حضور کاراته در المپیک

کاراته اولین بازی المپیک را فردا در کشوری که این ورزش در آن متولد شده است انجام می دهد. اما ممکن است این اولین و آخرین باری باشد که کاراته را در صحنه المپیک مشاهده می کنید.

اولین و شاید آخرین حضور کاراته در المپیک

به گزارش "ورزش سه"، کاراته اولین بازی خود در المپیک را در تاریخ 5 آگوست در سالن سرپوشیده توکیو نیپون بودوکان، "خانه معنوی هنرهای رزمی ژاپنی"، انجام می دهد.

 

برای میلیون ها نفر در سراسر جهان که به ورزش کاراته می پردازند، انتظار برای گنجاندن این هنر رزمی ژاپنی در المپیک پس از مدتی طولانی به پایان رسیده است. در واقع تلاش برای تبدیل کاراته به ورزش المپیکی به دهه 1970 برمی گردد، اما تلاش برای حضور این ورزش در المپیک در موارد متعددی از جمله در توکیو 2020 رد شد.

با این حال به دلیل اصلاحاتی که به کشور میزبان اجازه می دهد تعدادی رشته ورزشی مضاعف را انتخاب کند، به کاراته شانس دومی داده شد. حضور کاراته در الامپیک با استقبال مردم ژاپن مخصوصا مردم اوکیناوا که این هنر رزمی 500 سال پیش در آنجا ابداع شد، مواجه شده است.
به گفته کارشناسان مربیان آموزش دیده کاراته در سال 1958 به آمریکا، اروپا و خاورمیانه اعزام شدند تا "دوجو" یا زمین های تمرینی ایجاد کنند. ورزشکارانی که به کاراته می پرداختند به طور پیوسته رشد کردند و محبوبیت این ورزش با انتشار فیلم های رزمی مانند اژدها وارد می شود (1973) با حضور بروس لی و بچه کاراته کا (1984) پس از تقریبا یک دهه به شدت افزایش یافت.


با وجود محبوبیت روزافزون سایر هنرهای رزمی در دوران اخیرمانند MMA و جو جیتسوی برزیلی، در حال حاضر بین 50-70 میلیون شرکت کننده در کاراته، در 200 کشور جهان وجود دارد.

با وجود میلیون ها کاراته کا در سراسر جهان و سابقه طولانی 70 ساله آن به عنوان یک ورزش رقابتی، کاراته در بازیهای پاریس 2024 گنجانده نخواهد شد.

تسونیری یاهیرو اولین و تنها ورزشکار کاراته نماینده استرالیا در توکیو خواهد بود. برای این ورزشکار 33 ساله این اولین و آخرین فرصت او برای حضور در المپیک است.

 


فقط 10 ورزشکار در هر بخش با هم رقابت می کنند، بنابراین صعود از بازی های مقدماتی به خودی خود موفقیت محسوب می شود، اما یاهیرو مطمئن است که موفقیت های بیشتری نیز وجود خواهد داشت.


یاهیرو پیش از حضور در المپیک دراین باره گفته بود: "من مطمئن هستم که با یک مدال (به استرالیا) باز می گردم. قول می دهم هر کاری از دستم بربیاید انجام خواهم داد. لطفاً منتظر آن باشید ".
یاهیرو در دسته 75 کیلوگرم  روز 6 آگوست در رقابت های کومیته شرکت می کند.

دیدگاه‌ها