کد خبر : 1772292 | 13 مرداد 1400 ساعت 13:53 | 99.8K بازدید | 8 دیدگاه

جام آسیا در آغوشمان بود اگر...

روز ملی گزارش معروف عادل فردوسی‌پور! (عکس)

«چه وقت چیپ زدن بودن آقای گل‌محمدی؟!» هفده سال از این جمله‌ی همراه با حسرت و گلایه عادل فردوسی پور می‌گذرد.

روز ملی گزارش معروف عادل فردوسی‌پور! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، ۱۳ مرداد ۱۳۸۳ یک روز تلخ در تقویم فوتبال ایرانی است. تیم شایسته ایران علی‌رغم درخشش در جام ملت‌های آسیا اسیر بدشانسی، ناداوری و البته بی‌دقتی بازیکنانش در زدن ضربات پنالتی شد تا در روزی که تیم ملی ایران برای آخرین بار از پیراهن‌های سبز رنگش استفاده کرد از صعود به فینال جام ملت‌های آسیا بازبماند. درست شبیه هشت سال قبلش که سبزپوشان ایرانی در نیمه‌نهایی جام ملت‌های ۱۹۹۶ در ضربات پنالتی مغلوب عربستان شدند.

 

پس از جام ملت‌های ۱۹۸۸ و مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۰ که پیراهن سبز تقریبا به پیراهن اصلی تیم ملی تبدیل شده بود، دیگر تیم ملی از پیراهن سبز استفاده نکرد تا اینکه پس از شش سال در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ و در مصاف با عربستان ایران با پیراهن سبز رنگ به مصاف این تیم رفت. در این فاصله شش ساله، قرمز رنگ پیراهن دوم ایران شده بود. تیم ملی آن بازی را در ضربات پنالتی به عربستان باخت و از صعود به فینال باز ماند و از آن به بعد دوباره قرمز رنگ پیراهن دوم ایران شد و با این پیراهن تیم ملی دو بازی هم در جام جهانی ۹۸ انجام داد.

 

پس از بازی با عربستان، هشت سال طول کشید تا ایران دوباره سبزپوش وارد یک میدان رسمی شود و این بار هم در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا. مصافی با چین که باز هم به باخت ایران در ضربات پنالتی منجر شد.

 

تیم ملی ایران در جام ملت‌های ۲۰۰۴ در اولین گام تایلند را سه بر صفر شکست داد و در بازی دوم به سختی مقابل عمان و با گل دقیقه آخر محمد نصرتی به تساوی دو-دو رسیده بود  با یک مساوی مقابل ژاپن هم به یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ صعود می‌کرد.

 

اما مشکل آنجا بود که سه بازیکن دفاعی خود را به دلیل محرومیت از سوی ای‌اف‌سی دیگر در اختیار نداشت. رحمان رضایی و  ناجی بداوی به دلیل درگیری با هم دو بازی و نصرتی به دلیل خطای خشن روی بازیکن عمان که از دید داور دور مانده بود سه بازی محروم شدند. حالا برانکو سرمربی تیم ملی در خط دفاع علاوه بر یحیی گل محمدی،   جلال کاملی مفرد و  ابراهیم تقی پور را داشت و باید یکی از این دو را در کنار یحیی به بازی می‌گرفت.

 

اما برانکو چون به این نتیجه رسیده بود که استفاده از یکی از این دو مدافع توان خط دفاعی ایران را کاهش می‌دهد، از هر دو در کنار یحیی استفاده کرد و بدین ترتیب به سیستم سه پنج دو قدیمی بازگشت. یحیی مدافع آخر و سوئیپر و کاملی و تقی‌پور دو مدافع یارگیر‌.

 

پس از تجربه ناموفق جلال طالبی در استفاده از سیستم دفاع خطی در بازی‌های دوستانه و بازگشت او به همان سیستم دفاع سه پنج دو، بلاژویچ نیز از دفاع آخر و دو دفاع یارگیر استفاده کرد و این برانکو بود که در تیم ملی و امید اولین بار دفاع خطی را در بازی‌های رسمی مورد استفاده قرار داد و حالا خود او بود که به اجبار به سیستم سه پنج دو برگشت.

 

هر چند برانکو از این سیستم فقط ادامه بازی‌های جام ملت‌ها بهره برد اما زیباترین و چشم‌نوازترین بازی‌های  تیم ملی در زمان برانکو در سه بازی مقابل ژاپن و سپس کره‌جنوبی و چین انجام شد و چه بسا اگر اخراج عجیب  ستار زارع در نیمه‌نهایی و بدشانسی و بی‌دقتی در ضربات پنالتی نبود ایران و ژاپن در فینال نیز بار دیگر همدیگر را ملاقات می‌کردند. اما سرنوشت جور دیگری رقم خورد تا یکی از امیدوارترین تیم‌های ایرانی برای فتح جام ملت‌ها ناکام بماند.

 

1630775

محمد علوی که جام ملت‌های ۲۰۰۴ را به بازی در پست هافبک دفاعی آغاز کرده بود پس از مصدومیت ابراهیم تقی‌پور در بازی با کره‌جنوبی به پست دفاع رفت اما در بازی با چین با بازگشت رحمان رضایی به ترکیب دوباره به پست اصلی خود رفت و گل تساوی ایران را وارد دروازه چین کرد و در دقایق پایانی هم با اعتراض به داور اخراج شد

 

1630779

بداوی که پس از درگیری با رحمان رضایی در بازی با عمان دو جلسه محروم شده بود، در بازی با چین به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شد اما رضایی از ابتدا بازی کرد. بداوی یک موقعیت خوب را در دقایق پایانی وقت اضافه از دست داد

 

1630780

مهدوی کیا در سومین جام ملت‌های خود همچون هشت سال قبل که در بازی با عربستان برای دقایقی به میدان رفت باز هم در نیمه نهایی بازی کرد. او و علی دایی دو بازیکنی هستند که در سی سال اخیر دو بار با پیراهن سبز ایران بازی کرده‌اند.

 

1630781

بهترین تورنمنت علی کریمی با قهرمانی تمام نشد. کریمی که در مقابل کره‌جنوبی هت‌تریک کرده بود در دقایق پایانی و یک صحنه با به هم ریختن دفاع چین با تکل از پشت مواجه شد اما در کمال ناباوری داور بازیکن چین را اخراج نکرد و برعکس اعتراض محمد علوی به داور باعث شد تا ایران با دومین اخراجی خود هم مواجه شود

 

1630782

آه و حسرت برای علی دایی و بازیکنان ایران پس از از دست رفتن رویای فینال آسیا

 

1630783

سیمای تیم ملی ایران در آخرین باری که در یک بازی رسمی سبز پوشید و با باخت در ضربات پنالتی از راهیابی به فینال بازماند.

 

 

1630784

اخراج ناباورانه‌ی ستار زارع در همان ابتدای نیمه دوم کار را برای تیم برانکو سخت کرد. بازی یک-یک مساوی بود که بی‌تجربگی زارع و اغراق بازیکن چینی کار دست ایران داد اما با وجود ده نفره بودن، ایران سیمای تیمی دست و پا بسته و دفاعی را نداشت.

 

1630785

برانکو به سمت ایمان مبعلی می‌رود تا به او دلداری دهد. مبعلی یکی از دو پنالتی ایران را از دست داد

 

1630786

چه وقت چیپ زدن بود آقای گل‌محمدی.

 

 

 

دیدگاه‌ها