کد خبر : 1772573 | 14 مرداد 1400 ساعت 18:19 | 10.1K بازدید | 0 دیدگاه

در متن و حاشیه المپیک

ژیمناست ترک و پاداش فعالیت‌های بشردوستانه

برنده مدال برنز ژیمناستیک المپیک از کشور ترکیه یکی از فعالان در عرصه مین‌روبی است.

ژیمناست ترک و پاداش فعالیت‌های بشردوستانه

به گزارش "ورزش سه"، فرهات آریکان اولین ژیمناست ترکیه ای است که در المپیک توانسته به مدال برسد. او برای کشورش یک برنز در رشته چوب موازنه کسب کرد و جالب اینکه در یک مصاحبه، ژیمناستیک را با پاک‌سازی میدان مین مقایسه کرد.

آریکان یکی از اعضای کمپین بین المللی پاک‌سازی مین است و امیدوار است موفقیت او توجه به مسائل اجتماعی را بیشتر کند.

 

این ژیمناست 28 ساله به خبرگزاری رویترز گفت:« ژیمناستیک یک رشته بسیار دشوار است که به حداکثر تمرکز، فداکاری و تعادل نیاز دارد. یادگیری نحوه انجام حرکات، سال ها طول می کشد و شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا ثمره سال ها تلاش و مرارت خود را نشان دهید.

هیچ جایی برای خطا وجود ندارد. از طرف دیگر، مشاغلی وجود دارد که اولین خطای شما آخرین آن است. من همیشه به کسانی فکر می کنم که زندگی خود را وقف عملیات مین روبی می کنند. آنها از نظر نیاز به تکامل، بسیار شبیه به هم هستند و متفاوت با دیگران.»

 

به گفته یکی از مقامات کمیته المپیک ترکیه ، آریکان نه به خاطر منافع شخصی و نه به دلیل هرگونه سابقه صدمه و خسارت به خود و خانواده اش در کمپین های پاک‌سازی میادین مین شرکت کرده است.

 

براساس گزارش کمپین بین المللی منع مین های زمینی، در سال 2019 دست کم 5554 نفر به خاطر مین ها یا بقایای مواد منفجره جنگ کشته شدند که 80 درصد آن را غیرنظامیان تشکیل می دادند.

کودکان بیش از 40 درصد از تلفات غیرنظامیان را تشکیل می دهند. ترکیه تا کنون 6 مدال در المپیک کسب کرده است و مِته گازوز در تیراندازی با کمان انفرادی مردان طلا گرفت.

دیدگاه‌ها