کد خبر : 1772582 | 14 مرداد 1400 ساعت 18:45 | 15.9K بازدید | 2 دیدگاه

اولین شکست دونچیچ پس از 42 بازی و اشک‌های اسلوونی؛

فرانسه -آمریکا در فینال بسکت

دو تیم بسکتبال آمریکا و فرانسه با غلبه بر استرالیا و اسلوونی به دیدار فینال رقابت‌های المپیک توکیو راه یافتند که ازاین‌بین دیدار فرانسه و اسلوونی از جذابیت‌های زیادی برخوردار بود.

فرانسه -آمریکا در فینال بسکت

به گزارش "ورزش سه"، رقابت‌های جذاب بسکتبال المپیک توکیو بالاخره امروز پنج‌شنبه با انجام دو بازی در مرحله نیمه‌نهایی به فینال رسید، جایی که مجدداً دو تیم آمریکا و فرانسه باید این بار برای کسب مدال طلا به دیدار هم بروند.

 

این در حالی است که این دو تیم یک‌بار در مرحله مقدماتی به مصاف هم رفتند، که در آن بازی فرانسوی‌ها موفق شدند با نتیجه 83 بر 76 تیم پرقدرت آمریکا را شکست دهند، اما آنچه مسلم است بازی فینال داستان دیگری دارد و فرانسوی‌ها این راه به‌خوبی می‌دانند.

 

 

دو بازی مرحله نیمه‌نهایی المپیک توکیو:

 


1)  آمریکا 97- استرالیا 78


در بازی اول مرحله نیمه‌نهایی امریکا توانست در یک بازی نسبتاً راحت، همان‌طور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، با اتکا بر درخشش "کوین دورانت" کاپیتان و ستاره باشگاه "بروکلین نتس" با نتیجه 97 بر 78 به برتری برسد.

دورانت در این دیدار توانست، بالاتر سایر بازیکنان به‌تنهایی 23 امتیاز به دست بیاورد، او همچنین با 9 ریباند، بالاترین آمار را به نام خود ثبت کند و اصطلاحاً در این بازی دبل کرد، تا قابلیت‌های خودش را در تیم ملی هم به اثبات برساند.


بعد از "دورانت" هم "دوین بوکر" فوروارد 196 سانتیمتری "فونیکس سانس" توانست آمار 20 امتیاز و 3 ریباند را در پایان بازی از خود به‌جای بگذارد و نقش مهمی دررفتن امریکا به فینال ایفا کند.

 

 

1631396

 

 

1631398

 

 

 


2)  فرانسه 90 - اسلوونی 89

 

هرچقدر دیدار اول مرحله نیمه‌نهایی المپیک توکیو یک‌طرفه بود و برنده آن، قبل از بازی مشخص بود، دیدار دو تیم فرانسه و اسلوونی به‌قدری پایاپای و زیبا و جذاب بود که قطعاً این دیدار یکی از جدال‌های ماندگار تاریخ بسکتبال المپیک به شمار خواهد رفت.

 

کوارتر اول این دیدار با نتیجه 27 بر 29 به سود اسلوونی به اتمام رسید، در کوارتر دوم هر دو تیم تنها 15 امتیاز به دست آوردند تا نیمه نخست با نتیجه 44 بر 42 به سود اسلوونی خاتمه یابد.

 

در کوراتر سوم فرانسوی‌ها با اتکا بر، شوت‌های منطقه‌ای "دی کولو" بازی بهتری را به نمایش گذاشتند و توانستند با نتیجه 29 بر 21 به برتری برسند تا در پایان این کوارتر فرانسه با نتیجه 71 بر 65 از یاران "لوکا دونچیچ" ستاره این مسابقات پیش بیفتند.

 

 

1631397

 

اما کوارتر چهارم در فاصله تنها یک دقیقه به پایان بازی فرانسوی‌ها با یک پرتاب سه امتیازی بازی را 90 بر 85 کردند و عملاً کمتر کسی دیگر شانسی را برای اسلوونی قایل بود.


در ادامه اسلوونی از دو پرتابی که نصیبش شد "کلمن پرپپلیچ" یکی از آن‌ها را وارد سبد کرد تا نتیجه 90 بر 86 شود.


 اما در فاصله 45 ثانیه به پایان بازی در یک اقدام عجیب درحالی‌که مالکیت توپ در اختیار فرانسه بود، "بلازیچ" توانست یک فول حمله به موقع از "فومیر" بگیرد تا در یک حمله از پیش تعیین‌شده، "لوکا دونچیچ" بتواند با یک پرتاب 3 امتیازی نتیجه بازی 89 -90 کند.

 

 

1631399

 


 در ادامه و درحالی‌که تنها 34 ثانیه به پایان بازی باقی‌مانده بود، فرانسوی‌ها با استفاده از تمام‌وقت مجاز مالکیت توپ، حمله خود را از دست دادند، تا ابتکار بازی درنهایت ناباوری به دست اسلوونی بیفتد.


در آخرین حمله بازی در شرایطی که اسلوونی تنها به دو امتیاز برای صعود به فینال المپیک احتیاج داشت، "کلمن پرپلیچ" با یک سه‌گام به سمت سبد فرانسه گام برداشت و در شرایطی که همه‌چیز رو به اتمام بود، در آستانه رفتن توپ به داخل سبد، این مدافع باهوش فرانسه بود که توانست با یک بلاک بی‌نظیر و درعین‌حال بدون خطا، مسیر توپ را از دهانه سبد منحرف کند، تا فرانسوی‌ها به طرز معجزه آسیایی راهی فینال شوند.

 

واکنش بازیکنان دو تیم پس‌ازاین صحنه در جای خود بسیار دیدنی بود، خصوصاً "لوکا دونچیچ" که در این دیدار در فاز هجومی چندان نتوانست بازی همیشگی خود را به نمایش بگذارد.
اشک‌های "دونچیچ" و خوشحالی بی‌حدوحصر "فورمیر" که در صورت شکست او مقصر اصلی قلمداد می‌شد، در نوع خودش جالب‌توجه بود. ضمن اینکه پس از 41 بازی بالاخره "دونچیج" همراه با تیم اسلوونی تن به شکست داد.

 

در این دیدار تماشایی "ناندو دی کولو" گارد رأس تیم ملی فرانسه و باشگاه فنرباغچه ترکیه با به دست آوردن 25 امتیاز بیشترین امتیاز و "ایوان مهدی فورمیر" و" مایک توبی" با 23 امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفتند.


آمار بیشترین ریباند این دیدار هم متعلق به "لوکا دونچیچ" ستاره این مسابقات بود که توانست تنها 16 امتیاز برای تیمش به دست بیاورد کسی خیلی دلش می‌خواست پس از چیزی حدود 5 دهه قهرمانی یوگسلاوی سابق را در مسابقات المپیک تکرار کند.

 

با تمام این اوصاف تیم ملی فرانسه در روز شنبه 16 مردادماه برای کسب مدال طلا به مصاف آمریکایی می‌رود که مترصد گرفتن انتقام شکست دور مقدماتی است.


پیش‌ازاین دیدار هم دو تیم اسلوونی و استرالیا هم برای کسب مدال برنز مسابقات المپیک توکیو باهم دیدار خواهند کرد.

دیدگاه‌ها