کد خبر : 1772627 | 15 مرداد 1400 ساعت 02:16 | 174.9K بازدید | 47 دیدگاه

شبی که هرگز سحر نخواهد شد؛

تعبیر یک کابوس تلخ؛ خداحافظ لیونل مسی! (عکس)

بدترین اتفاق ممکن برای هواداران بارسلونا در شبی رقم خورد که آنها در انتظار شنیدن خبر تمدید قرارداد لیونل مسی بودند.

تعبیر یک کابوس تلخ؛ خداحافظ لیونل مسی! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، یک حقیقت تلخ وجود دارد، هیچ چیز ابدی نیست، اما یک حقیقت شیرین نیز وجود دارد، هیچ چیز ابدی نیست. برای تماشای آخر الزمان، حتما لازم نیست زمین تکه تکه شده، طوفانی سهمگین راه افتاده یا دیگر خورشید تصمیم بگیرد روی خود را از زمین برگرداند. گاهی جدایی یک فوق ستاره از یک باشگاه نیز می تواند تعبیری از آخرالزمان برای هواداران آن تیم لقب گیرد.

 

کارلس رکساچ روایت می کند علیرغم مخالفت باشگاه، قرارداد لیونل مسی روی یک دستمال کاغذی بسته شد، اما همان قرارداد بود که بی تردید مهم ترین لحظه ظهور یک ستاره از دل لاماسیا لقب گرفت؛ ستاره ای که مختصات تاریخ را به کلی تغییر داد.

 

1631553

 

شاید 20 سال قبل فقط حاضران در آکادمی لاماسیا خبر داشتند قرار است روزی چنین فوق ستاره ای ظهور کند؛ مسی برای دریبل زدن به هیچ کس رحم نمی کرد.

 

بعد از ظهر ششم آگوست دیگر هیچ وقت برای هواداران بارسلونا سحر نخواهد شد. قرار نبود چنین اتفاقی هرگز رخ بدهد، اما بالاخره خبر جدایی لیونل مسی منتشر شد. از آن شنبه شبی که لیونل مسی با موهایی بلند و چهره ای جوان در استادیوم نوکمپ روی پاس چیپ و فوق العاده رونالدینیو دروازه آلباسته رو باز کرد، حالا تقریبا 17 سال گذشته است.

 

1631532

 

کسی تصور نمی کرد لیونل مسی اینقدر زود وارث فوق العاده ای برای رونالدینیو لقب بگیرد، اما او برای الصاق به تاریخ حد و مرزی برای خود قائل نبود.

 

این تقویم نزدیک به دو دهه ای، بی تردید تا ابد مهم ترین دلیل برای پوشیدن لباس آبی اناری برای هواداران بارسلونا در سراسر جهان خواهد بود. اگر در روزهای ابتدایی هزاره جدید رئال مادرید با ستاره های کهکشانی خودش مانند رونالدو، روبرتو کارلوس، زیزو، لویس فیگو و ...  دمار از روزگار بارسلونا درآورده بود،  حالا این لیونل مسی بود که یک تنه تاریخ فوتبال اسپانیا رو از مرکز کشور به سمت شرق تغییر می داد.

 

1631539

 

دوران طلایی لیونل مسی از چنین شبی آغاز شد؛ در دیداری که همه منتظر بودند رونالدینیو بارسلونا را نجات دهد، مسی رئال مادرید را بیچاره کرد.

 

دیگر دلیلی برای تحقیر و شکست برابر رقیب دیرینه وجود نداشت. لیونل مسی در این 17 سال اینقدر دروازه رئال مادرید را باز کرد که حتی بعد از جدایی او نیز حتما این عبارت هشت حرفی، تا ابد بزرگ ترین کابوس لوس بلانکوس لقب خواهد داشت.

 

1631541

 

سال های فراموش نشدنی ال کلاسیکو؛ نبرد با کریستیانو رونالدو و رقابتی که شاید همپا و حتی بالاتر از جنگ جو فریزر و محمد علی کلی بود.

 

هر وقت می گفتند لیونل مسی تمام شده، او مثل یک شعبده باز، جادوی جدیدی از خود نشان می داد. در سال های میانی دهه ابتدایی هزاره جدید، این ستاره ریزنقش بازی به بازی همه را دریبل کرد تا با کنار زدن رونالدینیو، نقش اول تیکی تاکای برگرفته از فلسفه رینوس میشل لقب بگیرد.

 

1631534

 

اولین پیروزی بزرگ برابر کریستیانو رونالدو؛ لیونل مسی این بار با ضربه سر بالاتر از ستاره های بلند قد منچستریونایتد قهرمانی را برای بلوگرانا به ارمغان آورد. این تیم تاریخ ساز نیز موفق به فتح شش گانه در سال 2009 شد.

 

از همان روزی که در دیدار مقابل ختافه از وسط زمین و مانند گل فراموش نشدنی مارادونا مقابل انگلیس همه بازیکنان حریف را جا می گذاشت، مشخص بود قرار نیست این نام به این زودی ها از دل تاریخ پاک شود. بارسلونا برای احیای غرور از دست رفته و سال ها تماشای موفقیت های دشمن همیشگی در اروپا، به یک جادوگر نیاز داشت و چه کسی بهتر از لیونل مسی.

 

1631548

 

اولین سری از شش گانه توپ طلای کینگ لئو؛ تماشای این تصویر روی سن از اسطوره آرژانتینی در سال های بعد تبدیل به عادت هواداران بارسلونا شده بود.

 

مقایسه کلکسیون افتخارات بارسلونا قبل و بعد از دوران حضور لیونل مسی، مانند یک اثر هنری صامت، دیگر نیازی به صداگذار و تدوین گر ندارد. البته بارسلونا در طول تاریخ ستاره های مشهور و بزرگی مثل یوهان کرویف، روماریو، ژاوی، رونالدینیو، آندرس اینیستا و نام های بزرگ دیگری هم در اختیار داشته، اما بی تردید این لیونل مسی است که وارث لقب مهم ترین ستاره تاریخ این باشگاه خواهد بود.

 

1631536

 

شبی که نفر به نفر ستاره های رئال مادرید را در برنابئو از پیش رو برداشته و دروازه ایکر کاسیاس را طبق یک عادت دیرینه باز کرد.

 

فقط به این آمار و ارقام حیرت انگیز دقت کنید؛ 10 لالیگا، هفت سوپرکاپ اسپانیا، هفت کوپا دل ری، چهار لیگ قهرمانان، سه سوپرکاپ اروپا و سه جام باشگاه های جهان. کینگ لئو شش بار فاتح توپ طلا و شش بار نیز برنده جایزه کفش طلا شده و احتمالا به زودی برای هفتمین بار جایزه نشریه فرانس فوتبال را البته در لباس تیم دیگری به جز بارسلونا از آن خود خواهد کرد.

 

1631543

 

تیم زخم خورده لوییس انریکه در اواسط فصل، با درخشش رویایی مثلث MSN دوباره موفق به فتح سه گانه شد و بی تردید مثلث مسی، نیمار و لوییس سوارز نقش اصلی را در این موفقیت تاریخی ایفا کرد.

 

قهرمانی بارسلونا در لیگ قهرمانان با ظهور او از یک به پنج رسید، اختلاف فاحش در فتح لالیگا با رئال مادرید خیلی کم شد و بارسلونا در ال کلاسیکوهای پیش رو از رقیب پیش افتاد. لیونل مسی خیلی زود عنوان بهترین گلزن این رقابت دیرینه را هم از آن خود کرد و دو دهه بلای جان رقیب لقب گرفت.

 

1631552

 

لحظه ای که مغرورانه لباس شماره 10 خود را در برنابئو و در دقیقه 93 به هواداران رئال مادرید نشان داد؛ لیونل مسی یک تنه غرور زخم خورده یک ایالت را ترمیم کرد.

 

بهترین گلزن تاریخ باشگاه، پرسابقه ترین بازیکن، بهترین گلزن تاریخ لالیگا و ... کلکسیون افتخارات لیونل مسی به قدری گسترده است که حتی مرور فهرست وار آن هم کار راحتی نیست. اما حالا داستان افسانه ای و باشکوه او در لباس بلوگرانا تمام شده است.

 

1631533

 

جشن شادی فراموش نشدنی مسی بعد از حماسه برابر پاری سن ژرمن، شاید خلاصه ای از این سال های ماندگار در تاریخ بارسلونا باشد؛ انگار خدای فوتبال در مقابل بندگان خود فریاد شادی سر داده است.

 

دلیلش شاید چندان هم پیچیده نیست؛ اگرچه خوان لاپورتا نتوانست وعده های انتخاباتی خود را عملی کند و اشتباهات افتضاح جوزپ بارتومئو پاک شدنی نبود، پس در نهایت این روند منجر به جدایی بهترین بازیکن تاریخ بارسلونا در تابستان سال 2021 شد؛ اتفاقی که البته یک سال قبل هم فاصله ای تا وقوعش وجود نداشت.

 

1631546

 

آخرین توپ طلا در لباس بارسلونا با اختلافی نه چندان زیاد با ویرژیل فن دایک. حالا هفتمین جایزه در ماه دسامبر در لباس تیم دیگری به مسی اهدا می شود.

 

اما احتمالا هواداران بارسلونا ترجیح می دهند این ساعات تلخ را به مرور روزهای درخشان هنرنمایی لیونل مسی در نوکمپ بپردازند، تا این جنگ های فرسایشی با مدیریت در سال های پایانی.

 

1631537

 

حذف های مکرر از لیگ قهرمانان و تصاویری مغموم از چهره لیونل مسی، در برابر این همه سکانس هایی از فریاد شادی این فوق ستاره 34 ساله را می توان به هیچ انگاشت

 

وقتی ال دیگو جان خود را از دست داد، تاثیر این فوق ستاره در باشگاه ناپولی به قدری زیاد بود که اسم استادیوم این باشگاه از سن پائولو به دیگو آرماندو مارادونا تغییر کرد.  شاید حتی اگر اسم شهر ناپل هم به مارادونا تغییر می کرد، کسی چندان متعجب نمی شد. اما لیونل مسی نیز در گوشه دیگری از اروپا چنین اثری در فوتبال اسپانیا از خود بر جای گذاشت.

 

1631542

 

سکانس پایانی این روایت هرگز مطابق میل هواداران بلوگرانا پیش نرفت؛ اما لیونل مسی مانند یک قدیس این باشگاه را ترک خواهد کرد.

طرح از: سبحان ضرغامی

 

اما حالا هر چقدر هم تلخ و غیرقابل باور، دیگر لحظه وداع هواداران بارسلونا با این ستاره بزرگ فرا رسیده است. در حالیکه به نظر می رسید قرارداد مسی تمدید می شود، به یکباره خبر جدایی او از بارسا منتشر شد. شاید قوانین لالیگا اجازه ندهد شماره 10 متعلق به مسی برای همیشه بایگانی شود، اما این عدد در شرق سرزمین ماتادورها و در سلول به سلول این تیم پرهوادار، تا ابد به نام یک نفر ثبت خواهد شد؛ لیونل آندرس مسی.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها